| 
               2007.04.27. 
              Egyetemet
              vegyenek! Ha
              az SZDSZ elképzelése megvalósul, akkor, ha tehetjük, és mélyen
              a zsebünkbe nyúlunk, nem csak DVD-lejátszót, webkamerát, márkás
              autót, helikoptert, hanem a jövőben egyetemet is vehetünk.
              Sajtóhírek szerint ugyanis Magyar Bálint, mint az Államreform
              Bizottság tagja azt javasolja, hogy az állami felsőoktatási
              intézményeket emeljék ki a költségvetési szervekre vonatkozó
              szabályok alól, hogy utat nyissanak a felsőoktatás privatizációjának.
              Egy országos napilap tudni véli, hogy a javaslat már ebben a hónapban
              a kormány elé kerülhet. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium
              (OKM) ezt cáfolta, és magát a privatizáció előkészítését
              is. Manherz Károly, az OKM államtitkára ugyanakkor elismerte,
              hogy létezik az említett háromoldalas dokumentum Magyar Bálinttól
              és szerinte az Államreform Bizottságon belül természetes :
              sokféle tervezet készül egy problémára. Meg is nyugodhatnánk,
              ha a kabinet és a kormánypártok a szavahihetőségükről lennének
              híresek. Emlékezzünk csak vissza arra, hogy maga Gyurcsány
              Ferenc jelentette be anno: nem lesz tandíj. 2003-ban még az
              Oktatási Minisztérium hallani sem akart a tandíjról. S mi történt?
              Az Országgyűlés 2006. július végén szavazta meg, hogy 2007.
              szeptember 1-jétől bevezetik a fejlesztési részhozzájárulást,
              amelyet 2008-tól kell fizetniük az akkori másodéveseknek.
              Tavaly augusztusban, pedig Katona Béla, az MSZP frakcióvezető-helyettese
              mondta ki: nem lesz vizitdíj. Lett. Majd kiderítik nincs más
              megoldás, csak a privatizáció. Így lesznek színvonalas, européer
              egyetemek. 
              
               A
              recept a következő: végy elő egy fogalmat, dobd be a sajtóba,
              majd várd ki a hatást. Amennyiben kedvezőtlen a fogadtatás, cáfolj:
              dehogy lesz tandíj, vizitdíj, ez csak kacsa. Majd keríts néhány
              „független” értelmiségit, lökd be őket a tv-k kapuin;
              beszéljenek erről: nem értjük a kormányt, miért nem akarja a
              tandíjat, a vizitdíjat, vagy – esetünkben – az egyetemek
              privatizációját, hiszen nincs más perspektíva. Minél többször,
              minél több helyen mondják el papagájmódon „érvelésüket”,
              annál több ember tudja majd elfogadni, tudomásul venni a leendő
              kormányzati „reformintézkedéseket”. Mi is a gond az
              egyetemek privatizálásával? Magyarországon legtöbb esetben
              egy-egy cég, vállalat magánosítása után a tulajdonos minél
              magasabb profitra törekedett és ez a magyar lakosság elszegényítését
              gyorsította fel. A privatizáció miatt magasabb tandíjra,
              kevesebb tanerőre lehet számítani. Félő, hogy a színvonal is
              csökkeni fog. A tulaj érdeke az lesz, hogy minél többen járjanak
              költségtérítéses szakokra. Így könnyen diplomagyárakká válhatnak
              a hazai nagy múltú egyetemek. Pedig a munkaerőpiac abszolúte
              nem igényli a diplomások számának drasztikus emelését, mert
              kormányunk olyan gazdaságpolitikát követ, amelyhez nincs szükség
              a kiművelt emberfők számának nagyfokú szaporítására. Ahogy
              az egyetemek szabadságát és munkáját nem korlátozhatja a
              politika, úgy az üzlet cenzúrája sem befolyásolhatja! Félő,
              hogy a privatizációval megszűnne az egyetemi oktatók közalkalmazotti
              státusza. Ha egyes oktatók sztárgázsit kapnának, míg mások
              a közalkalmazotti státusz védelme alól kikerülve az utcára
              kerülhetnének, az óriási belső feszültséget okozna az egyébként
              komoly minősítési procedúrán átesett oktatók körében. A képzés
              és a kutatás minőségének biztosítéka természetesen nem a
              tulajdonformában rejlik, de annál inkább a tulajdonforma változtatásának
              indítékaiban. A világ legjobb egyetemei magánalapítványok
              kezelésében vannak, nagylelkű alapítóikat és bőkezű patrónusaikat
              azonban nem befektetéseik megtérülésének vágya, még
              csak nem is kultúrpolitikai elképzeléseik megvalósítása vezérelte,
              hanem a tudás tisztelete, nemzetük vagy vallásuk szolgálata.
              Az egyetemeken folyó oktató-kutató munka hatékonyságának javítására
              igen nagy szükség volna, ezt a célt azonban az oktatásirányításnak
              nem az egyetemi önrendelkezés korlátozása útján, hanem éppen
              ellenkezőleg, az egyetemi önkormányzati testületek lehetőségeinek
              növelésével, működésük és döntéseik nyilvánosságának
              kiszélesítésével lehetne elérnie. A felsőoktatásnak nyitnia
              pedig nem a piac, hanem a társadalom igényei, elsősorban az
              iskolarendszer és a szellemi élet felé kellene. (A képen a Műegyetem
              épülete; illusztráció)
              
               
               emma
               |