| 
               2007.04.27. 
              Piac
              vagy szupermarket? Csökkenő
              reáljövedelmek, növekvő árak és adóterhek mellett a magyar
              lakosság túlnyomó részének már nagyon is meg kell gondolni,
              hogy hol és mire költi el az európai uniós átlagnak csupán töredékét
              kitevő keresetét. Az országunk gazdaságát tönkreverő, az állami
              megrendelésekből, közpénzekből milliárdos magánvagyont összeharácsoló
              kiváltságosok szűk rétegét leszámítva a magyar társadalomban
              általánossá vált az élelmiszerek és közszükségleti árucikkek
              sokféle helyről történő beszerzése. Az emberek többsége számos
              üzletet, piacot és bevásárlóközpontot is felkeres, hogy minél
              kevesebb pénzből jusson hozzá az alapvető szükségleteit kielégítő
              termékekhez. Mindenütt csupán azt vásárolva meg, ami ott
              szerezhető be a legkedvezőbb áron. Főleg a rendkívül
              alacsony jövedelemből gazdálkodó nyugdíjasok tanúsítanak
              meglepő találékonyságot a különféle árucikkeket legolcsóbban
              kínáló helyek felkutatásában. Olcsó élelmiszert elsősorban
              azokon a hagyományos, őstermelőknek is árusítási lehetőséget
              kínáló piacokon lehet beszerezni, amelyeken az eladásra kínált
              termékek, termények döntő többsége még ma is magyar áru.
              Peresze egyik-másik nagy bevásárlóközpontban elképesztően
              alacsony áron is be lehet szerezni hústermékeket. Például kötözött
              sonkának álcázott, ám valójában rendkívül gyenge minőségű,
              nagy víz- és zsírtartalmú húskészítményeket már kilónkénti
              hatszáz forintért is lehetett vásárolni Húsvét előtt. A házi
              készítésű valódi füstöltsonka vagy tarja ára – termelőtől
              vásárolva – ennek a dupláját is elérte, ám az így megvett
              terméknek összehasonlíthatatlanul nagyobb volt a hústartalma
              és jobb a minősége. A nagy bevásárlóközpontokban sokszor előfordul
              az is, hogy kirívóan alacsony áron kínálnak Nyugat-Európában
              már eladhatatlan – vegyszerekkel teletömött, lejárt
              szavatosságú vagy alapvetően szójából előállított – húskészítményeket.
              Hasonlóan a különféle húsárukhoz, a zöldségeket és gyümölcsöket
              is a piacokon, csarnokokban lehet a legolcsóbban beszerezni. A
              nagy áruházláncok és bevásárlóközpontok legfeljebb a silány
              minőségű, agyonpermetezett és rothadó terményeket kínálják
              a piacinál kedvezőbb áron. A termelői piacokon a paprika kilóját
              már hatszáz forintért is megvásárolhatjuk, míg a zöldségüzletekben
              vagy az élelmiszer áruházakban ugyanazért a mennyiségért és
              minőségért sokszor a dupláját kell fizetni. Hasonló a
              helyzet a többi terménnyel is. A piacokat járva a krumpli kilóját
              már nyolcvan forintért is beszerezhetjük, az almák árai száz
              forintnál kezdődnek és az olcsó narancs sem kerül sokkal többe.
              A bevásárlóközpontokban azonban akár a négyszeresét is
              kifizethetjük a piaci árnak. Tojáshoz is többnyire a termelőktől
              lehet hozzájutni a legkedvezőbb áron. A piacozó parasztoktól
              akár tizennyolc forintért is megvásárolhatjuk darabját, míg
              akad olyan bolt, ahol harminc forintot kérnek el egyetlen tojásért.
              
              
               Vannak
              ugyanakkor olyan élelmiszerek, fogyasztási cikkek is, amelyeket
              a szupermarketekben lehet a legolcsóbban beszerezni. A tej és
              tejtermékek, a kávék, a fűszerek, üdítőitalok, mosóporok,
              tisztítószerek annál olcsóbbak, minél nagyobb kiszerelésben
              vásároljuk meg őket. Általában az adott áruházlánc emblémájával
              ellátott termékek ára a legkedvezőbb. 
              
               Néhány
              éve jelentek meg az úgynevezett százforintos boltok, amelyek árukínálatát
              kifejezetten a kispénzű vásárlók igényeinek és lehetőségeinek
              figyelembevételével állítják össze. Az ilyen típusú üzletekben
              az olcsó élelmiszerektől a gyenge minőségű háztartási és
              kozmetikai szerekig minden olyan termék megtalálható, amire szükség
              lehet egy szerényebb anyagi körülmények között élő család
              háztartásában. Leszámítva az olcsó termékek árusítására
              szakosodott üzleteket, a kisboltok általában lényegesen drágábbak
              a piacoknál és az élelmiszer áruházaknál. Különösen az éjjel-nappal
              nyitva tartó üzletekben kell sokat fizetni – akár a máshol
              elkért ár kétszeresét is – a megvásárolt termékekért.
              Viszont nagy előnye ezeknek az üzleteknek a folyamatos nyitva
              tartás, és aki a szomszédságukban lakik, egy kisebb vásárlás
              – például egy kiló kenyér vagy egy darab joghurt megvétele
              – kedvéért nem fog a bevásárlóközpontba utazni. Érdekes,
              hogy a kiélezett piaci verseny ellenére is akadnak olyan
              szupermarketek, amelyek a vásárlók udvarias kiszolgálása,
              hiteles tájékoztatása helyett csalással igyekeznek növelni
              nyereségüket. Sokszor előfordul, hogy a polcon másfajta termék
              található, mint amit a rá utaló címke jelez. Például a
              polcon lévő felirat azt mutatja, hogy az ott elhelyezett
              halkonzerv ára százhúsz forint, és csak fizetéskor derül ki,
              hogy a címke felett nem a jelzett, hanem egy háromszor drágább
              áru található. A kenyerek, pékáruk esetében szinte soha nem
              lehetünk biztosak abban, hogy a kenyeres polc címkéin jelzett
              termékek azonosak a ténylegesen ott elhelyezettekkel. Sokszor
              – amíg el nem jutunk a pénzárig – nem is tudjuk, hogy
              milyen értékű és minőségű sütőipari árut vesszünk meg.
              Vásárlás közben számos kisebb kellemetlenség is érheti az
              embert. Például előfordulhat, hogy egyazon üzletlánc
              boltjaiban is eltérnek az azonos a terméknek az árai és a
              nyitvatartási időket tekintve is teljes a zűrzavar: ugyannak a
              cégnek az üzletei a legkülönfélébb időpontokban nyithatnak
              és zárhatnak. 
              
               Annak
              ellenére, hogy az elmúlt években elképesztő mértékben
              szaporodtak el a különféle üzlet- és bevásárlóközpontok,
              az ár és minőség tekintetében még mindig a hagyományos
              termelői piacok kínálata a legkedvezőbb. Ezeket felkeresve
              pedig a magyar gazdákat és kiskereskedőket segítjük az
              agresszíven terjeszkedő, a profit érdekében még az egészségtelen,
              lejárt szavatosságú termékeket is kiárusító – többnyire
              külföldi tulajdonú – bevásárlóközpontok ellenében. 
              
               Varga Imre
               |