| 
               2007.08.17. Jelképek
              ereje és erőtlensége Figyelem
              az önhergelő technikával egyre jobban korbácsolódó
              indulatokat a jelképek körül. Ma reggel például, magas
              szellemi szféráiból alászállott közénk Tamás Gáspár Miklós,
              az erdélyi, hogy a tévében eredetieskedjen néhány percet
              Budakeszi nagy botrányáról: egy-két napon át az Országzászló
              rúdjára nem a trikolór, hanem az árpádsávos lobogónk volt
              felhúzva! Skandalum! Európaiatlanság! Antiparlamentarizmus!
              Terror! Nyilas fasizmus! Sötét, véres, halált hozó jövő! 
              
               Ugyancsak
              ide sorolnám az aktualitásából soha, semmit sem vesztő
              Turul-kérdést, ugyanis vannak tiszteletre méltó „lakósok”
              – (ezeket újabban szeretik civil kezdeményezőknek titulálni)
              -, akik igenis félnek, ha az 59-es villamosból kitekintve a
              bronzba öntött turulmadarat látják meg a fordulóban.
              Megfigyeltem: ugyanők soha nem félnek, sőt tekintetük megenyhül,
              vonásaik kisimulnak, révedező mosoly jelenik meg vastagbőrű
              orcájukon, ha bárhol találkoznak – az amúgy törvényileg
              betiltott, tömeggyilkos jelképpel – az ötágú vörös
              csillaggal, akarom mondani: Vöröscsillaggal. (Az, hogy én
              viszont a vörös csillagtól kezdek el félni, senkit nem érdekel,
              de a turulra – amely a városi galamb mellett az egyetlen nem védett
              madár Magyarországon - vadászengedélyt kérőket egészen
              biztosan nem.) 
              
               A
              legfrissebb sajtóhírek szerint – rend- és polgárvédelmi
              feladatokra, sőt, háborús helyzetben is bevethető – gárdát
              szervez a Jobbik. Gárdistáinak fekete egyenruháját árpádsávos
              címer ékesíti majd. Sok sikert kívánok nekik, új színfolt
              lesznek ebben a kavargó, színes, nagy magyar semmiben. Hozzátenném,
              a Jobbiknak különösen kifinomult érzéke van a pótcselekvésekre,
              arra, hogy szimbolikus-liturgikus tevékenységgel helyettesítse
              a valós tettet. Emlékeztetnék keresztállító szorgalmukra, zászlóadományozásaikra,
              valamint a nem kívánt dolgok lepedővel való szakrális letakarására.
              Így takarták le például egy szép fehér lepedővel a
              kommunista, fegyveres terrorista Spitz úr – (ismertebb nevén Ságvári
              Endre) – Szépilona cukrászda-beli márványtábláját, a valóságos,
              az ex- és a kryptokommunisták máig szent zarándokhelyét. Aztán,
              mit ad Isten, az idén tavasszal ismeretlenek – egészen biztos,
              hogy nem jobbikosok, mert azokra nem jellemző a valódi cselekvés
              – széttörték Spitz elvtárs tábláját, de annak helye nem
              sokáig állott üresen. Alig két hete a Magyar Ellenállók és
              Antifasiszták Szövetsége már fel is avatta a közadakozásból
              elkészült újat. Szebb, mint a régi. Fiúk, megint van mit
              letakarni! Esetleg majd a gárdisták őrizhetik a lepedőt,
              nehogy valaki letépje.
              
               Minden
              arra utal, hogy a Böszörményi úti Turulnak már a nyoma sem
              lesz meg, de - a rendőrgyilkos - Spitz úr aranybetűs, márvány
              tábláján mindig lesz friss vörös szegfű. Mindebből egy
              tanulságot tudok levonni: nemcsak a könyveknek, de a jelképeknek
              is megvan a maguk sorsa. Merthogy, ne higgye senki, hogy én alábecsülöm
              a jelképek jelentőségét és fontosságát. Éppen fordítva:
              gondolkodásomat évtizedek óta áthatja a jungizmus, tisztában
              vagyok a szimbólumok túl nem értékelhető erejével, mindig,
              mindenütt kimutatható mélytudati jelenlétével. Csakhogy értelmezésemben
              más a mélytudat és más a közélet. Az előbbit lelki energiák
              determinálják, az utóbbit politikaiak. És ez azért lényeges
              különbség. Szerintem.
              
               A
              jelképek a történelem során mindig is legerőteljesebb ösztökéi
              voltak a tenni hajlandóknak és képeseknek. Utalnék rá, hogy a
              régi csaták rendjét az határozta meg, hogy legelöl, mindenek
              és mindenki előtt vitte a zászlóvivő a zászlót, és bizony
              elsőként általában a zászlóvivő bukott le a lováról. Aztán
              a rudat más valaki ragadta meg, vitte tovább, amíg ő is el nem
              esett. Csak a zászló élte túl – elrongyolódva, megpörkölődve
              - a csatákat, hordozói csak nagy ritkán voltak olyan szerencsések.
              A legveszélyesebb, és a legnagyobb dolog volt zászlóvivőnek
              lenni, amit ki kellett érdemelnie annak, aki eljutott odáig.
              Sokat tudna erről beszélni legrégibb nemzeti szimbólumunk, az
              árpádsávos lobogó. Az, amelynek mai használata a szégyenek
              szégyene – Tamás Gáspár Miklós, az erdélyi szerint.
              
               De
              talán éppen a sereg előtt vitt lobogó példája mutatja a
              legjobban, az amúgy eléggé nyilvánvaló összefüggést: a
              jelkép ereje  mindig a
              mögötte lévő erőből fakad. Gyanítom, ez nemcsak a társadalmi
              szimbólumokra, de a jungi archetípusok hatásaira is vonatkozik,
              igaz, különböző mechanizmusok szerint. Keresztnek, Turulnak,
              árpádsávnak akkora ma az ereje, amekkora erőket mozgatni képes.
              Vagy másképpen fogalmazva ugyanezt: amekkora erők állnak mögötte.
              A Vatikán a megmondhatója, hogy bizony a Kereszt mögött álló
              erők szignifikánsan, és gyorsuló ütemben fogynak. A Turul a
              XIX. században élő-lüktető nemzeti szimbólumunk volt, maga a
              magyarság, amely akkori erőnlétéhez képest, ma csak egy kitömött
              madár a tárló üvege mögött. (Erre utal, hogy nem vagyunk képesek
              megvédeni.) Az árpádsáv sorsa ugyancsak méltatlanul alakult:
              törölték ezeréves érdemeit, a százezernyi magyart, aki a
              honfoglalást követő századok vonulatában alatta és érte
              hullatta vérét, törölték áldott jelenlétét az Aranybulla
              pecsétjén, mindent kiradíroztak, amit tőle és általa kapott
              a nemzet, pusztán csak azért, mert a XX. század közepe táján,
              néhány éven át egy olyan magyar politikai erő is alatta
              vonult fel, amelynek célkitűzései sértik 
              az erdélyi származású politikust, Tamás Gáspár Miklóst.
              Méltatlan történet. Ennél már csak az volna méltatlanabb, ha
              egy magamfajta újságírónak kellene megvédenie a magyar államiság
              – talán - legősibb jelképét. Nem is teszem.
              
               Inkább
              azon meditálgatnék egy kicsit, hogy szerintem a fekete ruhás,
              árpádsávos Jobbik Gárda legényei fordítva ülik meg a lovat:
              ők kapni akarnak valamit az árpádsávtól, nem pedig adni
              neki. Adni ugyanis nem képes a létrejötte óta cselekvésfóbiás
              Jobbik. Az árpádsáv nem varázsszer, a gyengét nem teszi erőssé,
              csak azt az erőt képes mozgósítani mindenkiben, ami benne van.
              Már pedig én tartok tőle, hogy ez a gárda a lepedős letakarások,
              a keresztállítások, a zászlóadományozások állandó háttérdíszleteként
              fogja megtalálni hivatását. Ismerve a Jobbik sompolygását a
              hatalom megragadása, a parlamentbe besurranás lesése körül
              – (a kutya és a forró kása esete) -, ismerve politikájukat,
              demagógiájukat és tényleges tetteiket, van egy félelmem,
              amely nem feltétlenül igaz, de nem is egészen megalapozatlan: a
              Jobbik Gárdától nem erősödni, de gyengülni fog közérzetünkben
              az árpádsáv szimbólumereje.
              
               
               Szőcs Zoltán 
               
               |