| 
               2007.08.17. Úttalan
              utakon Kerékpárral
              Budapesten
              
               Néhány
              hete az MSZP egyik közismert, bár nem élvonalbeli politikusa,
              Vadász János pisztolyt fogott egy biciklis futárra, akivel
              konfliktusa támadt. A híradások szerint Vadász elvtárs agya
              azért borult el, mert a kerékpáros rácsapott az autójára,
              aminek viszont az volt az oka, hogy a kormányoldal jeles személyisége
              leszorította őt az útról. A szocialista közszereplő
              indulatainak felszításához állítólag az is hozzájárult,
              hogy a futár, a kerékpárutat elkerülve, a gépkocsik között
              biciklizett. A budapesti bicikli utakra jellemző állapotok
              mellett azonban ez a választás egyáltalán nem tekinthető
              rendkívülinek. 
              
               Egyébként
              a neoliberális kormánykoalíció politikusai előszeretettel
              tetszelegnek a környezetbarát városi kerékpározás támogatóinak
              szerepében. Ilyenkor a hülyéi biciklit kerítenek, majd öltönyben
              és nyakkendővel – fejükön az elmaradhatatlan bukósisak –
              kerekeznek néhány métert az országház épülete előtt. Pózolnak
              egyet a tévékameráknak, ám hivatali gépkocsijukat eszük ágában
              sincs lecserélni kerékpárra. Sőt, mint azt Vadász elvtárs
              esete is mutatja, mélységesen lenézik, az eszeveszett száguldozásukat
              zavaró tényezőnek, kellemetlen akadálynak tekintik a biciklizőket.
              
              
               Jól
              mutatja a kormánykoalíció és a vele azonos pártállású fővárosi
              vezetőség negatív hozzáállását az egészséges és környezetbarát
              kerékpáros közlekedéshez az, hogy Budapest többnyire rossz
              minőségű bicikliútjai nem alkotnak a biztonságos közlekedést
              lehetővé tevő összefüggő hálózatot, és még a meglévő
              utakon is sokszor akadályozzák gyalogosok vagy parkoló autók a
              kerékpárok folyamatos haladását. 
              
               Bár
              Demszky Gábor főpolgármester előszeretettel fényképezteti
              magát a két kerék fölött trónolva, és a kerékpárosoknak
              szóló nagyra törő ígéretekkel sem fukarkodik, uralma alatt
              Budapesten alig épült bicikliút. Például a több ezer kilométer
              hosszú bécsi hálózathoz képest, az összességében is alig több,
              mint száz kilométeres hosszúságot kitevő budapesti kerékpárutak
              a minimálisan elvárható igények kielégítésére sem
              alkalmasak. Ha úti célunk néhány kilométernél távolabb van,
              kényszerűségből biztos, hogy a gépkocsik között az életünket,
              testi épségünket kockáztatva kell megtenni a távolság egy részét.
              Tulajdonképpen már akkor is szerencsések vagyunk, ha legalább
              részben a biztonságot jelentő kerékpárúton haladhatunk. 
              
               Ellentétben
              a bicikli nyergében előszeretettel pózoló, de még a vécére
              is kocsival járó politikai bohócokkal, azokhoz az emberekhez
              tartozom, akik közlekedésre, helyváltoztatásra napi
              rendszerességgel használják a kerékpárt. Így saját
              tapasztalataim alapján is meg tudom érteni azokat a biciklis futárokat,
              akik csak ritkán, elvétve használják a kijelölt kerékpárutakat.
              Ezeken ugyanis – nem számítva azt, hogy a kerékpárutakat választva
              többnyire jelentős kerülője kényszerülünk – számos akadály
              nehezíti az előrehaladásunkat. Például a Kőbányai útnak az
              Orczy tér és a Hungária körút közötti szakaszán elvben kerékpárúton
              is közlekedhetnénk, ám a bicikliknek kijelölt útszakaszt a
              nappali órákban szinte járhatatlanná teszik a szomszédos kínai
              piachoz kapcsolódó tevékenységek. A kerékpárúton történik
              a kézikocsis áruszállítás, ott közlekednek a piacra érkező
              vásárlók és néhány tilosban parkoló autóval is mindig találkozhat
              az útvonalat választó kerékpáros. Bár a Kőbányai út a
              nagy forgalom miatt rendkívül veszélyes, annak, aki siet sokkal
              gyorsabb haladást tesz lehetővé, mint a mellette húzódó kerékpárút.
              
              
               Szinte
              mindenhol akadályozza a kerékpárosok haladását az is, hogy
              nagyon sok gyalogos nem veszi figyelembe a bicikli utat jelző táblákat.
              Saját tapasztalatból tudom például, hogy olyan helyeken is,
              ahol korláttal elválasztva, de egymás mellett vezet a gyalogos
              és a kerékpárút, sok járókelő a bicikliseknek kijelölt útvonalat
              választja. Amikor pedig rájuk szól az ember, hogy miért nem a
              szomszédos gyalogjárdán közlekednek, ahol senkit nem zavarnának,
              még fel vannak háborodva. 
              
               Másfajta
              kellemetlenséget vagy inkább veszélyt jelentenek a kerékpárúton
              közlekedőkre azok a motorosok, akik előszeretettel száguldoznak
              – persze súlyosan megsértve a KRESZ előírásait – a
              biciklisek között. Őrült ámokfutásuknak éveken keresztül
              kedvelt színtere volt az Északi összekötő vasúti híd,
              melyen egy rendkívül keskeny, körülbelül két méter széles
              sáv áll a gyalogosok és a biciklisek rendelkezésére. A
              motoros őrülteket manapság egy tiltó táblának kellene távol
              tartania a hídon átvezető hosszú és keskeny kerékpárúttól,
              ám ezt sokan nem veszik figyelembe, folyton veszélyeztetve az
              ott haladó gyalogosok és kerékpárosok biztonságát. 
              
               Sokszor
              az Andrássy úton – ahol végig külön útvonal van fenntartva
              a kerékpárosoknak – is nehéz a biciklivel való közlekedés.
              Az Erzsébet tértől az Oktogonig terjedő szakaszon főleg a kerékpársávon
              leparkolt autók okoznak bosszúságot, a Hősök teréig tartó részen
              pedig a kerékpárút jelzést figyelmen kívül hagyó
              gyalogosok. Vadász elvtárs is itt rántott fegyvert a biciklis
              futárra, aki munkáját végezve, nyilván a gyorsabb haladás érdekében
              választotta a gépkocsiknak kijelölt, ám a kerékpárosok számára
              sem tiltott útvonalat. 
              
               Akár
              ragaszkodunk a többnyire rossz minőségű, töredezett, kátyús
              és különféle akadályokkal telített kerékpár utakhoz, akár
              nem, rendszeres biciklizés estén nem kerülhetjük el a gépjárműforgalomban
              való közlekedést. A személygépkocsik, buszok, kamionok között
              cikázva viszont folyamatos veszélyhelyzetben kell haladnia
              minden biciklisnek. Ráadásul szép számmal akadnak Vadász-féle,
              rosszindulatú autósok is, akik előszeretettel szorítják le az
              útról a kerékpárosokat, és sokszor még az elsőbbséget sem
              adják meg nekik. 
              
               Persze
              a biciklisek között is akadnak jó néhányan, akik semmibe
              veszik a közlekedési szabályokat. Meglehetősen gyakran látni
              például az éjszakában lámpa és prizma nélkül pedálozókat,
              illetve sokakat a részegség sem tart vissza a kerékpárra üléstől.
              Vannak aztán olyanok is, akik gyér gépjárműforgalom mellett
              sem hajlandók az úttesten közlekedni, inkább veszélyeztetik a
              járdán szabályosan haladó gyalogosokat. Sajnos a kerékpározást
              illetően közlekedési kultúránk szintje valahol még mindig a
              béka feneke alatt található, és ezért egyértelműen a
              politikai hatalom hozzáállása tehető felelőssé. Bár ezt az
              egészséges és rendkívül környezetbarát közlekedési formát
              Európa valamennyi országában népszerűsítik, segítik, támogatják
              és a tárgyi, infrastrukturális feltételeit is biztosítják, nálunk
              többnyire még a biciklizést elősegítő látszatintézkedések
              is hiányoznak. Pedig fővárosunkban is nagy szükség lenne a jó
              minőségű és akadálymentes, Budapest egészét behálózó kerékpárutakra,
              melyeket nem pótolhat az önmagát vigyorogva két keréken fotóztató
              Demszky Gábor. Vadásznak pedig, ha már fegyvert tart magánál,
              inkább a főpolgármestert kéne – eredménytelensége okán
              – megfegyelmeznie.
              
               
               Varga Imre
              
               |