| 
               2007.08.31. Gátat
              vethet az alkotmány a közegészségügy reformmal álcázott
              felszámolásának? A
              magyar lakosság ez év áprilisától a „programozott halállal”
              szembesül: az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről
              szóló, 2006. évi CXXXII. törvénnyel megindított diktátum
              – amely szerény kezdetként 20 milliárd 
              forintot vont el a 17 éve intézményesen ellehetetlenített
              egészségügytől –  a
              megelőzés – egészség megőrzés – és gondoskodó (életmentő)
              gyógyítás helyett a társadalmat (beteget és orvost) kiszolgáltatja
              az őt leigázó tőkeuralom nyereségszerző igényeinek. Ki „állíthatná
              meg Arturo Uit”? A mára szétzilált roncstársadalom önszerveződése
              aligha. Reménykedhetünk-e még abban, hogy életünk fondorlatos
              pusztításának az Alkotmány megállj-t parancsolhat? E
              bonyolult kérdést itt – kényszerűen – a lényegre sarkítom.
              
               Két
              alapjog áll az alkotmánybírósági értelmezések tengelyében.
              Egyik az egészséghez, másik a társadalombiztosítással
              megvalósuló ellátáshoz fűződik. Az Alkotmány szerint
              az országunkban élőknek – tehát nemcsak állampolgárainknak
              – joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
              E jogot az állam – többek közt – az egészségügyi intézmények
              és az orvosi ellátás megszervezésével valósítja meg. Állampolgárainknak
              joguk van a szociális biztonsághoz, ami – többek közt
              – a beteg ellátáshoz való jogát jelenti. Ezt az állam a társadalombiztosítással
              szavatolja. Mivel mindkét esetben az ember sérthetetlen és el
              nem idegeníthető, alapvető jogáról van szó, ezek
              tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
              A két alapjog érvényesítése során az Alkotmánybíróság
              (AB) kiemeli a jogállamiság és az ahhoz fűződő jogbiztonság
              – az utóbbi körében a szerzett jogok védelmének – a követelményeit
              is.
               
               Mit jelent a valóságban a „lehető
              legmagasabb szintű testi és lelki egészségünk” jogvédelme?
              Az AB e jog érvényesülését két megszorító feltételhez
              köti: egyrészt aláveti az állam teherbíró képességének, másrészt
              kizárja annak önmagában, alanyi jogként értelmezhetőségét.
              E szerint „a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
              való jogosultságként meghatározott alkotmányi követelmény
              az államnak azt az alkotmányos kötelezettségét jelenti, hogy
              a nemzetgazdaság teherbíró képességéhez, az állam és a társadalom
              lehetőségeihez igazodva olyan gazdasági és jogi környezetet
              teremtsen, amely a legkedvezőbb feltételeket biztosítja a
              polgárok egészséges életmódjához és életviteléhez.”
              Ennek egyik követelménye, hogy az állam a megfelelő egészségügyi
              intézmények létesítésére és ilyen orvosi ellátás
              megszervezésére köteles. (37/2000. /X. 31./ AB határozat) Az
              AB leszögezi: e körben az állam a lehető legmagasabb szintű
              egészségügyi intézményhálózat kiépítésére és orvosi
              ellátás biztosítására köteles. A ’lehetséges szint’
              nyilvánvalóan nemcsak az orvostudományi, műszaki és technikai
              szempontokra vonatkozik, de magában foglalja a gazdasági,
              szervezeti-szervezési lehetőségeket és az állam – továbbá
              a társadalombiztosítás – teherbíró képességét is.”
              (54/1996. /XI. 30./ AB határozat)
              
               Másfelől,
              „az egészségügyi intézményhálózat és az orvosi ellátás
              körében az Alkotmánybíróság elvontan, általános ismérvekkel
              csak egészen szélső esetekre korlátozottan határozhatja meg
              az állami kötelezettség kritikus nagyságát, vagyis azt a szükséges
              minimumot, amelynek hiánya már alkotmányellenességhez vezet.
              Ilyennek volna minősíthető például, ha az ország egyes területein
              az egészségügyi intézményrendszer és az orvosi ellátás
              teljesen hiányozna.” Az alkotmányossági vizsgálat „csak
              arra szorítkozhat, hogy az állam eleget tesz-e az egészségügyi
              intézmények és az orvosi ellátás megszervezésére vonatkozó
              alkotmányos kötelezettségének vagy sem. A szükséges ellátás
              megszervezésének módja, az intézményrendszerek működtetése,
              továbbá ezek finanszírozási technikái az Alkotmány rendelkezéseinek
              körén kívül esnek, a törvényhozó szabadságába és felelősségébe
              tartoznak, és csak szélső esetben vetnek fel alkotmányossági
              kérdéseket.” Emiatt „..a rendszer helyességének, hatékonyságának,
              eredményességének a megítélése nem alkotmányossági kérdés.”
              
              
               A
              betegellátásra való alkotmányos jogot az AB – mivel
              az a kötelező társadalombiztosításhoz tartozik – ugyan valós
              alanyi jognak tekinti, viszont a szolgáltatások megszűntetésének
              vagy csökkentésének alkotmányosságát itt a tulajdonvédelem
              ismérvei szerint bírálja el. A betegellátási jogosultság
              egyik törvényi biztosítéka az állami garanciavállalás:
              az egészségbiztosító finanszírozásának hiánya miatt egyetlen
              jogosult sem maradhat ellátatlan. 
              Az AB szerint az egészségügyi rendszer kialakításánál
              „az államnak e törvényhozói szabadsága mindaddig nem vet
              fel alkotmányossági kérdéseket, ameddig nem vezet valamely
              alkotmányos jog (tulajdonvédelem, társadalombiztosítással
              megvalósuló betegellátási jogosultság) megsértéséhez. Az
              egészségügyi intézményhálózat és az orvosi ellátás sokféleképpen
              szervezhető meg…Ezért a rendszer alkotmányellenessége csak
              olyan szélső esetben állapítható meg, ha egyértelmű,
              hogy a rendszer eleve alkalmatlan az államot terhelő kötelezettségek
              alkotmányosan még elfogadható minimumának teljesítésére.”
              
              
               Az
              AB itt vázolt gyakorlatából a jogban járatlanok számára is
              egyértelmű egy alaptény: a „lehető legmagasabb szintű testi
              és lelki egészséghez” való alkotmányos alapjog ma aligha több
              írott malasztnál. Az érvényesíthetősége ugyanis megtörik
              egyrészt a hozzá fűzött, számos megszorító, együttes
              feltételen, másrészt azon, hogy az AB igen széles, mérlegelési
              jogkörében dönthet az esetleges alkotmánysértésről.
              Emiatt az állam „lehető legmagasabb szintű egészségügyi
              intézményhálózat kiépítésére és orvosi ellátás biztosítására”
              – az AB által is előírt – kötelesség 
              csak fikció, mert a törvényességi rosta – bármennyire
              is abszurd ez – az új „reformtörvény” 
              alapjogokat tipró ellátórendszerét is alkotmányosnak
              minősítheti. Van-e kiút e zsákutcából? Alkotmányos megoldást
              hozna, ha az AB a környezet- és természetvédelemnél követett
              gyakorlatát – amely szintén az élethez és az egészséghez
              való alapjogokból ered – kiterjesztené a közegészségügy
              jogi sorsára is. Az AB az állam objektív, intézményvédelmi
              kötelességét – amit az élethez és az egészséghez való
              alapjogoknál is elismer- az egészséges környezethez való jognál
              mint felelősségi normát határozza meg. E szerint az
              állam az általa kiépített védelmi szintről – alkotmánysértés
              nélkül – csak akkor léphet vissza, ha a védelem alapját adó
              alanyi jog korlátozására is van alkotmányos jogalap.  Így
              például „az élethez való joggal fennálló kapcsolat szorossága
              következtében a természetvédelem jogszabályokkal
              biztosított szintjét csakis olyan feltételekkel lehet csökkenteni,
              mint amilyen feltételek valamely alapjog korlátozását alkotmányosan
              megengedhetővé teszik.” (28/1994. /V. 20./ AB határozat)
              Ugyanez a feltétele a környezet elért védelme korlátozhatóságának.
              Az elért védelmi szint csökkentésének tilalma abból az érvből
              is ered, hogy a környezet- és természetrombolás orvoslása sem
              érheti el az eredeti állapot helyreállítását, míg a szociális
              jogoknál a védelem „hullámzása” nem végzetes, mert az állam
              teherbíró képességének utóbb javulása helyrehozhatja a
              „kilengést”.Mi a lényeg ? Egyrészt az, hogy amikor az AB a
              védelem elért szintje csökkentésének tilalmát az élethez és
              az egészséghez közvetve kapcsolódó környezeti jognál
              alapelvként érvényesíti, nincs valós jogi oka, hogy ezt épp
              a legfontosabb alapjogok biztosításánál mellőzze, így
              az élet-és egészségvédelemnél ne ez legyen a zsinórmérce
              az állami beavatkozás számára. Másrészt, nyilvánvaló, hogy
              –a környezet-és természetvédelemhez képest - a védelmi
              szint „hullámzása” az élet-és egészségvédelemnél még
              kevésbé engedhető meg, hiszen az élet és az egészség
              nemcsak alapjogként követel oltalmat, hanem semmivel nem kompenzálható
              érték. A 2006. évi CXXXII. törvény nem fejleszti az egészségügyi
              ellátórendszert, hanem azt végzetesen megsemmisíti. Az állam
              által eddig biztosított egészségvédelemhez képest ez súlyos
              visszalépés, amit az Alkotmány nem tűrhet el. Az állam
              jogalkotási szabadsága ugyanis nem terjed odáig, hogy a védelem
              elért szintjét a nélkül korlátozza, hogy joga nyílna az
              alkotmányos alapjog – az egészséghez való jog – korlátozására,
              aminek esélye itt fogalmilag elesik. 
              E jogkérdést nem érinti az EU közösségi jogának elsőbbsége,
              mivel a nemzeti joghatóság körébe esik. Az AB felelőssége,
              hogy egészségügyben, az államhatalmat alkotmánysértésre kényszerítő
              kormányzati diktatúrával szemben, az alkotmányos tilalmaknak
              érvényt szerezzen.
              
               
               
               Szerző:
              dr.Tanka Endre, az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi
              docens
              
               |