vissza a főoldalra

 

 

 2007.12.28. 

A magyar oktatási rendszer megőrzése a cél

Immár tizenhatodik közgyűlését tartotta december 15-16-án Beregszászban a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ). A több mint kétezer pedagógust egyesítő szakmai érdekvédelmi szervezetnek mindenekelőtt az egész kárpátaljai magyar iskolaügy létét veszélyeztető új érettségi vizsgarendszer jelentette kihívásra kellett hathatós választ találnia.

A magyar oktatásügy érdekében az immár 16 éves KMPSZ-nek akarata ellenére állami feladatokat is át kellett vállalnia az idők során – mutatott rá a küldöttek előtt tartott beszámolójában dr. Orosz Ildikó, a szövetség elnöke. Mint emlékeztetett, a pedagógusszövetség ebből a célból gyermeklapot, szakmai folyóiratot, módszertani anyagokat adott és ad ki, a pedagógusok számára nyári akadémiát, a diákoknak tantárgyi vetélkedőket szervez. Az eltelt idő alatt a KMPSZ szerkezetileg is kiforrott szervezetté vált, s a tavaly elfogadott alapszabály-módosítás értelmében a jövőre esedékes tisztújító közgyűlés nyomán más, a helyi viszonyoknak inkább megfelelő struktúrában dolgozik majd tovább, hangzott el. A szónok ezzel kapcsolatban reményének adott hangot, hogy az új struktúra révén a szövetség járási szervezetei nagyobb hatékonysággal képviselhetik helyben a magyar oktatásügy érdekeit. A pedagógusszövetség érettségét igazolja az is, ahogyan a jelen időszak legfontosabb problémáját, a magyar iskolák státusának, helyzetének megőrzését kezeli, mutatott rá Orosz Ildikó, ami véleménye szerint jelenleg az új, független érettségi vizsgarendszer bevezetésétől függ. A KMPSZ már több mint egy éve látja, hogy az új vizsgarendszer milyen kiskapukat, s egyben milyen veszélyeket rejt magában, és sikerült európai módon artikulálnia a kárpátaljai magyarság problémáit az illetékes fórumokon. Az is a helyi érdekvédelem érettségét mutatja, hogy az érintett oktatási intézmények is felsőbb ráhatás nélkül kötelességüknek érezték jelezni minden szükséges fórumon az intézkedésekkel kapcsolatos problémák súlyosságát. A KMPSZ elnöke köszönetét fejezte ki, amiért e rendkívüli probléma kezelésében partnereik voltak a megyei oktatási és tudományos főosztály, a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség megyei tanácsi frakciója, s a magyar állam vezetői, valamint az ungvári magyar főkonzulátus is megtette a magáét. Mint hangsúlyozta, a közös akarat eredményeként sikerült rést ütni az ellenállás falán, s deklarálták az illetékesek, hogy a természet- és társadalomtudományi tárgyakból a következő felvételi vizsgák idején lehet anyanyelven vizsgázni. Ugyanakkor számos gyakorlati probléma merül fel, melyek megoldásához további kitartásra és bátor kiállásra van szükség mindenki részéről, akinek köze van a magyar oktatásügyhöz – mondta Orosz Ildikó.

Újra veszélyben van a kárpátaljai magyar oktatás – állapította meg a közgyűlés résztvevőit köszöntve dr. Brenzovics László, a Kárpátaljai Megyei Tanács elnökének helyettese, a KMKSZ alelnöke. A szónok hangsúlyozta: küzdenünk kell azért, hogy egyenlő feltételeket biztosítsunk az oktatáshoz, az érettségizéshez és a felvételizéshez a magyar iskolákban tanulók számára, a rendelkezésre álló szűkös eszközöket a valóban fontos kérdésekre kell összpontosítani. "Nem tudom elképzelni, mi az értelme oktatási-nevelési támogatást adni olyan szülőknek, akiknek a gyereke nem magyar iskolába jár ott, ahol létezik magyar tannyelvű oktatás – emelte ki ezzel kapcsolatban a szónok. – Azt sem értem, miért kell magyar költségvetési pénzekből támogatni ukrán állami felsőoktatási intézményeket, amikor az ukrán állam nem képes támogatni a magyar felsőoktatást, holott ez kötelessége volna." Kovács Miklós, a KMKSZ elnöke is arra a veszélyre figyelmeztetett beszédében, amit a független vizsgarendszer bevezetése jelent a magyar oktatásügyre nézve. Méltányolva az érdekvédelmi szervezetek eddigi munkáját, a szónok arra a felelősségre hívta fel a jelenlévők figyelmét, amely a pedagógusszövetség és a kárpátaljai magyar közösség valamennyi tagjára hárul ebben az ügyben. A beszédeket a KMPSZ ellenőrző bizottságának, tankönyv- és taneszköztanácsának, óvodaszekciójának, valamint módszertani központjának beszámolói követték, továbbá beszámoló hangzott el a szövetség szórványprogramjáról is.

A közgyűlés végezetül nyilatkozatban fogalmazta meg a kárpátaljai magyar pedagógustársadalmat foglalkoztató legfontosabb problémákat. Ezek szerint a KMPSZ szorgalmazni kívánja a magyar nyelven történő vizsgázás lehetőségének biztosítását a független vizsgaközpontokban, illetve külön is tenni szándékozik az ukrán nyelvvizsga méltányos feltételeinek megteremtéséért. A nyilatkozat rámutat, hogy továbbra sem kielégítő a kárpátaljai magyar iskolák tankönyvellátása. Hangsúlyozzák a dokumentum megfogalmazói, hogy a pedagógusszövetség szorgalmazza a tantárgyi vetélkedők feladatainak központosított formában történő magyar nyelvre fordítását. Ugyancsak problémaként jelenik meg a dokumentumban az ukránnyelv- és irodalomoktatás módszertanának a magyar iskolákban tanulók igényeihez való hozzáigazítása, továbbá a magyarországi pályázati pénzek egyenlő és méltányos elosztása, valamint felhasználásuk nyilvánossága. A nyilatkozat rámutat ezenkívül arra is, hogy továbbra sem megoldott a magyar tannyelvű iskolákban a magyar nyelvű dokumentáció vezetése.

 (Forrás: Kárpátalja)