| 
               2007.06.01. 
              Nincs pénz az önkéntes ügyeletre Miután
              a korábbi kormányrendelet alkotmányellenesnek bizonyult, a
              parlament törvényben rendezi, s harmonizálja az európai uniós
              direktívákkal az orvosi ügyelet ügyét. Legalábbis ez a szándék
              olvasható a parlamentben már általános vitához ért törvényjavaslatban,
              amelynek azonban más részei éppen ellenkező kormányzati
              akaratot mutatnak. Az Alkotmánybíróság még tavaly decemberben
              megsemmisítette annak a kormányrendeletnek több paragrafusát,
              amely az orvosok ügyeletben töltött idejét és annak kifizetését
              szabályozza, ezért idén júliusig újra kell szabályozni az ügyeleti
              rendszert az egészségügyben. Az orvosok az uniós csatlakozás
              óta követelik a közösségi bíróság határozatainak megfelelő
              ügyeleti rendszert, többen már pert nyertek munkáltatójuk
              ellen. Az Ab indoklása szerint a kormányrendelet ellentétes az
              alkotmánynak azzal a paragrafusával, amely az Európai Unió
              tagjaként Magyarországra háruló kötelezettségeket határozza
              meg. Az Ab azt is kifogásolta, hogy a kormányrendelet még a
              Munka törvénykönyvénél is szigorúbb feltételeket szab az
              orvosok túlmunkájánál. Az uniós direktíva szerint az ügyeletet
              teljes munkaidőnek kell tekinteni. Ez azt jelenti, hogy ha az
              orvos ledogozta a heti 48 óra kötelező munkaidejét, akkor ügyeletre
              a munkáltató már nem kötelezheti. Mivel a kórházak létszámhiánnyal
              küzdenek, az orvosi ügyeletek ellátásának kulcsa július 1-étől
              a törvény által megengedett önként vállalt munka lehet. Saját
              akaratából azonban akkor áldozza fel szabadidejét az orvos is,
              ha munkájáért méltányos bért kap. Az Országgyűlés május
              15-én kezdte el plenáris ülés keretében tárgyalni a szükséges
              törvénymódosítást, amely azonban több sebből is vérzik:
              amellett, hogy látszólag igyekszik megfelelni a direktívának,
              a Magyar Orvosi Kamara (MOK) szerint egy vezércsellel mégis
              megkerüli azt. Ezt a jogi trükközést nemcsak a kamara nehezményezi,
              de az Unió is észre fogja venni, amely máris eljárást indított
              Magyarország ellen a direktíva be nem tartása miatt. Amennyiben
              a törvényt ebben a formájában szavazza meg a Parlament, a MOK
              Alkotmánybírósághoz fordul. Megoldást jelenthet az egyenjogú
              felek közötti önkéntes túlmunka vállalása megállapodás
              alapján, amelyhez megfelelő többletforrás biztosítása szükséges
              országos szinten. Jelenünkben viszont szó sincs egyenrangú
              felek között létrejött megállapodásról, a munkaadó erőfölényben
              van a munkavállaló orvosokkal szemben, továbbá az orvosok
              egzisztenciájuk szinten tartása miatt nem nélkülözhetik az ügyelésért
              kapott, de az EU direktívát nem teljesítő kevés pénzt. A
              direktíva több Európai bírósági ítéletben levezetett módon
              kimondja, hogy az ügyelet teljes munkaidőnek számít és
              eszerint is kell fizetni.
              
               Nálunk
              viszont nem nyitják meg ehhez a szükséges forrást. A kamara
              szerint évi 25 milliárd forinttal kellene többet adnia a költségvetésnek
              az elfogadható ügyeleti díjhoz. Ráadásul a törvényjavaslat
              az ügyeleti órákra az orvosi órabérek 70-80-90 százalékát
              irányozza elő. Azt mondják erre a kormányzati vezetők, hogy a
              leírt mérték az ügyeleti díjak minimuma, attól a munkáltató
              kedvező irányban eltérhet. Ez csak elmélet. Olyan elmélet,
              aminek nagyon kevés köze van a valósághoz. Hiszen az egészségbiztosító
              úgyis a legkisebb összegek fedezetét utalja a munkáltatóknak,
              akik abból képtelenek lesznek többet fizetni az orvosoknak.
              
               Összehasonlítás
              kedvéért, egy ügyelő orvos átlagos óradíja bruttó 
              1140 Ft
              , amelyhez hozzájön a túlmunkadíj 50%-a, továbbá az önként
              vállalt túlmunka újabb 50%-a. Az eredmény még így is csak 
              2400 Ft
              bruttóban. A bíróságok ezt az összeget rendre meg is ítélték
              a már jogerősen lezárult perekben, mert törvényesen ennyi járna.
              Ehhez képest az orvosok mindössze 7-800 Ft-ot kapnak. Összehasonlításul
              egy hétvégi angliai ügyelettel nettó 1000 fontot lehet
              keresni. A törvénytervezet másik bibije, hogy nem vonatkozna a
              vállalkozó orvosokra, abból téves megközelítésből kifolyólag,
              hogy a vállalkozói szerződésekre a PTK, nem pedig az egészségügyi
              dolgozókat érintő 2003. évi LXXXIV. törvény vonatkozik,
              amely a munkavégzés jogviszonyától függetlenül kimondja,
              hogy az ügyelet közszolgáltatás. Az EU direktíva is minden
              személyre érvényes.
              
               A
              kamara számításai szerint a magyar fizetéseknek el kellene érnie
              az EU átlag legalább 50%-át ahhoz, hogy az elkövetkező időszakban
              ne folytatódjon, és váljon tömegessé az orvosok kivándorlása.
              A MOK vezetői tudni vélik, hogy a közeljövőben svéd
              szakemberek érkeznek hazánkba, akik háziorvosokat hallgatnak
              meg, és szándékoznak tömegesen kivinni Svédországba – svéd
              bérekért. A pénzen kívül további problémát jelenthet az ügyelők
              létszáma, ugyanis ahhoz, hogy egy kórház működhessen, meg
              kell felelnie bizonyos – tárgyi és személyi minimum feltételeknek.
              Hogy hány orvos hiányzik ma a rendszerből, azt pontos felmérések,
              illetőleg a struktúraátalakítások közepette ma nem lehet
              pontosan megmondani. Az utolsó hitelesnek tekinthető kórházszövetségi
              felmérés kétezer orvos hiányról beszélt. Az ügyelet elláthatóságát
              is beleértve egy osztály működéséhez elméletileg minimum 8
              orvosra van szükség, de ezt sok tényező befolyásolja, például
              az, hogy milyen szakmáról, milyen helyen, milyen ügyeletről
              van szó. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár pedig hiába
              zárta pozitív mérleggel az első negyedévet, az új egészségügyi
              államtitkár, Kovács Attila szerint ezt a 36 milliárd forintot
              nem tudják felhasználni az elmaradt orvosi ügyeleti díjak
              kifizetésére. Igaz, kb. 2000 orvos a rendszerből, mégis további
              elbocsátások várhatók. Ezzel a ténnyel függ össze, hogy
              sztrájkra készül az orvosegyetemek többsége az elvonások
              miatt. A Semmelweis Egyetemről eddigi 200 embert küldtek el, de
              újabb 3-400 dolgozó elbocsátása várható. A rektor attól
              tart, hogy az újabb 5 milliárd forintos elvonás miatt pár hónapon
              belül „bedőlhet” a rendszer. Tulassay Tivadar szerint
              ugyanis az áprilisi módosításkor nem vették figyelembe, hogy
              a területükön kívülről is érkeznek betegek. Pécsett attól
              tartanak, hogy az eddigi 800 milliós veszteség a háromszorosára
              nőhet. Szegeden is csak leépítésekkel tudják a hiányt
              kezelni. Egyedül Debrecenben vetik el a sztrájk lehetőségét.
              
                              
              A bevezetőben említett törvénymódosítással egy időben
              újabb fejezetéhez ért az orvostársadalom elleni kormányzati -
              és sajtóhadjárat. Az egyik kispéldányszámú ortodox „liberális”
              napilap május 17-ei számában olvashatjuk: „A halálesetekkel
              összefüggő műhiba- gyanús esetek több mint 80 százalékában
              biztosan nem indul per a hibázó orvosokkal, intézményekkel
              szemben. Egyebek mellett erre is lehet következtetni az Egészségügyi
              Minisztérium számára készített jelentésből, amely 41 kórház
              adatai alapján megállapítja, hogy az esetek negyedében a
              boncolás eredménye szerint a beteg halálának oka nem az volt,
              mint amivel az orvosok korábban kezelték. A lapunk birtokába
              került dokumentumra hivatkozva korábban Gyurcsány Ferenc kormányfő
              az Országgyűlésben az egészségügyben meglévő hibákat példázta
              azzal, hogy «a boncolási eredmény, és korábban felállított
              diagnózis huszonöt százalékban eltér»”. A május 15-ei
              parlamenti ülésen Horváth miniszter-asszony pedig következőket
              mondta: „Rendkívül igazságtalan a rendszerünk, és rendkívül
              rosszul működik. Csak hadd emlékeztessem önöket a boncolási
              hibák arányára, 22,6 százalék az eltérés boncolásoknál a
              boncolási diagnózis és a terápiás diagnózis között. Azért
              ez egy hihetetlenül nagy szám, hihetetlen az adat! Döbbenetes,
              hogy minden negyedik magyart ezek szerint kisebb vagy nagyobb mértékben,
              de félrekezelnek. Nem tartjuk elfogadhatónak ezt az arányt.”
              Ez a közbizalom megingatására alkalmas megállapítás. A MOK
              vezetői szerint természetesen előfordulnak hibák, de az
              biztosan nem igaz, hogy minden negyedik beteget félrekezelnek.
              
               A
              patológus előtt a beteg minden baja láthatóvá válik, tehát
              természetes, hogy a megadott haláloki diagnózis, és a boncoláskor
              talált diagnózisok között nincs teljes átfedés. Azaz lehet különbség,
              de ebből nem következik az, hogy a beteget szándékosan,
              tudatosan, vagy tudatlanul félrekezeljék. Az anyagot, amelyből
              a miniszter idézett a Pathológiai Szakmai Kollégium készítette
              annak érdekében, hogy ne essenek ők is az un. teljesítmény-volumen
              korlát alá és annak igazolására, hogy szükség van a minél
              több boncolásra, mert az orvosok tanulnak ezekből a boncolási
              diagnózisokból. Amennyiben valóban halálhoz vezető félrekezelésről
              van szó, akkor azt nem ártana egyedileg kivizsgálni, mert felelőtlenül
              általánosítani nem lehet. Főleg bársonyszékből.
              
               
               Medveczky Attila
               |