| 
               2007.06.15. 
              Aki sáros, besároz Sokszor
              megfigyeltem, hogy a hivatásos handabandázók - mint például a
              kaméleon lelkű Debreczeni József -, ha találkoznak egy kínos
              igazsággal, úgy próbálják megkerülni annak valóságát,
              hogy a néhai skolasztikusok mintájára, logikailag és
              nyelvtanilag bizonygatják ezen igazság létezésének képtelenségét.
              Merthogy ugyebár – érvel Debreczeni – Csoóri Sándor Márciusi
              levelében megfogalmazott állítás, miszerint az 1990-et követő
              idők nem hoztak rendszerváltozást, sőt határozottan rosszabb
              lett minden - butaság. Azért butaság Debreczeni szerint, mert a
              rendszerváltozás számos alapvetése tény a 
              mai Magyarországon
              (pl. többpártrendszer, sajtószabadság, szabad választások,
              NATO tagság, EU tagság  stb.).
              Ilyetén Debreczeni egzakte és logikailag bizonyítja, hogy Csoóri
              nem gondolta át, amit mond, így azután levele „szellemi színvonalát
              tekintve katasztrofális, morálisan pedig (minimum) kételyeket támasztó
              írásmű”. Egyáltalán nem arról van szó, hogy két magyar
              értelmiségi, Csoóri és Debreczeni nem értik egymást, hanem
              arról, hogy Debreczeni nem akarja, nem hajlandó megérteni
              vitapartnerét. Ezért mondhatom teljes lelki nyugalommal, hogy
              Debreczeni József nem valódi értelmiségi, csupán imitálja
              ezt a szerepet: a valódi értelmiségi ugyanis mindig felkutatja
              a mélyben gyökeredző problémákat, szembesül az igazsággal,
              és azt követően értékeli az eseményeket, nem pedig megkerüli
              azokat. Pontosan úgy, mint Csoóri, akinek legfeljebb azt vethetnénk
              szemére, hogy miért kellett neki ennyi idő ezen nyilvánvaló társadalmi
              anomáliák felismerésére és kimondására?
              
                              
              Mit is mondott Csoóri? Azt, hogy nem hozott változást
              1989 magyar forradalma, mert a szocializmus csöbréből, a
              globalizmus vödrébe pottyant az ország. Csöbörből a vödörbe,
              és néhány jel arra mutat, hogy talán a csöbörben néha jobb
              is volt, mint egykori, naív álmaink nyugati vödrében ma. Azt
              hiszem, ezt egy hatelemis ember is megérti, mert ismeri az élethelyzetet,
              a sors azon fintorát, amikor a változást a vödör alternítívája
              jelenti a csöbörhöz képest. Érti bizony, hiszen egész munkáséletét
              ebben a szánalmas alternatívában élte le.
              
               Sőt,
              ez a hatelemis munkásember tud valamit, amit szegény Debreczeni
              tanár úr nem: tudja, mert ezerszer átélte már, hogy az igazság
              közérzet, és ha valakinek egy társadalomban nem jó a közérzete,
              akkor az a társadalom vele szemben igazságtalan. Erre gondolt
              Csoóri is, semmi többre. Ugyanis ma széles magyar néptömegek
              közérzete rendkívül keserű, mert elviselhetetlennek tartják
              a bukott marxisták permanens jelenlétét a közéletben és az
              állami vezetésben, továbbá a hebrencs és hazug Gyurcsány
              Ferenc politikai ámokfutását, valamint azt, hogy általa a
              hirhedett Apró-család újból politikai tényezővé lett. 
              
                              
              Mit is mond erre Debreczeni? Fölényesen mosolyog, mert
              ekkora butaságra rangon aluli neki a válasz. Hiszen maga Csoóri
              elismeri, hogy amíg korábban a csöbörben éltünk, ma már a vödörben
              élünk. Hogyan képes ezek után ugyanő azt mondani, hogy nem
              volt változás, hiszen nyilvánvaló, hogy a csöbör nem azonos
              a vödörrel! Azzal pedig, hogy Csoóri diszkurzusának esetleg a
              nyelvi struktúrán kívül egyéb, annál lényegibb üzenete is
              van, nem foglalkozik a nagy politológus, miként a társadalmi közérzettel
              sem, mivel az más szakterületre tartozik. (A közérzet vonatkozásában
              Popper Péter az illetékes szakember.)
              
                              
              Mind ezek ellenére, meggyőződéssel hiszem, hogy ez az
              egykori paksi irodalom tanár, aki ott volt már az első
              lakiteleki sátorban is, van annyira intelligens és magyar, hogy
              maradék nélkül érti azt, amit Csoóri a Márciusi levélben 
              megfogalmazott. Ugyanakkor mindent elkövet, hogy elhitesse
              velünk: nem érti, mert érthetetlen. Ezért veszélyes ember
              Debreczeni József és veszélyesek a Debreczeni József-ek. Ők
              azok, akik nem bunkóságból, butaságból, iskolázatlanságból
              kerülnek szembe velünk, hanem spekulatív megfontolásokból, érdekből,
              tudatos ferdítések és csúsztatások árán. Ők azok, akik tőlünk
              nyilvánosan számon kérik, mire alapozzuk azt a vélekedésünket,
              hogy kétszer kettő az négy, miközben kenyéradóiknak
              szemrebbenés nélkül elhiszik, hogy az évszázad hazudozása,
              az őszödi monológ „a legszenvedélyesebb igazságbeszéd”
              volt a rendszerváltozás történetében.
              
                              
              Persze, aki hazugságra épít házat, előbb utóbb
              szembesülni fog a repedésekkel. Ilyen logikai repedés, hogy ne
              mondjam öngól Debreczeninek az a próbálkozása is, hogy –
              udvari krónikási szerepkörének megfelelően menteni próbálván 
              ideáljának, életműve tárgyának és alanyának, a kizárólag
              melléfogásaiban eredeti Gyurcsány Ferencnek ünnepi beszédét
              – hosszas logikai okfejtéssel bizonygatja, hogy Csoóri még a
              magyar történelmet sem ismeri, mert igenis úgy van, ahogyan a
              miniszterelnök úr sugallta: március 15-e jórészt a mi képzeletünk
              szüleménye. Valójában nem is volt az forradalom, és semmi sem
              úgy igaz belőle, ahogy ma tudjuk, hisszük és tanítjuk. Mit is
              jelent ez? Azt, hogy amit ma március 15-ről, Petőfiék
              forradalmáról hiszünk, csupán egy illúzió – mondhattam
              volna úgy is, hogy: közérzet -, ennek ellenére piros napos,
              nemzeti ünnep. Hoppá! Ezek szerint a történelmi tudat a tényeknél,
              a logikánál és a spekulációnál magasabb szinten értékeli a
              megélt tapasztalatot, az érzelmileg, hitbelileg hitelesített közérzetet.
              De ha ezt 1848-cal kapcsolatosan elismeri, sőt hirdeti Debreczeni
              úr, akkor miért tagadja meg Csoóri Sándortól és elvbarátaitól,
              hogy hasonló alapon és jogcímen 
              fejtsék ki politikai hitvallásukat?
              
                              
              Mire fel minősíti a Gyurcsány rezsim bírálóját
              Debreczeni – (éppen Debreczeni József, a paksi Debreczeni,
              akiből aztán lakiteleki Debreczeni lett, hogy mozgalmas életútjának
              jelen fázisában Gyurcsány Fletó ölebe legyen) – árulónak?
              Ezt írja ugyanis Csoóriról: „A Márciusi levél fő ambíciója
              a rendszerváltozás bírálata – valójában a megtagadása.” 
              Hogy ki tagadott meg mit, mikor és hányszor, azt talán
              most mellőzzük, mert az enyémnél alaposabb ismereteket kívánna
              Debreczeni úr – valószínűleg még ma sem lezárult -
              politikai individuációjának rögös útjáról, az viszont
              nagyon ismerős nekem, még az ’50-es évekből, hogy aki kritikát
              mond, az áruló. Nos, úgy tűnik innen, az ’50-es évek módszertanából
              merít Debreczeni is, ami nyilván nincsen Gyurcsánynak sem ellenére.
              Csak tiszta forrásból ugyebár.
              
               Veszélyes
              ember ez az extanár, de nem szellemi fegyverzete, hanem morális
              deficitje teszi azzá. Javaslom, kerüljék a vele való találkozást
              még olvasás útján is: aki sáros, besároz.
              
               
               Szőcs Zoltán
              
               |