2007.06.22. 

Multiknak kedvező postaliberalizáció

Június 6-án, koradélután befejeződött a postai dolgozók országos munkabeszüntetése. Az ország különböző pontjain húsz hivatal volt zárva szerda déltől, egy órán át. A Postás Szakszervezet így akarta felhívni a figyelmet arra, hogy a jelenlegi feltételek mellett nem értenek egyet a 2009-re tervezett piacnyitással. Az érdekképviselet egyebek mellett azt kifogásolta, hogy nem tisztázták, milyen feltételekkel és milyen fizetésért alkalmaznák a dolgozókat a piacra lépő új szolgáltatók, illetve milyen színvonalú szolgáltatásokat kell nyújtaniuk. A megmozdulásban a megyeszékhelyek főpostái és a budapesti Nyugati téri hivatal vett részt, postánként 100-150 dolgozóval. Az ügyfelek megértéssel fogadták a postások akcióját, senki nem reklamált az egy órás zárva tartás miatt - mondta a sajtó képviselőinek Tomecskó Tamás a Magyar Posta szóvivője.

A magyarországival egy időben hasonló akciókat tartottak más európai országokban is, hiszen az európai postásszakszervezeteket tömörítő UNI Posta nemzetközi kezdeményezése volt a figyelmeztető demonstráció. Külföldi, tőkeerős cégek szabad benyomulása a magyar piacra végzetes következménnyel jár a postás dolgozókra nézve. Erre sem a 2009-es, sem az elcsúsztatott, 2012-es nyitás nem készíti, nem készítheti fel a dolgozókat. Főleg azért, mert sem a kormány, sem a Posta vezetése semmit nem tesz a postai dolgozók védelmében, a hazai piac megtartása érdekében. A korábbi intézkedéseik pontosan azt mutatják, hogy a Posta meggyengítése, versenyképtelenné tétele a cél, bármivel is magyarázzák a döntésüket. A korábbi intézkedések közé tartozik a postahivatalok bezárása, a mobilposták bevezetése és az ún. jóléti intézmények eladása. A postaliberalizáció előtt is azt teszik, mint az egészségügyi „reformok” bevezetését megelőzően. Akkor az orvosok ellen próbálták hangolni a közvéleményt, most meg a postai dolgozók vannak célkeresztben. Tudjuk jól, hogy a posta ellehetetlenítése miatt ha nem elsőbbségivel adunk fel egy levelet egyik településről a másikba, akkor a küldemény 5-6 munkanap alatt érkezik a címzetthez. Ilyenkor legtöbbször a postásokat szidják, és sokan nem tudják, hogy mindez a kapacitáshiány miatt történik. Ha piacnyitás lesz, akkor nem fordulhat elő ilyen – mondják a liberalizáció mellett kardoskodók. Néhány médium pedig ironikusan megjegyzi, hogy már most féltik a munkahelyüket a postások. Persze, hogy féltik. Hiszen – bármit is mond a gunyoros mondás – nem hülye a postás. Tudják, hogy a nemzetközi és hazai kimutatások szerint már a nyitás évében a posta az eddigi piacának közel 50%-át elveszíti. Ez 37000 postai dolgozó majdnem felének az elbocsátását jelenti. Emellett egyik szakszervezet sem mehet el szótlanul! Ezeknek a dolgozóknak jelentős része koránál, végzetségénél fogva vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen tud új munkahelyen elhelyezkedni. Családok ezrei kerülhetnek így egyik napról a másikra a létbizonytalanság határára, köztük olyan dolgozókkal, akik hosszú évtizedeket húztak le a posta szolgálatában, nemegyszer postások generációit adva a cégnek. A külföldi befektetők által átvett munkaerő a korábbinál sokkal rosszabb szociális és munkakörülmények közé kerül, teljes kiszolgáltatottságban, hiszen a multinál már nem lesz szakszervezet, aki az érdekeit védhetné. Azt is látnunk kell, hogy a megmaradó, és teljesen legyengített Posta nem lesz képes a versenyt felvenni a tőkeerős konkurenciával, és ez rövidtávon a Magyar Posta megszűnéséhez vezet, ami a postai szakszervezetek megszűnését is jelenti. Ezért most szükséges a postai szakszervezetek összefogása, tömörülése, fellépése a nemzetközi tőke nyomása ellen. Azért is szükséges, mert az elmúlt 17 évben a szakszervezeti mozgalom sokat veszített tekintélyéből. Ez elsősorban a szakszervezetek egységének megbontásának, munkaadókhoz való dörgölődzésnek, és a szakszervezeti vezetők megalkuvásának köszönhető. Közös fellépéssel nem csak a dolgozók tekintélyét lehet újra visszanyerni, és munkahelyeit megtartani, hanem nemzetközi fellépéssel a neoliberális rombolásnak is gátat lehet szabni.

A hosszas vitafázis után immár eldöntött tényként kezelhető postai liberalizáció és a 2009-re tervezett teljes postai piacnyitás (hangsúlyozzuk, hogy sok tagország, így hazánk is korainak tartja e dátumot, így szeretne még legalább két-három év haladékot, ám a munka szempontjából hasznos a legkorábbi időpontra készülni) élénken foglalkoztatja az EU tagországok postai szolgáltatóit, a postás munkavállalókat és természetesen a postás szakszervezeteket is. Az Európai Bizottság 2006 őszén javaslatot nyújtott be, amelynek célja, hogy az EU tagországai postai piacaikat 2009. január 1-jétől teljes egészében megnyitják a verseny előtt. Az Európai Parlament és Tanács 97/67/EK számú postai irányelve, amelyet 1997. december 15-én fogadtak el, az első szabályozás, amely kötelezővé tette a tagállamoknak a nemzeti szabályozó hatóság kijelölését (Magyarországon Nemzeti Hírközlési Hatóság), továbbá az egyetemes postai szolgáltatások ellátásra kötelezett szolgáltató megnevezését (Magyarországon egyedül a Magyar Posta Zrt.), az egyetemes szolgáltatások körét és a szolgáltatási kötelezettséget (küldemények kezelése bizonyos súlyhatárig, küldemények teljes körű házhoz kézbesítése). Az egyetemes szolgáltatási körbe tartozó nem fenntartott szolgáltatások ellátására a Nemzeti Hírközlési Hatóság egyedi engedélyt adhat más társaságnak is. Az egyetemes szolgáltatás díjainak költségeken kell alapulniuk. Évente egyszer teljesítményellenőrzést kell végezni független szervezet bevonásával, amelynek megállapításait jelentés formájában közzé kell tenni. Tájékoztatni kell az ügyfeleket az egyetemes szolgáltatás konkrét feltételeiről (ár, minőségi szabvány, panaszkezelés). A postai irányelv átültetése a hazai jogi szabályozásba megtörtént (Postatörvény 2003. évi CI törvény 79//2004. Kormányrendelet).

A postai irányelv 2002/39 EK számú módosítása többek között a levélküldemények korábbi súlyhatárának 50 grammra csökkentését vezette be (az egyetemes szolgáltató részére fenntartott terület). Az Európai Bizottság a postai irányelv előírásainak megfelelően jelentésben számolt be az Európai Parlamentnek és Tanácsnak az irányelvben foglaltak végrehajtásáról és teljesüléséről. Ennek során megállapították, hogy a tagállamok mindegyike (beleértve a 2004-ben csatlakozott országokat is) átültette a nemzeti szabályozásba a postai irányelvet. A házhoz kézbesítés idejének mérésével azt is megállapították, hogy jelentősen javult a postai szolgáltatások minősége. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az engedélyezési rendszerek, a postai díjszabás és könyvelés területén az egyes tagállamok között eltérő a megvalósítás, ami akadálya lehet a teljes piacnyitásnak.

A jelentés beszámolt arról is, hogy az EU szabályozási keretrendszerét jelentősen meghaladva az Egyesült Királyság 2006. január 1-jétől teljes mértékben megnyitotta postai piacát, csatlakozva ezzel Svédországhoz és Finnországhoz, amelyek jogi szempontból már teljes mértékben megnyitották a postai ágazatot a verseny előtt. Németország és Hollandia szintén megerősítette, hogy az előirányzatnál gyorsabban nyitják meg postai piacaikat.

Becslések szerint 2007 végére az EU levélpostai forgalmának körülbelül 60%-a válik szabaddá a verseny előtt. Ma a levélpostai küldemények 87,5%-át (EU-szerte) nem egyének, hanem vállalkozások és szervezetek küldik, azaz a postai piac továbbra is az egyirányú küldemények piaca irányába fejlődik, távolodva ezzel a hagyományosabb kétirányú kommunikációs modelltől. Ez a megállapítás a postai ágazat egészére nézve optimizmusra adhat okot, hiszen növekedési potenciált rejt (otthonról történő vásárlás, e-kereskedelem, hibrid posta, egyéb új szolgáltatások). Általában megállapítható, hogy a postai reform pozitív hatásai között szerepel a szolgáltatások jobb ügyfél-orientáltsága. A többi közérdekű szolgáltatáshoz képest a postai szolgáltatásokat a fogyasztók az elégedettségi skálán igen magasra helyezik. Felvetődik a kérdés, hogy a 2009. január 1-jei tervezett teljes postai piacnyitást támogatók számoltak-e azzal, hogy a jó minőségű postai szolgáltatások garantálása - mindenki számára elérhető árakon, tekintet nélkül arra, hogy hol lakik - jelenleg egy igen korlátozott fenntartott terület (50 grammot meg nem haladó levélposta) révén történik. Számoltak-e azzal, hogy a postai szolgáltatások összehangolt belső piacának megteremtése egyenlőtlen játékteret hoz létre, mivel különböző tagállamokban különböző versenyfeltételek léteznek? Számoltak-e a foglalkoztatást érintő várható következményekkel - a munkahelyek számát és minőségét illetően egyaránt?

Az EU Bizottság azt állítja, hogy a 2009-es teljes liberalizáció nem érinti az egyetemes szolgáltatás ellátását, és javítani fogja a foglalkoztatási helyzetet a postai ágazatban. Megállapításait a postai irányelv alkalmazásáról szóló jelentésre és olyan háttér tanulmányokra alapozza, melyek a postai piac 2009-es megnyitásának egyetemes szolgáltatást érintő következményeiről készültek. A jelentés azt állítja, hogy a piacok teljes megnyitása több és jobb állást fog teremteni. Ez az állítás szemben áll azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket azon országokban szerezhetünk, ahol már részben vagy egészben megtörtént a postai piac megnyitása. A svéd posta munkavállalóinak száma a 90-es évek létszámához képest felére csökkent. Németországban az új szolgáltatóknál nőtt a foglalkoztatás, azonban a Deutsche Post levélüzletágában csökkent a munkahelyek száma. A végeredmény: 15 000 munkahellyel kevesebb a postai ágazatban ez ideig. A német postás szakszervezet által végzett vizsgálat megállapította, hogy az új levélpostai szolgáltatóknál nagyon alacsonyak a bérek, rosszak a munkakörülmények és nyomásgyakorlást alkalmaznak, ha a munkavállalók üzemi tanácsot akarnak alapítani. Az új foglalkoztatók többsége olyan üzleti modellt követ, amely mindenekelőtt a kétes foglalkoztatás költségelőnyeire épít. A részfoglalkoztatások aránya az új szolgáltatóknál eléri a 60%-ot, és elterjedt a határozott idejű foglalkoztatás, amely bizonytalanságot, instabilitást okoz. Ami a béreket illeti, megállapították, hogy a kezdő kézbesítők bére az új szolgáltatóknál 40-50%-kal alacsonyabb, mint a Deutsche Post által foglalkoztatott kezdő kézbesítők bére. Azt is megállapították, hogy ha sor kerül a postai piac további és teljes megnyitására és a liberalizáció nem jár együtt megfelelő szociális intézkedésekkel, akkor a postai ágazatban erőteljesen folytatódik a foglalkoztatás elbizonytalanítása. Az ismertetett példák nem támasztják alá az EU Bizottság jelentésében foglaltakat a postai munkahelyek számának liberalizációt követő növekedéséről. Ha a németeknél ez a helyzet állt elő, akkor vajon mire számíthatunk, mi magyarok?

 

Medveczky Attila