| 
               2007.06.22. 
              Multiknak kedvező postaliberalizáció Június
              6-án, koradélután befejeződött a postai dolgozók országos
              munkabeszüntetése. Az ország különböző pontjain húsz
              hivatal volt zárva szerda déltől, egy órán át. A Postás
              Szakszervezet így akarta felhívni a figyelmet arra, hogy a
              jelenlegi feltételek mellett nem értenek egyet a 2009-re
              tervezett piacnyitással. Az érdekképviselet egyebek mellett azt
              kifogásolta, hogy nem tisztázták, milyen feltételekkel és
              milyen fizetésért alkalmaznák a dolgozókat a piacra lépő új
              szolgáltatók, illetve milyen színvonalú szolgáltatásokat
              kell nyújtaniuk. A megmozdulásban a megyeszékhelyek főpostái
              és a budapesti Nyugati téri hivatal vett részt, postánként
              100-150 dolgozóval. Az ügyfelek megértéssel fogadták a postások
              akcióját, senki nem reklamált az egy órás zárva tartás
              miatt - mondta a sajtó képviselőinek Tomecskó Tamás a Magyar
              Posta szóvivője. 
              
               A
              magyarországival egy időben hasonló akciókat tartottak más
              európai országokban is, hiszen az európai postásszakszervezeteket
              tömörítő UNI Posta nemzetközi kezdeményezése volt a
              figyelmeztető demonstráció. Külföldi, tőkeerős cégek
              szabad benyomulása a magyar piacra végzetes következménnyel jár
              a postás dolgozókra nézve. Erre sem a 2009-es, sem az elcsúsztatott,
              2012-es nyitás nem készíti, nem készítheti fel a dolgozókat.
              Főleg azért, mert sem a kormány, sem a Posta vezetése semmit
              nem tesz a postai dolgozók védelmében, a hazai piac megtartása
              érdekében. A korábbi intézkedéseik pontosan azt mutatják,
              hogy a Posta meggyengítése, versenyképtelenné tétele a cél,
              bármivel is magyarázzák a döntésüket. A korábbi intézkedések
              közé tartozik a postahivatalok bezárása, a mobilposták
              bevezetése és az ún. jóléti intézmények eladása. A
              postaliberalizáció előtt is azt teszik, mint az egészségügyi
              „reformok” bevezetését megelőzően. Akkor az orvosok ellen
              próbálták hangolni a közvéleményt, most meg a postai dolgozók
              vannak célkeresztben. Tudjuk jól, hogy a posta ellehetetlenítése
              miatt ha nem elsőbbségivel adunk fel egy levelet egyik településről
              a másikba, akkor a küldemény 5-6 munkanap alatt érkezik a címzetthez.
              Ilyenkor legtöbbször a postásokat szidják, és sokan nem tudják,
              hogy mindez a kapacitáshiány miatt történik. Ha piacnyitás
              lesz, akkor nem fordulhat elő ilyen – mondják a liberalizáció
              mellett kardoskodók. Néhány médium pedig ironikusan megjegyzi,
              hogy már most féltik a munkahelyüket a postások. Persze, hogy
              féltik. Hiszen – bármit is mond a gunyoros mondás – nem hülye
              a postás. Tudják, hogy a nemzetközi és hazai kimutatások
              szerint már a nyitás évében a posta az eddigi piacának közel
              50%-át elveszíti. Ez 37000 postai dolgozó majdnem felének az
              elbocsátását jelenti. Emellett egyik szakszervezet sem mehet el
              szótlanul! Ezeknek a dolgozóknak jelentős része koránál, végzetségénél
              fogva vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen tud új
              munkahelyen elhelyezkedni. Családok ezrei kerülhetnek így egyik
              napról a másikra a létbizonytalanság határára, köztük
              olyan dolgozókkal, akik hosszú évtizedeket húztak le a posta
              szolgálatában, nemegyszer postások generációit adva a cégnek.
              A külföldi befektetők által átvett munkaerő a korábbinál
              sokkal rosszabb szociális és munkakörülmények közé kerül,
              teljes kiszolgáltatottságban, hiszen a multinál már nem lesz
              szakszervezet, aki az érdekeit védhetné. Azt is látnunk kell,
              hogy a megmaradó, és teljesen legyengített Posta nem lesz képes
              a versenyt felvenni a tőkeerős konkurenciával, és ez rövidtávon
              a Magyar Posta megszűnéséhez vezet, ami a postai
              szakszervezetek megszűnését is jelenti. Ezért most szükséges
              a postai szakszervezetek összefogása, tömörülése, fellépése
              a nemzetközi tőke nyomása ellen. Azért is szükséges, mert az
              elmúlt 17 évben a szakszervezeti mozgalom sokat veszített
              tekintélyéből. Ez elsősorban a szakszervezetek egységének
              megbontásának, munkaadókhoz való dörgölődzésnek, és a
              szakszervezeti vezetők megalkuvásának köszönhető. Közös
              fellépéssel nem csak a dolgozók tekintélyét lehet újra
              visszanyerni, és munkahelyeit megtartani, hanem nemzetközi fellépéssel
              a neoliberális rombolásnak is gátat lehet szabni.
              
               A
              hosszas vitafázis után immár eldöntött tényként kezelhető
              postai liberalizáció és a 2009-re tervezett teljes postai
              piacnyitás (hangsúlyozzuk, hogy sok tagország, így hazánk is
              korainak tartja e dátumot, így szeretne még legalább két-három
              év haladékot, ám a munka szempontjából hasznos a legkorábbi
              időpontra készülni) élénken foglalkoztatja az EU tagországok
              postai szolgáltatóit, a postás munkavállalókat és természetesen
              a postás szakszervezeteket is. Az Európai Bizottság 2006 őszén
              javaslatot nyújtott be, amelynek célja, hogy az EU tagországai
              postai piacaikat 2009. január 1-jétől teljes egészében
              megnyitják a verseny előtt. Az Európai Parlament és Tanács
              97/67/EK számú postai irányelve, amelyet 1997. december 15-én
              fogadtak el, az első szabályozás, amely kötelezővé tette a
              tagállamoknak a nemzeti szabályozó hatóság kijelölését
              (Magyarországon Nemzeti Hírközlési Hatóság), továbbá az
              egyetemes postai szolgáltatások ellátásra kötelezett szolgáltató
              megnevezését (Magyarországon egyedül a Magyar Posta Zrt.), az
              egyetemes szolgáltatások körét és a szolgáltatási kötelezettséget
              (küldemények kezelése bizonyos súlyhatárig, küldemények
              teljes körű házhoz kézbesítése). Az egyetemes szolgáltatási
              körbe tartozó nem fenntartott szolgáltatások ellátására a
              Nemzeti Hírközlési Hatóság egyedi engedélyt adhat más társaságnak
              is. Az egyetemes szolgáltatás díjainak költségeken kell
              alapulniuk. Évente egyszer teljesítményellenőrzést kell végezni
              független szervezet bevonásával, amelynek megállapításait
              jelentés formájában közzé kell tenni. Tájékoztatni kell az
              ügyfeleket az egyetemes szolgáltatás konkrét feltételeiről (ár,
              minőségi szabvány, panaszkezelés). A postai irányelv átültetése
              a hazai jogi szabályozásba megtörtént (Postatörvény 2003. évi
              CI törvény 79//2004. Kormányrendelet). 
              
               A
              postai irányelv 2002/39 EK számú módosítása többek között
              a levélküldemények korábbi súlyhatárának 50 grammra csökkentését
              vezette be (az egyetemes szolgáltató részére fenntartott terület).
              Az Európai Bizottság a postai irányelv előírásainak megfelelően
              jelentésben számolt be az Európai Parlamentnek és Tanácsnak
              az irányelvben foglaltak végrehajtásáról és teljesüléséről.
              Ennek során megállapították, hogy a tagállamok mindegyike
              (beleértve a 2004-ben csatlakozott országokat is) átültette a
              nemzeti szabályozásba a postai irányelvet. A házhoz kézbesítés
              idejének mérésével azt is megállapították, hogy jelentősen
              javult a postai szolgáltatások minősége. Ugyanakkor hangsúlyozták,
              hogy az engedélyezési rendszerek, a postai díjszabás és könyvelés
              területén az egyes tagállamok között eltérő a megvalósítás,
              ami akadálya lehet a teljes piacnyitásnak.
              
               A
              jelentés beszámolt arról is, hogy az EU szabályozási
              keretrendszerét jelentősen meghaladva az Egyesült Királyság
              2006. január 1-jétől teljes mértékben megnyitotta postai piacát,
              csatlakozva ezzel Svédországhoz és Finnországhoz, amelyek jogi
              szempontból már teljes mértékben megnyitották a postai ágazatot
              a verseny előtt. Németország és Hollandia szintén megerősítette,
              hogy az előirányzatnál gyorsabban nyitják meg postai
              piacaikat.
              
               Becslések
              szerint 2007 végére az EU levélpostai forgalmának körülbelül
              60%-a válik szabaddá a verseny előtt. Ma a levélpostai küldemények
              87,5%-át (EU-szerte) nem egyének, hanem vállalkozások és
              szervezetek küldik, azaz a postai piac továbbra is az egyirányú
              küldemények piaca irányába fejlődik, távolodva ezzel a
              hagyományosabb kétirányú kommunikációs modelltől. Ez a megállapítás
              a postai ágazat egészére nézve optimizmusra adhat okot, hiszen
              növekedési potenciált rejt (otthonról történő vásárlás,
              e-kereskedelem, hibrid posta, egyéb új szolgáltatások). Általában
              megállapítható, hogy a postai reform pozitív hatásai között
              szerepel a szolgáltatások jobb ügyfél-orientáltsága. A többi
              közérdekű szolgáltatáshoz képest a postai szolgáltatásokat
              a fogyasztók az elégedettségi skálán igen magasra helyezik.
              Felvetődik a kérdés, hogy a 2009. január 1-jei tervezett
              teljes postai piacnyitást támogatók számoltak-e azzal, hogy a
              jó minőségű postai szolgáltatások garantálása - mindenki
              számára elérhető árakon, tekintet nélkül arra, hogy hol
              lakik - jelenleg egy igen korlátozott fenntartott terület (50
              grammot meg nem haladó levélposta) révén történik. Számoltak-e
              azzal, hogy a postai szolgáltatások összehangolt belső piacának
              megteremtése egyenlőtlen játékteret hoz létre, mivel különböző
              tagállamokban különböző versenyfeltételek léteznek? Számoltak-e
              a foglalkoztatást érintő várható következményekkel - a
              munkahelyek számát és minőségét illetően egyaránt?
              
               Az
              EU Bizottság azt állítja, hogy a 2009-es teljes liberalizáció
              nem érinti az egyetemes szolgáltatás ellátását, és javítani
              fogja a foglalkoztatási helyzetet a postai ágazatban. Megállapításait
              a postai irányelv alkalmazásáról szóló jelentésre és olyan
              háttér tanulmányokra alapozza, melyek a postai piac 2009-es
              megnyitásának egyetemes szolgáltatást érintő következményeiről
              készültek. A jelentés azt állítja, hogy a piacok teljes
              megnyitása több és jobb állást fog teremteni. Ez az állítás
              szemben áll azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket azon országokban
              szerezhetünk, ahol már részben vagy egészben megtörtént a
              postai piac megnyitása. A svéd posta munkavállalóinak száma a
              90-es évek létszámához képest felére csökkent. Németországban
              az új szolgáltatóknál nőtt a foglalkoztatás, azonban a
              Deutsche Post levélüzletágában csökkent a munkahelyek száma.
              A végeredmény: 15 000 munkahellyel kevesebb a postai ágazatban
              ez ideig. A német postás szakszervezet által végzett vizsgálat
              megállapította, hogy az új levélpostai szolgáltatóknál
              nagyon alacsonyak a bérek, rosszak a munkakörülmények és nyomásgyakorlást
              alkalmaznak, ha a munkavállalók üzemi tanácsot akarnak alapítani.
              Az új foglalkoztatók többsége olyan üzleti modellt követ,
              amely mindenekelőtt a kétes foglalkoztatás költségelőnyeire
              épít. A részfoglalkoztatások aránya az új szolgáltatóknál
              eléri a 60%-ot, és elterjedt a határozott idejű foglalkoztatás,
              amely bizonytalanságot, instabilitást okoz. Ami a béreket
              illeti, megállapították, hogy a kezdő kézbesítők bére az
              új szolgáltatóknál 40-50%-kal alacsonyabb, mint a Deutsche
              Post által foglalkoztatott kezdő kézbesítők bére. Azt is megállapították,
              hogy ha sor kerül a postai piac további és teljes megnyitására
              és a liberalizáció nem jár együtt megfelelő szociális intézkedésekkel,
              akkor a postai ágazatban erőteljesen folytatódik a foglalkoztatás
              elbizonytalanítása. Az ismertetett példák nem támasztják alá
              az EU Bizottság jelentésében foglaltakat a postai munkahelyek
              számának liberalizációt követő növekedéséről. Ha a németeknél
              ez a helyzet állt elő, akkor vajon mire számíthatunk, mi
              magyarok?
              
               
               
               |