| 
               2007.06.29. Mit is ünneplünk Nagy Imrében? - kusza gondolatok június 16-án - Ez
              a kérdés engem a rendszerváltozás kezdete óta folyamatosan kísért.
              Talán ezért is, sok mindent összeolvastam Nagy Imréről, és jóindulatú
              magyar lévén, kézséggel elhiszem, hogy az általunk ünnepelt
              Nagy Imre nem azonos azzal a Nagy Imrével, akinek neve az utolsó
              orosz cárnak, II. Miklósnak, és családjának lemészárlásában
              résztvevők – Kolcsak tábornok által megtalált és közzétett
              - listáján, cirill betűvel olvasható. Miképpen nem azonos
              azzal a Nagy Imrével sem, aki 1924-ben, Lenin elvtárs temetésén
              a koporsó mögött feszítő díszsorfalban állt. (Fotó is van
              róla.) Továbbá elhiszem, hogy az sem megalapozott feltételezés,
              hogy az a bizonyos Nagy Imre, aki 1933-ban önként jelentkezett a
              szovjet titkosszolgálat (GPU) ügynökének, és „Vologya” néven
              egészen 1941-ig megbecsült tagja volt az akkor már NKVD névre
              hallgató testületnek, azonos lett volna az általunk tisztelt és
              ünnepelt Nagy Imrével. Azt viszont senki sem vitatja, hogy a mi
              Nagy Imrénk ugyanaz a Nagy Imre, aki a XX. század leggátlástalanabb
              hóhérjának, Sztalin jobb kezének, majd utódjának, Berija
              elvtársnak volt bizalmas jó barátja. Mindenesetre nehéz nem észrevenni,
              hogy meglepően sok Nagy Imre nevű fiatalember tartózkodott
              akkoriban Moszkvában, bár el kell ismernem: gyakori név.
              
                              
              Szóval, én mindent elhiszek, de leginkább a tényeket
              hiszem el, azok ugyanis kétely nélkül valósak. Nézzük, miről
              fecsegnek a tények. Nagy Imre 1896. június 6-án született
              Kaposváron. Az I. világháborúban az orosz frontra vezényelték,
              ahol fogságba esett, ezzel el is kezdődik kommunista pályafutása.
              Pallérként dolgozik a Bajkál-tó mellett, majd a forradalom kitörése
              után belép a Vörös Hadseregbe és a legkülönfélébb
              frontokon harcol a „fehérek”, azaz a nemzeti erők ellen.
              1918-tól tagja a Szovjet Kommunista (ismertebb nevén bolsevik) Pártnak,
              mindez még valahol a Léna folyó forrásvidékén történik. Állítólag
              1921-ben már Magyarországon működik – ekkor éppen, mint
              szociáldemokrata - és Somogyban uszít a polgári rend ellen.
              1924-ben kizárják a szocdemek, mert balról támadja őket, ezért
              1925 és 1927 között a Magyarországi Szocialista Munkáspárt
              tagja lesz. 1927-ben letartóztatják, 1928-ban Bécsbe, majd 1930
              elején Moszkvába emigrál. Moszkvában Kun Béla beosztottja,
              afféle másodvonalú figura. Valószínűleg ennek köszönheti,
              hogy életben hagyták. (Csak 1938 tavaszán tartóztatták le, de
              akkor is tévedésből.) 1944. október 26-án a moszkvai elvtársak
              legelső négyesfogatával érkezik Budapestre, Gerő, Révai és
              Farkas társaságában. Azonnal elkezdik a rendcsinálást. 1944.
              december 23-tól az ideiglenes nemzeti kormány földművelésügyi
              minisztere egy éven át. Az 1945 őszén alakult koalíciós kormányban
              belügyminiszter, Rajk tőle veszi át a tárcát. 1950. december
              16-tól élelmezési, majd begyűjtési miniszter, 1951 februárjában
              a Politikai Bizottság és a központi titkárság tagja, egy időben
              még a mindenható adminisztratív osztályt is ő vezeti.
              Lapozgatom ezidőben megjelent vaskos tanulmánykötetét, az Agrárpolitikaui
              tanulmányokat, melynek ilyen fejezetei vannak: A lenini szövetkezeti
              terv; A kolhoz-rendszer; Harc a kulákság ellen, stb. 1952.
              november 15-től miniszterelnök-helyettes. 
              
               Nézhetem ezt az életutat akárhonnan, azt látom, hogy egy
              példás kommunista aktivista egyre feljebb kapaszkodik. Kétség
              nem férhet hozzá, hogy annak a korszaknak, amit sztalinizmusnak,
              Rákosi-rendszernek hívunk, ő is irányítója és kialakítója
              volt 1945 és ’55 között, és abból, hogy A kommunizmus
              fekete könyve olyan fekete, Nagy Imre kivette a maga részét.
              Sztalin halálát követően, 1953 nyarán Rákosi kénytelen átengedni
              a kormányfőséget Nagynak, akinek kormányzata 20 hónapig
              tartott, vagyis 1955 áprilisáig. Csakhogy politikai helyzete valójában
              már ekkor inogni kezdett, mivel 1953 nyarán Moszkvában letartóztatták
              és kivégezték legfőbb patrónusát, támaszát és védelmezőjét,
              Beriját. Az újból erőre kapó Rákosiék 1955-ben betegségére
              hivatkozva eltávolítják a hatalomból és a közéletből. 
              
               Azután a forradalom alatt, majd azt követően 
              történt a csoda, a nagy átalakulás, a hatvanéves
              kommunista vezér pszichodrámája: a körülmények szülte és
              kiváltotta példamutató helytállás, a 180 fokos fordulat,
              amikor az 1918 óta kommunistaként a „fehérek” ellen a Vörös
              Hadseregben harcoló, magát minden gáton és nehézségen átverekedő,
              öreg bolsevista, a magyar forradalom semmiféle hatalmi eszközzel
              nem rendelkező miniszterelnökeként, akinek csak saját népszerűsége
              és ismertsége, vagyis a hangja volt egyetlen aduja, bemondja a rádióba
              kétségbeesetten és magára hagyottan: „Csapataink harcban
              állnak!” Márminthogy a Budapest felé nyomuló Vörös
              Hadsereggel szemben! Az oroszok természetesen bevonultak
              Budapestre, Kádárék példás bosszút statuáltak vérbíróságaik
              által, és ezen bosszúhullám egyik kiemelkedő eseménye volt
              1958. június 16-án az „áruló” Nagy Imre kivégzése. Valójában
              sem Kádárékat, sem Moszkvát nem az árulás bántotta – (az
              hozzátartozott a kommunista hétköznapok rutingyakorlatához) -,
              Nagy Imre főbűne abban állt, hogy a párt és a nemzet érdekei
              közül ő – egy példátlan, áldott történelmi szituációban
              - a nemzeti érdeket részesítette előnyben. Ezért akasztatták
              fel elvtársai. (Magát az árulást, ha akarják, könnyedén
              kimagyarázkodták volna.)
              
               És most újból felteszem a kérdést, amivel kezdtem: mit
              is ünneplünk mi Nagy Imrében? Tekinthető-e egyetemes nemzeti példaképnek?
              Elfogadható-e a Magyar Nemzet publicistájának, Tőkéczky
              Lászlónak az a megfogalmazása, hogy Nagy Imre „a magyar erkölcsi
              szegletkő”? Elnézést kérve azoktól, akik ezt másképpen látják,
              de én bizony első megközelítésben azt válaszolom, hogy nem.
              Pontosítva e szigorú elutasítást, második megközelítésben
              úgy fogalmaznék, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén,
              igen. Röviden tekintsük át ezeket a feltételeket.
              
               Feltételezem, hogy Nagy Imre nem azért kapott szobrot a
              Parlament mellett, mert 1918-ban harcolt Kolcsak nemzeti erői
              ellen, nem azért, mert belügy- vagy begyüjtési miniszter volt
              a padlás lesöprések idején, vélhetőleg nem is a Berijához fűződő
              barátsága, és nem is az Agrárpolitikai tanulmányok  miatt.
              Ő azért kapott szobrot, mert bátran és döntésének minden következményét
              vállalva, egy drámai pillanatban kiállt a magyar élni akarás
              forradalma mellett, amelyet azután soha meg nem tagadott, és életével
              fizetett ezért. Csakhogy nagyon sok száz 
              ’56-os mártírról elmondható ugyanez, akiknek pedig,
              nemhogy szobra, de emléke sem leledzik e hazában. Nagy Imre
              alakja azért tűnik ki közülük a legfeltűnőbben, mert ő
              indult a legmesszebbről, hogy aztán elérje, és elfogadja
              ’56-ot: ő tette meg a legnagyobb utat, az 1918-as bolseviki
              indulástól, és Berijától a Corvin közig: „Csapataink
              harcban állnak!” És ez az a pont, ahol lábjegyzetet kell
              beiktatnunk a krónikába, még akkor is, ha ez sokaknak nem tetsző,
              vagy tapintatlanságnak tűnő. 
              
               Ha Nagy Imre nem fizetett volna az életével ’56-os
              szerepvállalásáért, négy évtizedes, szélsőbalos múltjának
              ismeretében akár azt is mondhatnám, hogy hiteltelen,
              zavarodott, pánikszerű  volt
              mindaz, amit a forradalom napjaiban csinált. Csakhogy ő emellett
              kitartott élete utolsó másfél esztendejében is, pedig tudta,
              hogy mi vár reá. Ez csak egyféleképpen értelmezhető: Nagy
              meghasonlott saját bolsevik múltjával, megtagadta azt, és inkább
              meghalt, semmint visszaálljon a régi sorba. És éppen ez
              lenne az alapfeltétele annak, hogy én Nagy Imrét, mint
              „magyar erkölcsi szegletkövet” tudjam látni. Ha ő ugyanis,
              ugyanolyan mértékben nem szimbolizálja a kommunizmustól
              elforduló, abból kiábrándult, azt megtagadó embert, mint a
              forradalomért meghalni kész mártírt, akkor lehet figyelemre méltó
              alakja egy róla szóló színműnek vagy filmnek, de nem lehet az
              én erkölcsi szegletkövem: ugyanis a kommunista és az erkölcs,
              össze nem egyeztethető fogalmak!
              
               Kézséggel elhiszem, hogy Nagy Imre megtagadta kommunista múltját,
              ami példátlanul nagy volumenű, roppant bátor, sorstragédiás
              döntés volt részéről. Mégis azt látom – a szobránál virágot
              elhelyező Gyurcsány és az ő MSZP-je, valamint a Nagy család
              nyilatkozataiból -, hogy régi elvtársai továbbra is maguk közé
              valóként emlegetik és tekintik, mert sütkérezni akarnak az
              erkölcsi dicsőségben, de úgy, hogy közben nem hagynak kételyt
              senkiben: Nagy Imre az ő elvtársuk ma is. A legfontosabb kérdés
              annak eldöntése, hogy ez valóban így van-e? Emblematizálja-e
              a volt miniszterelnök a forradalom kivégzett mártírjának
              alakja mellett a kommunizmus radikális megtagadójának alakját
              is?
              
               Mert, ha nem, én kézséggel átadom az MSZP-nek Nagy Imrét,
              de attól a perctől fogva nekem semmit nem jelent, sem ő, sem
              tragikus halála.
              
               
               Szőcs
              Zoltán
              
               
              
               |