2007.05.04. 

Mit tehetünk a közjót nem szolgáló kormányzattal szemben?

Ha a politikai kormányzat, a hatalom nem tesz eleget létokának, minthogy nem szolgálja minimálisan sem a közjót, hanem azt akadályozza, s ha a közjó meghaladhatatlan elemét, az emberi - immáron alkotmányos - alapvető jogokat egyértelműen tömegesen sérti, akkor nem minősül fogalmilag kormányzatnak. Ha pusztán erőszakszervezet, természetjogi legitimáció híján, akkor a politikai társadalom létokának, vagyis címzettjeinek, a polgároknak elidegeníthetetlen önvédelmi természetjoga lép érvénybe a jogtalan támadással szemben. Az önvédelem módja eszközeiben azonban csakis természetjogszerű, azaz alkotmányos lehet, mert a jogtalanságra csak jogszerűen lehet válaszolni. Ez történetileg változó, s az idők folyamán a békés, de aktív ellenállás repertoárját is kifejlesztette, következésképpen jogállamiságban és demokráciában a természetjog érvényesítésének nem indokolt, s nem is jogos eszköze a kormányzattal szembeni erőszak. Azonban mint már szóltunk róla, a közjóért viselt felelősség az ember társas (közösségi és politikai) természetén alapszik. Ezért a közjót és az emberi jogokat súlyosan sértő kormányzat nyilvános bírálata, valamint a közjóért és az emberi jogokért való felszólalás és fellépés legkülönbözőbb békés és jogszerű formáiban az emberért és a társadalomért felvállalandó erkölcsi kötelesség.

 (A teljes cikk a Vigilia 2007. áprilisi számában olvasható.

Frivaldszky János: A kormányzat természetjogi kötöttségéről)

 (forrás: igen.hu)