| 
               2007.05.11. 
              Türelem Remekül működik
              a „hogyan tegyük tönkre az állampolgárokat?” című kormányprogram.
              Az emberek maximális kiszolgáltatottsága, semmibe vétele, kigúnyolása
              a mindennapok részévé vált. A sok közül kiemelve egy példát:
              egyre többen szeretnének megszabadulni az 1980-as évek végén,
              illetve az 1990-es évek elején vásárolt gépkocsijuktól,
              amikor is nálunk, a Nyugat szeméttelepeiről, az osztrák és német
              kertek aljából áthozott járművek is elkeltek. 
              
               A
              Kádár-érában a nagyszámú pártonkívülieknek csupán csekély
              hányada tehetett szert - több éves várakozás után - a hőn
              áhított gépkocsira. A többiek fürtökben lóghattak a tömegközlekedési
              eszközökön, s aki ezt szóvá tette, gyorsan megkapta, hogy
              utazzon taxival. E folyamat szakadt meg az 1989-ben örökre eltűntnek
              vélt, ám csak tetszhalált halt egypárt- rendszer után, amikor
              sokan hittek a szabadabb világ eljövetelében. Ezért a totális
              elnyomást követően mindenki gyorsan akart hozzájutni a hőn áhított
              javakhoz, így a munkát segítő, kényelmet adó, saját gépkocsihoz
              is.
              
               A
              Kádár-rendszer látszatjólétét óriási hitelekkel támogató
              Nyugat ismét „segített” a fent említett módon. Most, hogy
              az elavult gépjárműiből, számító- és egyéb gépeiből
              hasznot húzva megszabadult, visszatérít néhány forintocskát
              azoknak, akik hajlandók szemétdombbá alakítani Magyarországot
              az áthozott háztartási hulladékok báláiból. Eközben
              kisfilmekben láthatjuk, hogy a szomszédoknál mit kap az, aki például
              a kiürült tejesdobozt a szelektív hulladéktárolóba helyezés
              előtt nem mosta ki meleg vízzel, és nem vagdosta csíkokra.
              Csak aztán a precízen felszeletelt szemét nehogy a Rábában kössön
              ki, az osztrákok által átbocsátott mérgező hab tetején. 
              
               De
              térjünk vissza kocsijainkhoz, amelyeket rendkívül találékony
              honfitársaink két-három azonos márkából, tetszetős
              kivitelben, műszakilag megfelelő minőségűre varázsoltak és
              boldogan furikáztak. Legalábbis egy rövid ideig, mert a környező
              országokhoz képest példátlanul magasra emelték a benzinárakat,
              óriási hasznot húzva a beépített adóból. De ekkorra észbe
              kaptak a bankok és márkaboltok, hogy tülekedve tetszetős
              hitelekkel juttassák új autókhoz az arra áhítozókat. Az újabb
              és újabb benzináremelés, az érthetetlen súlyadó kötelezővé
              tétele, a sztráda-, a parkolási-díjak és a sok egyéb hozadék
              megfizettetése miatt kormányunk jóvoltából ismét luxussá vált
              az autó. Legalábbis azok számára, akik tömegesen veszítették
              és veszítik el megszűnő munkahelyeiket, és a megszorító intézkedések
              hatására alapvető megélhetési gondokkal küszködnek. Ma már
              minden negyedik, hitelre vásárolt gépkocsi visszakerül a
              bankokhoz nem fizetés miatt, mert nincs munkahely, nincs pénz,
              nincs autó. Ismét igénybe lehet venni a BKV járatait, hétezer-háromszázötven
              forintos havi bérlettel, ami majdnem a minimálbér 10 százaléka.
              De azok sem jártak jól, akik anyagilag bírták és bírják a költségeket,
              mert az autók sorra tönkrementek a kikerülhetetlen kátyúk
              miatt, s aki vállalkozóként, munkaeszköze emelt költségeit
              nem tudta áthárítani, előbb-utóbb vagy a bankokkal gyűlt meg
              a baja, vagy valamelyik autóbontóba adta le, legalábbis 2005-ig
              néhány ezer forintért. E tevékenységért azóta annyi
              „kedvezményt” kaphatunk, hogy a törzskönyv és forgalmi
              engedély másolatának átadása után a bontó-hulladékkezelő
              által veszélyes hulladék begyűjtésére megbízott, gépjárművet
              átvevő szervezet ingyen szállítja el akár jó állapotú járgányunkat
              is, mert eladni képtelenség. Ezzel azonban még nincs vége. A
              bontási átvételi igazolással és a kocsi összes hivatalos papírjával
              elindulhatunk a lakhely szerinti polgármesteri hivatalba. Aki még
              nem intézett ilyesmit és munkahellyel bír, figyelmeztetem, hogy
              vegyen ki szabadságot, ha kap egyáltalán, vagy kérje meg ráérő
              ismerősét, hogy meghatalmazással intézze ügyeit. Az sem árt,
              ha hideg élelmet, ásványvizet és termoszban visz kávét magával
              az illető, s a vérnyomáscsökkentő gyógyszereit se felejtse
              otthon. Garantáltan szüksége lehet rá, mert a következők várhatják:
              Budapest, a nyolcadik kerületi önkormányzat okmányirodája
              egyik hétfő reggel. Belépve az ajtón szembeötlik a sorszámosztó
              gép. Mire elérjük, minimum egyszer felbukunk, mert a szőnyegek
              takarásában észrevétlen marad egy építészeti „mesterív”,
              ami hirtelen megemeli az addig sima talapzatot. Fellépő szorongásunkat
              nem enyhíti a papírdarabkán olvasható előttünk várakozók
              száma sem. Aztán bepréseljük magunkat az aranyszínű
              kordonokkal elzárt négy-négy szék egyikébe, sűrűn elnézést
              kérve a legszélsőn ülőtől, hiszen ha nem lenne kedve
              mozdulni, nem juthatnánk el az üres ülőalkalmatossághoz. Egy
              óra várakozással telt el, miközben mélázhattunk a kordonok
              divatjáról, valamint arról, hogy a szemközt elhelyezett öt számítógépes
              asztalnál miért dolgozik csak három ügyintéző és miért
              villog csak egynél a számhívó tábla. Aztán rájöhettünk,
              vannak, akik mások ügyeit összegyűjtik és reggel egy darab
              sorszámmal leadják, majd megbeszélik visszajövetelük időpontját.
              Addig egy ügyintéző megállás nélkül ezeken dolgozik. A másik
              a már feldolgozott anyagokat rendszerezi, míg a harmadik hívogatja
              a várakozókat. Ettől lassú az ügymenet és ettől ideges
              mindenki. Aztán egy óra múlva a kordonból kikászálódva átmehetünk
              az ügyintézőkhöz, mert villogott a számunk. Megkönnyebbülve
              rakosgatjuk ki az iratokat, ám az ügyintéző ránk sem hederít,
              elénk dob egy 1500 forintra kiállított csekket, hogy postán
              fizessük be. Postán? - hüledeztünk, hiszen helyben van a pénztár.
              - Azt nem fogadja el az APEH - mondja és még odavágja: visszajövetelkor
              új sorszámmal kell várakozni. Aztán ki tudja miért, annyit
              felajánl, hogy a két tisztára mosott rendszámtáblát addig
              otthagyhatjuk. 
              
               Irány
              a két sarokra lévő posta, ahol tíz ablakból négy van nyitva,
              s azok mögött hosszú sor kígyózik. Negyven perc az átlagos várakozási
              idő a nap bármely szakában. Hátunk mögött egy fiatalember
              mobiltelefonja csörgött, majd halkan panaszolta: vidékről
              indultak hajnalban, hogy az orvos által megadott időpontban érjenek
              a Mária utcai klinikára, ahol édesanyját kezelik. A
              fiatalember húsz perc körözés után talált parkolót, ám a
              kocsi fele átlógott a parkolni tilos tábla elé. Megváltotta a
              parkolójegyet, bekísérte édesanyját, majd rossz előérzettel
              sietett vissza kocsijukhoz, amin már kerékbilincs díszelgett.
              Öt perc telhetett el. Tizennégyezer forintos csekket nyomtak a
              kezébe, és azt tanácsolták neki, hogy mielőbb faxolja át a
              befizetett csekket, különben tömegközlekedési eszközzel
              viheti tovább édesanyját a másik kórházba, majd vidéki házukba.
              Milyen országban élünk? Miért nincs megfelelő parkolási
              lehetőség legalább a kórházaknál, és mi van, ha nincs nálam
              ennyi pénz? - fakadt ki a fiú. Ekkor a sor megmozdult, a fiút
              előre engedtük, miközben egyik lábunkról a másikra nehezedve
              motyogtuk: nem az országgal van baj…A postán töltött ötven
              perc kényszerű állás után a befizetett csekkel visszamentünk
              az önkormányzathoz. Az új sorszám 13 előttünk várakozót
              jelzett. Ténylegesen ennél több volt… Mellettünk egy
              munkaruhás fiatalember fakadt ki: ha nem érek négy órára a
              megbeszélt címre, elveszítem a munkám, oda a becsületem. Ki
              hiszi ezt el nekem, hogy több óra alatt nem tudtam egy ötperces
              ügyet elintézni. Én nyugdíjas vagyok, de elegem van az egészből
              - mondja egy másik férfi. Katasztrófa, ami ebben az országban
              folyik - teszi hozzá a harmadik várakozó. Egyszer azért
              mindennek vége, így délután kettő körül ismét odakerülhettünk
              az ügyintéző elé, akitől megkérdezzük: nem lehetne gyorsítani
              az ügyintézést? A válasz stílusa meglepően ismerős a régmúltból:
              „Mit gondol, mi a valagunkat meresszük itt egész nap?” Zúgó
              fejjel és az áhított határozattal megyünk a másik épületbe,
              hogy a súlyadót is lemondjuk. De ott is kioktatásban részesülünk.
              Amíg nem fizettük be az egész első negyedévre kiszámított
              összeget, nem történik semmi. Ez rendben lenne, de miért nem
              lehet egy helyen intézni? Elmegyünk szerencsét próbálni a
              stadionoknál lévő postára. Ugyanaz a látvány: hosszú sorok,
              rengeteg állásidő, pedig az ablakok mögött megállás nélkül
              dolgoztak. Sokan egyre idegesebben nézték karórájukat, mert
              indult a busz, s ha lekésik, órákig vagy akár másnapig várhatnak
              a hazamenetellel. Ha a sorbanállást hagyják ott, nincs hol
              befizetniük a csekkeket, mert falujukban bezárták a
              postahivatalokat. A csekkeken szereplő határidőket viszont nem
              érdemes túllépni, mert azonnal jön a büntetőkamat, ami elérheti
              a nem csekély buszjegy árát. A „sürgős eseteket” itt is
              figyelembe vettük és előre engedtük őket, de a türelem sem végtelen,
              egyre fogy. És azt sem szeretjük, ha hülyének néznek bennünket.
              Ez ugyanis alaphiba. Sokan sokszor ráfáztak már…
              
               
               Viola
              Anna
               |