| 
               2007.05.11. 
              Oktatási jogokat, most! Kerpen Gábor, a
              PDSZ-elnöke a kötelező óraszámemelés vonzatairól és a közalkalmazotti
              törvény módosításáról
              
               - Március
              végén indult el a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének
              aláírásgyűjtési akciója a közoktatásért. Mit szeretnének
              elérni?
              
               
               -Ez az aláírásgyűjtési akció, ami egy akciósorozat
              egyik eleme két dolgot céloz. Az egyik, hogy a közoktatásért,
              illetve az abban dolgozókért, a pedagóguskért és az iskolákért
              alakuljon ki egy társadalmi szolidaritás. Nagyon sokszor halljuk
              a partnerszervezeteinktől, és a sajtóban is többször
              megjelenik, hogy a lakosság többsége nem szolidáris a pedagógusokkal,
              hanem azt mondja – idézem a forrásokat - : a tanárok keveset
              és rosszul dolgoznak, s emellett sok szabadságuk van. Ez az aláírási
              akció, és a tavaly októberi „szülői értekezlet”, ami egy
              utcai demonstráció volt, pont az ellenkezőjét mutatja. A
              Magyarországi Szülők Országos Egyesülete, a Nagycsaládosok
              Országos Egyesülete szervezeti szinten támogatja akcióinkat,
              és az utcai aláírásgyűjtésünk azt mutatja, hogy bizony meg
              tudtuk szerezni a közvélemény támogatását a közoktatásban
              dolgozókért. Az aláírásgyűjtés konkrét célja a pedagógusok
              kötelező óraszámemelésének visszavonása. Az óraszámemelés
              gyakorlatilag azt készíti elő, hogy rövid időn belül elbocsátható
              legyen 10-15-20 ezer pedagógus. A konvergencia-programban leírták,
              hogy 2 éven belül 10 ezer pedagógus álláshelyét meg kell szüntetni.
              Amikor 15 ezres, 20 ezres létszámról is beszélünk, számolva
              a kötelező óraszámemeléssel, akkor soha nem tiltakozik a kormány.
              Sőt, április 23-án Arató Gergely államtitkár úr indirekt módon
              azt is elmondta :bizony a kötelező óraszámemelés arról szól,
              hogy forrásokat lehessen kivonni a közoktatásból. Tehát nem
              igaz az, amit a kormány rendszeresen állított: Magyarországon
              túl sok pedagógus van, s ők keveset dolgoznak, s azt is
              rosszul.
              
               
               -Arató megcáfolta
              a saját kormányát?
              
               
               -Nem cáfolta meg, hanem nyilvánvalóvá tette, hogy a kötelező
              óraszámemelésnek semmilyen szakmai oka nincs, kizárólag arról
              szól, hogy a kormányzat spóroljon, milliárdokat vonhasson ki a
              közoktatásból, nem figyelve az iskolák működésére és a diákok
              érdekeire. Csak a saját, illetve a fenntartói zsebekkel törődik
              a kormányzat.
              
               
               -A diákok számára
              mit jelent ez a kötelező óraszámemelés?
              
               
               -Jelenleg a tanárok
              kötelező heti óraszáma 
              20, a
              tanítóké 
              21, a
              napközis nevelőké 23, az óvodapedagógusoké 32 
              A fennmaradó munkaidőben pedig nem osztályban tanít a
              pedagógus, hanem nevel, családokkal, szülőkkel foglalkozik.
              Van 36 tanítási hét, és vegyünk, mondjuk 10 ezer kirúgott
              pedagógust. Ha számolunk egy kicsit: 7 millió tanítási órát
              kapunk. Tehát ez az intézkedés 7 millió tanítási óra ellátását
              veszélyezteti. Ez nem azoknak a pedagógusoknak rossz, akik már
              kinn vannak az utcán, hanem azoknak rossz, akik még az épületben
              vannak, a gyerekeknek. A 7 millió tanóra mellett közel
              ugyanannyi nevelés tevékenyégre fordított idő is veszélybe
              került. Ha csak a minimális elbocsátandó létszámmal számolunk,
              akkor 14 millió oktatással, neveléssel összefüggő munkaidő
              veszélyeztetését jelenti, ami nyilván a diáknak rossz.
              
               
               -Más társadalmi
              szervezet, szakszervezet támogatja törekvésüket?
              
               
               -Furcsa ez. A
              Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Hallgatói Önkormányzatok
              Országos Szövetsége, a Magyar Nevelők és Tanárok Országos
              Egyesülete és a Gimnáziumok Országos Szövetsége hivatalosan
              támogatja. A partner szakszervezetek úgy viszonyulnak az aláírásgyűjtésünkhöz,
              hogy tagjaikra bízzák : aláírják-e az ívet. Erőteljes támogatást
              nem tapasztaltunk részükről. Ezen kissé csodálkozunk. Mert
              nem az a kérdés ebben az esetben, hogy „ki jött le a fáról”.
              Nem az a kérdés, hogy ki szervezi a gyűjtést, hanem a célon
              van a hangsúly. Ez olyan cél, amit minden egyes szakszervezetnek
              nagy erőkkel kéne támogatni.
              
               
               -Nem csak Önök, hanem a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ)
              is aláírásokat gyűjt. Ez nem okoz zavart?
              
               
               -A PSZ aláírásgyűjtésének
              más a célja. Számítunk a magyar állampolgárok bölcsességére.
              A mi aláíróívünk vízszintes típusú, az övék meg függőleges.
              Tehát formai eltérésről is beszélhetünk. A PSZ nem
              kifejezetten a közoktatásért gyűlt aláírást, hanem a közalkalmazotti
              bérstruktúra megváltoztatásáért. Fontos, hogy a mi ívünket
              nem csak pedagógusok írhatják alá. Hiszen egy népi kezdeményezésről
              van szó, amit az OVB hitelesített.
              
               
               - A sajtóban olvastam egy Komárom-Esztergom megyei
              iskola igazgatójának véleményét. Ő támogatja az aláírásgyűjtést,
              ám szerinte minden hiába, mert „azért nem változtat majd szándékán
              a kormány, mert annak pénzügyi hatásai is lennének. Miután a
              költségvetést már megtervezték, a döntés visszavonása növelné
              a hiányt.” Van valami alapja ennek a vélekedésnek?
              
               
               -Ha Arató államtitkár úr már említett szövegét nézzük,
              akkor van alapja. Azonban elfogadhatatlan ez az indoklás. De ha
              egyszer kiderül, hogy több 10 ezer állampolgár jobb oktatást
              akar, akkor a kormánynak, illetve a kormányon keresztül a
              parlamentnek ez irányban tennie kell. Mi azt feltételezzük,
              hogy a parlament van olyan bölcs, hogy miután több 10 ezer
              ember támogatásával a közoktatásért fellép egy szervezet,
              akkor ennek a közösségnek, a pedagógusoknak, nem ártani kíván,
              hanem segíteni.
              
               
               -Április 23-án
              kezdődött el a nemzetközi Közoktatási Akcióhét. Mit vár
              ettől a rendezvénytől? (Az
              interjú április 25-én készült.)
              
               
               -Ezt az akcióhetet az Oktatási Világszervezet, az
              Education International minden évben meghirdeti. Ez egy világméretű
              akcióhét. A világszervezet, amelynek a PDSZ egyik alapító
              tagja, 169 országban a világ több mint 30 millió közoktatási
              dolgozóját tömöríti. A PDSZ mindig csatlakozik ehhez az akcióhéthez,
              ha mással nem, akkor azzal, hogy a közvélemény elé tárja az
              éppen aktuális felhívás szövegét. Rendszerint ezen rendezvény
              alkalmából idézzük azt a megállapodást - amelyet hazánk
              parlamentje is ratifikált a ’90-es évek elején - ami a pedagógusok
              munka és életkörülményeiről szól. Ezt most kissé tegyük félre,
              mert ebben az évben sokkal fontosabb hazai üzenete van ennek
              annak az akcióhétnek, melynek szlogenje: oktatási jogokat,
              most! Magyarországon sajnos minden tendencia a jogok érvényesülése
              ellen hat. Nem azt mondom, hogy ez a kormányzati szándék. A
              kormányzati szándék az, hogy a jogok érvényesüljenek, integrált
              oktatás legyen, minden gyerek kapja meg a maga számára a
              legjobb minőségű oktatást. Ez tehát a deklarált szándéka a
              kormánynak. Ennek is, és az előzőeknek is. Azonban az utóbbi
              években az összes szabályzó és finanszíroztatási változtatás
              ez ellen a szándék ellen hat. Példaként álljon itt, hogy
              2003-ban úgy módosult a közoktatási törvény, hogy pontosan
              azoknak ártott, akiknek segíteni kívánt. Gondolok itt az évfolyamismétlés
              általános tilalmára, hiszen, ha a szülő nem elérhető, akkor
              egy lassabban haladó gyerek nem tud évről évre felkészülni,
              hanem a negyedik osztály végén fog szembesülni nagyfokú
              lemaradásával. S akkor már nem lehet változtatni készségein,
              képességein. Tavaly pedig több 10 milliárd forintot vont ki a
              közoktatás finanszírozásából a kormány. Idén több milliárdot.
              Úgy alakította át a közoktatás finanszírozását 2007
              szeptemberétől, hogy az egyrészről az iskolákban magasabb
              osztálylétszámot eredményez, másrészt a meglevő csoportbontások
              megszüntetésére, iskolamegszüntetésekre motiválja, kényszeríti
              az önkormányzatokat. Ez valójában nem az oktatási jogok érvényesülése.
              A politikai szándék nem nevezhető merényletnek, de a finanszírozási
              már igen. Ezt láthatja mindenki, akinek szeme van, pl. az
              oktatási kormányzat.
              
               
               -Sokak véleménye: az iskolákban a tanárok oktatnak,
              de alig nevelnek. Nem félő, hogy az óraszámemeléssel a nevelési
              funkció teljesen eltűnik?
              
               
               -Abból a szempontból félő, hogy éppen a finanszírozás
              miatt szűnnek meg az osztálykirándulások, az iskolán kívüli
              nevelési tevékenységek. Másrészt, ha növekszik a kötelező
              óraszám, akkor kevesebb pedagógus lesz egy adott intézményben.
              Kevesebb pedagógus nyilván kevesebb munkát tud elvégezni. A
              pedagógusok pedig még jobban el lesznek látva nevelésen és
              oktatáson kívüli feladatokkal. Itt megemlíthetjük a pedagógiai
              program, vagy a helyi tanterv megírását és az intézményi minőségbiztosítást.
              Ezek nem a gyerekkel kapcsolatosak. Összességében: az iskolán
              belül kevesebb idő jut az egyes gyerekre. Ez az, ami ellen mi
              harcolunk.
              
               -Mit
              lehet arról tudni, hogy a pedagógusok eddigi kedvezményei
              megmaradnak-e? Múzeum, közlekedés, könyvtár…
              
               
               -A közvélemény úgy tudja, hogy a pedagógusoknak
              rengeteg kedvezmény jár. Ez nem igaz. Igaz az, hogy minden közalkalmazott,
              így minden pedagógus félárú utazási kedvezményben részesült.
              Ez a kedvezmény a jelenlegi előterjesztés alapján korlátozódni
              fog évi 12 alkalomra. Ez azért elképesztő, mert ezáltal az történik
              Magyarországon, hogy a közalkalmazottaknak, akik idén egy fillér
              béremelést sem kapnak, romlani fog az életminőségük. A kormány
              úgy tűnik nem törődik a „saját” alkalmazottaival. Mi azt
              gondoltuk, amikor bevezették a pedagógus igazolványt, hogy ez
              valamire jó lesz. Korábban még jó is volt. Azonban ennek a
              szolgáltatatásai is csökkenek. A könyvtárlátogatás támogatása
              most már odáig csökkent, hogy csak az olvasóteremben olvashat
              ingyen a pedagógus, mint bárki más ebben az országban, de a kölcsönzés
              neki is pénzbe kerül. A kedvezményes kölcsönzési lehetőség
              több évvel ezelőtt megszűnt, s ez azért nagy probléma, mert
              az iskolakönyvtárakat sem finanszírozza úgy a rendszer, hogy
              az aktuális könyveket be tudja szerezni az adott tanintézet.
              Igaz, van egy pedagógusi szakkönyvvásárlási támogatás, ami
              viszont évek óta ugyanannyi, miközben a könyvek árai növekednek.
              Így kb. 1-2 könyvre elég évente ez a támogatási összeg.
              Ezzel nem tudja fejleszteni saját tudását, pedig az munkaköri
              kötelessége. A múzeumlátogatás rendszerét át kívánja alakítani
              a kormány „természetesen” itt is a részvevők kárára.
              Arra hivatkozik a kormány, hogy az EU-ban a direktíva kimondja:
              nem különböztethető meg két tagállam pedagógusa. Ami
              Magyarországon a magyar pedagógusnak jár- ilyen pl. az ingyenes
              múzeumlátogatás –annak járnia kell egy külföldinek is.
              Mivel a kormány szerint nincs több pénz , ezért faragni kell a
              magyar pedagógust eddig megillető kedvezményből. Elképesztő,
              hogy miközben azt mondják, hogy szükség van múzeum-pedagógiára:
              a gyerek ismerje meg a kultúráját múzeumon belül, megszűntetik
              a kedvezményeket. A pedagógusnak csak akkor lehet majd ingyen
              belépni egy adott múzeum küszöbén, ha iskolás csoportot visz
              magával. Azt elfelejtik, hogy a múzeumpedagógia nem arról szól,
              hogy a tanár bemegy a gyerekekkel, és ő maga is először látja
              azt, amiről beszélnie kell, hanem előtte fel kell készülnie a
              munkaidejében az anyagból, és ismernie kell a kiállított tárgyakat.
              Most ott tartunk, hogy ahhoz, hogy a pedagógus elláthassa a tevékenyégét,
              neki, a saját, nem növekvő, hanem csökkenő fizetéséből
              kell áldoznia rá. Már ott tartunk, hogy a pedagógus viszi be
              az iskolába a papírt a saját fizetéséből. Ez is egy súlyos
              probléma. Kiemelendő: ezeket a költségeket egy tanár nem írhatja
              le az adójából. Hiszen nem vállalkozó, hanem alkalmazott.
              
               
               -„Az iskola alapvető feladata, hogy a gyermekben
              kifejlessze azokat a képességeket, amelyek szükségesek a
              mindennapi életben és a munka világában való boldogulásukhoz,
              és ahhoz, hogy a társadalom aktív polgáraivá váljanak. Ezt a
              magyar oktatás nem jól teljesíti: a nemzetközi képességmérő
              PISA-vizsgálat is rámutatott arra, hogy Magyarország bizonyos
              területeken az OECD-országok sereghajtói közé tartozik.”-
              nyilatkozta anno Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet
              (OKI) főigazgatója. Nem félő, hogy ezek az üzenetek rontanak
              a tanárok presztisén? 
              
               
               -Ha valaki csak ezt olvassa el az OKI jelentéséből,
              amit most Ön kiemelt, akkor igen. Ha viszont azt is elolvassa,
              hogy bizony Magyarország a megtermelt hazai össztermékéből
              nem fektet annyit a közoktatásra, mint az OECD -országok, akkor
              láthatja a valódi okot. Nem a pedagógus az oka annak, hogy
              sereghajtók vagyunk, hanem az, hogy a kormányzat jóval kevesebb
              anyagi forrást jutat az oktatásra, mint átlagban az OECD -országok.
              Ebben benne van pl. Mexikó is. További okok: iskolákat zárnak
              be, hiányzik a magyar oktatási rendszerből a pedagógust segítő
              munkaerő, magas a hazai munkanélküliség. Ha az olvasási képességet
              vizsgáló nemzetközi mérésre tekintünk, van az ún.
              „bezzeg” ország : Finnország. „Bezzeg, ott milyen jó.”-
              mondják. Magyarországon azt mutatják a felmérések, hogy alsó
              tagozatban még tudnak olvasni a gyerekek, s valami „elromlik”
              kb. 10 éves kor felett. Az „romlik” el, hogy pl. a
              „bezzeg” országban feliratoznak minden külföldi filmet. Ezáltal
              a gyerekek rá vannak kényszerítve arra, hogy anyanyelvükön
              olvassanak. Az idegen kifejezéseket pedig összekapcsolhatják a
              képpel. Az is kimutatható hazánkban, hogy a szülők oktatottsági
              szintje milyen módon befolyásolja a gyereknek az oktatáshoz való
              viszonyát. Bizony nagy mértékben, különösen az anyáé. Ha
              ezt az összefüggést is nézzük, ami megint iskolán kívüli,
              akkor azt látjuk, hogy Magyarország hátrányban van. A család
              anyagi helyzete, a könyvek száma is meghatározó a gyerek olvasástudását
              tekintve- mondják az oktatáskutatók. Tehát itt többnyire
              „nem számíthatunk” a munkanélküli szülők gyerekeire,
              hiszen az ilyen családoknál kevesebb könyv van a polcon. Ezt
              tudva azt mondani, hogy az iskola nem alkalmas a társadalmi esélyegyenlőség
              megteremtésére, az egy ordenáré csúsztatás. Hiszen az iskola
              önmagában nem is lehet erre alkalmas. E téren csak össztársadalmi
              felelősségről lehet beszélni.
              
               
               -„Ma már az iskolák között is nagy a verseny. Hiába
              szeretne az ember egy jó tantestületet összehozni, a közalkalmazotti
              törvény elvtelenül véd mindenkit, nagyon nehezen lehet elküldeni
              azt, akinek nem megfelelő a szakmai munkája.”- mondta a
              reformokkal kapcsolatban a sajtóban az egyik fővárosi iskola
              igazgatója. Mi erről a véleménye?
              
               
               -Minden
              szakmában vannak olyan dolgozók, akiknek a munkavégzése nem
              megfelelő. Ez tény. Attól, hogy megkönnyítik a kirúgást, még
              nem lesz jobb az oktatás minősége. Azt mondjuk: ha valaki
              rosszul végzi a munkáját, azt be kell bizonyítani. Ez a munkáltató
              feladata. Az, hogy ez a jogszabályok alapján könnyű, vagy nehéz,
              az egy olyan sajátos körülmény, ami az által alakult ki, hogy
              a pedagógus közalkalmazott. Van „jó” hírem ennek az
              igazgatónak. Ha a közalkalmazotti törvény úgy megy át, ahogy
              a tervben szerepel, akkor neki nagyon könnyű dolga lesz. Egy
              kezdő pedagógust 10 havi próbaidővel foglalkoztathat, ha ez a
              szándéka. 10 hónap alatt bármikor kirúghatja. Igaz, ez a munkáltatónak
              sem üdvös, mert a pedagógus ezen idő alatt bármikor közölheti:
              másnap nem megyek be dolgozni. Hogy lesz így biztosítva az
              iskola szakmai munkája? Emellett három évi gyakornoki idő kikötését
              tervezi a közalkalmazottaknál a kormány. Ebben a három évben
              a gyakornok munkajogi védelme gyengébb. Most három évre lesz
              lehetősége a munkáltatónak, hogy nem alapos indokkal elbocsáthassa
              a dolgozót. Azokban az országokban, ahol létezik gyakornoki idő,
              dolgozó keresete ezen idő után nagyon nagy mértékben megnő.
              Olyan iskolában, ahol gyakran cserélődnek a pedagógusok a minőség
              romlik. Esetünkben a szakmai munka és a munkáltatói bizonyítási
              kényszer áll szembe.
              
               
               - Honlapjukon
              olvastam: „A PDSZ-nek a mindenkori hatalommal átellenes oldalon
              van a helye a tárgyalóasztalnál.” Az OKM honlapján viszont
              ez áll: „1998 és 2002 között a PDSZ rendkívül passzív
              volt: nem kezdeményeztek semmilyen fellépést az akkori kormány
              politikájával szemben, legfeljebb elvétve csatlakoztak más
              pedagógusszervezetek fellépéséhez. A PDSZ nem vett részt az
              1999. március 20-i 40 000 fős tüntetésen, amelyet több
              szakszervezet szervezett a bérek 16 százalékos emelése érdekében.”
              Mintha Fidesszel való barátsággal vádolnák önöket.
              
               
               -Kétféle szakszervezet-politika van. Egyrészt vannak
              olyan szakszervezetek, melyek úgy gondolják, hogy a hatalomban
              való részvétel, valamely párthoz való közvetlen kötődés
              az jó az érdekvédelem számára. Mi viszont – más
              szakszervezetekkel együtt - a mindenkori kormányzatot, önkormányzatot,
              munkáltatót tárgyaló partnernek tekintjük, s, ha tárgyalunk,
              akkor nem a kormányzat, vagy a munkáltató oldalán ülünk,
              hanem vele szembe. Azt gondoljuk, hogy a kormányzati erőket
              kontrollálni kell. Ebből következik, hogy a PDSZ minden egyes párttól
              egyenlő távolságot tart. Ezért aztán az Antall-kormány idején
              azt fogták ránk, hogy SZDSZ-közeliek vagyunk. A
              Horn-Kuncze-kormány idején MDF-barátsággal vádoltak meg
              minket. A Fidesz regnálása idején azt mondták - olyan emberek,
              akiknek azért kellett elhagyni a PDSZ vezetését, mert a
              Fidesznek dolgoztak, pl. Pokorni és Sió László - , hogy a
              SZDSZ-hez közeli szerv a PDSZ. 2002 óta pedig Fidesz-közeliek
              vagyunk. Ebből az látszik, hogy mi jól tesszük a programunknak
              megfelelő dolgunkat. Azt, hogy a mindenkori kormánnyal van
              szembe a helyünk. Ezért vagyunk mi egy ideje a kormányzat és a
              miniszter szemében az ellenzék eszköze. Holott mi nem az ellenzékhez
              állunk közel, hanem olyan kormányzati tevékenységekkel állunk
              szembe, amelyek érdeket sértenek. Az Ön által idézetett
              mondatokat még Magyar Bálint oktatási miniszter fogalmazta meg
              2005-ben és elküldte minden egyes oktatási intézményhez.
              
               
               -Lejáratási
              akció volt?
              
               
               -Ez
              arról szól, hogy a miniszter számon kéri a szakszervezeten a
              szakszervezeti tevékenységét. Ez nem egy miniszter dolga. S,
              hogy mit csináltunk 1998 és 2002 között? Már 2005-ben, mikor
              Magyar Bálint elküldte a PDSZ-t bíráló szövegét az iskolákhoz,
              sajtótájékoztató keretén belül javasoltuk a miniszter úrnak:
              tájékozódjon a PDSZ akkori tevékenyégét illetően. Hiszen a
              PDSZ volt az egyetlen szakszervezet, amely pl. nem fogadta el a kétéves
              költségvetést. A PDSZ volt az egyetlen közoktatási
              szakszervezet, amelyik azt mondta, hogyha a Fidesz-kormányzat fel
              akarja emelni 20%-kal a kötelező óraszámot, akkor nem elegendő
              19%-ot hozzátenni a bérhez. Azt is elértük, hogy a pedagógusok
              43%-kal több bért kaptak, mint a többi közalkalmazottak. Meg
              is kaptuk ezért a magunkét a többi ágazatból. Mi számon
              tartjuk a pozitívumokat és a negatívumokat is. Sajnálatos módon
              a levél megírása idején sokkal több volt a negatívum, mint a
              pozitívum. Azért az különös, hogy egy kormányzati tisztségviselő,
              jelesül egy miniszter nem azzal foglalkozik, hogy az oktatásnak
              legyen jó, hanem azzal, hogy miért nem csinált valamit egy
              adott szakszervezet az előző ciklusban.
              
               
               -Három éve hazánk
              az EU tagállama. Történt azóta valami pozitívum a pedagógusok
              életében?
              
               
               -Vannak itt is pozitívumok és negatívumok, csak sajnálatos
              módon negatívumból van több. Mióta az EU tagjai lettünk a
              kormány folyton azzal érvvel az elbocsátásokkal kapcsolatosan,
              hogy Magyarországon jóval kevesebb gyerek jut egy pedagógusra,
              mint az EU átlagában. Bizony ez igaz. De az is igaz, hogy nálunk
              egy pedagógusnak jóval több munkát kell végezni, mint más
              tagállamokban. Megnövekedett hazánkban az igény az integrált
              oktatásra, de ennek nem azt kéne eredményeznie, hogy 10 ezerrel
              kevesebb pedagógus legyen, hanem azt: megmaradjon az a tudás az
              oktatásban, ami jelenleg benne van. A pedagógusnak közvetlenül
              nincs előnye, hogy EU-tagok lettünk, de magának az oktatásnak
              lehet. Nagyon komoly európai források érkezhetnek Magyarországra
              az oktatási intézmények fejlesztése céljából. Reméljük
              sok pénzt tud behozni a jelenlegi kormányzat, és ezáltal kiválthatja
              azokat a hazai forrásokat, amiket a fejlesztésre kell fordítani.
              Gondolok itt az iskolaépületek felújítására, a világítás
              korszerűsítésére és a belső eszközök lecserélésére. Ide
              lehet uniós pénzeket hozni. Az a probléma, hogy miközben ez a
              lehetőség megerősödött pénzt vonnak ki a közoktatásból.
              Így iskolákat zárnak be, osztályokat vonnak össze, pedagógusok
              és iskolai dolgozók –pl. gondnokok – kerülnek az utcára.
              Miközben bejönnek az uniós pénzek, a minőségi oktatás lehetősége
              romlik. Egy biztos, amire lehívják a pénzeket, arra fizetik ki.
              A pénzből így pl. digitális táblát vesznek, miközben növekszik
              az osztályok létszáma. Tehát nem megfelelőek a célok, amikre
              lehívják az EU-s pénzeket.
              
               
               Medveczky
              Attila
               
               |