| 
               2007.05.18. 
              Harc
              az árletörő kiárusítási akciók ellen Mártonffy
              Béla, a Magyar Zöldség - Gyümölcs Terméktanács ügyvezető
              igazgatója
              a magyar zöldség és gyümölcs piaci lehetőségeiről Mártonffy Béla.
              1972-ben végezett a Corvinus Egyetemen kertészmérnökként, később
              ugyanitt doktorált. Címzetes egyetemi docens.
              
               Jelenleg a Magyar Zöldség
              - Gyümölcs Terméktanács ügyvezető igazgatója, mely az EU-
              csatlakozás után szakmaközi szervezetté alakult át. 
              
               
               -2004. március végén
              megemlítette: „Gábor Dzsingisz a budapesti holland nagykövetség
              mezőgazdasági attaséja a programzáró konferenciát
              kijelentette, hogy az EU szakmai köreiben felkészültsége alapján
              komoly partnernek tekintik a magyar zöldség-gyümölcs ágazatot.
              Az ágazatnak várhatóan jó lehetőségei lesznek ezen a
              piacon.”  Bevált a jóslat?
              
               
               -A jóslat mai is
              „él”. Ha az a kérdés, hogy a csatlakozás előtti jóslat 3
              év alatt bevált-e, arra azt válaszolhatom: az irány jó. A
              jelenlegi szakmai folyamatok is ebbe az irányba mutatnak. Ennyi
              idő alatt nem is válhatott be a jóslat, mert még sok problémával
              küzdünk. Tudjuk: a zöldség-gyümölcs szabadpiaci területen
              mozog az Unióban. Így a felkészülési időszakban teljesen
              nyilvánvalóvá vált, hogy az a rendszer, amellyel az EU a zöldség-gyümölcs
              piacot szabályozza, arra késztet bennünket: Magyarország ezt a
              területet fejlesztendő területként használja. Elsősorban azért,
              mert az adottságaink kiválóak és a piacokhoz közel vagyunk.
              Miután szabad termékről van szó, ez talán az egyetlen olyan
              terület az EU-ban, ahol a termékmennyiséget is növelhetjük, s
              piacainkat is bővíthetjük. Semmilyen visszafogás nincs, ha a
              minőség és az ár megfelelő. Ezen alapult az a magyar elképzelés,
              hogy a régi gabona, hús vertikum mellett legyen egy harmadik
              nagyon markáns mezőgazdasági területünk: ez a zöldség-gyümölcs.
              Ráadásul a zöldség-gyümölcs az egyetlen olyan termékkör,
              ami korlátlanul fogyasztható az ember számára és egészségmegőrző
              hatása is van. Ezen alapul a világ ma már elfogadott
              marketing-programja a fogyasztásnövelésre. Az első időszakban
              a folyamat félreértésekkel teli, vontatott és nehéz volt.
              Igaz, hogy a 2003-as év túltermelései válságot okozott egész
              Európában, a 2004-est pedig víz-fagy - és egyéb kártételek
              jellemezték, ennek ellenére elindult egy olyan szerkezetváltozás,
              ami már mutatja azt, hogy mely irány az, ahonnan ki tudunk törni:
              ez a friss zöldség-gyümölcs fejlesztése. 
              
               
               -Szakmaközi
              szervezetté alakult a Magyar Zöldség - Gyümölcs Terméktanács.
              Ez konkrétan mit jelent?
              
               
               -Az uniós
              piacszabályozási rendeletben vannak olyan rendelkezési körök,
              melyek az ágazat szervezettségét segítik. Teljesen nyilvánvaló,
              hogy a rendszerváltás utáni széttagolt tulajdon és piaci
              viszonyok között valamilyen módon az ágazatot össze kellett
              fogni. Erre Magyarország holland mintára a terméktanácsi
              rendszert dolgozta ki, a végét azonban nem „szabta jól el”,
              mert annak a pénzügyi kereteit és hatáskörét nem fogalmazta
              meg. Miután a mi szervezetünk zöldség-gyümölcsben teljesen
              összefogta az ágazatot, úgy gondoltuk: érdemes azt a klauzulát,
              amit az Unió úgy határoz meg, hogy szakmaközi szervezet
              felvennünk. Olyan akkreditált szervezet lettünk, amiből
              jelenleg csak öt van Európában. A szakmaközi szervezet egy
              adott ágazat számára szükséges szakmaközi rendeleteket adhat
              ki, ami a nem tagok számára is érvényes. Emellett kötelező
              egyeztetés van az ágazat szereplői és a kormányzat között,
              hogy egy konszenzusos alapon kitalált gazdasági programmal
              forduljunk az EU felé. A programban szerepelnie kell a termelők
              és a kereskedők egyensúlyának és a fogyasztók képviseletének.
              
              
               
               -Véget érhet a kötelező
              szögben kunkorodó uborkák és az egyenméretű dobozba zárt müzlik
              korszaka az EU-ban -olvashattuk. Ez jelent egyfajta könnyebbséget?
              
               
               -Az új piacszabályozási
              reformnak az egyszerű adminisztráció az egyik célja, amivel
              maximálisan egyet tudunk érteni. A minőségi uniós előírást
              pedig piaci szempontból be lehet és be tudjuk tartani. A
              megfelelő technológiával előállított termékeink a jó és
              prémium kategóriába sorolhatók. Fontos: egységesítést kéne
              szorgalmazni az Unióban a minőségbiztosítást illetően. Ma különböző
              minőségbiztosítási rendszerek működnek és a kereskedelem,
              az áruházlánc gyakorlatilag azt talál ki, amit akar. Ez a
              rendszer szabályozásra szorul. 
              
               
               -Halljuk, hogy csökken
              a sertéstenyésztők száma. Területünkön maradva voltak
              olyanok, akik nem tudtak megfelelni a követelményeknek, és ezért
              felhagytak eddig tevékenységükkel?
              
               
               -Azt nem állíthatom, hogy tömeges kivonulás lenne a zöldség-gyümölcs
              ágazatból. Viszont: egyre inkább közeledik az a pillanat, hogy
              az őstermelőknek át kell gondolniuk tevékenységüket, hiszen
              nem biztos, hogy egy adott méret alatt tudnak olyan fejlesztéseket
              létrehozni és finanszírozni, amellyel versenyképesebb terméket
              lehet előállítani. Várható tehát az ágazat átrendezősége.
              A piac is szelektálni fog. Egy zsebből zsebbe kereskedésnél,
              ha hiány van egy termékből akkor mindent megadnak érte, ha
              nincs, akkor a termelőn marad az áru. Aki hosszú távú
              rendszerben dolgozik, annak pedig egyik évben jobb, másik évben
              kevésbé jó bevétele lesz, de egy biztos: termékét el tudja
              adni. 
              
               
               -Még 2005-ben beszéltünk
              arról a Kincsem Rádióban, hogy élelmiszernek szánt takarmányt
              árulnak a hipermarketekben. Azóta javult a helyzet?
              
               
               -Akkor azért
              fogalmaztam ilyen ironikusan, hogy a sajtó jobban felfigyeljen álláspontunkra.
              Mára kissé javult a helyzet, s ebben szerepe van az FVM minőségellenőrző
              csoportjának. Uniós belépésünkkor hatalmas túltermelés
              volt. Hihetetlenül alacsony árak voltak, majdnem eladhatatlan
              volt a termék, s a magyar áruházláncok egy része egyfajta kényszervásárlásra
              szólította fel a vevőt. Teljesen gyenge minőséget hozott be
              – tisztelet a kivételnek. Az eladásra szánt
              zöldség-gyümölcs egyike-másika olyan volt, mint amiket az állatoknak
              szoktak adni. Az ok: az áruházláncok szakmai átvételi
              rendszere még nem áll a legmagasabb fokon és hűtőlánc sincs
              kialakítva. Előfordult az, hogy egy beszállító által jó minőségben
              bevitt áru két napig állt a 15-20 fokos raktárban, majd ott tönkrement,
              utána kitették a polcra, s ráírták : magyar áru. Ha importból
              jött be egy-két komolyabb tétel, azt máris kitették. Mit látott
              a vásárló? A magyar árú fonnyadt, rossz, míg pl. a spanyol
              életerős. Ez elfogadhatatlan rendszer. Az a szemlélet, hogy
              gyenge és olcsó árút kínáljak a vevőnek, mert a vásárló
              az olcsóságra „utazik”, hiszen szegények az emberek: rossz
              irány az áruházláncok részéről, mert az a profit, amit a
              magyar ágazat a jó minőségű árúval meg tudna szerezni, az
              kiesik. Mi tehát ellenérdekeltek vagyunk abban, hogy az áruházláncok
              akciókat hirdessenek meg. Azt mondjuk: legyen kiegyenlített, átlagosan
              jó minőségű termék kínálva a magyar fogyasztónak, hogy
              egyrészt egészséges és jó termékhez jusson, másrészt
              szokjon hozzá az igényességhez. Ez egy folyamatos harc. Még
              mindig vannak indokolatlan akciózások, abban az időszakban,
              amikor a magyar zöldségek és gyümölcsök nagy mennyiségben
              és jó minőségben teremnek. Ilyen akcióval nagyon le lehet
              verni az árakat. A nagy élelmiszeráruház-láncolatok árversenye
              torzítja a tiszta kereslet-kínálati viszonyokat a zöldség-gyümölcs
              kereskedelemben.
              
               
               -Hogyan
              lehet arra ösztönözni az áruházláncolatokat, hogy magyar
              termékeket vegyenek át?
              
               
               -Ha globálisan nézzük a kérdést: egy áruházlánc azt
              vesz, amit akar. Ebbe nem szólhat bele senki. A hazai zöldség-gyümölcs
              ágazat legnagyobb problémája épp az, hogy nem képes a láncok
              igényeinek megfelelően nagy mennyiségű és azonos minőségű
              árualapot felmutatni. Ez a legfőbb oka annak, hogy a magyar
              termelők még a láncok hazai üzleteibe is csak elvétve kerülhettek
              be áruikkal. A szomszédos országok piacának meghódításához
              előbb egy-egy térség gazdálkodóinak összefogására lenne szükség.
              Ha van elég áru, akkor már érdemes elvégezni azokat a
              fejlesztéseket, amelyekre támaszkodva meg lehet kezdeni az együttműködést
              a multinacionális kiskereskedelmi láncokkal. Így lehet csökkenteni
              az importot. Jobb tárgyalási pozíciónkat magunk vívhatjuk ki
              összefogással és fejlesztéssel.
              
               
               -A
              hazai diszkont élelmiszerboltokban izraeli és spanyol
              paradicsomokkal is találkozhat a vásárló. Egyik ország sincs
              a szomszédban. A fólián lévő címkén lévő dátum szerint
              kb. 2 hétig őrzi meg a minőségét egy ilyen külföldi zöldség.
              Milyen paradicsom az, amelyik a szüret után legalább 4 hétig
              teljesen tökéletes formát mutat?
              
               
               -Ezek az ún. hosszan pulton tartható fajták. Esetünkben
              nemesített fajtáról van szó. Az importból hozott termék íze
              viszont legtöbbször nem olyan, mint egy magyar paradicsomé,
              melynek sav-cukor aránya egy zamatos zöldséget ad. A magyar
              fogyasztási szokás jellemzője: a teljesen beérett, piros
              paradicsomot fogyasztjuk. Az ilyen zöldséget máris értékesíteni
              kell. Annak, hogy Magyarországon egyes időszakokban nagyon markánsan
              megjelenik az import, holott azt mondhatnánk, ezt itthon is meg
              tudnánk termelni, egy fontos oka van: volt egy rendszerváltás,
              s egy új rendszer kialakulásához legalább 15-20 év kell. S még
              nem tudtunk kínálni olyan mennyiségű és minőségű terméket,
              amit a piac  igényelne.
              
              
               
               -Az EU-ban mennyire lehet beszélni piacvédelemről?
              Halljuk: román importőrök drágítják a primőr zöldségeket.
              
               
               -Az EU tagállamain belül a zöldség-gyümölcs területén
              piacvédelmet nem lehet adminisztratív eszközökkel létrehozni.
              Hiszen szabad piacról van szó. Ráadásul esetünkben olyan termékekről
              beszélhetünk, amik lazán szabályozottak. A piac védelme a
              szabályozás minőségi oldalán jelenik meg. A minőségi előírás
              területén van még tennivalója az EU-nak és a tagországoknak
              is, hogy betartassák. A harmadik országokkal szemben már vannak
              védelmi lehetőségek. Itt alku tárgya: melyik harmadik országból
              mennyit lehet behozni. A magas szinten kereskedő országok
              viszont – amihez még nem tartozik Magyarország – védik a
              harmadik országokkal történő kereskedelmi pozíciójukat. Tehát
              az Unió tagországai között egy konszenzusos állapotot kéne létrehozni
              a harmadik országokból bejövő termékeket illetően, s meg
              kell védeni az európai piacot a saját belső termelésünk
              fenntartása érdekében. Azzal viszont nem értünk egyet, hogy
              az EU-ban leépítsük a mezőgazdasági termelést, amikor látható:
              a harmadik országok (pl.: Kína, India, Oroszország) olyan
              mennyiségű élelmiszert igényelnek, ami abban a régióban
              10-15 éven belül nem termelhető meg. 
              
               
               -Mi a helyzet az orosz piaccal? 2006 őszén nyilatkozta:
              „az elkövetkező egy-két évben akár 50-70 ezer tonnával is
              növelhető a jelenlegi mintegy 100 ezer tonnás magyar zöldség-gyümölcs
              kivitel Oroszországba. Jó piaca lehet ott az almának, meggynek
              és a paradicsomnak is.”
              
               
               -
              Oroszország láthatóan nagy piac. Jók a fizetési kondíciók,
              de a fizetési technikával már problémák vannak. Ezt a piacot
              is sújtja a magyar árukínálatnak a hektikusága, alacsony aránya.
              Idejönnek, s megkérdik: miért nem tudunk úgy, és annyi almát
              szállítani feléjük, mint a rendszerváltás előtt? Más lett
              az almánk, más lett a piacunk, más lett a tulajdonviszony.
              
               
               -
              Vannak olyan magyar zöldségek, melyeknek külföldön nagyobb a
              piaca, mint idehaza?
              
               
               - Igen. Két termékről lehet beszélni: a spárgáról és
              a gombáról. Mindkettő keresett a német és az osztrák piacon.
              A gomba kivitele jó példája annak : ha egy terméket túlságosan
              az exportra orientálunk, úgy, hogy a belső fogyasztását nem
              stabilizáljuk, akkor óriási bukások következhetnek be. Egy egész
              hazai ágazat rendülhet meg akkor, ha meggyengül az export-piac.
              
               
               - Óriási
              fagykárról lehet hallani. Megtörtént a kárfelmérés?
              
               
               -A melegebb időjárás előbbre hozta 2-3 héttel a vegetációt.
              Április végén – május elején viszont sok helyen lefagyott a
              termés. Jóval nagyobb területről van szó, mint Szabolcs-Szatmár-Bereg
              megye. Végleges adatot még nem tudok mondani. Az almát,
              cseresznyét, meggyet, kajszit, kitett dinnyét és paradicsomot
              ért fagykárról lehet beszélni. Azt saccolom, hogy területtől
              függően 30-40 %-tól 100%-ig terjedő károsodásról van szó.
              Elkészítünk egy piaci prognózist, és olyan javaslatot próbálunk
              megfogalmazni az agrártárca felé, hogy miként lehet legalább
              úgy támogatni az ágazat szereplőit, hogy ha már a bevételtől
              elestek, legalább mínuszban ne maradjanak, és a jövő évi újrakezdés
              biztosított legyen számukra. 
              
               
               Medveczky
              Attila
               |