| 
               2007.03.30. 
              
              
              Bankárdiktatúra 
              Megbízunk egymásban – 
              hirdeti óriásplakátokon, tévéreklámokban az OTP szlogenje, ám a 
              legnagyobb magyarországi kereskedelmi bank számára a bizalom, mint 
              elvárás meglehetősen egyoldalú. A bank ugyanis igényt tart a 
              megértésre, esetleges tévedéseinek elnézésére, de lakossági 
              üzletfelei részéről még a legapróbb – vélt vagy valós – 
              szabálytalanságot is hihetetlen pitiánerséggel párosult brutális 
              agresszivitással torolja meg. Nyilvánvalóan a kényszerből banki 
              ügyfelekké tett kisemberek eltulajdonított forintjaiból 
              milliárdokat összeharácsoló bankvezérek – élükön Csányi Sándorral 
              – döntése áll annak a hátterében is, hogy újabban az OTP már ezer 
              forintnyi vélt tartozás esetén is fenyegető levelekkel kedveskedik 
              lakossági ügyfeleinek. Olyan szolgáltatásokért követelve pénzt, 
              amikért a banknak semmiféle munkát nem kellett végeznie. 
               
              Csányiék kisstílűségére 
              példa annak a fiatalasszonynak az esete is, akit munkáltatója 
              kötelezett bankkártya kiváltására, mivel csak ennek birtokában 
              juthatott hozzá keresetéhez. A kártya kiadásakor azonnal levonták 
              tőle az éves használati díjat, majd a munkájáért átutalt 
              pénzösszegek részletekben történő felvételekor rájött, hogy – 
              visszájára fordítva a régi reklámszlogent – az OTP-ben minden 
              forint kevesebbet ér. Az automatákból történt pénzkivétel ugyanis 
              minden alkalommal komoly százalékok levonásával járt együtt.
               
              Más lehetőség híján a 
              rokkantnyugdíjas férjéről és két kisgyermekéről is gondoskodó 
              asszonynak persze el kellett tűrnie az OTP által kirótt sarcot, ám 
              gondjait tetőzte, hogy az elmúlt év nyarán felmondott neki 
              munkáltatója. Szerencsére rövidesen sikerült új állást találnia, 
              ahol lehetősége volt munkabérének készpénzben történő felvételére 
              is, így a bankkártya használatáról teljesen megfeledkezett. A 
              kártyára nem érkezett pénz és kivétel sem történt róla, hónapokon 
              keresztül nulla volt a pénzforgalma.  
              Március elején azután 
              meghökkentő tartalmú levelet küldött ügyfelének az OTP. Az 
              értesítés tárgya számlaszerződés felmondás volt, amit az ezer 
              forintot alig meghaladó tartozásra hivatkozva látott indokoltnak a 
              legnagyobb magyarországi kereskedelmi bank. A durván fenyegető 
              hangvételű felszólítás szerint: „Sajnálattal állapítottuk meg, 
              hogy korábbi felszólításaink ellenére sem rendezte 
              számlatartozását, melynek tárgyhavi nyitóegyenlege a 
              nyilvántartásunkhoz beérkezett és feldolgozott adatok szerint 1385 
              forint. (…) Felhívjuk figyelmét, hogy amennyiben jelen levelünk 
              kézhezvételétől számított 15 napon belül nem rendezi tartozását, 
              hivatkozva a lakossági forintszámla szerződésnek fedezethiányról, 
              illetve szerződés szerint lejárt és ki nem egyenlített fizetési 
              kötelezettségről szóló pontjára, jelen levelünket annak 
              kézbesítésétől számított 15. napra szóló azonnali felmondásnak 
              tekintjük és követelésünk behajtása érdekében a szükséges jogi, 
              végrehajtási és egyéb intézkedéseket megtesszük. (…) Felhívjuk 
              továbbá figyelmét, hogy amennyiben tartozását a megadott határidőn 
              belül nem rendezi és a számlához kapcsolódó bankkártyáját a fenti 
              határidőig nem adja le Bankunknál, kénytelenek vagyunk azt 
              letiltani, melynek költsége Önt terheli.  
              Korábbi levelünkben már 
              jelzetteknek megfelelően ismételten felhívjuk figyelmét arra, hogy 
              a megjelölt tartozás megfizetésének elmulasztásának esetén – az 
              1996. évi CXII. törvény 130/C §-ában foglaltak feltételének 
              fennállása esetén – adatait átadjuk a pénzügyi intézmények által 
              működtetett központi hitelinformációs rendszernek (KHR), melynek 
              következtében a későbbiekben – más pénzügyi intézményeknél is – 
              korlátozottabbak lesznek hitel-, kölcsönfelvétel és 
              bankszámlanyitási lehetőségei.”  
              A Csányi-féle bank által 
              megfenyegetett kétgyermekes anya egyébként soha semmiféle kölcsönt 
              vagy hitelt nem vett fel az OTP-től. Amikor bankkártyáján megszűnt 
              a pénzforgalom, az körülbelül még 600 forint többletet 
              tartalmazott. Bár a levélben többször is hivatkozik az OTP a 
              korábbi értesítésekre és felszólításokra, ilyet a megfenyegetett 
              ügyfél egyetlen alkalommal sem kapott.  
              Tehát a követelt 
              tartozás valamiféle kezelési költség lehet, amit a nulla 
              pénzforgalommal járó banki munka ellentételezéseként számolt fel 
              az OTP. Méghozzá olyan visszataszító, aljas és kicsinyes módon, 
              ami jogállami viszonyok között tűrhetetlen és vérlázító. 
               
              Elképesztő, hogy a 
              milliárdokat eltékozló magyarországi bankrendszer havi sokmilliós 
              jövedelemmel rendelkező irányítói micsoda kegyetlen 
              kíméletlenséget tanúsítanak a nekik kiszolgáltatott kisemberrel 
              szemben. Olyan hangnemet megengedve maguknak, amitől még a 
              pártállami diktatúra kiváltságosai is tartózkodtak.  
                
              Varga Imre |