| 
               2007.11.09. Lehet-e
              higgadt a radikális? A
              Forradalom után, amit Kemény Zsigmond írt 1850-ben, nem félszáz
              – mint esetünkben 1956 -, csupán csak egyetlen évnyi távolságból
              idézi fel a magyar élni akarás aktuálisan levert forradalmát.
              Széles témakifejtés, alaposan összeszedett gondolatok,
              csokorba szedett kételyek több, mint kétszáz oldalas
              dokumentuma. Írhattam volna azt is, hogy ellenforradalmi
              dokumentuma. Mégis úgy vélem, ha 1848/49 örök aktualitással
              bír nemzeti tudatunkban, akkor Kemény Forradalom utánja, az
              abban megfogalmazott kételyek és kérdések szintén örök
              aktualitásúak. Olvasva e munkát, nyilvánvalóvá válik előttünk,
              hogy Kemény nem tartotta sokra a „nagy izgatót”, a népszerűséget
              hajhászó, hatásvadászkodó, gascogne-iaskodó – (ezek mind
              az ő kifejezései) – Kossuthtot, és az ő „borzasztó könnyelműségeit”,
              melyek csak arra voltak példák, „miként lehet a hazát köztapsok
              közt eltemetni”, mert szerinte sem a forradalom nem volt helyénvaló,
              sem pedig azon szocialisztikus eszmék hazánkba importálása általa,
              amelyek alapvetően idegenek a monarchizmust történelmi példázattá
              emelő magyar jellemtől. Szerette vagy, nem szerette Kemény
              Kossuthtot, kénytelen megállapítani, hogy Kossuth példátlan népszerűségével
              a radikalizmus kerekedett felül a magyar közérzületben. Ő
              ennek sem örül, bár igyekszik a dolgot a lehető
              leghiggadtabban, legracionálisabban értelmezni: „A magyar
              okosabb volt, mintsem egy megkövült arisztokráciai rendszert célnak
              tekintett volna; ezért hajlott a szabadelvűségre: de viszont
              nemzetibb érzelmű vala, mintsem a szabadelvűséget oly gyorsan
              vigye a szélső határokig, hogy ne maga számára díszítse föl
              a hazát.”  (Ajánlanám
              ezt a mondatot 
              mai SZDSZ-eseink
              figyelmébe is – feltéve, hogy van bármi affinitásuk a
              kossuthi szabadelvűséghez, illetve az azt kritizáló Kemény
              Zsigmond aggodalmaihoz.)
              
                              
              Elismerem, hogy a dolgoknak a „szélső határokig
              vitele” – azaz a radikalizmus – észrevétlenül ugyan, de központi
              problémájává vált a 
              mai Európának
              , amely ezt a mentalitást kétely nélkül minősíti szélsőségnek,
              extremitásnak, túlzásnak, üldözendő, alkotmányon kívül eső
              veszélynek. Magam is, mint nemzeti radikális, gyakorta szembesülök
              a kérdéssel: tartsam magam konzekvensen radikális nézeteimhez,
              és akkor egyedül maradok, vagy vegyem szordínósabbra az egészet,
              és máris többen leszünk? Ugyanis a fröccsöt már Cicero idejében
              is többen itták, mint a tiszta bort.
              
                              
              Miközben olvasgattam Kemény Zsigmond bölcs higgadtságú
              sorait a forradalom kitörésének és elbukásának – általa
              megtalálni vélt – okairól, valamint a kossuthi radikalizmus történelmi
              veszélyeiről, egyszercsak eszembe jut Petőfi egy kései verse,
              a Vörösmartyhoz. Majdnem azt írtam, hogy ismert vers, de még
              idejében rádöbbentem, hogy ma már Petőfit ugyanúgy nem
              olvasnak, mint Thukydidészt, úgy hogy a népszerűséget inkább
              most ne emlegessük. Ennek a költeménynek bizonyos értelemben a
              magyar nemzetkarakterológia szempontjából is van mondanivalója.
              Hét versszakból áll, minden szak nyolc soros, és az utolsó két
              sor refrénszerűen megismétlődik: „Nem én tépem le
              homlokodról, / Magad téped le a babért.” 
              Kemény szavak egy 25 éves ifjútól a kétszer annyi idős
              Vörösmarty felé, affelé a poéta felé, akinek legtöbbet köszönhet
              költővé válásában: Vörösmarty a kezdetektől a hóna alá
              nyúlt, támogatta a pályakezdő, vidéki ifjút, bemutatta őt a
              szerkesztőségekben, pátyolgatta karrierjét, segítette
              verseinek megjelenését. Kevés pályatársnak köszönhet annyit
              Petőfi, mint a Szózat költőjének. És akkor mit ad Isten, az
              Életképek 1848. augusztus 27-ei számában megjelenik ez a Vörösmartyt
              példátlanul diffamáló, lejárató, rágalmazó Petőfi vers.
              Ha akárki írta volna, akkor is gyomorforgató lenne, de Petőfi
              írta, a Sándor, aki 1823. január 1-én született Kiskörösön.
              Igaz, életében először és utoljára lábjegyzetet is
              rittyentett a vers alá, érezvén, hogy átlépett bizonyos határokat,
              amit megmagyarázni illik. A már-már Szabó Dezső-i szólamokat
              előlegező lábjegyzetből idézek: „Sokan voltak, akik e költeményem
              kiadását ellenezték. Nem tehetek róla. Én érzem a legnagyobb
              fájdalmat, hogy erre kényszerülve vagyok, mert én szerettem,
              én tiszteltem legjobban Vörösmarthyt mindazok között, kik őt
              valaha szerették és tisztelték de elveimet még sokkal jobban
              szeretem és tisztelem, mint őt. Szívem sajog és vérzik, de kérlelhetetlen
              maradnék, ha elvérezném is bele. Brutus talán sírva szúrta
              le jótevőjét, apját, Caesart, de leszúrta. Hogy Vörösmarthyt
              elítélem, nagy áldozat,  melyet
              szívem tesz elveimért; de bármily nagy ez áldozat, kész
              vagyok és mindenkor kész leszek sokkal nagyobbakat is tenni értetek,
              szentséges elveim!”
              
                              
              Nos, ha valaki nem tudná, elárulom, hogy Petőfi szentséges
              elveit az háborította fel ennyire, hogy 1848. augusztus 21-én a
              nemzetgyűlésben - amelynek ő nem volt tagja, de Vörösmarty
              igen -, az idős költő úgy szavazott, hogy a magyar hadsereg
              vezetése, illetve vezényleti nyelve ne legyen magyar, hanem,
              mint eddig volt, német. Vörösmarty nyilván abból indult ki,
              hogy a szabadságharc kellős közepén ilyen fokú váltást végbevinni
              öngyilkosság: a katonák egy része analfabéta volt, de mindenképpen
              iskolázatlan, akikbe hosszú évek alatt beleverték a német vezényszavakat,
              ezt most egyik napról a másikra átváltani magyarra, a hadsereg
              regulációs biztonságát veszélyeztette volna. A higgadt, idős
              Vörösmarty nyilván úgy gondolta, előbb vívjuk ki a nemzeti függetlenséget,
              azután majd – béke időszakban - ráérünk magyar vezényleti
              szakkifejezések gyártására és betanítására. Tartok tőle,
              neki volt igaza. Csakhogy az éretlen ifjú, a radikális lelkesedés
              rángatottja, aki „szentséges elveinek” rabszolgája volt,
              mindezt nem respektálta, sőt, ilyesmiket írt ebben a versben:
              „Te fönn valál nagy, s lenn kicsiny vagy”, „Te írtad azt
              a Szózatot, / Mely szólt egy országnak szívéhez?…/Azt most
              már szétszakíthatod”. 
              
                              
              Én, a kései olvasó, akinek lelkében egyazon polcon van
              Vörösmarty és Petőfi, nem bírom ki, hogy ne riposztozzak
              vissza Petőfinek: talán inkább önnek kellett volna szétszakítania
              ezt a versét, fiatalember. A költemény ugyan hibátlan, nélküle
              mégis gazdagabb, mert kikezdhetetlenebb lenne ma az ön életműve.
              
                              
              Számomra különösképpen elgondolkoztató ez a
              szakmailag is elhallgatott Petőfi-Vörösmarty-affér, ugyanis
              arra ösztökél, hogy nézzek szembe világnézetemnek, a
              radikalizmusnak egyrészt a határaival, másrészt praktikus önkorlátaival.
              Egyre inkább úgy látom ugyanis, hogy a szentséges elvekhez való
              ragaszkodásnak – mint mindenhez, amit az emberek tesznek –
              megvannak a maga normái, melyeken túl erőltetni azokat, inkább
              botorság, semmint következetesség. Ugyanis messze nem attól
              radikális a radikális, hogy mindig mindent radikálisan csinál
              – (szerintem az ilyen ember inkább pszichopata) -, hanem attól,
              hogy bizonyos történelmi, politikai, erkölcsi alkalmakkor,
              amikor döntési helyzetben van, nem óvatoskosik, nem mutyizik,
              nem taktikázik, hanem intranzigens módon képviseli szentséges
              elveit, a nemzeti radikalizmust: IGENT-t vagy NEM-et mond, de és
              ámbár nélkül. Amikor viszont nincs döntési helyzetben, mégis
              radikálisan pattog, inkább komikussá, mint követendővé maszkírozza
              magát. Sajnos a 25 éves Petőfi ezt nem így látta, és olyan
              radikális gőzzel úthengerelte le Vörösmartyt – egy amúgy
              mellékes politikai döntése miatt -, hogy az már nem egyszerű
              tévedés, de bizony bűn. Hogy mégis megbocsáttatott neki, az
              azért van, mert hatalmas életművében ez az egyetlen ilyen
              durva melléfogás. Kár, hogy éppen Vörösmarty lett az áldozat.
              És az is kár, hogy egy hosszadalmas lábjegyzettel próbált
              kimosakodni, ahelyett, hogy eldobta volna ezt a verset.
              
                              
              Summa summárum, kedves MIÉP-es barátaim, úgy gondolom,
              hogy az önmagukat radikálisnak tekintők nem attól válnak
              radikálissá, hogy a reggeli felkeléstől az esti lefekvésig
              minden piszlicsári dolgot radikálisan csinálnak. Szó nincsen
              erről, bőven elég ugyanis a lényegi döntésekre korlátozódó
              radikalizmus. Legyetek radikálisok a MIÉP-hez való tartozásban,
              Csurka István elfogadásában és követésében, a szociálliberalizmus,
              a globalizmus, a nemzetellenes erők elutasításában, magyarságotok
              őrzésében és megélésében. Ez bőven elég.
              
                              
              Tapasztalataim szerint periférikus kérdésekben, például
              abban, hogy a Combino villamos jó vagy nem jó, hogy a parkolási
              rendszert mennyire kell átalakítani, hogy legyenek vizitdíj-automaták
              vagy ne legyenek – nem szükséges bevetnünk a vitába a
              politikai radikalizmus nehézfegyverzetét. Ugyanis azonnal
              megkapjuk a verdiktet a többiektől, akik ugyanúgy magyarok,
              mint mi, csak nem radikálisok, hogy velünk nem lehet beszélni.
              Ki tudja, néha talán igazuk is van, hiszen lehetne annyi eszünk,
              mint a sasoknak: Aquila non captat muscas – vagyis, a sas nem
              fog legyeket.
              
               
               Szőcs Zoltán
               |