| 
               2007.11.09. Három
              százalék Várkonyi
              Nándor Az elveszett paradicsomban leírja, milyen
              sorrendben omlik szét az emberi személyiség, ha narkózis mérge
              éri. Először a tudatos zónák esnek szét. Legelőbb az idő-
              és térérzékelés szűnik meg, majd jön sorban a logika, az
              okság, aztán az érzékelés, hallás, látás, tapintás. Majd
              a képzelet, az énzóna. Az éntudat megszűnése után a
              tudattalan rétegei következnek az automatizmusok, az ösztönök,
              izomműködés, bélmozgások, a légzés. Legvégül a szív áll
              le. 
              
               Eddig
              az élettan, de Várkonyit nem ez érdekli. Az ő következtetése
              egy negáció: egy hiány megállapítása. Sehol a lélek, azt
              mondja. Mikor álltak le a lelki működések? Nincs nyoma. Az
              orvosok nem tudják megmondani. 
              
               Mi
              következik ebből? Egy anyagelvű, hitetlen elme számára nyilván
              az, hogy nincs lélek. (Remélhetőleg azért közben érez egy
              kis lelkifurdalást…) A helyes következtetés viszont csak egy
              lehet. Ha a lelki funkciókat nem tudta megtámadni és elpusztítani
              a narkotikum, mint a szervezetet, akkor az ép és sértetlen
              maradt. Miért? Mert halhatatlan. Akkor a lélek nem anyag, és
              nem az anyag működése, hanem valami más. Az ember pedig, aki kétségtelenül
              tapasztalja magán a lélek létezését, ennek a halhatatlan és
              egyetemes, transzcendens (isteni) entitásnak működő eszköze.
              Mint a tévékészülék, amely a sugárzást képpé alakítja.
              
                              
              De ha Várkonyi Nándor még azt hitte, hogy van lélek,
              most meggyőződhetne róla, hogy nincs. Vagy hamarosan nem lesz,
              ha az SZDSZ három százalékos javaslata átmegy a Parlamenten. A
              világnézeti szabadság lelkes élharcosai rendszeres
              feladatuknak tekintik a vallásos világnézet lehető legintenzívebb
              és állandó támadását, fojtogatását, ellehetetlenítését.
              Most azzal rukkoltak elő, hogy az állam ne adjon több pénzt az
              egyházak hitéleti tevékenységére – ideértve a nem egyházi
              iskolákban folyó hitoktatást is. Elvégre szekularizáció van.
              Az alkotmány rögzíti állam és egyház szétválasztását.
              Ellenben a hívek a személyi jövedelemadó eddigi egy plusz egy
              százaléka helyett adjanak hármat, ha akarnak, vagy valamely
              egyháznak, vagy civil szervezetnek.
              
               Az
              ötlet jellegzetesen liberális. Más szóval ördögi. Úgy teszünk,
              mintha adnánk, s evvel mindent lerombolunk. Lássuk, hogyan. A
              keresztény egyházak hívei hetvenöt százalékukban idősebb,
              nyugdíjas emberek. Náluk eleve nincs három százalék, mivel
              nem fizetnek szja-t. A fennmaradó egynegyed hívő kereső korú
              – de egyáltalán nem biztos, hogy van jól fizető állása,
              amelyből három százalékot adhatna. Mondjuk olyan, mint Demjáné,
              aki csak a tavalyi évben 180 milliárd forinttal növelte jövedelmét.
              Azaz naponta keresett ötszázmillió forintot (kerekítve). Kétnaponta
              egymilliárdot. 
              
               Mifelénk
              Endréden a férfiak leginkább alkalmi munkákból élnek az erdészetben
              vagy a földeken. Esetleg feketén dolgoznak – mert nem tehetnek
              mást. Ha nem akarnak felfordulni a télen, úgy kell dolgozniuk,
              ahogy lehet: ők is megélhetési bűnözők… Mármost miből
              tartsuk el a papot, a hitoktatót, a templomot? Évek óta gyűjtögetjük
              a keserves kétmillió forintot a fűtés kialakítására, mert
              telente megvesz az Isten hidege. A püspökségnek se telik
              mindenre, a legsürgősebbet, a tetőjavítást állták. A helyi
              reformátusok még rosszabbul állnak, hiszen jóval kevesebben
              vannak. Hogy fogja bírni az a néhány tucat hívő a lelkész, a
              felesége és a gyerekeik költségeit, a templom tatarozását? A
              téesznyugdíjakból? Előbb mutassa meg Kóka, abból hogy tudna
              megélni. 
              
               Állam
              és egyház szétválasztásának fogalmának manipulálásával a
              szokásos liberális narkotizálás folyik. Ez ugyanis csak annyit
              jelent, hogy az egyház nem vesz részt az állam irányításában
              – de azt nem jelenti, hogy az államnak nem kutya kötelessége
              a legnagyobb társadalmi szervezet fenntartása, támogatása!
              Minden embernek alkotmányban biztosított, alapvető emberi joga
              a szabad vallásgyakorlás. A fizikai szabadság mellett az emberi
              méltóság másik alapvetése. Ettől anyagi ellehetetlenítéssel
              nem foszthatja meg őket az állam. A lelki élet, hitélet
              gyakorlásának biztosítása éppolyan kötelező állami
              feladat, mint az egészségügyi és öregkori nyugellátási
              szolidaritás biztosítása. Ha ezekből az alapvető feladatokból
              kivonul, államra nincs többé szükség. Akkor majd ki-ki valóban
              eltarthatja öregeit, gyerekeit, kórházát és templomát. Telik
              majd abból a horribilis mennyiségű adóból, amit addig az államnak
              juttatott.
              
               A
              templom, a pap, a közös hitgyakorlás és hitoktatás a társadalom
              egészségének létfeltétele. Még akkor is, ha számszerűen
              csak kisebbsége gyakorolja rendszeresen közösségi formában.
              De éppen akkor a legfontosabb! A templomi gyökerek elvágása a
              nem gyakorló, de magát így-úgy mégis a hívek közé számító
              többség esetében járna a legsúlyosabb következményekkel. 
              
               Az
              ember mindenekelőtt lelki lény – még mielőtt állampolgár
              vagy pártszimpatizáns lenne. De ha amúgy is gyenge
              transzcendens gyökérzetét elszakítjuk, egyszeriben elénk támad
              teljes, önző lelketlenségében. A laissez-passer liberális
              elve szerint.
              
               Vasvári
              Erika
               |