vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.25. 

A művészet evangelizál

Pitti Katalin operaénekesnő Szentesen született. Tehetségére korán felfigyeltek, gyermekkorában gyakran énekelt szülővárosában a Szent Anna templom karzatán. Tíz éves korában a család Budapestre költözött. Pitti Katalin zenei irányban tanult tovább, 1972-77-ig a Zeneakadémia növendéke volt, ezután rögtön az Operaház magánénekese lett. Varázslatos lírai szopránja, muzikalitása, zenei és színészi kifejezésmódja és szépsége rendszeresen lebilincseli hallgatóságát. Művészi sikereit teltházas fellépések jelzik, és számos hangfelvételt készített. Főbb operaszerepei: Pamina (Mozart: A varázsfuvola), Violetta (Verdi: Traviata), Kiss Anna (Farkas Ferenc: Vidróczki), Francia királylány (Kacsóh: János vitéz), Liu (Puccini: Turandot), Cso-cso-szán (Puccini: Pillangókisasszony), Desdemona (Verdi: Otello), címszerep (Puccini: Manon Lescout), Mimi (Puccini: Bohémélet), címszerep (Puccini: Tosca), Giselda (Verdi: A lombardok), Leonóra (Verdi: A trubadúr), Amelia (Verdi: Simon Boccanegra), Georgette (Puccini: A köpeny), Tatjána (Csajkovszkij: Anyegin), Margit (Gounod: Faust), Margit (Boito: Mefisztofele), címszerep (Donizetti: Anna Bolena), Melinda (Erkel: Bánk Bán), Csáki Laura (Erkel: Dózsa György), Nedda (Leoncavallo: Bajazzók), Antonia (Offenbach: Hoffmann meséi), Diana (Offenbach: Orfeusz az alvilágban), Marie (Berg: Wozzeck), Ellen Orford (Britten: Peter Grimes). Operaszerepei mellett oratóriumokban is énekel és rendszeresen ad hangversenyeket is: a Korona Pódiumon több mint százszor adta elő Callas-estjét. Több alkalommal „kirándult” az operett műfajában, így elénekelte a Sybill, a Víg özvegy, a Cigánybáró, a Marica grófnő és a Mosoly országa primadonna szerepét. Kitüntetései: Liszt-díj 1985-ben, Oláh Gusztáv Emlékplakett 1986-ban; 1995-ben Déryné-díjat, MSZOSZ-díjat és Artisjus-díjat kapott. Munkásságával jelentősen hozzájárult zenei életünk fejlődéséhez, ezért ítélték oda számára a Bartók-Pásztory-díjat. Szülővárosa kimagasló művészi munkájáért, a város hírnevének öregbítéséért, karitatív tevékenységéért „Pro Urbe” emlékéremmel jutalmazta. A péceli Egymást Segítő Egyesület Szociális Otthon igazgatósága pedig a Teréz anya-díjat ítélte a művésznőnek.

 -Amikor először olvastam nevét a plakátokon, a firenzei Pitti-palota jutott eszembe. Olasz eredetű családban született?

 -Igen, bár erről viszonylag későn szereztem tudomást. Sárospatakon tudtam meg egy asszonytól, hogy a Pittiek Toscanából valók, s a XVII. század derekán jöttek Magyarországra. Addigra már angol vér is került a nemzettségbe. Jelenleg Szentesen, Dunántúlon és Sárospatakon is élnek Pittiek. Édesanyámék pedig tősgyökeres szentesiek. Kanász Nagy volt a nevük, földműveléssel és állattartással foglalkoztak.

 -Az olaszokról az a hír járja, hogy rendkívül muzikálisak. Elképzelhető, hogy génjeiben hordja a művészet, a zene szeretetét?

 -A családban senkinek sem volt művészi vénája. Több generáción keresztül erősen lappangott a zene iránti szeretet, majd bennem tört a felszínre, ami aztán sok nehézséget okozott úgy a családnak, mint nekem is. Édesapám azt szerette volna, ha valamilyen „tisztességes” értelmiségi pályát választok. Abban a hitben élt, hogy a művészek züllött emberek. Így eltiltott az énekesi pályától. A szülői akarat ellenére vállaltam hivatásomat; egyedül tanultam. Küzdöttem, ahogy édesapám belém nevelte.

 -Mind édesanyja, mind édesapja családja Szentesen élt, s nagy gazdaságot vezetett. Gondolom 1948 után mindent elvettek tőlük…

 -Így van. A kommunizmus, a megszállás éveit – hasonlóan sok magyar családhoz – a mi famíliánk is megszenvedte. Édesanyám szüleit tömegsírba lőtték az oroszok. Drága mamikám még ma is olyan mély fájdalmat hordoz, hogy alig hajlandó beszélni a történtekről. Ez nálunk tabutéma. Szentesen ellehetetlenítették édesapám életét a kommunisták, ezért úgy döntött, hogy felköltözteti a családot Budapestre. A Pálma Gumigyárban fizikai munkát vállalt rögtön három műszakban, hogy meg tudjunk élni. Később édesanyám is talált magának munkát. Gyors és gépírást tanult, majd a Pénzügyminisztériumban dolgozott. Húgocskámmal együtt pedig a Köztársaság térre jártunk általános iskolába. Nem is sejtettük, hogy naponta a pártház előtt visz el az utunk.

 -Nem csak a pártház, hanem az Erkel Színház előtt is…

 -A művészbejáróval szemben van az iskola kapuja. Akkor még nem is álmodtam arról, hogy egyszer a szemközti épület lesz a „munkahelyem”.

 -Elképzelhető, hogy ha vidéken marad, nem kezd el énekelni?

 -Ki tudja…A legtragikusabb dolgok is csak értünk történnek. Ez volt a Jó Isten akarata.

 -Ha már az Erkel Színház került szóba: számtalan estén lépett fel ebben a teátrumban Pamínaként, Mimiként, Cso-cso-szánként, Margitként, Violettaként, s még sorolhatnám. Hogyan fogadta a színház bezárásának a hírét?

 -Egy kiváló játszóhelyet vettek el tőlünk. Jobb az akusztikája, mint az Operaháznak. Valószínűleg bizonyos körök lobbijának lett az áldozata az „Erkel”. Sajnos a felelős posztok birtokosai nem a lényeggel, hanem a zsebük tömésével foglalkoznak. Ezt nem is kell tovább ragozni. Egy hasonlattal élve: az ördög a végtáncait járja. Nem csak Magyarországon, hanem az egész világon. Végtáncról van szó, mert ez így tovább nem maradhat.

 -Művésznő gyakran emlegeti, hogy édesapjára hasonlít. Gondolom nem külső hasonlatosságról van szó…

 -Arról is. Édesapám karcsú, inas ember volt. Hatalmas akaraterő jellemezte, nem ismerte a lehetetlent. Sokszor mondta: „Nincs lehetetlen, csak tehetetlen ember.” Maximalista volt, s engem is azzá nevelt. Egy nagyon fontos útravalót kaptam tőle: „Fiam, az a tied, ami benned van. Mindig abból építkezhetsz. Máról holnapra mindent elvehetnek tőled, de azt nem, ami a fejedben van” Ez volt életük tanúsága.

 -Tudom, mély sebeket szakíthatok fel annak felemlegetésével, hogy el kellett hagynia a szülői házat az énekesi pálya miatt. Sikerült megbékélnie édesapjával?

 -Később, mikor énekesnő lettem, s édesapám eljött az egyik Callas-estémre, belátta, hogy az éneklés milyen nehéz és kemény munka. Sőt fizikai munka is! Ezt követően óvott, féltett, s nem volt nála büszkébb apa. Visszatekintve: rengeteget köszönhetek édesapámnak. Az ő szigorú döntése miatt komolyan fel kellett tennem magamban a kérdést: valóban énekesnő szeretnék-e lenni? Megtanított arra, hogy önállóan döntsek sorsom felett. Ennek nagy hasznát vettem, mert valójában mindig egyedül voltam pályabeli gondjaimmal. Olyan társam még nem volt, aki értem, vagy velem együtt gondolkodott volna, mint egész életre szóló hívattatás.

 -Nagy szerencsével indult pályája. Az Otelló-filmre gondolok…

 -Szerencse, vagy különös véletlen…Még főiskolás voltam akkor. Eredetileg Sass Sylvia volt felkérve Desdemona szerepére. Ő akkor nem tudta elvállalni a forgatást, mert máshol volt feladata. Így fiatal énekesnőket kerestek a szerepre. Sylvia javasolta, hogy készítsenek velem is próbafelvételt. Nagyon izgultam, ráadásul egy nappal a megbeszélt időpont előtt hívtak el Ferencsikhez próbát énekelni. Kapkodva, alig beskálázva rohantam a neves karmesterhez, aki az első próba után azt mondta: „Rendben van, de megnézzük, hogy szól zenekarral.” Jól szólt, , s így mellettem döntöttek. Horváth Ádám egy gyönyörűen kidolgozott alkotást tett le az asztalra. Olyan profi rendezővel azóta sem találkoztam, mint ő. Nem percenként változtatta koncepcióját, hanem pontosan tudta, hogy melyik zenei résznél mit akar látni a képrenyőn.

 -Nem volt nehéz rátátogni a saját hangjára?

 -Dehogynem. Rengeteget gyakoroltam otthon, magnó mellett, hogy a playback jól sikerüljön. Akkoriban az egész életem felborult. Este tízkor kezdődtek a zenei felvételek a Magyar Rádió 6-os stúdiójában, s hajnali kettőig tartottak. Napközben főiskolára jártam, és kislányom Barbara sem nélkülözhette édesanyját.

 -Apropó operafilm. Sokan szidják a régi rendszert, de úgy látom, mégis készültek színvonalas alkotások…

 -Hogyne. A Zenés Tv Színház nagyon sok színvonalas filmet hozott létre. A produkciósorozat főszerkesztője, Bánki László nagyszerű szakember volt. Sajnos már ő sincs az élők sorában, úgymint Ferencsik János karnagy úr és Simándy József. Utóbbiról is elmondhatjuk, hogy mestere volt szakmájának. Nagy megjelenítő, átélő és teremtő energiákkal rendelkező művész volt, akár a híres énekesnő: Maria Callas. Callas hangfelvételeit azért szeretem hallgatni, mert szinte a gondolatait is hallom. Ilyen szintű művész ma már nagyon kevés van.

 -Nem érzi, hogy olyan nagyságok nevét, mint Simándy, Házy Erzsébet, Maleczky Oszkár, Orosz Júlia, Réti József, s még sorolhatnám, lassan elfelejtik?

 -Nem divat nagyjaink emlékének ápolása. Ezt nagyon szomorúnak tartom, ezért, ahol csak lehet, ki kell fejeznünk előttük a tiszteletünket. Sokszor megemlítem, hogy Házy Erzsébettől is rengeteget tanultam. Ő valóban csak az Operának élt. Egyszer ezt mondta nekem: „Te egy művész vagy! Akár elmész ebből az országból, akár itthon próbálsz meg boldogulni: maradj meg mindig királynőnek!”

 -Kezdő énekesként milyen példaképekre figyelt?

 -Callason kívül Mirella Freni felvételeit kedveltem nagyon. Így Freni a Puccini alakításokban volt igen nagy segítségemre. De nem lehet lemásolni „egy az egyben” minden hangot…Jó dolog először meghallgatni a felvételt, de utána egyedül kell az énekesnek „kiszülni” magából az egész szerepet. Mindenkinek a saját adottságait, hangját kell használnia, s felkészülnie arra, hogy mindenféle szakmai megoldásnak meg tudjon felelni a karmester zenei óhaját szolgálva.

 -Komolyzenészi körökben divat lenézni az operettet. Katalin mégis több operettben fellépett. A tv-nézők többsége anno Sybillként kedvelte meg.

 -Főiskolás koromban még azt vallottam: egy operaénekes ne énekeljen operettet. Egyszer be kellett ugranom egy operett-estbe Horváth Eszter kolleganőm helyett. Amikor kézhez kaptam a kottákat, láthattam: komoly énekesi feladatokról van szó. Az operett műfaja komoly énektudást és kiváló színészi rátermettséget kíván. A legtöbb operett– véleményem szerint – vokálisan nagyon rosszul van megírva, mert szinte az összes szerző „hegedűben” gondolkodott. Ez a hangszer volt náluk az alap. Egy operett számot úgy elénekelni, hogy az egész könnyednek, kecsesnek tűnjön, s ne vegyék észre az említett zeneszerzői hibát, igen nehéz feladat. Lehár Ferenc művei viszont vokálisan, dallamvezetésben és a hangszerelés tekintetében kis operáknak tekinthetők – Puccini is elismerte művészetét.

 -Egy ideig Németországban élt. Nem gondolt arra, hogy kint marad? Kevesebb stressz, jobb fizetés…

 -Nekem itt a hazám. Magyarországon születtem, itt kell dolgoznom! Ha elmentem külföldre énekelni, az lebegett szemem előtt, hogy hazámat a legmagasabb szinten képviseljem. A legjobbat, a legigazabbat kell nyújtanom. Minden külföldi utamból alig várom, hogy hazajöhessek.

 -Külföldön hol volt a legemlékezetesebb fellépése?

 -Egyszer Drezdában vendégszerepelt az Operaház Verdi: Lombardok c. zenedrámájával. A produkcióban, a női főszerepet, Giseldát énekeltem. Akkora sikerem volt, hogy tizenhét alkalommal hívtak a függöny elé. A másik emlékezetes fellépésem egy japán turné közben történt. A bécsi Volksoper vendégművészeként énekeltem Lehár A víg özvegy c. nagyoperettjében Glavari Hanna szerepét. Tokióban, miután elénekeltem a Vilja-dalt, tomboló tapsvihar tört ki. Nem tudtuk folytatni az előadást. Nem vagyok híve az ismétlésnek, de a karmester ragaszkodott hozzá. Újból elénekeltem, s a közönség még jobban tapsolt. Akkor elhatároztam: most hazám nyelvén fogok énekelni! Egy magyar lány vagyok, a világ másik végén…A közönség megérezhetett valamit a szándékomból, mert hatalmas ováció volt a „magyar” ária jutalma. Megkértek arra, hogy a legközelebbi előadásra tanuljam meg a Vilja-dalt japánul is. Megtanultam, fonetikusan. Ezután szinte a „tenyeremből ettek”; az előadások után legalább százan ostromoltak autogrammért. Ezt sosem tudom elfelejteni, különösen annak a tudatában, hogy a japánok nagyon őszinték, igen magas a szépségkultúrájuk, s zeneileg alapfokon képzettek. Náluk a Kodály-módszert magas szinten művelik, s ennek következtében érzékenyebb, produktívabb állampolgárokat nevelnek országuknak, s a világnak.

 -2001 után a Magyar Állami Operaház vezetősége nem tartott igényt Pitti Katalinra. Mivel indokolták döntésüket?

 - A 2000-2001-es évadban szakadt meg kapcsolatom a színházzal. 2000 decemberében még Tosca premierem volt, s mindig nagyon sokat dolgoztam a Magyar Állami Operaházban csakúgy, mint az Erkel Színház színpadán. Gyakorlatilag a 2000-es év utolsó opera előadása az enyém volt. Ám az évad második felében jött az új igazgatóság, Győriványi Ráth György vezetésével. Ő küldött nekem egy levelet: nem tud nekem előadást adni, mert strukturálisan átépíti a színházat. Teljesen megdöbbentem… Előzőleg, még Szinetár idejében kértek, adjam oda a státuszomat, mert, Pitti Katalin vagyok, s lehessen más is ’Pitti Katalin’. Mondták: a minisztériumtól kaptak egy utasítást, hogy 50 embert el kell küldeniük, s úgy gondolták, én olyan nagy sztár vagyok, hogy adjam oda a státuszomat, ők majd visszahívnak vendégségbe, becsülve művészetemet. A történtek miatt 2001 óta nem léptem át az Operaház küszöbét.

 - Maradt a pódium, a dal és az oratórium…

 -Sokat hívnak az ország különböző településeire. Már 2001-re összeállítottam néhány önálló estet. Nem szeretem a különböző haknicsapatokat, ahol egy műsor alatt 15-20 perc jut egy-egy művésznek, bár aláírom ez is kemény feladat. Estjeimen hol a magyar, hol a nemzetközi zeneirodalom legszebb műveiből hallhatnak egy válogatást. A legfelemelőbb élmény számomra viszont az, ha templomban énekelhetek. Az egy egészen különleges lelki állapot. Van egy a cappella programom is, melyben a dalokat egy-egy vers követi. Szeretem a jó költeményeket; édesapám már kisgyermek koromban tanított verset mondani. A legújabb produkcióm egy Kodály-est. Sokat olvastam Kodálytól, Kodályról. Ennek apropója az volt, hogy felkérést kaptam a Duna II. Autonómia csatornától egy zenei műsor vezetésére. Össze is állítottam egy 12 témakörből álló anyagot, csak éppen a pénz hiányzott a megvalósításhoz. Ebből a munkából született a Kodály-estem, melynek címe: „Magyar az, aki a magyar kultúra része.” A mester írta egyszer, s ezt ajánlom mindenkinek a figyelmébe: „Pénzt, vagyont örökölhetsz, de kultúrát nem. Annyira vagy kultúrált, amennyire megszerzed…de magyarságot sem örökölhetsz, mert annyira vagy magyar, amennyire megszerzed!” Nekünk tanulni kell, s tovább adni a tanultaknak. Nálunk az európai kultúrán kívül, a keleti és az amerikai annyira beáramlott az országba, hogy lassan már a magunkét alig leljük fel. Egy óvodáskorú gyerek előbb beszéljen szépen anyanyelvén, aztán járassák angolórára! Tanítsanak népdalokat neki! Agykutatók mutatták ki, hogy minél többet dalolsz, annál több az életenergiád. Az oktatási rendszer vonzata, hogy a gyerekek – tisztelet a kivételnek – nem tudnak egy magyar népdalt, de egy magyar verset sem. Világszínvonalú líránk van, s közben iskolai ajánlott irodalom lett a Harry Potter. Teljesen lidérces állapot! Mintha tudatosan pusztítani akarnák a magyar szellemiséget, a nemzet kultúráját. Ezt csak akkor lehet megállítani, ha egyenként mondunk nemet a divatos irányzatoknak.

 -Egyszer ezt nyilatkozta: „Kislány korom óta hív a zene, és mára rendkívül tudatos művészemberré váltam, aminek ára van.” Milyen árat fizetett művésszé válásáért?

 -Nagyon sok lemondással jár a művészélet. Nem járok el szórakozni. Este, mikor a legtöbb ember kikapcsolódik, nekem akkor kezdődik el a munka java. Memorizálni csak akkor tudok, mikor már nem szólnak a telefonok, és mindenki alszik. A csendes munkához tartozik a szótárazás is. A gyakorlás is nehéz, de nem maga a munka, hanem a lehetőség megteremtése. Épp a minap gondolkodtam el arról: soha nem volt egy olyan munkaszobám, ahová félrevonulhattam volna gyakorolni, dolgozni, hogy ne zavarjam családtagjaimat, s ők sem engem, mert én csak hangosan tudok gyakorolni. Memorizálni már csendben is lehet.

 -Egy idő óta közéleti szereplő is. Részt vesz politikai rendezvényeken. Ez azt jelenti, hogy egy művésznek a színpadon túl is van kötelessége?

 - Egy előadóművésznek ki kell állnia az emberek elé, s vállalnia kell saját magát. Lehetek akármilyen rettenetes életperiódusban, akkor is fel kell készítenem magam arra a szentségre, hogy én, Pitti Katalin kiállhatok a publikum elé. Kiállni viszont csak igazul, tisztán, szolgálatra készen, emelkedetten és mondanivalóval telve szabad. Látván az ország problémáit, annyira összesűrűsödött bennem a mondanivaló, hogy úgy éreztem: meg kell szólalnom. Először olyan verseket választottam magamnak, amin keresztül üzenhetek. Mindig elmondom a program elején: nem kell megijedni, az elhangzottakért vállalom a felelősséget. Egyik célom: segíteni a gondolkodásban is, mert sokan nem gondolkodnak, hanem „alszanak”. Nem törik magukat semmiért, s nem tűznek ki maguk elé különböző célokat.

 Eljutottam oda, hogy színt kell vallanom. Ehhez különböző helyzetek is kényszerítettek. Miután megkaptam az elbocsátó levelet, különböző médiumoktól felkerestek azzal, hogy „gyere, most befűtünk a Fidesznek!” Fel voltam háborodva. S ekkor léptem be a polgári pártba.

 Elnézek minden hibát. Mindig is arra vágytam, hogy hasznos legyek, s nem várok cserébe semmit. Ehhez a gondolathoz kapcsolódik Márai Sándornak írása a hazáról. „Mindegy, kik beszélnek hazád nevében? Mindegy az is, mit mondanak azok, akik jogosultnak hiszik magukat, a haza nevében beszélni? Te hallgass hazádra. Mindig, mindent adjál oda hazádnak. A világnak nincsen semmiféle értelme számodra hazád nélkül. Ne várj jót a hazától, s ne sopánkodj, ha megbántanak a haza nevében. Mindez érdektelen. Egyáltalán, semmit ne várj hazádtól. Csak adjál azt, ami legjobb életedben. Ez a legfelsőbb parancs. Bitang, aki ezt a parancsot nem ismeri.”

 -Pitti Katalint, az operaénekest sokan kedvelik, kedvelték…Miután Egerszegi Krisztina 2002-ben részt vett a Kossuth téri gyűlésen, azt mondták róla: már csak a fél ország „Egérkéje”…

 -Én az egész országé vagyok, s Egerszegi Krisztina is. Ki is akkor a kirekesztő? Attól, hogy megmondom a véleményemet, művészetem már nem ér semmit?

 -Egy közíró, Bodor Pál, ezt írta naplójában: „Minden operabarát hódolatom a Pitti Kataliné. Ha jól emlékszem, egy alapítvány zsűrijében magam is rá szavaztam. De most az M1 "a la carte" műsora után képtelen vagyok emlékbeli arcáról letörölni e politikai szereplés torzító grimaszát. Szörnyűeket mondott szegény: mint aki nem is sejti, hogy dúvad kampány eszköze.” Mi erről a véleménye?

 -Az említett műsorban csak azt mondtam, ami a „lelkemből kiszól”. Semmilyen kampánynak nem vagyok az eszköze, de azt nem tűrhetem, hogy általam nagyra becsült politikusokat sértegessenek. Hagytam volna szó nélkül, hogy Wittner Máriát futóbolondnak titulálják? Elmondtam: az elmúlt századnak nagyon nagy bűne volt a holokauszt, de talán még nagyobb a kommunizmus. Míg az előbbi bűnöseit bíróság elé állították, addig a kommunizmus bűnöseit nem. Nem akasztófákat szeretnék látni, de egy morális megtisztulásra mindenféleképpen szükség lenne. Addig nem tudunk továbbmenni! Ha kiöregszenek az áldozatok családtagjai akkor sem, mert a bűn itt él a fák között, a házak falain és a levegőben.

 -Szokott jótékonykodni is? Olvastam: megkapta a Teréz anya-díjat…

 -Igen. A péceli Egymást Segítő Egyesület Szociális Otthonában idős, magatehetetlen, családjuktól elszakadt emberek élnek. Pécelen kiváló, remek szakemberek segítenek nekik abban, hogy az Otthon valóban otthonuk legyen. Szinte minden esztendőben adtam jótékonysági koncertet az intézmény javára. Egy ilyen koncert nem csak „pénzszerző akció”, mert az által örömet okozhatok azoknak, akiknek erre a legjobban szükségük lehet. Egy előadóművésznek a legfőbb dolga, hogy örömhírt vigyen, evangelizáljon; élni segítsen!

 -Benkő Péter nyilatkozta régebben, hogy saját tragédiái döbbentették rá, mi a lényeges és fontos életünkben. Művésznő is elmondhatja mindezt?

 -Hogyne. Ha magam nem hozom meg az áldozatot azért, hogy életemet visszatereljem a „főútvonalra”, akkor az Isten teremt egy olyan helyzetet, ami a földhöz sújt. Azzal a céllal: gondolkodj el azon, merre van a helyes irány!

 Medveczky Attila