| 
               2007.11.25. Magasfeszültség Még
              mindig nem dőlt el, mennyit kell jövőre fizetnünk az áramért.
              Bár új villamosenergia-törvényünk (VET) már van, a piac résztvevői
              is csak találgatnak, mit hoz a jövő az úgynevezett egyetemes
              fogyasztók számára. Miközben az egyik legfontosabb stratégiai
              ágazat újraszabályozása folyik, az átlagembernek fogalma
              sincs arról, hogy a piac szabaddá tétele számára milyen következményekkel
              jár. Mivel a témakorán sem egyszerű, ezért igazán csak azok
              érdeklődnek iránta, akiknek a húsába vág: a nagy fogyasztók,
              illetve a piac szereplői. A különböző híradásokból tudjuk:
              villamos energia piacát január 1-jétől szabaddá teszi a kormány
              a legrosszabb pillanatban. Ugyanis nincs elég erőmű-kapacitás
              – és ez felhajtja az árakat. A sztori előzménye: a verseny jótékony
              hatásainak érvényesítése érdekében az EU az energiapiac –
              hő- és villamos energia – szabaddá tevését ajánlja a
              tagoknak, amit mi, az áram esetében, ez év júliusára ígértünk.
              Annyiban teljesítettük is, hogy elfogadtuk az új törvényt,
              amely 2008. január elsejétől lépteti érvénybe a változásokat.
              A liberálisok szerint a liberalizáció azért jó, mert az egymással
              versengő kereskedők ajánlataiból választhatjuk ki, hogy kitől
              és mennyiért szeretnénk áramot vételezni. Ez úgy lehetséges,
              hogy bár a házunkba befutó vezeték az egyik cégé, az abban
              érkező energia tartozhat másik céghez. Ez nem azt jelenti,
              hogy akkor mi máshonnan kapjuk az áramot, hanem csak annyit,
              hogy az energiát előállító erőműnek a „másik” cég fog
              fizetni, mi pedig nekik. A „másik” cég ebből ad az
              „egyiknek” is, akinek a vezetékét arra használja, hogy az
              áramot eljuttassa hozzánk. A lakosság tehát 2008. januárjától
              válthat szolgáltatót, dönthet arról, hogy egy szabadpiaci
              kereskedőtől vagy egyetemes szolgáltatótól vásárol. Ha ezt
              nem teszi meg, 2009 végéig az a szolgáltató köt vele – az
              új törvényi előírásoknak megfelelő – szerződést, amelytől
              addig is vásárolta az áramot. Abban az esetben, ha a
              szabadpiacra kilépett lakossági fogyasztó vissza szeretne térni
              az egyetemes szolgáltatói körbe, azt ezen időpont után is
              megteheti majd. Ugyanez a lehetőség azonban az ipari fogyasztók
              számára már megszűnik. A hazai liberalizációs menetrend
              egyik érdekessége, hogy a 3x25 A-t meghaladó, de 3x50 A-nál
              nem nagyobb csatlakozási teljesítményű felhasználók (kisvállalkozások)
              részére egy átmeneti időszakban (2008. január 1-jétől 2008.
              december 31-ig) biztosítja az egyetemes szolgáltatáshoz való
              kapcsolódás lehetőségét. A 3x50 A-nál nagyobb csatlakozási
              teljesítményű felhasználók számára ez a lehetőség nem áll
              fenn.
              
               Természetesen
              az olvasók többségét nem az ilyen technikai dolgok érdeklik,
              hanem az: lesz-e áremelkedést. Balogh Lászlónak, a Magyar Megújuló
              Energia Szövetség szekértőjének a véleménye szerint fizikai
              értelemben véve semmi sem, csak a jogi háttér változik; marad
              az erőmű, a vezeték. „Ennek ellenére lesz áremelkedés, ami
              érdekes, hiszen Európában a piac felszabadítása mindenhol árcsökkenéssel
              járt.”- mondta a szekértő. A probléma, hogy nálunk nem lesz
              igazi piacnyitás. Csak a kereskedők versenyeznek a nagy fogyasztókért,
              de az erőművek között nem lesz verseny, így nem lesz olcsóbb
              energia sem. A kereskedő azzal tud versenyezni, hogy a konkurenciánál
              olcsóbban vásárol; itt mindenki ugyanattól vesz energiát,
              ugyannyiért. Innentől kezdve a szolgáltató annyit tehet a
              profitért, hogy drágán ad el, próbálja a szolgáltatást hatékonyabbá
              tenni, esetleg a minőségén spórolni.
              
               Elviekben
              a liberalizált piac működésének alapfeltétele a kínálat, a
              szabad választási lehetőség. A beruházásokkal létrehozható
              kínálat – itt témánknál az erőműépítésre gondolhatunk
              - kialakításában azonban csak a szabadpiactól idegen hosszú távú
              áramvásárlási szerződések vagy egyéb kizárólagos jogok
              alapján hajlandó a tőke részt venni. Ez a liberális árampiac
              alapvető önellentmondása. Így aztán a liberalizált árampiac
              a klasszikus szabadpiaci modell szerint addig működik, amíg
              szabad kapacitás, felesleg van; ezek kimerülése után működésképtelen.
              A liberalizált piac másik alapfeltétele az átviteli hálózatokhoz
              való szabad hozzáférés, miközben a hálózatok fejlesztéséről
              nem történik kellő gondoskodás. A hálózatot mindenki használhatja,
              de senki sem felelős a fejlesztéséért. Ezek az okai a
              villamosenergia-rendszerek időszakos összeomlásának, válságának.
              Lehetnek természetesen technikai jellegű átmeneti zavarok is,
              ezek azonban könnyen kezelhetők, míg a válságtünetek csak
              hosszabb idő alatt, fejlesztések, beruházások árán. Amint várható
              volt, a liberalizáció következményei Európában is
              jelentkeztek. A 2003. szeptemberi országos méretű olaszországi
              áramszünet egyik oka az volt, hogy Olaszország nagy mennyiségben
              importál áramot, elsősorban Franciaországból. A másik ok a
              rendszer-megbízhatóság kérdéseiben keresendő. A zavar itt is
              üzemviteli problémából -egy fa rádőlése a távvezetékre-
              indult ki, majd egy későbbi svájci távvezeték kikapcsolódását
              követően Olaszország és Európa többi része között
              valamennyi távvezeték kikapcsolódott. Már ekkor látszott,
              hogy a piacok liberalizálásából következő növekvő teljesítményáramlások
              és azok növekvő kiszámíthatatlansága következtében – az
              ezekre nem méretezett hálózatokban – a jövőben Európa más
              részeiben sem zárható ki hasonló zavarok bekövetkezése. 
              
               Liberalizált
              Spanyolország is, ahol elviekben az ipari fogyasztók mellett már
              a háztartások is választhatnak a szolgáltatók között, az árakat
              azonban még nem szabadították fel teljesen, ugyanis a kormány
              fenntartotta a szabályozott tarifák rendszerét. Ennek oka, hogy
              egy korábbi árampiaci nyitásnál emelkedtek az árak, így több
              nagyfogyasztó végül is visszalépett a korábbi rendszerbe. A
              madridi kormány fokozatosan emeli a hatósági árakat, és
              tervei szerint éveken belül megszűnhet a hatósági árszabás.
              Németországban – úgy, mint nálunk – januárra nyílik meg
              teljesen az energiapiac. A 44 millió háztartás mintegy harmada
              már választott is az alternatív szolgáltatók közül. A
              fogyasztók érdekvédelmi szervezete szerint az áramár átlagosan
              nyolc százalékkal emelkedik majd a piacnyitás hatására –
              legalább 126 szolgáltató drágít, vannak körzetek, ahol nem
              kevesebb, mint 34 százalékkal. Amíg nem lesz nemzeti érdekű
              energiapolitika hazánkban, addig semmi sem garantálja azt, hogy
              elkerüljük az ilyen mérvű drágulásokat.
              
               
               Medveczky Attila
              
               |