| 
               2007.11.25. Variációk
              a bölcsességre és a hiányára A
              nemzet bölcsessége
              
               
               A
              nemzet bölcsessége, hogy múltat, azaz létjogosultságot ad
              neked ezen a világon, garantálja a magabiztos érzést: nem vagy
              idegen, gyökérzeted van, hogy nem véletlenül vagy itt,
              tartozol a mindenséghez, méghozzá általa, vele és miatta. A
              nemzet bölcsessége annak a tartásnak, annak a tudati és érzelmi
              gerincnek az átörökítésében áll, ami emberré teszi az
              embert. A nemzet valójában a meghívókártya az élet partijára.
              Ha nem volnál egyetlen nemzet tagja sem – (lehetséges ez egyáltalán?)
              –, kinn rekednél, szerencsés esetben a kirakaton át nézhetnéd,
              mi folyik odabenn.
              
                              
              Budapest VII. kerületében van a Klauzál tér, amely a
              XIX. század közepén még egy beépítetlen, kusza szeméttelep
              volt, és István tér névre hallgatott. Egy kissé megszállott
              színházi ember, bizonyos Miklóssy Gyula – (talán nem kéne
              dicsekedni vele, de a nemzeti szekéren mindig az ilyen-olyan
              megszállottak lökik a legnagyobbat) – fantáziát látott
              abban, hogy a szeméttelepen felépítse az akkori Budapest
              harmadik magyar nyelvű színházát. És megtette, úgyhogy 1872.
              szeptember 15-én sor került az ezer nézőt befogadó épület
              alapkő letételére, mely alkalomból egy Erődi Béla vers is
              elhangzott. Idézem néhány sorát: „Tanítsd meg azt, ki e
              csarnokba jő, / Nemesre, jóra, hogy buzduljon ő, / Tanítsd meg
              rá, hogy szent legyen neki: / Hazája, nyelve, s mind, mi
              nemzeti!” Miklóssy színháza rövidéletű volt, a faépület
              ki is gyulladt, anyagi gondok is voltak, két évi működés után
              megszűnt a teátrum, melynek helyén épült a Klauzál téri vásárcsarnokot
              magába foglaló épület. Így történhet aztán, hogy ahányszor
              az egykori csarnokban működő Kaiserben járok, a pénztár előtt
              soromra várva, végignézek magunkon, és el-elmeditálgatok
              azon, hogy a „csarnok” jelenlegi publikumából hány százaléknak
              szent vajon hazája, nyelve, s mind, mi nemzeti?
              
               
               A
              nemzet ostobasága
              
               
               Mint
              bárki és bármi, a nemzet is akkor viselkedik ostobán, ha nem
              ismeri fel hivatását, és kilép rendelt keretéből. Amíg létezett
              a szovjet-blokk Kelet-Európában, ott lehetett találni a
              legattraktívabb példákat a nemzeti ostobaságra, ma viszont
              Belgiumban lehet. Belgium ugyanis egy utópiára épít, ugyanarra
              az utópiára, amely alatt szétesett Csehszlovákia, Jugoszlávia,
              és tulajdonképpen a Szovjetunió is: feltételezi, hogy egy
              nemzet hatalmi akarattal, pénzügyi, gazdasági feltételrendszerekkel,
              mesterségesen létrehozható. Botorság! Utoljára Isten
              teremtett nemzeteket, azóta is csak annyi van, amennyit ő hozott
              létre, és csak azok keresik önmaguk arcát, boldogulásuk útját.
              Szintetikus molekula létezik, szintetikus nemzet nem, amit az
              egykori Csehszlovákiában, Jugoszláviában és a Szovjetunióban
              rég tudnak a politikusok, Belgiumban még nem. Belgium széthasadásra
              való hajlama egyidős magával az országgal, amely mai formájában
              csupán 1830 óta létezik. A kis állam legnagyobb problémája,
              hogy egy fantomnépről kapta a nevét: belgák ugyanis nincsenek.
              Az ország északi részét flamandok (ezek tulajdonképpen
              hollandok), déli részét vallonok (vagyis franciák) lakják.
              E két egymástól mindenben (nyelvben, kultúrában, mentalitásban,
              étkezési szokásokban, vérmérsékletben, munkamorálban stb.)
              eltérő, egymást egyre kevésbé toleráló etnikumban semmi más
              nem közös, csak a „belga” útlevél és a király személye.
              A feszültség egyre nő, mert a flamand népcsoport – állítólag
              – szorgalmasabb, és többet rak be a belga GDP-be, mint a kissé
              mediterránabb életvitelű vallon, így aztán azt állítja,
              hogy „ők tartják el a vallonokat”. Ismerős mindez Itáliából,
              ahol Milánó és Nápoly között hasonló viták szoktak
              kerekedni. De úgy tűnik, a belgiumi feszültség akutabb és
              veszélyesebb. Ha igaz a híres mondás, mely szerint összeforr,
              ami összetartozik, a vallonok földje előbb vagy utóbb
              Franciaország megyéje lesz, Flandria pedig Dél-Hollandiát
              fogja képezni. Ha ez tényleg bekövetkezik, helyre áll a béke,
              megszűnik minden feszültség a két népelem között, mert
              sohasem a tényleges differenciák, csakis a kierőszakolt együttélés
              a bajok forrása. Egy államhatár, amely kettévágja Belgiumot,
              mindent megoldana. 
              
                              
              Tanulság: hazugságra – vagy ahogy a mai politikában
              ezt finomkodva nevezni szokták: kompromisszumra – építeni
              olyan, mint homokra építeni. A fekete fekete, a fehér fehér, a
              zöld zöld. Kár úgy csinálni, mintha nem az lenne. Miként kár
              az erőfeszítés, hogy elhitessék a világgal: belgák márpedig
              léteznek. Nem léteznek bizony, még akkor sem, ha Julius Caesar
              így nevezte egy iratában azt a harcias kis ókori törzset,
              mellyel a 
              mai Belgium
              területén találkoztak légiói.
              
               
               Az
              öregség bölcsessége
              
               
               Ké
              temelet magasságából nézem, de nem tudom levenni szememet az
              öregasszonyról. 80 és 90 között járhat. Az utca másik oldalán
              megy, az egyik kezében bot, a másikban retikül. Valami
              disztingvált nyugalom lengi körül. Nincs jobb ige, azért írtam,
              hogy megy, valójában majdnem áll: jó, ha 2-3 másodperc alatt
              tesz meg egy métert. Olyan aprókat lép, hogy szinte nem is látni.
              Elképzelni nem tudom, hogy honnan hová tart, és mikor fog megérkezni.
              Meg fog érkezni? Amilyen lassú, olyan méltóságteljes. Sötét
              ruházata, kalapja, tartása egykorvolt úrinőre utal. A tempó,
              amellyel halad a körút felé, kényelmesen lehetővé tenné számára,
              hogy nézegesse a kirakatokat, mégis csak előre néz, aztán
              mindegyik előtt külön-külön megáll. Mikor elér a kirakat közepéig,
              komótosan odafordul, nézegeti egy kicsit, azután kötelességtudóan
              tovább indul. Néhány méter után újabb kirakat, újból megáll,
              odafordul, nézi. Kivétel nélkül mindegyiket. Lehet, hogy azért
              áll meg előttük, mert elfáradt, de gyanítom, inkább azért,
              mert érdekli, amit lát. Ez egyben azt is jelenti, hogy
              minden érdekli, hiszen még a fotós kirakata előtt is megállt,
              és hosszasan nézte a reklámként kitett családi képeket.
              (Emberemlékezet óta nem állt meg ember az előtt a kirakat előtt.)
              De figyelmét nem kerülte el a férfidivatárús, a régiségboltos,
              és a gyógynövényes kirakata sem. Mindenre volt ideje, energiája
              és érdeklődése. Még a műszaki cikkeket áruló butik apró
              kirakatába kirakott konnektorok és ipari mütyürök is tudtak
              mondani neki valamit. Ugyan mit?
              
                              
              Ő győzött, én adtam fel előbb, elléptem az ablaktól,
              nem vártam meg amíg elaraszol a bizsukat kínálgató üzlet
              kirakatáig, amit nyilván ugyanúgy megnézett, mint az összes
              előzőt. Aztán hirtelen rájöttem: egy utazót láttam, útban
              a pályaudvar felé, aki búcsúzik, mert most még ideát van
              ugyan, de indul odaátra, és még egyszer számba veszi, mi
              mindent hagy itt. Emlékeket gyűjt, hogy odaát majd mesélhessen
              az övéinek, akik várják, és mindenféléről faggatni fogják.
              
                              
              Az öregkor bölcsessége nem evilági, mert már a készülődés
              bölcsessége. Sőt, néha már az útonlevésé.
              
               
               Az
              öregség ostobasága
              
               
               A
              kéziratokat egy nyugállományú egyetemi tanár küldte. Jócskán
              benne van a korban, és nyilván unatkozik. Hajdanában körülötte
              forgott a tanszék, a laboratóriumok csillogó kémcsövekkel,
              vegyszerekkel, hűtővel, thermosztáttal és elektronmikroszkóppal
              zsúfolt világa, most örül, ha rábízzák az unokáit. Szakterülete,
              amelyben tekintélyét megszerezte, az egzakt tudományok körébe
              tartozik, tehát nem filozopter, nem irodalomtörténész, nem a
              humán tudományok professzora. Csakhogy sajnos hajlamos
              megfeledkezni erről. Kisérőlevelében Tolsztojról ír: „Én
              most fedeztem föl, hogy a nagy író pszichopata volt. Ma úgy
              mondják a pszichiáterek, hogy személyiségzavarban szenvedett.
              Ennek jeleit, szinte minden művében fel lehet fedezni. A téma kényes,
              és a bölcsész kritikusok nem is értenek a pszichiátriához,
              ezért nem is képesek rámutatni arra, mi a fals Tolsztoj művészetében.”
              Tájékoztat arról is, hogy ő most teljes erővel beleássa magát
              ezen hézagpótló munka elvégzésébe. Szerintem képes, és
              megteszi.
              
               
               Szőcs
              Zoltán |