vissza a főoldalra

 

 

 2007.11.30. 

SiCKO

(Michael Moore filmje)

A SiCKO a Kóla, puska sültkrumpli és a Fahrenheit 9/11 után Michael Moore harmadik olyan dokumentumfilmje, aminek ő a forgatókönyvírója, rendezője és producere. A filmjeiben oknyomozó riporterként szereplő Moore mindig kényes témákat feszeget, nem fél ezekbe a darázsfészkekbe belenyúlni. A SiCKO-ban az amerikai több-biztosítós egészségügyi rendszert járja körbe, aminek bevezetését – a Maszop enyhe húzódozása közepette – nálunk is könyörtelen szívóssággal hajtja végre a Szadesz, ez a törpepárt. A SiCKO olyan mozaikszó, ami játékos elemeket tartalmaz és fájdalmasan mulatságos következtetésekre lehet vele jutni: a sick beteget jelent, a CKO pedig a ’chief knowledge officer’ rövidítése. Ez a kettő együtt sokféle képzelettársításra alkalmas: nemcsak a beteget lehet alatta érteni, hanem a beteg biztosításáért felelős embereket és hivatalokat is. A SiCKO-t először Európában mutatták be, mégpedig május 19-én, a Cannes-i Filmfesztiválon, az Egyesült Államokban június végétől vetítik, és ott bombaként robbant, az első héten már több ezren látták. Moore-t a legnagyobb tévécsatornák vitatkozós meg ’talk show’, azaz beszélgetős műsoraiba hívták be, de sehogyan sem tudtak fogást találni rajta. Hazánkban a SiCKO – közepes érdeklődés mellett – október 25-étől látható az art mozikban.

Michael Moore blogjában 2006. február 3-án közzé tett egy felhívást, amiben azok jelentkezését várta, akiktől biztosításuk ellenére – mindenféle mondvacsinált indokkal – megtagadták a gyógykezelést. Aznap már 3700 bejegyzést kapott, egy hét alatt pedig 25 ezren keresték fel a honlapját, és számoltak be a velük történt méltánytalanságról. Ezeket az eseteket dolgozza fel a filmben. Itt nem arról a közel 47 millió amerikairól van szó, akinek semmiféle biztosítása nincs, hanem azokról, akiknek van, de biztosítójuk a legkülönbözőbb, hajánál fogva előrángatott ürüggyel megtagadta a számla kifizetését, mert azt a fajta kezelést nem tartotta indokoltnak, hanem gazdaságtalannak és túl költségesnek. Például ilyen eseteket láthat a közönség: egy úriembernek arról kell döntenie, hogy a körfűrész által levágott középső és gyűrűsujja közül melyik rehabilitálását kérje, mert a középső ujj visszavarrása 60 ezer dollár, míg a gyűrűsujjé csak 12 ezer. Miután ez a férfiú - Moore kesernyés megjegyzése szerint - javíthatatlan romantikus, ezért a gyűrűsujja mellett voksolt...Egy tehetős özvegy könnyeivel küszködve meséli el, hogy az ura azért halt meg, mert a biztosító nem járult hozzá a csontvelőátültetéshez, holott a férj öccse tökéletes donor lett volna, de ez az eljárás még kísérleti műtétnek számít, ezért a biztosító nem finanszírozza. Vagy azért nem fizetett a biztosító, mert egy nő a jelentkezési lapján a jó tíz évvel ezelőtti candida fertőzését nem tüntette fel, de olyan hoppon maradt páciens is akad, aki maga varrja össze a sebét, vagy akinek nem akarják elhinni, 22 éves korában rákos. Mindkét fülére súlyos halláskárosodással született kislány számára csak egy hallásjavító készülék árát akarja állni a biztosító. A legfelháborítóbb és az amerikai önérzet, az óriásira duzzadt birodalmi egó számára leginkább elviselhetetlen azoknak a mentésben közreműködő civileknek és szakképzett ápolóknak az esete, akik akkor kaptak felsőlégúti betegségeket, amikor a leomló ikertornyok sebesültjeit látták el, mert ezekkel a „nemzeti hősökkel” is igen szűkmarkúan bánik a biztosítójuk.

Moore nemcsak bírál és meghökkentő sztorikat mutat be, hanem a kilábalás mikéntjét is vázolja. Egyedüli üdvözítő megoldásnak az alanyi jogon járó egészségbiztosítást találja. Szinte paradicsomi képet fest a kanadai, az angol és a francia egészségügyről, ahol mindenkit a legmagasabb szinten látnak el, függetlenül attól, hogy van biztosítása, vagy nincs. A film akkor fordul át az abszurdba, és válik már-már hihetetlenné, amikor Moore és kis csapata Kubába, az ősellenség, Fidel Castro szakadt országába látogat, ahol a málló vakolatú havannai közkórházban aranyos ápolónők és készséges orvosok ingyen – azaz a kubai adófizetők pénzén – gyógykezelik azokat a szegény jenkiket, akikkel olyan csúnya módon kibabrált a biztosítójuk.

Moore nem rejti véka alá politikai meggyőződését, a republikánusokat mind egy szálig szörnyetegnek láttatja, élükön a patás főördöggel, magával G. W. Bush-sal, de Nixon vagy Reagen elnök sem különb mostani utódjától. A demokraták viszont mennybe mennek, a férfiak mindannyian félelem és gáncs nélküli lovagok, a férje első hivatali ideje alatt az egészségügyön változtatni akaró, de abba belebukó Hillary Clinton pedig nem más, mint egy földre szállt angyal, akinek a profitorientált biztosítók levágták a szárnyait, ezért 1996-tól 2000-ig már csak a jótékonykodás meg az óvodaátadás klasszikus ’first Lady’ szerepeiben pózolhatott. Moore szándéka nyilvánvaló: az a járható út, ha az egészségügyi ellátás nem a pénz függvénye, hanem a kölcsönös szolidaritáson alapul. A SiCKO érzelmi és értelmi hatásából sokat levon, hogy példái túlzók, a rosszak túl sötétek, a jók pedig hihetetlenül idilliek. Mindenestre, nem ártana, ha az összes hazai, legfőképp az egészügyet piaci alapokra helyezni akaró honatya és honanya megnézné...

 Dr. Petővári Ágnes