| 
               2007.11.30. Zsákutcában a BKV Úti
              célom a pestszentlőrinci Erzsébet-telep, a 95-ös autóbusz végállomásának
              környéke. Az Új köztemető főbejáratához a negyedóránként
              viszonylag megbízhatóan indított 37-es villamossal érkezem,
              majd átsétálok a buszmegállóba, és várom a 95-öst. Délután
              van, amikor is – a megállóban elhelyezett tábla szerint 6-7
              percenként kéne követniük egymást a járműveknek. Az idő múlik,
              ám a Sírkert út és a Maglódi út találkozásánál mégsem
              akar feltűnni az egyre több ember által várt autóbusz. 15
              perc elteltével egy újabb 37-es villamos áll meg az út túloldalán,
              de a busz még mindig sehol. Végül közel félórás várakozás
              után érkezik meg a jármű, amit a BKV menetrendje szerint csúcsidőben
              6-7 percenként kellene indítani. Felszállok, ám a tekintélyes
              késést felhalmozó tömegközlekedési eszközzel valami nincs
              rendben, dobál, rángat minket. Meghibásodás miatt a temetőt követő
              első megállóban az összes utas leszállásra kényszerül. Türelmesen
              várakozunk még vagy 12 percet a következő 95-ös érkezéséig.
              Végül is több mint háromnegyed óra alatt sikerült megtennem
              a három megállónyi, körülbelül 4-5 perc menetidejű távolságot.
              
              
               Persze
              lehet, hogy a BKV-nak kevés és rossz műszaki állapotú járművel
              kell kiszolgálnia az utasokat, csakhogy az előbb említett 95-ös
              busz vonalán már azt is többször tapasztaltam, hogy két jármű
              követte közvetlenül egymást, ami mindenképpen szervezési, járatindítási
              hiba. Míg a metró viszonylag megbízhatóan közlekedik, és többnyire
              a villamosok is betartják a követési- és menetidőt, a buszok
              vonatkozásában tűrhetetlenül nagy a bizonytalanság. Már
              pedig egy félórás, háromnegyed órás csúszás komoly
              kellemetlenséget jelenthet azok számára, akik a BKV miatt késnek
              el munkahelyükről. Velem is előfordult például, hogy a 95-ös,
              a 9-es és a 8-as busz igénybevételével több mint két óra
              alatt jutottam el kőbányai lakásomból a Magyar Fórum
              szerkesztőségébe. Ennyi idő alatt vonattal Miskolcra vagy repülővel
              Londonba érhettem volna. 
              
               Annak
              ellenére, hogy fővárosunkban az autóbusz tekinthető a legkevésbé
              megbízható tömegközlekedési eszköznek, a BKV és a főváros
              vezetősége éppen ennek a járműnek a vonatkozásában tervezi
              a legnagyobb arányú visszafejlesztést, leépítést. A BKV előzetes
              terveiben 30 járat megszűntetése szerepel, míg a maradókat erősen
              megritkítanák, az utasok kellemetlenségeit pedig még azzal is
              súlyosbítanák, hogy megszűntetnék, illetve 30 napossal cserélnék
              fel a havibérletet, valamint 25 százalékkal emelnék a tömegközlekedés
              díjait. Ezek a tervek főleg azokat a külső kerületekben élő
              embereket sújtanák, akik számára nem áll rendelkezésre
              alternatív közlekedési eszköz. Például a XVII. kerületben
              egyáltalán nincsenek kötöttpályás városi tömegközlekedési
              eszközök, de más külső városrészekben is erősen korlátozott
              az ezekhez való hozzáférés. 
              
               Mialatt
              a főváros tömegközlekedési helyzete folyamatosan
              rosszabbodik, Demszky Gábor minden fellelhető forrást a saját
              uralmát megörökítő megalomán emlékmű, a 4-es metró megépítésére
              összpontosít. Pedig a milliárdos reklámkampánnyal előkészített
              beruházást még az Európai Unió is feleslegesnek, gazdaságtalannak
              ítéli. Részben ugyanis uniós támogatásból kívánja az új
              metróvonal megépítését finanszírozni a kormány és a fővárosi
              önkormányzat, ám a tervezett pénzösszeg megszerzése több
              mint kétséges. Az EU szakértői szerint ugyanis az épülő
              metróvonal soha nem fogja visszahozni a belé fektetett pénzt.
              Az erre vonatkozó megtérülési számítások megalapozatlanok
              és szakszerűtlenek. Uniós támogatás hiányában viszont a már
              folyamatban lévő alagútfúrás, állomásépítés horribilis költségei
              a felszíni közlekedés szinten tartásától vonják el a pénzt.
              
              
               Demszky
              Gábor gigantomániás rögeszméjének, a több szempontból is
              feleslegesnek és gazdaságtalannak ítélt 4-es metró építésének
              költségei is hozzájárultak ahhoz, hogy újra sztrájkhelyzet
              van a BKV-nál. November 20-án a hajnali órákban az autóbuszvezetők
              kétórás  figyelmeztető
              sztrájkot tartottak a tervezett létszámleépítések, a járatmegszűntetések
              és -ritkítások, valamint a rossz munkakörülmények miatt. 
              
               Tehát
              alig több mint egy hónappal a dolgozói igények részleges
              teljesítése után újra a sztrájk fegyverével lépett fel a
              BKV-nál működő szakszervezetek egy része a romló munkafeltételek
              ellen. Pedig a BKV-nál az alulfinanszírozottság ellenére is
              rengeteg a pénz. Még az is elképzelhető, hogy a főváros tömegközlekedését
              lebonyolító cég SZDSZ-es pénzmosodaként működik, ahol százmilliárd
              forint nagyságrendű összegeket lehet párt- és magánérdekeknek
              megfelelően átcsoportosítani. 
              
               Pest,
              Buda és Óbuda egyesítése után 134 évvel, Demszky Gábor főpolgármester
              17 éves uralmának, a fővárost irányító neoliberális koalíció
              kártevéseinek következményeként az élhetőséget tekintve, a
              fejlődési mutatók vonatkozásában Budapest az európai
              ranglista sereghajtója lett. Összehasonlítva Prágával, Varsóval,
              Pozsonnyal, vagy akárcsak Bukaresttel, a magyar főváros egyre
              kevésbé tekinthető európai világvárosnak. A közlekedéssel
              kapcsolatos gondok, súlyos nehézségek is arra utalnak, hogy a
              jelenlegi városvezetés csupán a saját vagyonosodásának
              biztosításával van elfoglalva, de a lakosság érdekeit illetően
              a legalapvetőbb feladatok megoldására is alkalmatlan. Az egyre
              élhetetlenebb, napjainkban csupán másfél millió embernek
              otthont adó Budapest közel két évtizede tartó hanyatlásának
              megállítása Demszky Gábor irányításával bizonyosan nem
              lehetséges. Új, élhető város megteremtése, megbízható tömegközlekedéssel,
              csakis egy teljesen megújult, a budapesti polgárok érdekeit az
              önző korrupciós ügyek és a presztizsberuházások elé helyező
              önkormányzattól várható. 
              
               Varga Imre 
              
               |