vissza a főoldalra

 

 

 2007.10.05. 

Szophoklész: Philoktétész

(Stúdió „K”)

A Stúdió „K”, ez a „klasszikus-kortárs kisszínház” Ferencvárosban, 1995-ben alakult meg mint hivatásos alapítványi színház. Tizenegy évig a Mátyás utcában tartották előadásaikat, majd 2006-ban átköltöztek a Ráday utcába. Saját megfogalmazásuk szerint nevükben a „K” azt fejezi ki, hogy ez egy „folyamatos képzésen, kreativitáson, kísérletezésen, kapcsolatépítésen” fáradhatatlanul dolgozó műhely, ahol a „különleges konfliktusokat kíméletlenül keresik, kíváncsian és kritikusan kutatják”. Befogadószínház is, szívesen látnak vendégül más együtteseket. Évente 160-170 előadást tartanak, aminek a fele gyermekeknek szól. A felnőttek számára pedig klasszikus és kortárs szerzők műveit tűzik műsorukra. Legutolsó bemutatójukat szeptember 14-én tartották, ekkor Szophoklész Kr. e. 406-ban írt tragédiáját, a Philoktétészt mutatták be.

A kilencven esztendőt megért, boldog életű Szophoklész (Kr. e. 496-406) munkásságában érte el a görög tragédiaköltészet fejlődésének tetőpontját. Több, mint 120 darabot írt, a drámaíró versenyeken 24 győzelmet aratatott. Ránk maradt hét tragédiája közül három a trójai, három a thébai mondakörből meríti témáját, egy pedig Héraklészről szól. A Philoktétész cselekménye egy cseppet sem bonyolult. Trója alá a görög hajóhaddal együtt vonul Philoktétész, aki nyilát Héraklésztől kapta. Ennek a nyílnak olyan ereje van, hogy sohasem téveszti el a célt. Csakhogy a hős lábát megmarja a mérges kígyó, fájdalmas üvöltését a sereg nem bírja hallgatni, orrukat pedig facsarja a sebből áradó bűz. Odüsszeusz tanácsára kiteszik Lémnosz lakatlan szigetére, és magára hagyják. Eltelik 10 év, az akhájok hiába ostromolják Ilion széljárta várát, nem képesek elfoglalni, pedig már a legnagyobb hős, Akhilleusz is meghalt. Hétkapujú Tróját csak akkor tudják bevenni, ha varázsíjával Philoktétész is harcba száll. A leleményes Odüsszeusz vezetésével kis csapat érkezik a vérig sértett és súlyos állapotban lévő Philoktétészhez. Odüsszeusz cselhez folyamodik, ugyanis Philoktétész őt nem látná szívesen, nem is hallgatna rá, ezért a gyorslábú Akhilleusz fiát, Neoptolemoszt rábeszéli, a görög győzelem érdekében hazugsággal vegye rá Philoktétészt, hogy hajózzon el velük Trója alá. Az ifjú eleinte vonakodik, de végül mégiscsak megteszi, amit kérnek tőle, a kelepcébe csalt Philoktétész pedig magatehetetlenül vonszolja magát fel a hajóra. Szophoklész mondanivalója világos, és bizony ma is aktuális: a szándékos félrevezetésen alapuló érvelést és a vele elért eredményt semmivel nem lehet magyarázni. Valótlanságok állítása semmilyen célt nem szentesíthet, még abban az esetben sem, ha az úgynevezett jó ügy érdekében történik is. A hazudozó bárhogy is mentegeti magát, csűri-csavarja a szót, csak a hamis következmény számít. De a rendező itt nem áll meg, mert Szophoklész 2500 éves üzenetét kevésnek érzi, ezért kibővíti Heiner Müller NDK-ás német író 1958-ban és John Jesurum amerikai író 1983-ban közzétett azonos című drámájának szövegével, cselekményrészleteivel meg morbid szójátékokkal. Ennek a két szerzőnek a művéből vett részletek olyan szervetlenül fityegnek az előadás testén, mert megtörik annak gondosan felépített ívét. A járásra képtelen Philoktétésztől ez a szóvicc hangzik el: én még egy kicsit lábatlankodom itt. Az is furcsán hat, amikor Odüsszeusz rákiabál Philoktétészre: Kelj fel, és járj!, vagy a cinikus Odüsszeusz foghegyről odaveti a porig sújtott Philoktétésznek: ez bizony egy gyönyörű barátság kezdete. Koltai M. Gábor rendező akciójelenettel zárja a drámát. A félholt Philoktétész agyonveri Odüsszeuszt és megfojtja Neoptolemoszt, és mint aki jól végezte a dolgát, diadalittasan körbenéz, akkor belibben Héraklész, csillámporral feltámasztja az elhunytakat, és kitűzi a görög zászlót az íjra. A darab végén Philoktétész, Odüsszeusz, Neoptolemosz, Héraklész úgy vigyorog, mint az idióta. A zárójelenetig a közönség pisszenés nélkül figyel, átadja magát a főszereplő jelleméből áradó és tetteiből következő hatásnak, sajnálat, sőt együttérzés alakul ki benne, és csak azon az egy-két beköpésen szisszen fel, az utolsó percekben viszont harsányan röhög. A színészek játéka kifogástalan, csupán a Neoptolemoszt alakító Kovács Krisztián tud csak időnként a többiek méltó partnerévé válni. Mucsi Zoltán Philoktétésze az a nagyformátumú hős, akivel megannyi méltánytalanság esik meg, és mégis képes fölülemelkedni azokon. Egyszerre gyarló földi halandó és emberfeletti erővel rendelkező hérosz. Odüsszeuszt Huszár Zsolt menedzsernek jeleníti meg, aki mindenkit hasznossági helyi értékén kezel. Menszátor Héresz Attila a kar és Héraklész kettősét viszi fel a színre. Alakításának súlya van, akkor is ha csak a háttérben varrogat, vagy amikor ugrabugrálva tüsténkedik. Óhatatlanul fölmerül a kérdés, miért kell a katarzistól megfosztani a nézőket, és bohózatba fullasztani a dráma végét? Azért netán, hogy a publikum tagjainak eszébe ne jusson a dráma és napjaink egyes történése között valamiféle párhuzamot vonni? Nehogy Neoptolemosz szégyentelen blöffölése bárkiben is fölidézze az őszödi sóderolás mosdatlan szájú hazudozóját?

 Dr. Petővári Ágnes