| 
               2007.10.12. Lábon
              hordjuk ki a koalíciós nyavalyákat Hosszas
              egyeztetések után megszületett az egészségbiztosítási
              rendszer átalakításának koncepciója. Ezzel a kormánykoalíció
              megtette legjelentősebb lépését az egészségügy reformjának
              útján. A betegeket is más – irányított – útra terelik, többé
              nem számíthatnak a sok évtized alatt bejáratott
              mechanizmusokra.
              
               Miközben
              a szabad demokraták a "szabad választás mindenek fölött"
              eszméjét hirdetik, az új egészségbiztosítási rendszer éppen
              ettől fosztja meg a beteg embereket. Ezentúl kizárólag a háziorvosnál
              és a házi gyermekorvosnál "szabad a gazda", a járóbeteg-szakellátót
              sem választhatjuk meg. Szilvási István, az Országos Civil Fórum
              egészségpolitikai szakértője szerint esetleges, hogy megadja-e
              az engedélyt a beteg pénztára, ha nem a vele szerződött kórházban
              szeretne gyógyulni a páciens. A szakértő emlékeztet, hogy évekkel
              ezelőtt már született egy ellátás-szervezési törvény, ami
              akkor megbukott ugyan, de a jelenlegi koncepció szinte egy az
              egyben visszahozza azt. Akkor egymillió emberre méretezve
              fejlesztették ki az irányított betegellátási rendszert,
              vagyis azt, hogy fokról fokra megszervezik a beteg útját.
              "Ez volt a több-biztosítós rendszer trójai falova, a
              reformerek akkor szerezték a gyakorlatot." 
              
               
               Adok, de inkább kapok 
              
               
               Csapdáktól sem mentes a most elképzelt rendszer. A terv
              szerint a pénztár csak a jó színvonalat nyújtó kórházzal,
              szakellátóval köt szerződést. Ám a minőség pénzbe kerül,
              a magánbefektetők azonban nem a kiadásokban, hanem a bevételben
              érdekeltek. Szilvási István úgy látja, hogy a haszon érdekében
              a pénztárak számára egyszerűbb megoldást jelent a minőség
              csökkentése. Gondot okozhat az úgynevezett korrigált fejkvóta
              is, vagyis az, hogy minden biztosított után kvóta jár, de azt
              az eltérő egészségi állapotból fakadóan kiegyensúlyoznák.
              Mivel az egészségügyi kiadásaink nyolcvan-kilencven százaléka
              életünk utolsó egy évére koncentrálódik, a súlyos betegek
              gyógyítási vagy életben tartási költségeit csak sokszoros
              fejkvótával lehetne fedezni. 
              
               
               A nálunk megálmodott rendszer nem működik még sehol a
              világban. Megtartja ugyan a szolidaritás elvét, hiszen az APEH
              ezután is mindenkitől beszedi a járulékot, de a rendszert három
              év alatt kétszázötvenmilliárd forinttal kell megrövidíteni
              a konvergenciaprogram szerint. Tény, hogy voltak, és jelenleg is
              vannak fölösleges szolgáltatások, de a szakértő szerint nem
              a több-biztosítós modell a megoldás. 
              
               
               Kórház tíz embernek 
              
               
               A biztosítók szája ízének felel meg a jogalkotási
              koncepció – állítja Gaál Péter, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi
              Menedzserképző Központjának kutatója. Szerinte egyértelműen
              a magántőke kapott garanciákat. A liberális vezetésű minisztérium
              folyamatosan hangoztatta a versenyt, amely növelné az ellátás
              színvonalát. Ám nem szolgáltatót, hanem biztosítót választhat
              az ember – noha nyilván kórházat szeretne. A szolgáltatók közötti
              verseny sem valósul meg, mert a kórházak a biztosítók, és
              nem a betegek kegyeit keresik majd. 
              
               Jelenleg
              az önkormányzatoknak ellátási kötelezettségük van. De mi történik
              akkor, ha az adott megye biztosítója nem köt szerződést a területileg
              illetékes kórházzal? Megteheti, hiszen a tervezet szerint ő dönti
              el, melyik szolgáltatóval egyezik meg az ellátásról. Az intézménynek
              tehát megszűnhet a finanszírozása, hacsak nem kötelezik a
              biztosítót szerződéskötésre. "Ha kötelezik, akkor
              viszont ugyanott vagyunk, mint most – mondja Gaál Péter – a
              megyénkénti felosztással kapcsolatban több kérdés is felmerül.
              Mivel bárki bármelyik biztosítóval szerződhet, előfordulhat,
              hogy egy másik megyéből csupán tíz ember köt megállapodást.
              Nem életszerű, hogy egy profitorientált társaság vállalja,
              hogy néhány ember miatt teljes adminisztrációs apparátust
              tart fenn." 
              
               Bearanyozott
              kézfogás 
              
               A
              biztosan ráfizetéses betegeket lehetőségeik szerint igyekeznek
              majd kiszűrni a biztosítók, de mivel kötelességük
              mindenkivel szerződést kötni, utólag próbálják majd
              megoldani ezt. Hollandiában bevett módszer az úgynevezett
              golden handshake, azaz "bearanyozott kézfogás". A
              biztosítók nagyobb összeg kifizetésével útjára bocsátják
              a drága beteget, hogy ne kerüljön pénzükbe többé.
              "Erre is fel kell készülnünk" – véli a szakértő.
              
              
               Gaál
              Péter szerint nincs garancia arra, hogy a fenntartók növelik az
              ellátás színvonalát a kórházakban. A biztosítók nem
              finanszírozzák az amúgy szükséges fejlesztéseket, hiszen az
              nem éri meg nekik. "Lavírozni fognak, hogy lehetőség
              szerint mérsékeljék a vesztségüket" – mondja Gaál. Az
              is lehet, hogy az ellátási gondokkal küzdő régiókra nem
              licitál senki. 
              
               
               Kökény Mihály, az Országgyűlés egészségügyi bizottságának
              szocialista elnöke erről korábban azt mondta, hogy az ilyen pénztárak
              az állam százszázalékos tulajdonában maradnak. Így a veszteséges
              területek az állam nyakán maradnak, közben a magántőke úgy
              jut nyereséghez, hogy itt nem végez ellátásszervezést. 
              
               A
              minisztérium szerint törvény határozza meg a szolgáltatási
              alapcsomagot, ezzel is védik a betegek érdekeit. A dokumentum
              szerint azonban bizottság dönthet majd az ellátások szűkítéséről,
              s a grémiumban a biztosítók is képviseltetik magukat. Kérdések
              merülnek föl a vizitdíjjal kapcsolatban is: a koncepció
              szerint a biztosító elengedheti azt. De mi lesz, ha megemeli? 
              
               
               (Forrás: Magyar Hírlap)
              
               |