| 
               2007.10.19. A
              verseny ára Aki
              tud a sorok között olvasni, rájöhetett: az egészségügy
              reformjáról szóló vita mögött üzleti és gazdasági érdekkörök
              vitája húzódik. Számukra egy a döntő: ki és miképpen
              veheti kezelésbe az egészségbiztosítás, több mint 1000 milliárd
              forintnyi bevételét. A viták pedig arra engednek következtetni:
              a piaci alapon működő magánbiztosítóknak csak akkor áll érdekükben
              a betegségmegelőzésre költeni, ha hosszú távra tervezhetnek
              a biztosítottal. Itt viszont egy ellentmondásról van szó,
              hiszen a biztosítók közötti verseny lényege, hogy az emberek
              bármikor új biztosítót választhatnak. Nincs ez másképp a
              sokak által földi paradicsomként hitt USA-ban sem. Ray Fishman
              közgazdász a közelmúltban a következőket írta: „Felmérések
              szerint az amerikaiak jelentős része úgy vélekedik, hogy a
              piaci alapon működő több-biztosítós rendszer a felelős az
              amerikai egészségügy hibáiért. A magánbiztosítókat okolják
              többek között a megelőzés elmaradottságáért. A reform hívei
              szerint a biztosítók nem érdekeltek abban, hogy a betegségmegelőzésre
              költsenek. Pedig elvileg megérné a megelőzésre pénzt fordítani,
              hiszen a kiadások elősegíthetik, hogy később kevesebbet
              kelljen gyógyításra költeni.” Természetesen tudjuk, hogy az
              Egyesült Államok és hazánk közt – sok dolgot tekintve
              szerencsénkre – vannak még különbségek, de nem ártana vigyázó
              szemünket most Párizs helyett az USA-ra vetni. Érdekes, hogy
              ott nem az ún. baloldaliak és a liberálisok, hanem a másik
              oldal kardoskodik a több-biztosító rendszer mellett. „A
              konzervatívok alapelve szerint a magánkézben lévő egészségügy
              színvonalasabb szolgáltatást nyújt az államnál” – írja
              a New Republic. A liberálisok viszont mindig is az állami
              szerepvállalás növelésével kívántak javítani az egészségügy
              helyzetén. A kormány segítségével akarták elérni, hogy
              „az egészségügyi ellátás ne privilégium, hanem állampolgári
              jog legyen”. Fishman egy nemrég elkészült, a biztosítóváltás
              és a betegségmegelőzés összefüggését vizsgáló tanulmányra
              hivatkozik. A dolgozatot jegyző egészségügyi közgazdászok a
              cukorbetegség példáján szemléltetik a biztosítók közötti
              verseny káros voltát. A betegség korai felismerésével sokszor
              meg lehetne akadályozni a súlyos és nagyon költséges
              cukorbetegség, vagy legalábbis a szövődmények kialakulását.
              A megelőzéshez azonban gyakori vércukorszint-mérés szükséges,
              és ez is pénzbe kerül. A biztosítóknak csak akkor érné meg
              a megelőzést támogatni, ha hosszú távra terveznének. De itt
              van a bibi, s akkora, hogy erre nem elég egy Mickey egeres
              sebtapaszt ragasztani. A versengő biztosítótársaságok
              minduntalan új biztosítási konstrukciókkal állnak elő. A
              tanulmány szerzőinek becslése szerint a biztosítottak 30 százaléka
              évenként új biztosítótársasággal köt szerződést. Így
              viszont a biztosítóknak nem áll érdekükben az egészségmegóvást
              és a betegségmegelőzést támogatni: mire beérne a befektetés,
              a biztosított már könnyen lehet, hogy továbbállt egy másik társasághoz.
              Felteszik a kérdést: hogyan lehetne a megelőzésben érdekeltté
              tenni a biztosítókat? Jó lenne, ha a szövetségi állam is
              beszálljon a versenybe. Ha az állam egyszerű és olcsó biztosításokat
              ajánlana, akkor talán sikerülne a piacot, vagyis a magánbiztosítókat
              is rákényszeríteni, hogy könnyebben átlátható csomagokat kínáljanak.
              Így talán csökkenne az átlépések gyakorisága, és megérné
              pénzt fektetni a megelőzésbe. Úgy látszik, a betegségmegelőzés
              érdekében így vagy úgy, de mégiscsak az államnak kell kordában
              tartania a piac láthatatlan kezét. 
              
                              
              De térjünk vissza kicsiny hazánkra, ahol A szív világnapján
              kiderült: a több-biztosítós modell sem oldja meg a szívkatéterezésre
              váró több száz ember helyzetét. Az egészségügyi reform
              bevezetése óta több ezren várnak a műtétre - Szegeden van
              aki csak jövő májusra kapott időpontot. Mindez azért bír különös
              jelentőséggel, mert hazánkban évente 20-25 ezren halnak meg szív
              és érrendszeri betegségekben. Az intézmények tehetetlenek -
              az egészségügyi tárca továbbra sem hajlandó eltörölni az
              ilyen műtétekre vonatkozó teljesítményvolumen-korlátot. A
              helyzet a kórházvezetők többsége szerint a több-biztosítós
              rendszer bevezetése után sem fog változni. Egyértelmű: ha a
              betegnek stabil az állapota, fél évet is tud várni a műtétre.
              Az orvosok azonban azt mondják: sokszor kiszámíthatatlan, hogy
              mikor rosszabbodik valakinek az állapota, a szívinfarktus pedig
              halálhoz is vezethet. A várólisták pedig folyamatosan nőnek,
              hiszen a sürgős eseteket azonnal el kell látniuk a kórházaknak.
              Sajnos az üzleti körök képviselőit nem zavarja a bizonyítékok
              tömkelege. Nyugati lapok ezrével számolnak be arról, hogy a
              profitérdekelt rendszer rontja a betegellátás minőségét, és
              megdrágítva azt, korlátozza a hozzáférést a gyógyuláshoz.
              Így alakul ki a szegény-és gazdag –betegellátás. Olyan egységes
              kockázatkezelésre van szükség, ahol egy kiegyenlítő alap nélkül,
              tehát a különböző fizetőképességű emberek kockázatkezelésének
              megkülönböztetése nélkül, a beteget élethosszig orvosi ellátásban
              lehet részesíteni.
              
               
               Medveczky Attila
              
               |