vissza a főoldalra

 

 

 2007.10.26. 

Az egyház 1956 után

Élet az állampárt növekvő árnyékában

 A Lénárd Ödön Közhasznú Alapítvány és az Új Ember közös kiadásában hamarosan megjelenik az egyházunk XX. századi történetének kutatása céljából létrehozott munkaközösség évkönyve, melyben a magyar katolikus egyház életét 1956 tragikusan eltaposott gyújtólángjának fényében és utóéletének árnyékában vizsgáló tanulmányok szerepelnek. Az alábbiakban rövid - szerkesztett - részletet közlünk Kálmán Peregrin ferences történész tanulmányából, amely elsősorban az 1956-ot követő esztendő katolikus vonatkozású, illetve állampárti történéseit, törekvéseit, a többek között egyházszakadás gerjesztését is tervezgető titkosszolgálat üzelmeit tárja fel korabeli dokumentumok alapján. (A szerk.)

 Az egyház és az állam forradalom utáni viszonyának jó tükre Horváth Jánosnak, az ÁEH akkori elnökének kalocsai látogatása, amelyre azután került sor, hogy Grősz József háromszori hívásra sem jelent meg hivatalában. Az elnök ekkor előre tájékoztatta a püspöki kar vezetőjét, hogy az ÁEH megszűnik, és a Művelődésügyi Minisztériumba nyer besorolást, valamint visszahívják az egyházügyi megbízottakat. Horváth János kifogásai között említette az állami engedély nélkül végrehajtott papi helyezések kérdését, amelyeknek az egyház számára kedvező rendezésétől nem zárkózott el teljesen. A dispozíciókra vonatkozóan "csak" a városi plébániák és az azoktól fentebbi hivatalok esetében kért beleszólási jogot. Ezenkívül a kongruautalás (a papok állami fizetéskiegészítése) kiszélesítését ígérte; ugyanezt tette a hitoktatás ügyében, s újabb tárgyalások és egyezmény aláírásának lehetőségét kínálta fel.

 Grősz érsek is előállt követeléseivel. Kérte az állami nyomás hatására idegen egyházmegyékbe helyezett papok ügyének rendezését, a hivatalhalmozások és jogtalan elmozdítások megszüntetését, a cenzúra felszámolását, a teljes diszponálási jogkör és az egyesületek szabadságát. Előterjesztésében szerepelt a (kis)szemináriumok és egyházi épületek visszaadása és helyreállítása, a szerzetesrendeket érintő rendeletek viszszavonása, működésük engedélyezése. Grősz követelte az egyház anyagi működésének szabadon hagyását, az Apostoli Szentszékkel való érintkezés lehetővé tételét, a kórházi és börtönpasztoráció engedélyezését, valamint tiltakozott az egyház politikai eszközként való alkalmazása miatt. Ez gyakorlatilag az 1945-ös állapotokhoz való fokozatos visszatérést jelentette volna. Erről a megbeszélésről a kalocsai érsek értesítette püspöktársait, sőt, levele a hivatalosan elismert szerzetesrendek elöljáróihoz is eljutott, hogy további meglátásaikkal egészítsék ki az általa előterjesztetteket.

 A püspöki konferencia elnöke - a testület egységes fellépésének érdekében - taktikát akart változtatni a tárgyalások rendjét illetően. Terve szerint a konferencia tagjai a jövőben közösen terjesztették volna fel a kormányhoz sérelmeiket, az állam elvárásait pedig nem egy bizottság, hanem az egész kar tárgyalta volna, és az így hozott közös döntést akarta az illetékesek elé vinni.

 Az ÁEH a forradalom után nem tudta, miként alakul a jövő. Grősz érsek pedig világosan érzékelte ezt, ezért is próbált keményebb tárgyalási feltételekkel előállni, illetve olyan egyházkormányzati intézkedéseket hozni, amelyek egy későbbi megszorítás idején már nehezen változtathatók meg.

 * * *

 Egy 1958-as belügyminisztériumi jelentés szerint 1956-tól "a katolikus egyház az illegális akciók helyett egyre inkább a leplezett és az állam által engedélyezett legális lehetőséget használja fel ellenséges tevékenységéhez", amit a miselátogatás, a hitoktatás és a karitászmunka kereteinek kiszélesítése tett lehetővé.

 Miselátogatás. A szentmisén részt vevő hívek számarányának 1956 utáni 20-30 százalékos emelkedéséhez nagymértékben hozzájárult az is, hogy a papság létszáma - az állami statisztikák szerint - évente 80-100 fővel emelkedett. A belügyi szervek 1958-ban 5000-5100 legálisan és 300-400 illegálisan működő pappal számoltak. Ehhez társult még az egyházmegyei keretbe - a forradalom után - visszakerült szerzetes papság tevékenysége is, de az ő létszámuk ekkor még nem volt ismert az állami szervek előtt. Megelevenedtek a lelkigyakorlatok és az utcaapostolság mozgalma (például Pestújhely). Ózdon a 14-20 éves korosztály 30-40 százaléka járt templomba, a Szabolcs megyei Pátyodon pedig a párttagok 90 százaléka. E területen a ministránsmozgalom jelentőségét is érdemes kiemelnünk, például Győr-Gyárvárosban 60, Budapest-Krisztinavárosban, Városmajorban 40-50 gyerek tartozott e liturgikus csoportosulásokhoz.

 Hitoktatás és közösségi élet. A hitoktatás eredményességét jelentősen előmozdította, hogy a papság új programok szervezésébe kezdett (diavetítéssel, futballcsapatok alakításával, színdarabok előadásával), a szakrális funkció mellett hangsúlyt helyezve a kulturális eszközök felhasználására (például Sopronban Horváth Tibor bencés káplán laboratóriumot és modellezőműhelyt rendezett be). A szülők felelősségét a személyes találkozások, agitációk által tudatosították, így az 1957/58-as tanévben igen nagy mértékben emelkedett az általános iskolás és gimnazista hittanosok száma. Az 1956 és 1959 közötti időszakot vizsgálva egyértelműen kiderül, hogy az egyházat ért támadások fokozódásával párhuzamosan csökkentek az iskolai hittanbeíratások.

 Az egyházi élet föntebb említett fellendülése mellett még két - talán korunk számára is tanulságos - jelenség okozott nagy problémát az állami szerveknek. Az egyik az egyházzal valamiképpen lojális tanárok, iskolaigazgatók, pártfunkcionáriusok családtagjainak megnyerése, a másik pedig a KISZ-szervezetek katolikus meghódítása. Az utóbbiról példákat is idézünk: Dunaföldváron a KISZ-tagoknak több mint a fele "a klérus befolyása alatt állt", ami a szövetség feloszlatásához vezetett. Pölöskén (Zala megye) a KISZ által szervezett táncmulatság bevételét átadták a templom építésére. Szelestén (Vas megye) a szervezeti titkárból ministráns lett, Kondorfán pedig már az alakuló gyűlésen felvetették, miért nem hoznak létre inkább Katolikus Ifjúsági Szövetséget (KISZ), ha egyszer valamennyi tag vallásos. Lentiben (Zala megye) a plébános, amikor látta, hogy a sport kivonja a fiatalokat az egyház közösségéből, belépett a focicsapatba, és így próbált kapcsolatban maradni velük.

 Ehhez a fellendüléshez nagyban hozzájárultak a feloszlatott apácarendek tagjai, akik az egyházi adó beszedése címén házról házra jártak, s beszélgettek az emberekkel. Ehhez csatlakozott még a férfirendek közösségszervező tevékenysége.

 Bátran állíthatjuk, hogy a forradalom hatása - az előzőekben említett egyházpolitikai zavar és a belső egyházi ébredés következtében - az egyházban közel egy éven át szervezeti szinten, a helyi egyházközségekben pedig még hoszszabb ideig érzékelhető volt. Ezért az új egyházpolitika célja a forradalom előtti állapotok visszaállítása lett.

 Kálmán Peregrin OFM

 (forrás: Új Ember)