vissza a főoldalra

 

 

 2007.09.07. 

Márai Sándor: Egy úr Velencéből

(Vojnovich-Huszár Villa)

Az a villa, ahol augusztus utolsó napjainak estéjén ősbemutató keretén belül kétszer előadták Márai Sándor: Egy úr Velencéből című verses drámáját, 1881-ben épült gróf Vojnovich Piroska számára. Ezt a Budatétényben, eredetileg vadászkastély céljára emelt villát 1928-ban vásárolta meg dr. Huszár Géza matematikaprofesszor, aki jelentős átalakításokat végeztetett el rajta, aminek következtében kapta meg a ház a ma is látható formáját. A két világháború között a szalonban különböző társas összejöveteleket tartottak, amiket összekötöttek házi muzsikálással is, mert ifjabb Huszár Géza a Zeneakadémia zongoratanszékén is diplomát szerzett. Rákosi diktatúrája alatt a villát társasházzá minősítették, azaz 3 lakásra osztották, majd 1989-ben ebből az egyik lakrészt örökölte meg a hivatásos zenészekből álló Fodor család. A családtagok úgy döntöttek, hogy fölélesztik a villa eredeti funkcióját. Eleinte ők játszottak a szalonban barátaiknak, ismerőseiknek. Ezután a villa hatalmas kertjében gyönyörű díszparkot alakítottak ki, ahol már koncert jellegű operaelőadásokat is tarthattak, majd „kínálatukat” színházi előadásokkal, irodalmi estekkel, találkozókkal bővítették. Ezeket az alkalmakat Fodor Tamás felesége, Erika szervezi. Vendégük volt Eperjes Károly, aki önálló műsorát és Jordán Tamás, aki József Attila estjét mutatta be. Szabó Gyula is mondott itt verseket, de Kányádi Sándor is eleget tett a fölkérésnek, és megosztotta gondolatait a villa mindig szépszámú közönségével.

Márai Sándor kevés színjátékot alkotott. Kaland című művét 1940-ben mutatták be a Nemzeti Kamaraszínházában, A kassai polgárok című drámáját pedig 1942-ben a Nemzetiben. Mindkettőt a méltatlanul elfeledett, a szovjet megszállás után vidékre száműzött színháztudós, Németh Antal rendezte. Ezeket a darabjait 1990 óta újra színre vitték. Miután Márai csak két drámát írt, ezért dramatizálják regényeit: A gyertyák csonkig égnek évekig ment az akkori Nemzeti, ma Magyar Színházban, a Válás Budán is közel tíz év óta megsszakítás nélkül szerepel az Éjszakai, ma Piceszínház műsorán. A Márai művekből vett pódiumszínházi, előadóesti, monodrámai produkciók megszámlálására még a két kezünk sem lenne elég. Nemcsak itthon tűzik műsorukra Márai darabjait a teátrumok, hanem kontinensünk számos színpadán is, sőt még a tengeren túl is. Európában ő a legünnepeltebb magyar szerző. Olaszországban – főképp Salernóban, ahol Márai hosszabb ideig lakott is – valóságos Márai-kultusz alakult ki, műveit egymás után jelentetik meg, drámáit sorra mutatják be.

A Vendégjáték Bolzanóban című Márai-regény 1940-ben látott napvilágot. Ez a mű is arról szól, amiről az összes Márai-alkotás: emberi szabadságról és gúzsbakötésről, kiállásról és megalkuvásról, művészsorsról és a hétköznapok feladatáról, az író felelősségéről, a férfi és nő kapcsolatáról, egymás iránti kötelességéről. Márai ezt a regényt dolgozta át kétfelvonásos drámává, aminek az Egy úr Velencéből címet adta. Könyv alakban, New Yorkban 1960-ban Csicsery-Rónai István kiadásában jelent meg. Az Egy úr Velencéből-t Magyarországon mind ez ideig nem játszották, most volt a premierje a Vojnovich-Huszár villában. Az Egy úr Velencéből-nek nincs bonyolult cselekménye, amolyan állapot, vagy analitikus dráma, amiben a szereplők a jóval korábban történtek hatását elemzik, következményeit taglalják. A darab cselekménye 5-6 órára sűrűsödik össze, Bolzanóban, a Fehér Szarvas vendégfogadóban az 1756-os esztendő karneváljának egyetlen éjszakáját mutatja be. Párma dúsgazdag, idősödő grófja felkeresi a velencei börtönből öt év után kikerült híres-hírhedt kalandort, Giacomo Casanovát, akinek a ruhája ugyan rongyos, de a nők fejének elcsavarását még mindig mesterfokon űzi. A két férfi szerződést köt, a gróf menlevelet ad Casanovának, ha eléri, hogy Franciska, a gróf felesége, „kiszeressen” belőle, ami által az imádott hölgy szíve csak a férjéé lenne. Ez a kiábrándítási hadművelet Casanova számára először gyerekjátéknak tűnik, de amikor találkoznak, fokozatosan esik ki szerepéből, mert legyőzi őt Franciska mindent felperzselő szenvedélye. A szerelemért cserébe semmit nem kérő asszony önátadása, önfeláldozása alaposan megleckézteti ezt a kiégett embert. Egyfelvonásos színpadi játékká alakított Egy úr Velencéből három fő szerepét Kubik Anna, Mécs Károly (képünkön) és Selmeczi Roland alakítja. Teljesítményükről csak a legnagyobb dicséret hangján lehet csak szólni! A színészmesterség minden csínja-bínja a kisujjukban van, ezért is élhette át a Vojnovich-Huszár villa több, mint száz fős közönsége azt a ritka pillanatot, amikor a színi varázs szívüket-lelküket kitölti.

 Dr. Petővári Ágnes