| 
               2007.09.14. Szelíd
              szerző indulatos gondolatai Magam
              is belátom, napjainkban, amikor a Kertész Imre kvalitású alkotóknak
              dukál az irodalmi Nobel-díj, és az Esterházy Pétereknek az állami
              lovagrend, finoman szólva is anakronisztikus, hogy mondanivalómat
              a jó öreg abbé Prévost (képünkön) 1731-ben megjelent regényének,
              a Manon Lescautnak egy mondatára építem fel. Ami engem illet, régen
              nem zavar, ha egy okfejtés avitt, nekem elég, ha igaz. Talán némileg
              furcsa, de az Apró-Gyurcsány Ferencből és koalíciós miliőjéből
              sugárzó szemérmetlen kétszínűséget, hazugságáradatot,
              handabandázást, felelőtlen komédiázást, a mérhetetlenül káros,
              nemzet- és életveszélyes, agresszív politikát – pontosabban
              szólva az ehhez a politikához való viszonyunkat – idézte fel
              bennem e mozgalmas életű bencés atya egyik odavetése: 
              „…de azért, míg ennyire semmibe vettem a világ
              javait, éreztem, egy kis részükre szükségem lenne, hogy annál
              fölényesebb megvetéssel nézhessek a többire.” Ez a mondat
              pszichológiai és társadalmi trouvaille. Ugyanakkor aktuális leírása
              a mi helyzetünknek, ugyanis az a nemzeti oldal fő baja, az eredménytelenségünk
              alapvető okozója, hogy a gazság ellen is csak fair play vagyunk
              hajlandók harcolni, és az aljasságot is fedhetetlenül erényes
              eszközökkel próbáljuk kivédeni. Csakhogy úgy nem lehet.
              Tudom, Gandhinak sikerült, de nekünk nem fog, mert ez nem India.
              Viszont hasznos lenne a Bastille-jal kapcsolatos tudásunkat
              pontosítani. Azt minden gyerek tudja, hogy ezen épület ostromával
              kezdődött a francia forradalom, de már kevesebb magyarban
              tudatosult az a fontos tény, hogy ostromát követően a
              Bastille-t az utolsó tégláig, roppant következetesen szétszedték
              a franciák! Na ez az, ami belőlünk, szelíd magyarokból sajnos
              hiányzik, mi – bármilyen véráldozattal járjon is -
              elfoglaljuk ugyan mindenkori Bastille-jainkat, de azt követően
              nem hogy nem bontjuk le, de kitataroztatjuk az épületet jóindulatunk
              jeleként. Félek kimondani, de állítom: ez a fajta jóindulat bűn,
              pipogyaság, akármi, de nem erény. Higgyenek Prévost abbénak,
              ő nem volt buta ember: hogy a balliberális hódítás, hogy az
              önmaga halálát és történelmi bukását vidáman túlélt ávós-bolsevista-marxista
              elit, hogy a semmire és senkire tekintettel nem lévő globalizáció
              MSZP/SZDSZ által reprezentált hatalmi harcában esélyünk
              legyen a győzelemre - bármennyire is megvetjük amúgy módszereiket
              -, egy kis részt át kell vennünk az általuk meghonosított
              aljasságból és gazságból, mert kizárólag erővel, csellel,
              ha kell, hát nyílt ellenállással lehet megszabadulni ezektől.
              Érvekkel soha. (Emlékeznek még a történelemórákra? A
              honfoglalást követően Európában kalandozó magyarok addig
              voltak verhetetlenek újszerű harcmodoruknak köszönhetően, amíg
              az ellenség el nem leste tőlük, és ellenük nem fordította
              saját nyilazási és lovaglási manírjaikat. A tőlünk tanultak
              ellenünk fordításának köszönhették ellenfeleink, hogy
              955-ben ismert fogalommá vált számunkra a „Lech mező” és
              a „gyászmagyarok” kifejezés.) Miként ősbölények ellen
              nem lehet légycsapóval harcolni, akként tűnik reménytelennek
              a hangos eréllyel szemben ringbe küldött néma erény. Nekünk
              rövid időre gondosan el kell zárnunk legféltettebb kincsünket,
              konzervatív erényeinket, össze kell szorítani a fogunkat,
              magunkra ölteni mindazon gátlástalanságot, miket Gyurcsányék
              honosítottak meg ebben az országban, és be kell vetnünk ellenük
              bármit, ami helyzetüket gyengítheti: ugyanis, amit tettek az
              országgal, az kizárta őket a moralitás territóriumáról, a
              velük folytatott küzdelemben nem lehetnek erkölcsi
              skrupulusaink. Talán bizony Jézus nem ragadott korbácsot akkor
              és ott, amikor és ahol nem lehetett korbács nélkül rendet
              teremteni? Prévost abbé igazsága esetünkben is áll: hogy fölényesen
              megvethessük, elűzhessük, legyőzhessük az Apró-Gyurcsány-hitbizomány
              kedvezményezettjeit, egy keveset át kell vennünk módszereikből.
              Egyszerűbb ez, mint az egyszer egy: a szelíd, hogy továbbra is
              szelíd maradhasson az elvadult világban, nem árt, ha eltanulja
              a sündisznótól a tüskét, vaddisznótól az agyarat, medvétől
              a karmot, farkastól a fogat. Magam is érzem, cinikusnak hangzik,
              pedig hótt komolyan mondom: csak ezeknek birtokában maradhatunk
              szelídek, ellenkező esetben hírmagunk sem marad. Merthogy a
              szelídnek és tisztának ugyanúgy joga van az önvédelemre,
              mint a vadnak és mocskosnak, noha ez utóbbi igyekszik elhitetni
              velünk, hogy önvédelmi reflexeink hozzánk méltatlan, a szelídséggel
              össze nem egyeztethető szélsőséges megnyilatkozások. A
              kialakult helyzet egyik rákfenéjét abban látom, hogy az
              egykori rendszerváltók, következésképpen a mai jobboldali
              politikusok jelentős hányada közíróként, költőként,
              publicistaként, szépíróként kezdte pályáját, ezen állapot
              minden előnyével és hátrányával. Apró-Bolsevistáék, akikről
              azt hittük 1989/90-ben, hogy végérvényesen besüllyedtek az idő
              feneketlen kútjába, azért tudtak másfél évtized elmúltával
              újból a nyakunkba és a kormány kereke mögé ülni, mert nem
              gondolkodásra épülő filozopter múltjuk volt, hanem
              engedelmességen alapuló, kételyt és kérdéseket nem ismerő pártkatonai.
              Kimásztak a kútból, és most éppen minket igyekeznek belelökni.
              És fognak is, ha nem leszünk képesek szót érteni egymással,
              ha nem kapaszkodunk össze, ha nem leszünk elég bátrak és elszántak
              ahhoz, hogy minden rendelkezésre álló eszközzel ellentálljunk
              e szakképzett, félszázados praxissal rendelkező likvidátoroknak.
              Próbáljuk meg ott felvenni velük a versenyt, ahol jobbak
              vagyunk: a szellem térfelén. Ők a rámenősebbek és a gátlástalanabbak,
              de a szürkeállomány a mi fegyverzetünk lehet, ha merjük és
              akarjuk bevetni. Miért, hogy a közélet és közbeszéd tematizálását
              mindig ők jelölik ki, miért, hogy mindig ők hiszterizálják a
              közhangulatot, mi pedig nyuszimód hallgatunk, legfeljebb védekezünk?
              Most például gárdáznak, fasisztáznak, nyilasoznak, árpádsávoznak,
              turuloznak, és szeteyznek, miképpen korábban antiszemitáztak,
              csurkáztak, csoóriztak, döbrenteiztek – miközben állandóan
              félnek, félnek, félnek tőlünk, pedig úgy szeretnének végre
              félelem nélkül élni. Kezdjük el végre mi is tematizálni a
              magyar közéletet! És ha már olyan nagy igény van a hisztériára,
              hát kezdjük el hiszterizálni mi, a magunk saját, nemzeti hisztériái
              szerint! Nagyon szimpatikus volt Navracsics, amikor a nemzetközi
              sajtótájékoztatón, a nagykövetek előtt nyilvánosan megalázta
              a láthatóan ideggyenge módon viselkedő miniszterelnököt,
              nagyon szimpatikus volt Vona Gábor döntése: feljelenti a kormányt
              hitel- és hírnévrontásért. Ezt kell tennünk a magánéletben
              is: mindig és minden alkalommal visszavágni, feljelenteni, jogi
              eljárást követelni, hangot adni annak, hogy méltánytalanság
              történt, hogy nem élünk a fáraók korában, és egy EU tagállamban
              nem uralkodhat abszolutisztikus módon még egy szocialista kormányfő
              sem. Akkor sem lehet túlhatalma, ha történetesen Apró. Sőt,
              éppen ezért nem lehet! A magyar politikában az apróság nem
              elhanyagolható, hanem kizáró tényező. Keresztények vagyunk,
              vagy mi fene? Ismernünk és követnünk kell a jézusi életelvet:
              „Ne félj, csak higgy!” Rezzenéstelenül higgyünk a magyarság
              nemzeti értékeiben, Adyban, Szabó Dezsőben, Németh Lászlóban,
              Karácsony Sándorban, Prohászka Ottokárban,
              Bajcsy-Zsilinszkyben, és soha, egy pillanatig ne rettenjünk meg
              e kései sztalinista bohócokon, akik, mint bizonyos tavi békák,
              nagyra fújják fel magukat, pedig valójában szánalmasan aprók.
              Aprók. Hogy ez mit jelent, ebben az országban nem igényel különösebb
              magyarázkodást.
              
               
               Szőcs Zoltán
              
               |