vissza a főoldalra

 

 

 2007.09.28. 

Értékvesztés és felhígulás

Nemcsák Károly színművész 1957. április 25-én született a Borsod-Abaúj –Zemplén megyei Mocsolyástelepen. 1975 és ’76 között a mocsolyás-telepi erdőgazdaság raktárosa volt. 1981-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti főiskolán. Fellépett a Szegedi Nemzeti Színházban, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban, a Radnóti Színpadon és a Nemzeti Színházban. 1991-től a Budapesti Kamaraszínház társulatának, 1999 őszétől 2003-ig a soproni Petőfi Színház tagja. Jelenleg „szabadúszó”. Gyakran fellép a Turay Ida Színház produkcióiban. 1987-1999 között a Szomszédok c. teleregény szereplője (Feri). Egyik főszereplője volt a Színház az egész...címet viselő sorozatnak. Díjai:1991: Erzsébet-díj; 1992: Jászai Mari-díj. Főszervezője volt a Színészek Világjátékának. Filmjei: Nemzedékek egymás közt, Szerencsés Dániel, A titkos háború, Komédiások, Utrius, Goldberg variációk, Egy teljes nap, Falfúró, Tegnapelőtt. Színházi szerepei – a teljesség igénye nélkül - : Truffaldino (Goldoni: Két úr szolgája), Romeo (Shakespeare: Romeo és Júlia), Mannoury (Whiting: Az ördögök), Bartók: A fából faragott királyfi, Fulgenzio (Goldoni: Szerelmesek), Callimaco (Machiavelli: Mandragóra), Csongor, Kurrah (Vörösmarty: Csongor és Tünde), Rubányi (Gosztonyi: Andrássy út 60), Sceledius (Plautus: A hetvenkedő katona), Dr. Kornidesz Tamás (Márkus Alfréd , Harmath Imre , Vadnai László : A csúnya lány ), címszerep (Moliere: Don Juan), John Williamson (Mamet: Floridai öröklakás eladó), Oscar Madison (Neil Simon: Furcsa pár), Ferenc (Schiller:Haramiák), Buckingham (Shakespeare:Harmadik Richárd), William Cardew (Maugham:Imádok férjhez menni), Gubernátor (Spiró: Az imposztor), János (Békeffy: Janika), Almády (Molnár: Játék a kastélyban), Randl P.McMurphy (Wassermann: Kakukkfészek), Miska (Szirmai – Bakonyi – Gábor A. : Mágnás Miska), Leo Clark (Ken Ludvig: Mi van a szoknya alatt?), Balázs, földbirtokos (Móricz: Nem élhetek muzsikaszó nélkül), Kovács, huszárkapitány (Molnár :Olympia), Sugár Laci, Othello, Öreg cigány, Halmi (Gaál József: A peleskei nótárius), Lacikám, bíró (Egressy Zoltán: Sóska, sültkrumpli), Bretschneider titkosrendőr (Hasek: Svejk), Lopez úr (Békés Pál – Rozgonyi Ádám: Szegény Lázár), Bauer (Karinthy : Tanár úr, kérem!), Gáthy Ervin (Szilágyi – Eisemann: Zsákbamacska).

 - Mocsolyástelepen született. Az emberben működő sztereotípiák miatt ez a települést úgy képzelem el, hogy a Kádár-korszakban a férfiak a diósgyőri gyárban dolgoztak, s manapság meg nagy a munkanélküliség. Mennyiben helyes a megérzésem?

 - Részben. A mi kis falunkra nem volt jellemző az, hogy a diósgyőri gépgyárba jártak el a férfiak dolgozni, hanem a helyi, jól működő erdőgazdaság foglalkoztatta őket. Jómagam is egy évig dolgoztam ott raktárosként. Gazdálkodtak is a lakosok; mindenkinek volt kertje, ahol háziállatokat tartott. Önfenntartóak voltunk. Édesapám kőműves, édesanyám pedig háztartásbeli volt, tehát odahaza dolgozott. Igazából sokkal többet, mintha egy vállalatnál helyezkedett volna el. Visszatekintve gyermekkoromra olyan érzésem van, mintha két-háromszázaddal korábban születtem volna. Annyira belterjes volt az életünk ebben a zsákfaluban. Hatvan ház volt és 250 ember élt Mocsolyástelepen.

 - Mindenki ismerte a másik örömét és bánatát…

 - Majdnem mindenki rokona volt a másiknak. Szinte minden munkát közösen végeztek. Vidéken a jó szomszédok, a család és a barátok nélkül nehezen lehetett megélni, mert egy nagyobb munka, mint az aratás, a szüret, a kukoricafosztás, összehozta az embereket, s egymás segítsége nélkül képtelenség lett volna elvégezni ezeket a feladatokat. Egy jól működő és egészséges közösségben nevelkedtem. Nagyon fontos volt, hogy nagyszerű emberi értékeket kaptam a helybeliektől. Ma már kuriózumnak számít, ha valaki betartja a szavát, a falunkban ez magától értetődő volt.

 -Megmaradtak a régi barátságok?

 -Sokkal többről van szó, mint barátságról. Mi, akik ott születtünk – hiába kerültünk el messzire –nem úgy térünk haza, mintha csak a barátokhoz mennénk vissza. A szomszéd srác, akivel együtt jártam iskolába, és az az 5-6 ember, aki korosztályomhoz tartozik, velem együtt egy „családnak” a tagja. Egyébként zavarban vagyok, ha definiálnom kell a barátság fogalmát. Nem tudom: mennyire lehet barátja az egyes ember a másiknak. Az is egy fantasztikus dolog, ha a bennünk lévő érzéseket el tudjuk mondani valakinek. Ma már nagyon ritkán találunk olyan embert környezetünkben, akiknek elmondhatjuk bánatunkat. Jó kifejezés: elsírjuk a bánatunkat. Ki kell „beszélnünk magunkból” a feszültséget, s erre manapság alig van módunk.

 -Van egy posztmodernkori megoldás: pszichológushoz járni.

 -Mi nem pszichológushoz mentünk, hanem megosztottuk egymással gondjainkat. Nem vártuk el senkitől, hogy megoldja helyettünk a problémákat. Most az a divat, hogy lélekbúvárhoz küldenek bennünket, tán azzal a szándékkal, hogy a meghallgatásért fizetnünk is kelljen.

 -Gyermekkorában volt önben egy olyan vágy, hogy színész szeretne lenni?

 -Nagyon sok sorsszerűség van életünkben. Nálam az egyik, hogy a falunk apraját-nagyját egy fantasztikus házaspár tanította : Kugler Rezső és Dórika néni. A tanítóról tudni kell: egyetemet végzett, középiskolai tanári oklevelet kapott. Barátja volt Ottlik Gézának, és a világháborúban hadnagyi rangban szolgált. A tanító néni pedig egy közép-polgári családból származott. Elképzelhető, hogy büntetésből kerültek a mi kicsi falunkba, ahol osztatlan iskola működött. Dórika néni az alsósokkal, Rezső bácsi – aki a felsősökkel foglalkozott - egy matematikai zseni volt, s verseket is faragott. Tanító néni viszont művészi vénával volt megáldva; újságcikkeket írt, színdarabokat rendezett. Amikor már rendes út is volt a faluban, havonta egy miskolci művelődési házból mikrobusszal hozták ki a vetítőgépet és az aktuális filmet. A vetítés helyszíne az iskola volt. Érdekesség, hogy az iskola épülete nem csak oktatási célt szolgált, mert templom is volt. Egy függöny választotta el az oltárt a tanteremtől. A falu első televíziója is az iskolában volt, így oda jártak az emberek tv-t nézni. Valódi kultúra/kultusz - közvetítő helyről beszélhetünk.

 -Fel is lépett a Dórika néni által rendezett darabokban?

 -Hogyne, több műsorban is közreműködtem. Így sok mindent a tanító néninek köszönhetek. Ő indított el erre a pályára. Minden ünnepre, vagy nagyobb helyi kulturális eseményre – ilyen volt a filmvetítés – felkészített minket. Dórika néni nagyon sok híres embert meghívott: pl. eljött hozzánk Major Tamás és Móricz Virág. Utóbbi még egy verset is írt falunkról. Tanító néni írt egy levelet az Iskolatelevíziónak, melyben kérte őket: jöjjenek el, s nézzék meg, hogy élünk itt Mocsolyáson. Lejöttek és egy negyedórás filmet készítettek községünk életéről. Hála Istennek, időközben sikerült megszereznem a felvételt, amin látszik: tízévesen ott vagyok filmvásznon.

 -Hová járt középiskolába?

 -Mivel nálunk osztatlan iskola volt, ahol csak az alapismereteket sulykolták belénk, szüleim azt akarták, hogy tovább tanuljak, ezért Tiszakeszire kerültem, ahol egy tanyasi gyerekek számára fenntartott kollégium működött. Ott tanultam hatodikos koromtól. Színjátszó köri és énekkari tag is voltam. Középiskolába már Mezőcsátra jártam. z a település valamikor járási központ volt.

 -Érettségi után máris jelentkezett a Színművészetire?

 -Igen. El is jutottam a harmadik rostavizsgáig, de ott kirúgtak. Ezután dolgoztam a mocsolyási erdőgazdaságnál. Majd újra felvételiztem, de megint nem vettek fel. Mivel mindenképpen színházközelben szerettem volna lenni, így a Miskolci Nemzeti Színház díszletező munkása lettem. Ennek nagyon örülök, mert „hátulról” ismertem meg a színházat. Tehát egy olyan részről, mely nem feltétlenül a csillogást mutatja. Így sokkal jobban tudom értékelni azoknak a munkáját, akik egy-egy előadás létrehozásában technikailag közreműködnek.

 -Díszletezőként sikerült ellesnie néhány színpadi trükköt, helyzetgyakorlatot?

 -Majdnem minden előadást megtekintettem. Több miskolci előadásból vittem a főiskolára monológot, ezzel kiegészítvén repertoáromat. Túlzás lenne azt mondani: lemásoltam azt, hogy pl. Blaskó Péter miként mondja el a monológját. Ennek nem is találtam értelmét, mert felismertem azt, hogy a főiskolán rám kíváncsiak, s az anyag csak másodlagos, csupán mankóként szolgál.

 -Egyedül készült fel a felvételi vizsgára, vagy volt, aki segített önnek?

 -Többen is meghallgattak. Először a tanító néni, majd Dariday Róbert, színészkollegám. Illés István, a színház főrendezője is meghallgatott. Abban az időben Miskolcon játszott és rendezett Verebes István, aki azt javasolta, hogy ne próbálkozzak, mert nem nekem való a színi pálya. Tehát eltanácsolt. Látta bennem a vidéki naivitást. Nem volt biztos benne, hogy kibírom azt a hajtást, amit a főiskola idéz elő.

 -Harmadszorra vették fel. Nem mondta azt: na, ha én nem kellek ide, akkor máshová jelentkezek. Ez azt jelenti, hogy tántoríthatatlan, s ragaszkodik elképzeléseihez?

 -Sok mindenhez ragaszkodom. Elhatároztam: színész akarok lenni, s azt gondoltam, a színpadon élem le életem. Ez elég sok konfliktust szült a családon belül is. Édesapám nem örült elhatározásomnak, azt szerette volna, hogy valami normális pályát válasszak. Ügyvéd, orvos, katonatiszt…Nem is nagyon értette, hogy mi az a ragaszkodás, ami bennem van. Később megnézte az egyik főiskolai előadásunkat a szentendrei Templom téren. Az egy komoly mérföldkő volt kettőnk életében. Édesapám akkor értette meg, hogy miért szeretnék színész lenni. Soha nem voltam makacs természetű ember, csak legbelül azt éreztem, hogy a színészet az életem. Gimnáziumban sem örültek elhatározásomnak, mert nem voltam kiváló tanuló, négyes alatt volt az átlagom. Akkoriban nálunk az dívott, hogy csak eminensek jelentkeztek felsőfokú intézményekbe. Az, hogy valakiben volt-e tehetség, az másodlagos volt. Lehet, hogy ezek az akadályok csak elszántabbá tettek. Mikor először jelentkeztem főiskolára, s kirúgtak a harmadik rostán, a tanulmányi osztály vezetője odajött hozzám, s közölte, hogy próbáljam meg jövőre is. Ez hatalmas erőt adott nekem. Egyébként is optimista természetű ember vagyok. A Színművészetin Békés András osztályába jártam, s a mai napig visszacsengenek tanár úr szavai: mindenki tiszta lappal indul. Tehát mindenki annyi lesz, amennyit önmaga elér. Ezek a mondatok is továbblöktek a nehézségeken. Ezen kívül egy fantasztikus kollégiumi élet volt. Nagyszerű emberekkel lehettem együtt: pl. a Gáspár-fivérekkel, Eperjes Károllyal és Bán Jánossal. Azt azért korán észrevettem, hogy fel kell vértezni magamat nagyon sok mindennel szemben. Ez nem csak a főiskolára érvényes, hanem a pályára is.

 -Soha nem érezte annak a hátrányát, hogy nem Budapesten, vagy más nagyvárosban született?

 -Egy dologban: kevesebb ismerettel rendelkeztem, mint fővárosi osztálytársaim.

 -Mondjuk olvasottság terén?

 -Igen, de más dolgok is ide számítanak. Ami Pesten majdhogynem kézenfekvő, az nálunk szinte kuriózum volt. Viszont lelkileg nagyon erősnek éreztem magam. Kiderült az is, hogy szakmailag formálható vagyok. Egy dologtól tartottam: nehogy alkalmatlannak bizonyuljak, mert azt otthon nehéz megmagyarázni. Ugyanis ez nem fedi azt, hogy nem tanultam. Ezen a pályán viszont sok olyan dolog van, amit nem lehet megtanulni.

 -1981-ben diplomázott, majd Szegedre került, ezt Zalaegerszeg követte. Régebben nagy mozgás volt a fővárosi és a vidéki színházak között, ez mostanra majdnem megszűnt. Ennek anyagi okai lehetnek?

 -Nem, abszolút szakmai oka van. Senkit nem érdekel a másik munkája. Zártak maradtak a társulatok.

 -Vannak társulatok?

 -Vannak, csak az a kérdés, hogy mennyire lehet társulati létről beszélni. Mára már a színészek többsége nem közalkalmazott, hanem vállalkozó. Ennek ellenére még nyugodtan alkothatnak egy remek társulatot.

 -Az országos ismertségre a Szomszédok c. teleregény Vágási Ferijével tett szert. Egy 13 évig tartó szappanoperáról van szó. Horváth Ádám kérte fel erre a szerepre?

 -Igen. Egy színházi világnap alkalmából három teátrumból adott közvetítést a Magyar Televízió: Zalaegerszegről, Nyíregyházáról és a Radnóti Színházból. Különböző előadásokból mutattak részleteket. Jómagam „csak” riportalany voltam, s a beszélgetés alatt derült ki, hogy a következő évadot már a Radnótiban töltöm. Az adás rendezője Horváth Ádám volt, aki akkor kereste csapatát a Szomszédokhoz. A Szomszédoknál nagy kérdés volt, hogy a családok milyen korosztályhoz tartozzanak. Az adás után döntötte el a rendező, hogy Ivancsics Ilonával alkotunk majd egy párost.

 -Emlékszem, hogy a ’80-as években pénzt gyűjtöttek nálunk Isaura felszabadításáért. Előfordult, hogy az utcán tanácsot adtak Vágási Ferinek?

 -Nálunk is működött az Isaura-effektus. Egy időben Ivancsics Ilivel egy előadóesttel jártuk az országot. Ezt egyfajta közönségtalálkozónak is fel lehet fogni. Egy pénteki napon érkeztünk meg hazánk egyik kis városába. Előtte való nap adás volt a Szomszédokból, melynek végén, leütöttek, s vérbe fagyva feküdtem a kövön. Elterjedt, hogy nem lesz megtartva az előadás, mert kórházban vagyok. Később felháborodva néztek Ilikére: milyen kegyetlen asszony, hogy betegen kihozott a kórházból az előadóest kedvéért.

 -Mennyiben osztja azt a nézetet, hogy ez a teleregényt örök ellenzékiség jellemezte? Hiszen fintorgott rajta több egykori MDF-es, majd ’94-től az MSZP-szavazók egy része.

 -Ezt soha nem éreztem. Nem is érdekelt az, hogy ebből valaki akar-e politikát csinálni, vagy nem. Hála Istennek a sorozatban megóvtak minket attól, hogy nyíltan politizáljunk. Nagyon zavar az, hogy bármilyen megnyilvánulása is van az embernek, azt rögtön a politikával kapcsolják össze. Ez teljesen életszerűtlen. Attól, hogy van egy véleményem valamiről, még nem jelenti azt, hogy valamely párt elkötelezettje vagyok. Azt akarják elérni különböző demagóg szövegekkel, hogy ne mondjuk arról véleményt, ami éppen foglalkoztat minket. Ha azt mondom, hogy féltem a magyarságunkat, máris szélsőséges jobboldali figurának könyvelnek el.

 -A politikával kapcsolatban 2002-ben vetődött fel komolyabban a neve, amikor Budaörsi Játékszín igazgatói állására a helyi önkormányzat pályázatot írt ki, mivel az igazgató, Éless Béla megbízatása abban az évben lejárt. A képviselőtestület önt választotta meg új igazgatónak. Viszont az egészből nem lett semmi. Állítólag Görgey Gábor, akkori kultuszminiszter szólt le a polgármesternek. Ezt meg tudja erősíteni?

 -Teljes mértékben igaz az állítás. Még ma is őrzöm a dokumentumokat. Sokszorosították és kiadták mindenkinek azt a miniszter úr által írt levelet, ami szerintem az ’50-es évek hangulatát idézi. Szörnyű olvasni is. Arra kéri a testület tagjait, hogy gondolják át döntésüket. Történt: a jobboldali képviselőtestület azt szeretette volna, hogy Éless Béla után én legyek az igazgató. Még egy szocialista tag is rám adta a voksát, így12-10 arányban én lettem a győztes, viszont a polgármester nem írta alá a kinevezést. Végül sikerült a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatallal egy olyan folyamatot elindítani, melynek az lett a vége, hogy nem engedték meg, hogy elfoglaljam a pozíciót, ezért munkaügyi pert kezdeményeztem. Nem csak a magam igazát próbáltam keresni, hanem azt is el akartam érni, hogy mással se történjen meg ilyen eset. Első fokon engem hoztak ki győztesnek, de itt csak kártérítésről volt szó, s nem arról, hogy elkezdhessem munkaviszonyomat. Másod fokon vesztettem, s így még nekem kellett kifizetnem a perköltséget.

 -Azóta fellépett Budaörsön?

 -2002 előtt egyszer játszottam ott, de az igazgatói-hercehurca után nem tettem be a helyi színházba a lábam. Tudom, hogy Éless úr a munkájáért küzdött, ám hihetetlen alpári módon viselkedett velem. Azt, hogy politikai újságok írói mocskolnak engem, azt valahogy el is tudom viselni, de a kollegáktól más viselkedést várok el.

 -Ha már az igazgatóságról van szó… Tarol a Fidesz a vidéki színházaknál - erről írnak a kormány-közeli lapok. Megemlítik, hogy felesége lett a soproni, Balázs Péter a szolnoki direktor, Cseke Péter Kecskemét felé orientálódik, s Győrben menesztették Korcsmáros Györgyöt. Hogyan reagál az ilyen vádakra?

 -Ez a téma sok gondolatot vet fel. Maradjunk a szolnoki esetnél. Sok újságcikket olvastam el – jobbról és balról is – Balázs Péter kinevezése kapcsán. Még a 168 órát is elolvastam. Nagyon érdekes volt, mert a szakma felháborodásáról írtak benne. Hogy lehet az, hogy egy szűk réteg nevezi ki magát szakmának? Kétezer színészből csak max. 10 ember a szakma része? Ki kérte meg őket, hogy kinevezzék magukat szakmának? Milyen jogon ítélkeznek olyan dologról, amire nincs rálátásuk? Egy szakmai kuratóriumnak nem az a dolga, hogy döntsön. Csak a véleményezés. A döntés a munkáltató kezében van. Milyen szakmaiságra hivatkozik az a szakmának kinevezett piciny csoport Balázs Péterrel és Anger Zsolttal kapcsolatosan? Mi az a dolog, ami Anger Zsoltot állítja előbbre? Talán az, hogy nem Anger írta a pályázatot, hanem Jordán Tamás és/vagy csapata? Ez természetesen egy véleményezés. Nem azért fáj nekik, hogy nem az ő pályázatuk nyert? Úgy veszem észre, hogy Anger Zsolt csupán szenvedő alanya ennek a dolognak. Tudni kell: Szikora János is beadta a pályázatát, amit semmisnek vettek. Ám az ún. szakma nem Szikora, hanem Anger Zsolt miatt sír. Érdekes módon Jordán Tamás arra nem gondol, ő hogyan került a Nemzeti Színház igazgatói székébe, s ki lett utána a Merlin Színház igazgatója…Oda írtak ki pályázatot? A szakmaiságra hivatkozva gyakorlatilag saját sértettségüket hozták elő. Amikor máshol kineveznek egy másik oldalhoz tartozó embert, akkor minden tiszta, s minden szakmai.

 -Tagja a Színházi Dolgozók Szakszervezete elnökségének. Mit tud ebbéli minőségében a magyar színházak helyzetének javításáért?

 -Azért vállaltam el ezt a korán sem hálás szerepet, mert azt gondoltam, hogy lehetne tenni valamit a szakmánk érdekében. Megóvhatnánk sok mindentől saját magunkat, s rendet csinálhatnánk, mert azt látom, hogy rendetlenség van a szakmán belül. Sokszor olyan embereknek adnak jogosítványt arra, hogy gyakorolhatják ezt a szakmát, akiknek a színpad közelében sem lenne szabad tartózkodniuk. Régen egy igazi átláthatósága volt a szakmánknak. Az is színész lehetett, aki nem végezte el a főiskolát, ha végigjárt bizonyos lépcsőfokokat. Most mindent a pénz határoz meg. Ha van egymillió forintom, gyakorlatilag bármelyik szerepet eljátszhatom, mert biztos találok magamnak egy olyan színházat, ahol erre lehetőség nyílik. Ez az én pályakezdésemkor nem így volt. Ma azt mondják: az a művész, aki annak tartja magát. Lehet. Az viszont nem biztos, hogy mindenki színész. Ez egy szakma, és jelenleg a szakmaiság kezd elveszni. Egy példa: ma már szinkronizálni olyan embereket hívnak, akiknek semmi közük a színészethez. Miért? Nincs bérigényük. Mára nagyon felhígult a szakma. Az egész folyamatot a média, a tv indította el. Gondoljunk a valóság –showkra és a különböző vetélkedőkre. Szörnyű nézni ezeket. Mikor 19 éves voltam, elindultam a Ki mit tud?- on. A műsornak volt egy folyamata. A megyei döntő után lehetett feljönni Budapestre, és ott választották ki azokat, aki bekerülhetnek a televízióba. Most pedig olyan emberek jelentkeznek egy bizonyos tv-és vetélkedőbe, akik sem énekelni, sem érthetően beszélni nem tudnak. Azért engedik őket a kamerák elé, hogy röhögjünk rajtuk. Embereket aláznak meg a tv nyilvánossága előtt. Kéne működni bizonyos szűrőnek. Ha már az egyénnek nincs belső kontrolja, akkor kéne egy külső, aki azt mondja: ne haragudj, de téged nem engedünk a kamera elé, mert ezzel neked tennénk rosszat. Bárki lehet valaki – most ezt sugallják. Pedig senki nem lesz egy pillanaton belül valaki. Azért meg kell küzdeni. Tudjuk: a különböző „fázisokat” nem lehet kihagyni. Azt látom: nincs rend a fejekben. Egy teljes agyamentség működik. Minden arra megy ki: ne gyártsunk, ne képviseljünk értéket. Ezen kéne sürgősen változatni.

 Medveczky Attila