| 
               2007.09.28. Egyházi
              oktatás – szűkös források Még
              a nyár elején teljesen előkészítetlenül újabb oktatási törvénycsomagot
              fogadtatott el a kormány a neki szolgai módon engedelmeskedő
              parlamenti többséggel. A törvénycsomag egyik hívószava ez
              volt: több pénz. Nos a több pénz bizony valahol elakadt.
              Viszont költségvetés jelentősen megnyirbálta a közoktatás
              egy főre eső finanszírozását, az úgynevezett normatív támogatást.
              A csökkenő normatívák mára azt eredményezték, hogy vannak
              olyan intézmények, ahol a bérekre sem elegendő az állami támogatás.
              Különösen fájdalmas sebeket kaptak az egyházi iskolák.
              Ugyanannyi gyereket fog lényegesen kevesebb pedagógus kevesebb pénzért
              tanítani.
              
               A
              harmadik évezred küszöbén a nevelésnek és így az egyházi
              iskolának is szembe kell néznie azokkal az új kihívásokkal,
              amelyeket a társadalom, a politika és a kultúra eredményezett.
              Különösképpen arra az értékválságra gondolhatunk, amely főleg
              a gazdag és fejlett társadalmakban széleskörű
              szubjektivizmusban, nihilizmusban jelentkezik: ezeket a tömegtájékoztató
              eszközök is sokszor terjesztik. Ahogyan régen az iskola volt az
              ablak a világra, ma sajnos a tv jelenti a gyermekeknek a világot,
              mert az érdekesebb, nem feleltet, nincs házi feladat, és ki
              lehet kapcsolni, ha nem tetszik. Lehet a tv színesebb, szerteágazóbb,
              de a világban való boldoguláshoz az a rendszerezett ismeret
              kell, amit az iskola ad. Munkára, erőfeszítésre az iskola
              sarkall, a tv a passzivitást sugallja. Az a mindenre kiterjedő
              pluralizmus, amely elárasztja a társadalmi tudatot, olyan eltérő,
              sőt egyes esetekben ellentétes gondolkodásmódokat hoz létre,
              hogy végül az egész társadalmi köztudatot is aláássa. Az
              egyházi iskola természetéből adódik nevelési programjának
              egyik legeredetibb eleme: a kultúra és a hit szintézise. Hiszen
              a tudás a hit fényében bölcsességgé nemesül, és világnézetté
              alakul. Ha a tudás és a hit között feszülő kapcsolat minden
              tantárgy lelkévé válik, akkor ez a tény egységet biztosít
              sokféleségben, és magából az iskolai tantárgyból kiindulva
              egységes szemléletet ad a világról, az életről, a kultúráról
              és a történelemről.
              
               Hazánkban
              az egyházi oktatást különösen sújtják az intézményfinanszírozási
              megszorítások, mert fenntartóik nem rendelkeznek olyan háttérintézményekkel,
              pénzforrásokkal, mint az önkormányzatok, amelyek ennek ellenére
              sincsenek irigylésre méltó helyzetben. A normatív támogatás
              csökkenését az egyházi iskolák fenntartói nem tudják
              kompenzálni. Egy felmérés szerint a katolikus iskolákban a
              tanulók 48 százaléka nagycsaládból származik, tehát több
              ezer gyermek eleve hátrányos szociális helyzetben van. Tudjuk:
              egy tankönyvcsomag ára elérheti a 15-16 ezer forintot is, s
              akkor még nem számítottuk be az írószerek, füzetek, vonalzók
              árait. Ha egy négygyerekes családot veszünk alapul, akkor
              bizony 100 ezer forintba is kerülhet az iskolakezdés. Az egyházi
              oktatást az ún. oktatási reformok is sújtják, mert azok
              ellentétesek a keresztény értékrenddel és a magyar oktatás
              hagyományaival. Miközben az ország mély erkölcsi válságban
              van, arról lehet hallani, hogy az állam az adófizetők pénzéből
              az egyházat finanszírozza. Felhergelik tehát a volt munkásőr
              Józsi bácsit, aki nagyot köp az Izsáki borozóban, ha papot lát
              a tv képernyőjén. Médiamanipulációval előidézik egy-egy
              településen a különböző gondolkodású szülők, pedagógusok
              konfliktusát, ami megkeserítheti az együttélést. Miért nem
              maga az egyház tartja fenn az iskolát? – hallhatjuk sokszor a
              médiában. A válasz erre nagyon egyszerű: a hazai felekezetek
              vagyonát a háború után államosították, és csak a
              kilencvenes évek közepétől kapták vissza. A megszakadt
              folytonosság miatt az egyházi vagyon nem termel elég saját
              forrást, ehhez szükség van az állam segítségére. A költségvetés
              által erre adott pénz egy része az adózók által az egyházaknak
              felajánlott összegből származik, ezt azonban jelentős részben
              magának az államnak kell kiegészíteni. Tény: a vallásos
              emberek ugyanúgy fizetik az adókat – amiből fenntartják az
              állami és önkormányzati intézményeket – mint bárki más,
              akkor, ha emberi jogaikból –jelesül a vallásszabadságból
              – következő, közfeladatot ellátó egyházi iskoláinkat ezen
              felül, mintegy plusz anyagi tehervállalással kell fenntartanuk,
              akkor végeredményképpen kétszeres adófizetésre vannak kényszerítve.
              Az SZDSZ már régóta azt a technikát választja, hogy nem
              egyenlő közpénzről beszél, hanem egyenlő állami pénzről.
              Jelenleg az önkormányzati iskola működésének egy részét közvetlenül
              folyósítja az állam fejkvóta néven, egy részét meg az adott
              önkormányzat teszi hozzá. Az egyházi iskolának a fejkvótát
              ugyanígy folyósítja az állam, az önkormányzati részt pedig
              – az országos önkormányzati átlag alapján – itt az állam
              teszi hozzá. Így egyenlő a közpénz-támogatás, függetlenül
              attól, hogy önkormányzati vagy állami-e az iskola. Az SZDSZ az
              önkormányzati átlagnak megfelelő részt egyszerűen elvenné
              az egyházi iskolába járó gyerekektől, ezért nem beszél soha
              közpénzről – mert abba bele kell számolni az önkormányzati
              részt is –, hanem csak állami pénzről.
              
               A
              nehézségek ellenére nem csökken, hanem növekszik a társadalmi
              igény az egyházi iskolák iránt. Nemcsak a színvonalas oktatás,
              hanem elsősorban a gondos nevelés miatt választják az egyházi
              iskolát azok a szülők is, akik közömbösek az egyházi tanok
              iránt. Azt látják, hogy a hatalmas anyagi gondok ellenére a
              pedagógusok sokkal többet foglalkoznak gyermekeikkel, mint az állami
              fenntartású iskolában. Azt is elmondhatjuk, hogy az egyetemi, főiskolai
              felvételi eredmények alapján felállított sorrendben az első
              száz iskola között tizenhárom-tizenöt katolikus gimnázium
              található. Az országos tanulmányi verseny helyezettjei hasonló
              arányban szerepelnek az első száz iskola között. Az ún. hozzáadott
              pedagógiai érték alapján felállított sorrendben az első
              helyen és az első tíz intézmény között négy katolikus
              iskola áll. Ez igen figyelemreméltó eredmény ahhoz képest,
              hogy az összes iskolának csupán 4%-a katolikus. Nagy értéke
              az egyházi intézményeknek, hogy az elkötelezett és jól képzett
              pedagógusok többségben vannak, sokaknál a hit és a szakmaiság
              egyformán magas szinten van. Tudatában vannak annak, hogy az
              egyházi iskola legfontosabb feladata az értékközvetítés, az
              erkölcsös és vallásos nevelés. Ezt tudják a szülők, azért
              mutatkozik ekkora igény az egyházi iskolákra. A szülők igen hálásak
              a katolikus intézményeknek, amelyekben a pedagógusok nem
              mondanak le a nehezen kezelhető, magatartási vagy pszichés
              zavarokkal küzdő, több kudarcot, bukást megélt gyerekekről,
              hanem személyes törődéssel, egyéni foglalkozásokon, felzárkóztató
              és fejlesztő pedagógiai-nevelési módszerek alkalmazásával
              segítik őket a teljes emberi élet kialakításában. 
              
               
               m.a.
               |