| 
               2007.09.28. Dolgokról,
              amelyeket a falon látnak A
              83 éves, minden létező szakmai és emberi elismerést
              megkapott, a tudományos világ által már-már szentként
              emlegetett C. G. Jung 1958 szeptemberében, halála előtt alig három
              évvel, Zürichben befejezte aktuális könyvét, amely – sok
              elmegyógyász professzor kollegájának őszinte megrökönyödésére
              – az UFO-jelenségek pszichológiai megközelítésével
              foglalkozott. Néhányan azt is megkockáztatták, hogy meghibbant
              az öreg. Pedig dehogy hibbant meg, azt csinálta, amit egész életén
              át előtte is: figyelte és értelmezni próbálta a lélek rezdüléseit.
              Könyvének egyik alcíme így hangzik: Dolgok, amelyeket az égen
              látnak. Mert, hogy ezen volt a lényeg – igenis látták az
              ufókat, egyre többen, egyre határozottabban. Először csak néhányan,
              aztán néhány százan, ezren, tízezren, majd szinte társadalmi
              méreteket öltően vált élménnyé az ufólátás. Ugyanis az
              ufók röpdösése, úgy Európában, mint Amerikában a második
              világháború befejezését követően kezdődött el, és így
              vagy úgy, de jó tíz éven belül kevés kivétellel mindenkinek
              lett legalább egy érdekes, izgató, ufószerű élménye az életben.
              A legnépszerűbb, legeladhatóbb, legelevenebb világtémává vált
              az UFO hatéves kortól százéves korig bezárólag. És Jungot
              ez rakadta meg. Ő alapvetően nem azt vizsgálta, hogy léteznek
              UFO-k vagy nem - ezt a témát átengedte más diszciplínák
              kompetenciakörébe (csillagászat, fizika, aerotechnika, űrkutatás)
              -, ő abból indult ki, hogy valami, amit százezrek látnak, észlelnek,
              átélnek, amitől némelyek eufórikussá, mások vallásossá válnak,
              míg mások idegösszeomlást kapnak, az pszichológiai értelemben
              nagyon is létező! Olyan, amivel foglalkoznia kell a lélekgyógyászatnak.
              És a 83 éves agg professzornak nem derogált 
              leszállni a hivatalos tudományosság arany trónusáról
              és elmerülni az ufózás médiától, áltudományoktól és
              szenzáció hajhászástól hangos jelenségeiben. Ezt írja az
              1959-ben megjelent műben: „Ha egyszeri esetről van szó,
              az, amit láttak, lehet szubjektív vízió, több vagy éppenséggel
              sok egyidejű megfigyelés esetén pedig kollektív vízió
              (hallucináció). A pletykához hasonlóan egy efféle pszichikai
              jelenségnek kompenzáló jelentősége lenne, ez tudniillik a
              tudattalan spontán válasza lenne a jelenlegi tudati szituációra,
              illetve az attól a szemmel láthatóan kiúttalan politikai 
              világhelyzettől való félelemre, amely bármikor
              egyetemes katasztrófába torkollhat.”
              
                              
              Ezen a ponton szakadjunk el az UFÓ-k világától, ugyanis
              nem róluk akarok írni, hanem egy másik rejtélyes jelenségről,
              amelynek léte és példátlan méretű globális elterjedtsége
              évek óta foglalkoztat, de sajnos csak engem. 1961-ben, méltó
              utód nélkül meghalt ugyanis a tiszteletre méltó Carl Gustav
              Jung, és ma nincs karakteres tudós, akit érdekelni tudna a világ
              fiataljainak legegyetemesebb pszichés kényszerjelensége: a
              grafiti.  Napjainkban
              ugyanis a falon láthatók rejtélyes jelek, nem az égen. Mitől
              van az, hogy a madridi, a New York-i, a marseill-i, az amsterdami
              vagy a budapesti metrókocsikon, kívül és belül ugyanazon
              grafiti motívumok  köszönnek
              vissza? Mitől van, hogy Ózdon, Párizsban, Szolnokon, Kolozsváron,
              Budapesten, Münchenben és Lisszabonban az aluljárók , a pályaudvarok
              és a bemázolt vasúti vagonok grafiti ábrái teljesen
              csereszabatosak? Mi lehet a pszichés oka annak, hogy olyan
              fiatalok, akik a világon mindenben, de mindenben különböznek
              egymástól – (bőrszínben, anyanyelvben, származásban, vallásban,
              kultúrában, iskolázottságban, családi-társadalmi-történelmi
              háttérben, mentalitásban, lehetőségekben, anyagiakban, ízlésben
              stb.) -, mintha kopíroznák egymás grafiti-elemeit, annyira
              azonos motívumokat gyártanak – ösztönösen és tudatlanul. Nézem
              a ljubljanai riportot, de a háttérben látható. grafitival „ékesített”
              utcarészlet lehetne Rómában, Szegeden vagy Bostonban is,
              ugyanis semmiféle helyi jelleg, fajtaspecifikusság, 
              beazonosítható eredetiség nincsen rajta. Még csak a
              nyelv sem segít, a grafiti ugyanis nem felirat, hanem képi üzenet,
              szimbólum, igaz, gyakran áll betűkből, de ezek összeolvashatatlanok,
              értelmetlenek. Mitöbb, a jelentésnélküliség, az értelmezhetetlenség 
              lényegük része.
              
                              
              Mondhatnánk persze, hogy eltúlozom a dolgot, hiszen mióta
              világ a világ a gyerekek és a fiatalok telefirkálják a
              falakat, WC-ajtókat. Hivatkozhatnánk akár a világhírű
              Brassai fotókra, melyek között van egy sorozat, amely a
              ’30-as évek Párizsának falfirkáit örökítette meg.
              Csakhogy, virítsanak bármilyen nyelven, 
              a „jani hüje” és a „Karesz szereti Böbét”
              feliratok, de még az illemhelyek ajtajának belső felületén
              olvasható, gyakran precíz adatolással alátámasztott vallomások
              is lényegükben különböznek a grafititól: információk,
              amelyek a rációt veszik célba. De mit vesz célba a villamos ülésének
              háttámláját kínai írásjelekre emlékeztető, önmagán kívül
              a világon semmit sem jelentő, ezért kissé rejtélyes
              krikszkraksz motívum, amely ezzel együtt is elterjedtebb a világban,
              mint a dollár, az euró vagy az angol nyelv ismerete együttvéve?
              Ami pedig engem igazán izgatna, és ebben 
              tudna pótolhatatlan segítséget adni Jung: a tizenhatéves
              budapesti proligyereket mi motiválja, hogy zsebpénzéből
              megvegye a méregdrága festékszóró palackokat, és egész éjjel
              – mert nappal túl veszélyes – azért utazgasson a
              villamoson, hogy minden létező tenyérnyi helyet, ami még
              tiszta és szabad, ellásson grafitijaival? Fiataljaink számára
              miért kihívás a tiszta felület, miért érzik úgy, hogy azon
              nekik nyomot kell hagyni, méghozzá pontosan azt a bizonyos, amúgy
              személyiségükkel semmiféle kapcsolatban nem lévő grafiti
              nyomot?
              
                              
              Megérteném – ha nem is feltétlenül örülnék neki -,
              ha a frissen lefestett falfelületre barátnőjük arcképét, nevét
              rajzolnák, netán ha hirdetést ragasztanának fel, ha szerelmi
              vallomást, politikai odamondást, jelmondatot, 
              esetleg egy jó viccet írnának fel. Ennek ugyanis érteném
              a logikáját. A grafiti logikáját nem értem, ugyanis nincs
              neki. És mégis: azok a fiatalok, akiket hét ökörrel nem lehet
              rávenni, hogy tanuljanak, ha még tanulók, vagy dolgozzanak, ha
              már annyi idősek, vagy hogy részt vegyenek valami normális
              dologban, fáradhatatlan energiával, idő- és pénzáldozattal
              gyártják, gyártják, gyártják a graffitiket Seattle-től Athénig,
              és tovább. Szeretnék figyelmeztetni rá, hogy a grafiti-jelenség
              komoly, szaktudományos (pszichológiai, művészettörténeti,
              szimbolikai) elemzése még el sem kezdődött! Pedig nem fogjuk
              megúszni, ugyanis nem periférikus dologról van szó. Végezetül
              el kell árulnom: a graffitivel kapcsolatos kutakodásomat alapvetően
              nem a kíváncsiság vezérli, hanem a félelem. Féltem ezeket a
              fiatalokat a jövőtől, pontosabban a jövőtlenségtől, és
              valami azt súgja, hogy a világméretűvé vált graffitizési mánia
              valójában az ő ki nem mondott, de megélt félelmeiknek a hozadéka.
              Én ugyanis hiszek Jungnak, és újból idézném 1958-as, az
              UFO-hisztéria kapcsán lejegyzett mondatait: „…egy efféle
              pszichikai jelenségnek kompenzáló jelentősége lenne, ez
              tudniillik a tudattalan spontán válasza a jelenlegi tudati szituációra,
              illetve…  a kiúttalan
              politikai világhelyzettől való félelemre, amely bármikor
              egyetemes katasztrófába torkollhat.”
              
               
              Szőcs
              Zoltán
              
               |