| 
               
                2008.04.04.  
              Anton
              Pavlovics Csehov: Sirály 
              (Bárka Színház) 
              A
              11. évadában járó Bárka Színház és a Kecskeméti Katona József
              Színház közös produkciója ez a darab, amit 2008. január 25-én
              a Bárkában, február 22-én pedig a Kecskeméten mutattak be.
              Egy hónapban úgy 4-5 alkalommal adják elő Pesten és Kecskeméten
              is. A Sirályt Csehov 1896-ban írta, és még abban az évben el
              is játszották Szentpéterváron, de a darab csúfosan megbukott.
              Két év múlva a Moszkvai Művész Színház tűzte műsorára,
              itt viszont szerették a nézők. A Sirálynak nincs cselekménye,
              ami mégis történik benne, az nem a színpadon, hanem a színfalak
              mögött, illetve a 3. és 4. felvonás között eltelt 2 évben
              megy végbe. Tárgya az emberi lét kilátástalan szomorúsága,
              a remények és az életcélok széthullása, az emberi
              kapcsolatok kuszasága. A Sirályban mindenki boldogtalan és magányos.
              Az első három felvonás időtartama egy hét, s ezalatt a
              filozofálgató társalgásokból fokozatosan feltárul a szereplők
              elhibázott életének mély és reménytelen boldogtalansága. Az
              emberek közötti igazi kapcsolat lehetetlenségének leginkább
              szembeötlő tünete, hogy mindenki másba szerelmes, és nem
              abba, aki őt szereti. De nem csupán a viszonzatlan szerelem az
              általános elégedetlenség forrása, a darab idősebb és
              fiatalabb hősei jórészt önmagukkal is meghasonlott emberek,
              akik többé-kevésbé kénytelenek szembesülni életük kisiklásával,
              sorsuk megfeneklésével. 
              Az
              ünnepelt színésznő, a 43 éves Arkagyina a tőle fiatalabb
              szeretőjével, a  körülrajongott
              íróval, Trigorinnal együtt érkezik látogatóba barátja,
              Szorin birtokára. Itt tartózkodik Arkagyina húszas éveinek
              elején járó fia, Trepljov, aki igazi író szeretne lenni. Velük
              van a fiú szerelme, Nyina, aki arról álmodozik, színésznő
              lesz. A naiv Nyina beleszeret az önző Trigorinba, akit
              megperzsel ebben az ártatlan lányban fellobbanó tűz. Arkagyina
              mindenáron meg akarja tartani a férfit, ezért gyorsan
              elutaznak. Arkagyina a barátjánál töltött pár napban sem
              sokat törődik a fiával, unottan nézi végig a Nyina által előadott
              színdarabját. Trepjov Arkagyina és Nyina miatt féltékeny
              Trigoninra, haragszik anyjára kettejük rossz kapcsolata miatt
              is. Az eltelt 2 év tovább mélyíti az emberi sorsok tragédiáját.
              Nyina elszökött hazulról, összeállt Trigorinnal, az öntelt
              író - ahogyan várható volt - elhidegült tőle, és visszatért
              Arkagyinához. A csalódott Nyinából ugyan színésznő lett, de
              a Teremtőtől mert nem kapott annyi talentumot, hogy igazi művész
              legyen. Trepljov széttépi kéziratait és öngyilkos lesz,
              Szorin is meghal, Nyina tehetsége és tehetségtelensége közötti
              érzései között vergődik, Trigorinnak pedig mindez csak kiváló
              novellatéma, Arkagyina pedig homokba dugja a fejét. Az előadást
              a filmrendezőként is ismert Szász János rendezi. Tulajdonképpen
              nem lehet tudni, hogy mit akar, ezért félmegoldásokra épül a
              produkció. A cselekményt megtartja, nem változtat rajta, hangsúlyai
              is megmaradnak, így aztán a darab megjelenítésében akadnak
              szokatlan, értelmetlennek és funkciótlannak tűnő megoldások.
              Ezek közé tartozik az a borzalmasan sivár környezet, amiben a
              játék folyik. Elhagyott szovjet laktanyákban lehet látni olyan
              elrozsdásodott vízcsapokat, törött tükröket, kibelezett hűtőket,
              rozoga széksorokat, cirill betűs plakátokat meg mindenféle
              kacatokat, amik ezeket a Khell Zsolt által tervezett díszletet
              alkotják. 
              Jól látható helyen függ a „dramaturgiai” puska, amivel a végén
              Trepljov főbe lövi magát, és ott terpeszkedik egy hatalmas
              kerevet is, amiből az edzett néző arra következtet, ebben
              bizony nagy hancúrozás lesz, mert ma már semmiféle színjáték
              nem képzelhető el csillagokat lerúgó ágyjelenet nélkül. A
              publikum nem is csalódik, Arkagyina szexuális vonzerejével
              akarja legyőzni negyedszázaddal fiatalabb vetélytársnőjét és
              meggyőzni Trigorint, hogy vele maradjon és ne Nyinával. Olyan
              fehérneműben pózol és csábítja el, amilyeneket a kukkoldák
              túloldalán viselnek a lányok. Erős gerjedelmében rámászik
              az alig védekező férfire, megerőszakolja, mire az megtörik,
              és nem hagyja el. Az már fel sem tűnik a közönségnek, hogy a
              „meglátni és megszeretni” pillanatában Trigorin rögtön
              Nyina combja közé nyúl, vagy a búcsúzáskor úgy odaszorítja
              a falhoz, hogy szinte felkeni rá. Arkagyinát Varjú Olga jeleníti
              meg, Szász János vele babrált ki a leginkább, szegénynek kell
              „ingben, glóriában” meztelenkednie, ezt leszámítva becsületesen
              megállja a helyét. A Trepljovot alakító Balázs Zoltán hangképzési
              technikáján javítani kéne, úgy hadar, hogy alig lehet érteni,
              amit mond. A fennhéjázó Trigorint Alföldi Róbert játssza,
              furcsa őt ilyen nőfaló karakterként látni. A címszerepet
              Bognár Gyöngyvér viszi fel a színre, kedves és bájos,
              nyugtalan és elégedetlen – ahogyan ezt a figura megkívánja.
              Csehov ha látná, bizony alig ismerne rá a drámájára, mert a
              Sirálynak ebből a változatából amolyan öszvér előadás
              sikeredett ki. A lepusztult környezetben, mai ruhákban, a punkok
              bakancsos varjú-viseletében, vagy a turkálók, bolhapiacok
              eleganciájában ágáló színészek tényleg az író szövegét
              mondják, de ebből a kettős ellentétből létrejövő
              egyvelegben sajnos nem annyira hatnak Csehov gondolatai. 
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |