vissza a főoldalra

 

 

 2008.04.11. 

Majdnem szűz

(Bacsó Péter filmje)

Bacsó Péter az idén töltötte be 80. életévét, és ünnepélyesen bejelentette, több filmet nem készít, a Majdnem szűz az utolsó alkotása. Ha a jámbor moziba járó rosszmájú akar lenni, akkor nem veszi komolyan ezt a mondatát, mert a harmatgyönge De kik azok a Lumnitzer nővérek? után is azt nyilatkozta, ez az utolsó, nincs tovább, és csodák csodájára - mégis lett. Hattyúdalának szánt filmjét tavaly nyáron forgatta, az utómunkálatokat ez év elején fejezte be, így a Filmszemlére sem tudta küldeni. A multiplexekben március 20-tól ülhetnek be rá a nézők, a forgalmazók tehát a szélesebb közönséget célozzák meg vele. A Majdnem szüzet Bacsó Péter nem csak rendezte, hanem a forgatókönyvét is ő írta. A valós élet több motívumát építette be, ugyanis egy újságcikkben olvasta, hogy uniós támogatással olyan tanfolyam indul, amiben a nők legősibb mesterségét űző, de azt abbahagyni kívánó lányokat átképzik menedzserekké. Bacsó Péter el is ment, és megnézett egy ilyet, beszélt a hallgatókkal, sőt fel is kérte őket, segítsenek neki, hogy filmje hiteles legyen. A lányok készségesen álltak a rendelkezésére, rengeteg sztorit meséltek el. Az is megtörtént esemény, amikor a Magyarországi Prostituáltak Érdekvédelmi Egyesülete találkozót kért a miniszterasszonytól, aki azonban – lányos zavarában – előre bejelentett időpontjukban nem fogadta őket. Ez a szégyenlős közhivatalnoknő nem más, mint Lévai Katalin, az MSZP ma már Brüsszelbe kiküldött EU képviselője, aki akkor az Esélyegyenlőségi Minisztériumot vezette...A Majdnem szűz főszereplője az intézetből frissen kikerült Árva Boróka. Nevét onnan kapta, hogy alig pár napos korában a szülőanyja egy nagy, zörgős neylonszatyorba téve aggatta fel őt a kórház borókabokrára. Ez a helyes, szeretetre éhező lány végre „embernek” akarja érezni magát, ezért az otthontámogatási segélyéből kiveszi az egyik elegáns pesti szálloda lakosztályát. Vele tart szerelme, János, aki csak kihasználja a gyanútlan lányt. A pénz persze hamar elfogy, és a „barát” már ott a hotelben egy javakorabeli úrhoz küldi őt. Boróka viszolyogva ugyan, de megteszi, amit János kér. János albérletébe Boróka beköltözik, és János parkoló ellenőri fizetését úgy egészíti ki, hogy kuncsaftokat küld a lányhoz. A buta, még mindig naiv Boróka nem veszi észre, mire megy ki a játék, könnyeit nyelve egyezik bele a testi ellenszolgáltatásokba. Azután János egy Harley Davidson motorért eladja őt a haverjának, a lányokat futtató Ronaldónak, aki ezt a jobb sorsra érdemes fiatal nőt kiállítja az országútra. Mindenféle „vendégei” akadnak, aki között van egy egész török kamionos csapat, magas rangú közszolga és olyan, a párja félrelépéseiért perverz módon bosszút álló feleség, aki filmre veszi férjét, amint Borókával szexel. A lány azonban az első adandó alkalommal megszökik. Megkísérti a szerencséjét, a lottózóban találkozik a széplélek Móriccal, aki megvédi őt Ronaldótól, mert – természetszerűen – az rögtön rátalál, és vissza akarja küldeni a „placcra”. A grafikus Móric érettségi bizonyítványt hamisít Borókának, aki így beiratkozhat az átképző tanfolyamra, ahol eminens diák válik belőle, káprázatos ötletei vannak a piros esernyők piacra dobásához. Csakhogy Ronaldó nem hagyja annyiban a dolgot, Móricon áll bosszút, eltöri szegény fiú karját. Friss diplomája adta önbizalmában Boróka leszámol életének mindkét megkeserítőjével: az edzőteremben megszégyeníti és zöld festékkel lefújja a gonosz Ronaldót, majd a felül a csúnya János motorjára, és kisebb balesetet okozva rendőrkézre juttatja őt, ugyanis a Harley Davidson lopott volt. Boróka és Móric végre egymásra talál, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. Bacsó Péter filmjében vannak kőkemény alvilági és olcsó szexjelenetek, amik közben Boróka fejében átrendeződnek az események, de ennek a belső fejlődésnek a megállói alig látszanak, ugyanis a rendező nem érzékelteti azt a lelki folyamatot, aminek eredményeként ez a prostitúcióra kényszerített lány eljut önmaga megváltásáig. Bizonyos részek az élet szagát árasztják, de vannak nehezen hihetők is. Ez utóbbiak közé tartozik, ahogyan Boróka móresre tanítja a szörnyeteg Ronaldót, aki a könnyű kis festékpermetezés után futni hagyja az ő aranytojást tojó tyúkocskáját. Ízetlenek a bibliai utalások, így a lábmosás gesztusa, vagy amikor a török kamionsofőrök egy megcsonkított testű keresztfa alatt hagyják a lányt, aki elkeseredettségében jól odamondogat a fej- és lábnélküli Jézusnak. Ubrankovics Júlia szerepmegformálásáról csak felsőfokon lehet beszélni, ő nélküle nézhetetlen lenne a film. Nagyon mutatós, mindemellett kifogástalanul játssza el a figurában rejlő szeretetre méltó kislányt és meggyötört felnőtt örömlányt! A dúvad Jánost Hujber Ferenc, a strici Ronaldót Kaszás Gergő, a mimózalelkű Móricot Tóth Attila alakítja. Bacsó Péter filmje felemásra sikeredett. Nem tudta eldönteni, hogy erről a belülről tiszta, de mocsokban vegetáló magyar lány történetéből olyan neorealista filmet készítsen, mint Fellini a Cabiria éjszakái-ban, vagy olyan cukormázzal bevont mozit, mint ami a Gary Marshal-féle Micsoda nő!-ben látható.

 Dr. Petővári Ágnes