| 
               
                2008.04.11.  
              Majdnem
              szűz 
              (Bacsó Péter filmje) 
              Bacsó Péter
              az idén töltötte be 80. életévét, és ünnepélyesen
              bejelentette, több filmet nem készít, a Majdnem szűz az utolsó
              alkotása. Ha a jámbor moziba járó rosszmájú akar lenni,
              akkor nem veszi komolyan ezt a mondatát, mert a harmatgyönge De
              kik azok a Lumnitzer nővérek? után is azt nyilatkozta, ez az
              utolsó, nincs tovább, és csodák csodájára - mégis lett.
              Hattyúdalának szánt filmjét tavaly nyáron forgatta, az utómunkálatokat
              ez év elején fejezte be, így a Filmszemlére sem tudta küldeni.
              A multiplexekben március 20-tól ülhetnek be rá a nézők, a
              forgalmazók tehát a szélesebb közönséget célozzák meg
              vele. A Majdnem szüzet Bacsó Péter nem csak rendezte, hanem a
              forgatókönyvét is ő írta. A valós élet több motívumát építette
              be, ugyanis egy újságcikkben olvasta, hogy uniós támogatással
              olyan tanfolyam indul, amiben a nők legősibb mesterségét űző,
              de azt abbahagyni kívánó lányokat átképzik menedzserekké.
              Bacsó Péter el is ment, és megnézett egy ilyet, beszélt a
              hallgatókkal, sőt fel is kérte őket, segítsenek neki, hogy
              filmje hiteles legyen. 
               A
              lányok készségesen álltak a rendelkezésére, rengeteg sztorit
              meséltek el. Az is megtörtént esemény, amikor a Magyarországi
              Prostituáltak Érdekvédelmi Egyesülete találkozót kért a
              miniszterasszonytól, aki azonban – lányos zavarában – előre
              bejelentett időpontjukban nem fogadta őket. Ez a szégyenlős közhivatalnoknő
              nem más, mint Lévai Katalin, az MSZP ma már Brüsszelbe kiküldött
              EU képviselője, aki akkor az Esélyegyenlőségi Minisztériumot
              vezette...A Majdnem szűz főszereplője az intézetből frissen
              kikerült Árva Boróka. Nevét onnan kapta, hogy alig pár napos
              korában a szülőanyja egy nagy, zörgős neylonszatyorba téve
              aggatta fel őt a kórház borókabokrára. Ez a helyes,
              szeretetre éhező lány végre „embernek” akarja érezni magát,
              ezért az otthontámogatási segélyéből kiveszi az egyik elegáns
              pesti szálloda lakosztályát. Vele tart szerelme, János, aki
              csak kihasználja a gyanútlan lányt. A pénz persze hamar
              elfogy, és a „barát” már ott a hotelben egy javakorabeli úrhoz
              küldi őt. Boróka viszolyogva ugyan, de megteszi, amit János kér.
              János albérletébe Boróka beköltözik, és János parkoló
              ellenőri fizetését úgy egészíti ki, hogy kuncsaftokat küld
              a lányhoz. A buta, még mindig naiv Boróka nem veszi észre,
              mire megy ki a játék, könnyeit nyelve egyezik bele a testi
              ellenszolgáltatásokba. Azután János egy Harley Davidson motorért
              eladja őt a haverjának, a lányokat futtató Ronaldónak, aki
              ezt a jobb sorsra érdemes fiatal nőt kiállítja az országútra.
              Mindenféle „vendégei” akadnak, aki között van egy egész török
              kamionos csapat, magas rangú közszolga és olyan, a párja félrelépéseiért
              perverz módon bosszút álló feleség, aki filmre veszi férjét,
              amint Borókával szexel. A lány azonban az első adandó
              alkalommal megszökik. Megkísérti a szerencséjét, a lottózóban
              találkozik a széplélek Móriccal, aki megvédi őt Ronaldótól,
              mert – természetszerűen – az rögtön rátalál, és vissza
              akarja küldeni a „placcra”. A grafikus Móric érettségi
              bizonyítványt hamisít Borókának, aki így beiratkozhat az átképző
              tanfolyamra, ahol eminens diák válik belőle, káprázatos ötletei
              vannak a piros esernyők piacra dobásához. Csakhogy Ronaldó nem
              hagyja annyiban a dolgot, Móricon áll bosszút, eltöri szegény
              fiú karját. Friss diplomája adta önbizalmában Boróka leszámol
              életének mindkét megkeserítőjével: az edzőteremben megszégyeníti
              és zöld festékkel lefújja a gonosz Ronaldót, majd a felül a
              csúnya János motorjára, és kisebb balesetet okozva rendőrkézre
              juttatja őt, ugyanis a Harley Davidson lopott volt. Boróka és Móric
              végre egymásra talál, és boldogan élnek, míg meg nem halnak.
              Bacsó Péter filmjében vannak kőkemény alvilági és olcsó
              szexjelenetek, amik közben Boróka fejében átrendeződnek az
              események, de ennek a belső fejlődésnek a megállói alig látszanak,
              ugyanis a rendező nem érzékelteti azt a lelki folyamatot,
              aminek eredményeként ez a prostitúcióra kényszerített lány
              eljut önmaga megváltásáig. Bizonyos részek az élet szagát
              árasztják, de vannak nehezen hihetők is.  Ez
              utóbbiak közé tartozik, ahogyan Boróka móresre tanítja a szörnyeteg
              Ronaldót, aki a könnyű kis festékpermetezés után futni
              hagyja az ő aranytojást tojó tyúkocskáját. Ízetlenek a
              bibliai utalások, így a lábmosás gesztusa, vagy amikor a török
              kamionsofőrök egy megcsonkított testű keresztfa alatt hagyják
              a lányt, aki elkeseredettségében jól odamondogat a fej- és lábnélküli
              Jézusnak. Ubrankovics Júlia szerepmegformálásáról csak felsőfokon
              lehet beszélni, ő nélküle nézhetetlen lenne a film. Nagyon
              mutatós, mindemellett kifogástalanul játssza el a figurában
              rejlő szeretetre méltó kislányt és meggyötört felnőtt örömlányt!
              A dúvad Jánost Hujber Ferenc, a strici Ronaldót Kaszás Gergő,
              a mimózalelkű Móricot Tóth Attila alakítja. Bacsó Péter
              filmje felemásra sikeredett. Nem tudta eldönteni, hogy erről a
              belülről tiszta, de mocsokban vegetáló magyar lány történetéből
              olyan neorealista filmet készítsen, mint Fellini a Cabiria éjszakái-ban,
              vagy olyan cukormázzal bevont mozit, mint ami a Gary Marshal-féle
              Micsoda nő!-ben látható.
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
              
              
              |