| 
               
                2008.04.18.  
              Zichy
              Mihály látomásai 
              A
              szentpétervári Ermitázs és a Magyar Nemzeti Galéria közös
              kiállítása a budai Várban 2008. március 23-ig volt
              megtekinthető. 
              
               
              
               Hogy ő a rajz Paganinije virtuóz vonaljátéka alapján,
              eddig is tudtuk. Az, hogy már-már forradalmi hevületű társadalomjobbító
              energia is vezérelte, a teljes életmű igazolásával fölismerésünket
              gyarapította. Több ezer rajz utal munkásságának mennyiségi bőségére:
              vizuális nagybirtok tulajdonosa. Romantikus hősiességgel indítja
              festői pályáját érzelmei koreográfiája alapján, Krisztusa,
              Imádkozó asszonya, az 1946-os Mentőcsónakja erre példa. Az
              első nagy mű a Sírbatétel, ahogy szinte szakad lefelé az élettelen
              test, mint Rembrandtnál. E korszakát extrém drámaiság
              jellemzi, ez a Sírrablók festőileg fogalmazott lélektani háttere.
              Mint Balzac regényeiben, Zichy rajzok légióival foglalja össze
              az élet enciklopédiáját, mely térben Grúziától a pompás
              skót fáklyatáncig terjed, vonalakkal tömöríti a pergő idő
              múló és múlhatatlan eseményeit. Zichy Mihály mindmáig az
              egyetlen, aki a rejtélyesen összefüggő Milton-Goethe-Madách-
              művet egyaránt rokon szemléletű és fogalmazású rajzokkal kíséri,
              értelmezi. Ez olyannyira érdekes és izgalmas egyben, hogy Zichy
              Madáchsorozata Gorkijt is egy jelentős tanulmány megírására
              ihlette. Mindez angol és német nyelven is hívogathatná a világot
              fővárosunkban Madách remekművének fogadásával. Mindez ismét
              két változatban, hiszen az egyik megoldás Zichy rajzainak díszleteivel,
              a másik modern elképzelésekkel értelmezhetné az írásmű
              kimeríthetetlenségét. Máskülönben Zichy Mihály remek Gogol,
              Byron. Rusztaveli illusztrációi is híresek, Arany balladáinak
              rajzi kísérete is, az Igor ének és Shakespeare Falstafjának
              grafikai folytatása. Talán halvány vagy erős
              lelkiismeret-furdalása is hozzájárult a cári szolgálatvállalása
              után, hogy vonalakkal az aradi vértanúk tragédiáját is idézze,
              nemcsak Kinizsi Pál alakját, hanem Petőfi Föltámadott tengerét.
              Világpolgár volt, mint Liszt Ferenc, de magyar maradt Szentpétervárott,
              Tbilisziben is. Párizsban nemkülönben, hiszen mindvégig a kiváló
              francia Theophile Gautier barátja és szellemtársa volt, e
              kapcsolat rajzi eredményei ismertek. Remek az 1875-ben
              keletkezett Orgiája, akár Madách Imre római színe grafikai
              gyermekének is ítélhetjük. Az orosz cárok koronázásainak, a
              vadászjelenetnek és kártyáknak – bár ezek munkásságának
              melléktermékei – a vonalritmusa kifogástalan eleganciájú. Lírai
              rezdülések is éltetik, erről tanúskodik az Erzsébet királyné
              Deák ravatalánál három változata. Főműve, mely 1878-ban
              botrányt kavart és máig grandiózus mű méretben és hatásában
              egyaránt, A rombolás géniusza. Kétségtelen, bizonyos Waldmüller
              és Kaulbach-hatás érzékelhető a kompozíción, de nem ez a lényeg,
              hanem annak a kínzó problémának képi felvetése, hogy a világ
              egyedül van, az adott eszmék jórészt használhatatlanok. Az erőszak
              mindenképpen, melyet az inkvizíció, a hatalom gyakorol. Kétségtelen,
              e monumentális mű Csontváry előzetese, a mestersége nézőpontját
              tekintve Benczúr Budavár látomásával rokon, eszmeileg azonban
              más, napjaink megoldatlan gyötrelmeihez is vezet szépséggel
              hessentve az árnyakat, az erkölcs kötelességére intve
              mindannyiunkat. Az Autodafé is erős képi mementó, minden régi
              és új inkvizíció száműzése életünkből a vizuális szépségteremtés
              határozott eszközeivel. Zichy Mihály életműve nemcsak gyönyörködtet,
              hanem emberi közösségünket jobbításra kötelezi. 
              
               
              Utóirat
              a Zichy Emlékkiállításhoz 
              
               
              Most
              jelent meg a Népszabadságban P. Szűcs Julianna cikke Zichy Mihályról.
              Ezúttal is fanyalog. A fanyalgás a csak önmagához nem szigorú
              kritikus állandó alapállása. Fanyalgott ott Munkácsyról,
              fanyalgott Székely Bertalanról, most szegényes tarsolyában
              Zichy Mihály van soron. Én is csak most jöttem rá sok morgásom
              közepette, mi az oka ennek. Csak az, hogy P. Szűcs Julianna,
              ahelyett, hogy a szerzők tényleges erényeit és hányait
              elemezné, saját elvárásait kéri számon. Ez teremti a
              kritikai csődhelyzetet, azt, hogy neki semmi nem tetszik, mert
              Zichy Mihály sem P. Szűcs Júlia, hanem kizárólagosan Zichy
              Mihály. Fölfogni nem tudom a bevezetőt: „A Nemzeti Galéria
              sokat tanult a maga gerjesztette Munkácsy-hisztériából.”
              Eszement állítás, hogy Munkácsy „a gazdag szegények és
              szegény gazdagok agyonünnepelt másodlagos frissességű
              szalonfestője.” Rátér Zichyre és szörnyű ítéletet mond:
              „Madách és Arany János illusztrációi is túl vannak az
              objektív ítélhetőség határán.” Ami nem „objektív”,
              az P. Szűcs Julianna megalapozatlan rideg véleménye. Csak az
              gondolkodtat el a kritikus főpapnő szavaiból, miszerint cári
              festőként készült „látványriportozásai” meghaladottam másodlagosak,
              de ez életműve mellékszála, s melyik festőnek nincs ilyen
              csak korához igazodó ciklusa? Kifogásolja a futtatott művészettörténész,
              hogy nem igazodott Zichy Mihály Párizshoz, pedig Theophile
              Gautier hívása lehetősége és távlata volt, amit
              elszalasztott. Nem! Theophile Gautier 
              kiváló XIX. századi szellemiség, de ha Zichy Párizsba
              rohan, akkor ma második Manet lenne, s erre mi szükség? Így
              lett törvényei szerint Zichy Mihály. Máskülönben ez P. Szűcs
              Julianna fóbiája, mindenki legyen ki tudja, mi, csak önmaga
              nem. Zichy csak a saját belső várakozását valósította meg
              sajátos és kimagasló rajzi képességei alapján. Így lett egyéniség,
              aki bár nem kísérte alkotását siker, A rombolás géniusza
              mestermű. P. Szűcs Gustave Doréval is példálózik, dehogy
              nagyobb Zichy Mihálynál, dehogy. Nem az a baj, hogy …
              asszonyunk dühös kopársága kifejti eszméit, hanem az, hogy
              durva rombolásának nagy példányszámú napilapunk évek óta
              helyet ad tévedést tévedésre halmozó írásainak.
              
               
              Losonci Miklós
              
              
              |