| 
               
                2008.04.18.  
              Friedrich
              Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása 
              (József Attila Színház)
              
               
              Dürrenmatt
              német nyelven írt, 1921-ben született Svájcban, evangélikus
              lelkészcsaládban, így pályakezdésének világképét a
              protestáns színezetű egzisztencializmus határozta meg: „A
              világ abszurd, érthetetlen, mint ahogy Isten akarata sem érthető.”
              Ehhez a világnézeti koncepciójához a groteszk komédiában találta
              meg a megfelelő formát. Első jelentős műve, A nagy Romulus,
              amit 1949-ben vetett papírra. A múltba helyezi a cselekményt,
              de saját korának kihívásaira keresi a választ, ugyanis Dürrenmattnak
              a történelem csupán példatár. Az 1953-ban írt Angyal szállt
              le Babilonba című komédiája meglehetős iróniával előadott
              megváltástörténet, amiben a jóléti állam eszményének
              ellentmondásait mutatja meg. A tudományos felfedezések veszélyeiről
              szóló tragikomédiájában, A fizikusokban a hidegháború és a
              fenyegető világkatasztrófa ellen emeli fel a szavát. Dürrenmatt
              sokat merít a régi és a modern dráma mestereitől,
              gondolataikat, módszereiket új köntösbe bujtatja, sajátos
              hangvétellel adja tovább. Brechttől átveszi az elidegenítő
              technikát, a példázatszerűséget, ugyanakkor olyan fejtetőre
              állított világot jelenít meg, mint az abszurd drámaírók. A
              naturalista formát elveti, de megőrzi a hagyományos hely-idő-cselekmény
              hármas egységét. Színpadi műveiben a drámai feszültség
              forrása valamilyen erkölcsi, történetfilozófiai kérdés. Komédiái
              erős gondolatiság mellett tragikus élményeket fejeznek ki. 
              Dürrenmatt 69 évet élt, 1990-ben halt meg.
              
               
              
               Dürrenmatt
              1956-ban írta Az öreg hölgy látogatását. 1964-ben már film
              is készült belőle Ingrid Bergmann és Anthony Quinn főszereplésével.
              Magyarországon is gyakran játsszák, olyan nagyformátumú művészek
              alakították az öreg hölgyet, mint Sulyok Mária, Psota Irén,
              Ruttkai Éva. A József Attila Színházban ez év január 13-án
              mutatták be. Dürrenmatt ebben a drámájában találja meg
              leginkább azt az optimális egyensúlyt, ami a groteszk-komikum
              és korunk démoni megnyilvánulásainak súlyos mondanivalója között
              feszül. A dráma hátborzongatóan abszurd példázat arról a társadalomról,
              amelyben a pénz ereje mindenható, és a jólét ára a bűn. A
              cselekmény színhelye egy képzeletbeli kisváros, Güllen. A város
              egykori szülötte, a milliárdos Claire Zahanasssian hazatér,
              hogy megbosszulja sérelmét: egymilliárdot ajánl fel a városnak,
              ha első szeretőjét, az időközben tekintélyes polgárrá és
              kiváló családapává vált Ill boltost, aki őt lánykorában
              megalázta és elhagyta, megölik. A gülleniek először felháborodva
              utasítják vissza az ajánlatot, azonban nem tudnak ellenállni a
              pénz csábításának. A cselekmény a sorstragédiák könyörtelenségével
              halad előre, a „becsületes polgárok” kollektív gyilkosság
              résztvevőivé válnak. A dráma a személytelen hatalom
              megfoghatatlan működését teszi érzékelhetővé, egy képtelen
              társadalom modelljét állítja elénk, amelyben a bérgyilkosság
              ilyen természetes kényszerűséggel bekövetkezik. A milliárdosnő
              a pénz, a hatalom megszemélyesítője, aki megvásárolja a kisváros
              lelkiismeretét.
              
               
               Zsótér
              Sándor rendezi az öreg hölgyet, az általa rendezett darabokról
              örömódákat zengenek az úgynevezett szaksajtó meg a liberálbal
              napilapok ítészei. Pedig nem csinál egyebet, mint alaposan átforgatja,
              különböző ötletsziporkáival fölturbózza a drámákat, és
              a jelen politikai helyzetére utaló beszólásokkal dobja fel. A
              korrektségre természetszerűen kényesen ügyel, így van böszmézés
              és ’sokan vagyunk, de nem elegen’ is, oszamázás és
              terroristázás is. Különleges megoldásokat is alkalmaz, ilyen
              amikor a zsenge és ártatlan Claire lépked a fiatal fiúk vállán,
              a koros, feketelelkű öregasszonyt viszont fejjel lefelé cipelik
              a városka lakói. Meghökkentő jelenet is akad, például az
              egyik férfiember lantpengetés gyanánt a nemi szervét
              vakargatja. Az első felvonásban a gülleniek szegénységét
              Benedek Mari jelmezei úgy fejezik ki, hogy a nők kombinéban, a
              férfiak meg alsógatyában feszítenek, a másodikban – amikor
              már eladták a lelküket – akkor egységes homokszínű kosztümben
              meg öltönyben, csiricsáré blúzban, hawai mintás ingben parádéznak.
              A József Attila Színház produkciójában sokat énekelnek,
              mindenki dalra fakad, kivéve az öreg hölgyet, ő csak kopogós
              vezényszavakat ejt ki a száján. Gebora György és Erős Csaba
              a darab tartamához illő fülsiketítően éles zenei anyagot állított
              össze. 
              
               
              Zsótér
              Sándor Claire Zahanassian szerepére az érdemes művész, Liszt
              Ferenc- és Harangozó Gyula-díjas 
              Ladányi Andrea táncművészt kérte fel. A balerina légies
              külseje, valószínűtlen soványsága beleillik a rendező
              koncepciójába. A Ladányi Andrea által megformált gyűlölködő
              öreg hölgyben végtelenül gonosz indulatok feszülnek. Rezzenéstelen
              arccal közli akaratát, önző és becstelen bosszúhadjáratához
              csak eszközként használja a városka lakót. Méhes László
              alakítja a szerencsétlen Ill boltost, akit infarktusba kerget a
              nép, csakhogy hozzájusson a milliókhoz. A József Attila társulatának
              jóformán minden tagja helyet kap a produkcióban, mert sok színészt
              igényel a darab színrevitele. Zsótér Sándor öreg hölgye nem
              más, mint a rendező mai köntösbe bújtatott példabeszéde,
              ami a pénz mindenhatóságáról, az emberek szolgalelkűségéről
              és befolyásolhatóságáról szól.
              
               
              
               Dr.
              Petővári Ágnes
              
              
              |