vissza a főoldalra

 

 

 2008.04.25. 

Varázslat a pódiumon

Bökönyi Laura színésznő Budapesten született. 1980-ban diplomázott a Színház-és Filmművészeti Főiskola filmszínész tagozatán Gábor Pál osztályában. A főiskolás évek alatt a Vígszínházban dolgozott, majd a Békés Megyei Jókai Színházban, a debreceni Csokonai Színházban, az Egyetemi Színpadon, a Népszínházban, a Mikroszkóp Színpadon, majd újra a békéscsabai színházban. 2006 májusától az I. kerületi Korona Cukrászdában folytatja Mikes Lilla szép hagyományát Új Korona Pódium címmel. Főbb szerepei: Lány (Mészöly Miklós: Bunker), Böske (Bartha Lajos: Szerelem), Popova (Csehov: Medve), Mater Johanna (Whiting: Ördögök), Nagy László önálló est, Ágacska (Csukás-Darvas: Ágacska), Brigitte (Camoletti: Boldog születésnapot), Curlyné (Steinbeck: Egerek és emberek), Ilma (Vörösmarty: Csongor és Tünde), Süni (Presser: Padlás), Magányos nő (Spiró : Csirkefej), Kost kisasszony (Cabaret). Filmjei: Erzsébet (Gábor Pál: Angi Vera); Jancsó Miklós: Magyar rapszódia, Allegro barbaro; Gyöngyösi-Kabay: Jób lázadása, Vitézy László: A Hortobágy legendája.

 -Mi adta az indíttatást ahhoz, hogy színésznő legyen?

 -Elsősorban az irodalom szeretete. Iskolás koromban Csillagtelepen éltem. Ott egy nagyon nívós irodalmi színpadot vezetett Kolozsvári Papp László író, műfordító. Az ő személye is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a színi pályát választottam. Ezt követően a Bucz Hunor által vezetett – szintén csillagtelepi - irodalmi színpadnak lettem a tagja. Mindkét helyen igazi műhelymunka folyt. Iskolai tanulmányaim alatt sokszor szerepeltem sikerrel versmondó-versenyeken. Ezeken a versenyeken mindig magyartanárom bíztatására indultam el, tehát nem a presztízsmotiváció hajtott. Az ünnepségeken mindig engem kértek meg arra, hogy szavaljak. Emlékszem: iskolásként nem tudtam jól énekelni és énekórákon eléggé gátlásos voltam, mert féltem, hogy hamisan adom elő az adott dalt. Énektanárom, aki egy csodálatos karmester volt azt mondta: aki ilyen szépen tud szavalni, annak nem kell tudni énekelni, elég ha csak a dal szövegét mondja.

 -Elsőre felvették a főiskolára?

 -Igen. Ez engem lepett meg a legjobban. Azt hittem, hogy sokadik nekifutásra fog csak kitárulni előttem a Színművészeti kapuja. Szerencsém volt, mert a második rosta idején a főiskola művészeti titkárától megtudtam, hogy Várkonyi tanár úr indít egy filmszínész osztályt. A mester szerint ezzel az alakkal, s ezekkel a szemekkel ott lenne a helyem. Erre nem lehetett nemet mondani. Nagy megtiszteltetést jelentett számomra, hogy Várkonyi tanár úr engem a leendő filmszínész osztályba akart besorolni. A filmszínész hallgatók egy három éves, esti tagozaton tanultak. Később azért lettem a Vígszínház tagja, mert az első évfolyamtól kezdve rögtön színházban dolgoztunk. Így szerepelhettem a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról és a 30 éves vagyok c. darabokban. Ezek voltak az első hazai musicalek. Sokat turnéztunk ezekkel a darabokkal Európában.

 -A filmszínész szakon kevesebb volt a színpadi gyakorlat és többet kellett kamerák előtt szerepelni?

 -A kamerával való munkára sajnos nem került sor. Az ok elég prózai: második évfolyamban már nem volt pénz a kamerákra. Elsőben a párhuzamos filmrendező osztály tagjai segítettek nekünk, de később arra sem volt anyagi fedezet, hogy a kamerákat felfűtsük. Annyit tudtunk megtenni, hogy az osztály három tagja kamerákkal kísérte végig a többiek mozgását. Így –aki kamerázott – hamar rájöhetett arra, hogy hol húzódik a filmbeli gesztikulálások határa. Egy színpadon – hiszen a néző távolabb van, mint a kamera – jóval többet kell beleadnunk ahhoz, hogy kifejezzük érzelmeinket. A filmeken sokszor az is elég, ha minden mozgás és mimika nélkül átérzünk egy bizonyos szituációt. Már az is átjön a kamerán. Azt szoktuk mondani: aki nem tud kevés lenni, alkalmatlan filmezésre. Jöttek is a filmszerepek; az Angi Verában az egész osztály szerepelt. A legnagyobb többletet a szakon az jelentette, hogy tanított minket Várkonyi Zoltán. Sajnos nem sokáig, mert másodikos voltam, amikor örökre eltávozott tőlünk.

 -Reviczky Gábor pont egy évvel ezelőtt ezt nyilatkozta lapunknak: „A nőknek sokkal nehezebb a színi pályán maradni, mint a férfiaknak. Persze, a komikákra ez nem vonatkozik. Számolni kell azzal, hogy a színésznőknél hamar elérkezik a boldogtalanság pillanata, ráadásul a drámairodalom is mostohán bánik a nőkkel. A szerepeknek mindössze harminc százaléka női.” Egyetért ezzel a megállapítással?

 -Természetesen, de ennél még sokkal szomorúbb a helyzet. Szerencsés, ha valaki komika, de abszolúte nem biztos, hogy egy adott színésznőnek még fiatal korában kihasználják a rendezők a komikai vénáját. Egy szép, fiatal színésznő elvétve kap komikus szerepet, mert azt eljátszhatja egy idős kollegina is. Nagyon ritka az a szerep, ami jó, s miben szépnek is kell lenni. A szép színésznőt legtöbbször „dekorációként” használják a színpadon. Jómagam is évekig voltam ebben a skatulyában. Akiről nem derült ki fiatalon, hogy komikai, vagy drámai vénája is van, mert szépsége miatt más szerepkörben alkalmazták, arról egy bizonyos életkor után már lemondanak a rendezők. Ez egy óriási tragédia több színésznő számára. Tizenöt évig otthon voltam gyermekeimmel, s nem vállaltam el színházi szerepeket. Így nem kellett szenvednem a színpadon való megöregedés problémájától. Visszatértem, mint egy középkorú színésznő, s azt mondom: ide nekem az oroszlánt is!

 -„Naíva alkata izgalmasan bontakozott ki az erősebb karakterek megformálásában ”-olvasható a színházi lexikonban. Tehát először ún. naíva szerepeket kapott?

 -Igen, és éppen ezért éreztem jól magam olyan szerepekben, amiben nem szép nőt kellett alakítom. Ilyen volt Brigitte, Camoletti: Boldog születésnapot c. színdarabjában. Egy trampli cselédlányt kellett alakítom. Egy igazi színésznek egy alkatától távol eső szerepet megformálni – igaz, óriási feladat ez - mindig örömet jelent. Nagyon szeretek komédiában játszani – bár ilyen szerepeket alig-alig kaptam – és szélsőséges figurákat alakítani.

 - Utazzunk vissza az időben. Sokat játszott vidéken. A Vígszínházi fellépéseket követően pesti teátrumokba nem tudott bekerülni?

 -Amikor végeztem, volt egy olyan szabály, mely kimondta, hogy a főiskolát követően nem lehet Pestre szerződni. Egy másik ok: mivel filmszínész osztályba jártunk, vizsgadarabunkat – a Pillantás a hídról c. drámát – még meg sem nézték a fővárosi igazgatók. Vidékről nagyon nehéz visszakerülni a fővárosba, főleg akkor, ha egy színész jól is érzi magát az adott teátrumban. A debreceni és a békéscsabai színházban kiváló szerepeket kaptam. Szerettem volna játszani Pesten is, de úgy éreztem: nem hajt a tatár. Mire észbe kaptam eltelt az idő, s megszülettek gyermekeim.

 -Vidéki színésznőként nem érte az a hátrány, hogy nem kapott jelentős filmszerepeket? Hallottam olyat, hogy a filmrendezők főleg pesti színészekben gondolkodnak.

 -Sajnos igen. Egy pesti színésszel sokkal egyszerűbb egyeztetni az adott forgatás alatt, mint egy vidékivel. Ráadásul minél jobb egy vidéki színész, annál többet alkalmazzák az adott színházban. Szinkronstúdiókba sem hívják azt, aki nem a fővárosban dolgozik. Ez jelentős anyagi hátrányt is jelent.

 -Debrecen után egy ideig csak sikerült a fővárosban fellépnie.

 -A cívis várost azért hagytam el, mert megsértődtem azon, hogy nem emelték fel a gázsimat. A gázsi emelés nem csak a pénzről szól, hanem egyfajta értékítélet is. Vitába keveredtem az akkori igazgatóval, aki azzal akart „térdre kényszeríteni”, hogy nem hosszabbítja meg szerződésemet. Nem hagytam magam, s búcsút intettem a színházat. Egy szabadúszó -éra következett, mely alatt Nagy László estemmel léptem föl az Egyetemi Színpadon.

 -Tagja volt Mikroszkóp Színpadnak  is. Gondolom ez a színház akkor sem volt politikamentes. Tudott azonosulni a teátrum ideológiájával?

 -Ez egy érdekes történet: oda szerződtem, de egy darabban sem játszottam. Még meg sem száradt a tinta a szerződésen, amikor elkért a Békés Megyei Jókai Színház, hogy vendégként játsszak az Egerek és emberek c. darabban. Erre Sas József megsértődött, szerinte azzal, hogy vidéken játszom teljesen el fogom ásni magam. Egy évad erejéig voltam a Mikroszkóp tagja, majd lecsábítottak Békéscsabára. Ezt követően Bálint és Bonifác fiam nevelése adta számomra a főszerepet.

 - Nem tartott attól, hogy így teljesen leírják a színházvezetők?

 - Számoltam ezzel is, de akkor a gyereknevelés volt az első. Mikor kisebbik fiammal lejárt a gyes ideje, azt hittem visszamehetek Békéscsabára játszani. A város ünnepelt, az újság is megírta visszatértemet. Az igazgató viszont ezt mondta: egy anya nem teljes értékű színésznő. A színház biztonságát szem előtt tartva csak gyermektelen színésznőket alkalmaz. Ezzel megszűnt Békéscsabán a szerződésem.

 -Előfordult, hogy azért mondott nem-et egy felkérésre, mert világnézeti alapon nem értett egyet a rendezéssel?

 -Szerencsémre nem kerültem ilyen helyzetbe.

 -Gyermekei Pannonhalmán bencés diákok. Miért tartotta fontosnak, hogy ebben az egyházi iskolában tanuljanak?

 -Azért, mert ott a legelső a gyerek. Nem csak oktatják, hanem nevelik is a tanulókat. Nem jelentik ki ex catedra: hogy egy tanuló rossz. Megvizsgálják az adott tanuló értékeit, s arra keresik a választ, hogy a diák hibás magatartását hogyan lehet kijavítani. Pannonhalmán sokkal kevesebb az esély arra, hogy letérnek a diákok a helyes útról, mint egy nagyvárosban. Ez is nagyban befolyásolta döntésemet. Bálint fiam tavaly nyáron hat hétig az USA-ban vakációzott. Nagyon büszke volt arra, hogy környezetében ő képviseli nem csak a magyar, hanem az európai kultúrát. Az amerikaiak látták, csodálták azért, hogy milyen kiválóan sportol, s egy olyan alapos tudással rendelkezik, amihez egy nagyon erős értékítélet is társul. Otthon elmesélte: egy amerikai állampolgár nagyon büszke származására, múltjára. Nálunk ez sajnos nem dívik.

 -Részt vett a tavalyi Városmisszió rendezvényein. Egy színésznő személyes példájával tud utat mutatni a hit megélésében?

 -Pontosítok: jelöltek erre a feladatra, de végül nem került rám a sor. A szervezéssel foglalkozó kollegám, Oberfrank Pál azért gondolta, hogy méltó lennék erre a feladatra, mert reformátusként, a férjem – aki pannonhalmi bencés diák volt – kérésére fiaimat katolikus hitben nevelem.

 -Olvastam, hogy 2006. februárjában a Tabáni Teázóban beindult a Gyurkovics L’aura Pódium. Honnan a név?

 -Gyurkovics Tibor nekem nagyon jó barátom. Egy időben a békéscsabai színház dramaturgja volt, onnan az ismeretség. Ott egy évig dolgozott, majd elhagyta a színházat. Ezt követően a Lyukasóra c. tv-műsorig nagyon keveset találkoztunk egymással. Nagyon szeretem világlátását, tehetségét, s azt a fajta humort, amit ő képvisel. Azt gondolom, hogy kettőnk aurája „rokonságban áll egymással.” Mivel mindketten I. kerületi lakosok vagyunk, arra gondoltam: a Tabáni Teázóban az irodalmi pódium róla legyen elnevezve. Minden héten tartottunk rendezvényt. Sajnos a tabáni pódium megszűnt, mert bezárták a teázót.

 -2006. májusától a várbeli Új Korona Pódium a háziasszonya.

 -A névben azért szerepel az „új” szó, mert Mikes Lilla levédte a Korona Pódium nevet. Az egyik célom: szeretném a régi polgári világ egy kis elemét visszavarázsolni jelenünkbe. A közönség nagy része adott: a helyi lakosok több mint 30 év alatt megszokták azt, hogy a pódiumnak helyet adó cukrászdában időközönként műsoros estet adnak. Természetesen nem csak kerületi lakosok járnak el a rendezvényekre, hanem azok is, akik beszélgetőtársamat vagy engem kedvelnek. A másik célom: igényes művészek lépjenek fel az igényes szórakozást kedvelő publikum előtt. Néhány név a meghívott művészek közül: Gyurkovics Tibor, Oberfrank Pál, Tolcsvay Béla, Pitti Katalin, Dörner György, Berecz András, Reviczky Gábor, Maczkó Mária. Nem tudom, hogy meddig tart ez a rendezvénysorozat, mert igen csak labilis az anyagi háttér. Remélem, hogy minél tovább, mert őszre egy olyan terv van a tarsolyomban, ami ha megvalósul, akkor megmarad a pódium.

 - Áldalak búval, vigalommal c. zenés irodalmi műsorával járja az országot. Mi az elsődleges szempont egy ilyen műsor szerkesztésénél? A célnak és a befogadhatóságnak mennyire kell összhangban lenni?

 -Egy önálló estről van szó, melyhez néha – a gázsi függvényében - szoktam muzsikust is hívni. Maga az elsődleges cél a befogadhatóság. Az Áldalak búval, vigalommal József Attila egyik gyönyörű szerelmes verse. Ebből kiderül, hogy a műsor elsősorban a szerelemről szól. A szerelem mellett a humor és a hazafiasság is teret kap az est folyamán. A hazafiasság alatt nem azt kell érteni, hogy a műsor közben mélyen beleásom magam a politikába. Ezt egy nőtől nehezebben is fogadják el. Főleg a könnyed, a befogadható irodalmat képviselem. Ez nem könnyű műfajt jelent. Fontosnak tartom, hogy ebben a majdnem érzéketlen világban a derű és a szerelem határozza meg műsorom gerincét. Nem lehúzni kell a nézőt, azt megteszi a hétköznapok világa. Hozzám azért jöjjenek, hogy reményt kapjanak, s lélekben felemelkedjenek. Egy idős, Hollandiában élő úr – elmondása szerint- azért szeret a Korona vendége lenni, mert én képviselem azt a Magyarországot, amiért érdemes hazajárni. Ennél nagyobb dicséret nem is kell nekem. Az, hogy nem mondok nagy nemzeti, dörgedelmes verseket még nem jelenti azt, hogy nem lenne meg a véleményem a társadalmi és politikai kérdésekről. Április 26-án, Nagyváradon egy önálló est keretében fogom elszavalni Dobszay Károly versét, melynek címe: Ne féljetek, nem megyünk haza. A verset a kettős állampolgárságról szóló népszavazás gyalázatos eredménye ihlette. A költemény alcíme: a nemmel szavazók és a távol maradók táborához. A költemény elszavalásával kiderül rólam, hogy nem azokkal értek egyet, akik nem mentek el szavazni, vagy a nem mellé tették az x-et, s az is: megértem a határon túl rekedtek fájdalmait.

 -Nem csak a magyar, hanem a külföldi irodalomból is szemezgetnek. Mrozek is szerepel a szerzők között. Az említett írót a közép-európai abszurd fejedelmének tartják. Jól látom, hogy ami ma itthon és térségünkben történik, azt legjobban az abszurd eszközeivel lehet visszaadni?

 -Ez így van. Mrozektől az Antropocentrizmus – ez emberközpontúságot jelent - c. írását építettem bele a műsorban. Ezt a művet meghallgathatják a www.laurabokonyi.hu honlapomról is. Ezen a weboldalon tájékozódhat a kedves olvasó – többek közt - az Új Korona Pódium programjairól. Az említett előadói esten kívül Berecz Andrással együtt járom az országot a Nép egyszerű gyermekei című közös műsorunkkal. Bandi felnőtteknek szóló meséket ad elő, én pedig a Mrozek- írás interpretációján túl Molnár Ferenc világából is ízelítőt adok.

 -Nem sajnálja, hogy nem játszik színházakban?

 -Dehogynem! Arra vágyok, hogy hívjanak! Biztos vagyok benne, hogy néhány nagyszerű kollegám előbb-utóbb színházvezető lesz, s így újra Thália szentélyében is dolgozhatok. Optimista természetű vagyok, de sosem a szerencsében bízok, hanem a Jóisten gondviselésében.

 Medveczky Attila