| 
               
                2008.04.25.  
              A
              fejére ült egy kommunista zsidó világ 
              Móricz
              Zsigmond: Naplójegyzetek 1919.
              
               
              
               
               
              „Te
              szereted a gerslit?”
              
               
              „Á,
              köpök rá.”
              
               
              „A
              proli dikire azt mondja a fater, hogy éljen!”
              
               
              „A
              mutter meg azt mondja, hogy akkor főzzön maga.”
              
               
              A
              jeles sorokat Fekete István Zsellérek című regényéből idéztem,
              a könyv közvetlenül a tanácsköztársaság, azaz a proli diki
              bukása után jelent meg. Majd Fekete István első regényét
              1945-ben be is tiltották. De Fekete István még szerencsésebb
              volt, mint Móricz Zsigmond. Neki 1919 óta először 2006-ban
              jelent meg a Noran gondozásában az 1919-ben írt Naplójegyzetek
              című gyűjteménye, amelyet Cséve Anna szerkesztett, előszóval
              és utószóval látott el. A napló döbbenetes. Móricz Zsigmond
              jegyzeteiből tucatnál több kötet állt össze. Ezt az egy kötetet,
              ezt az 1919-est rejtegették, eldugták? Tudja Isten. Egyetlenegy
              szövegrészt ismertem meg magam még iskoláskoromban, amely a
              szovjetek gyűlésén készült 1919. június 23-án. A szöveggyűjtemény
              vagy az irodalmi olvasókönyv tanúsága szerint ez a szovjetgyűlés
              Pesten maga volt a korlátlan optimizmus. De nézzük az eredeti
              szöveget. Nem azt, amit nekünk tanítottak, hanem ahogyan leírta
              Móricz Zsigmond. „Véletlen egy jegyet kaptam a szovjetgyűlésre.”
              Móricz Zsigmond a karzaton foglalt helyet, onnan jobban tudta
              figyelni az eseményeket. „Lent az asztalok körül ácsorgó
              csoportok ugyanúgy, mint a régi Farkas Pálok és Pekár Gyulák,
              a kép nem változott, csak egy fokkal ordenáribb lett. Egy barna
              munkás, ahogy odakönyököl egy szürke asztalra s valami lisztát
              olvas, esetlenségében bájos.” „… A vidékiek elmennek a társalgóba
              szavazni.” A fejesek a teremben maradtak. „Nyisztor György,
              a mocskos, vén kopasz fejével, borzasztóan házigazdáskodik köztük,
              ez a vén szatmári favágó úgy adja, mint ha ő rendezné
              udvaros léttire most a nagy disznótort a kastélyba. Alig maradt
              bent a középen néhány zsidó. Valaki mutogatja az alakokat. Az
              ott Böhm Vilmos. Vadonatúj sárgásbarna vászon uniformis van
              rajta, s úgy örül neki, mint a cigány a veres nadrágnak.
              Biztosan trágár adomát mond el, ez illik szellemes formájához.”
              Még egy rövid idézet az arcképcsarnokszerű szovjetgyűlésről:
              „Kun Béla? Az ott. Nagyon csúnya ember. Fehér szerecsen,
              nagyfejű, vállas, alacsony fiú ez a Kun Béla. A feje nagy,
              olyan mint egy tőke…” „…Tehát ez az a Kun Béla, aki
              olyan aránytalanul jobban képviseli az emberiség proletár tömegeit,
              mint Ady Endre… Ahogy szembefordul a nyüzsgő vidékkel,
              pittyedt nagy szájjal egyszerre egy kétségbeesett, ideges
              slemil, aki izzad attól, hogy nagyobb dologba fogott, mint
              szeretett volna…” A napló kíméletlen pontossággal és
              fotográfiaszerűen mutatja be az 1919 májusa és augusztus vége
              közötti Magyarországot. A párbeszédek, a portrék és a személyes
              vélemények egymást váltogatják a kötetben. Mondom a példát.
              Móricz tévedhetetlen, mert mindent pontosan jegyez először
              jegyzetlapjaira, mint ahogy lánya, Móricz Virág írta.
              Jegyzetet készített például a vízszintezésről 1919 május
              elején. Íme: 
              
               
              „–
              Fordíjjuk kasztnira, hogy jobban elférjen a lapát. 
              
               
              S
              a téglát élére állítja a másik.
              
               
              –
              Fordíjjuk sarokra.
              
               
              –
              Sarokra, sarokra, nem a derekára.”
              
               
              Portré
              például az asztalosról:
              
               
              „
              – Adja ide a körösztvágót.
              
               
              –
              Mit?
              
               
              –
              Körösztvágót?
              
               
              –
              Azt, azt.
              
               
              Tűnődik,
              keresi.
              
               
              –
              Hol van?
              
               
              –
              Ott van a kasztlinál.
              
               
              –
              Ez?”
              
               
              De
              megismerhetjük a bádogost is:
              
               
              „
              – Maga szereti a kommunizmust?
              
               
              –
              Én szeretem a kommunizmust, de nem úgy, ahogy ezek csinálják.
              Én olvastam Marxnak a könyvét, az nagyon szép volna, de ezek
              nagyon eltérnek tőle!
              
               
              –
              Elég kemény az a pléh.
              
               
              –
              Ez nem kemény, csak erős. Puha. Elég puha, úgy marad, ahogy
              hajlítja az ember, de elég erős.
              
               
              –
              Ennek az anyagnak, tegnap bent volt Heller úr, több mint 300 százalékkal
              drágább az ára.”
              
               
              A
              magyar irodalomban ilyen portrésorozatot, amilyet Móricz csinált
              meg ebben a ’19-es naplóban, egyedül Kosztolányi Dezső írt
              meg. Igaz, ő az 1920-as 30-as években, amit a Pesti Hírlap közölt.
              Kosztolányi portrét írt foglalkozásokról, a nemzetek képviselőiről
              és az életkorokról. Kosztolányi Dezső írásait a Bölcsőtől
              a koporsóig című kötetben a Noran Kiadó adta nekünk ajándékba.
              Ez is a kiadó roppant igényességét dicséri. A két portrésorozat
              között annyi a különbség, hogy Móricz szinte csak és kizárólag
              saját szavaival jellemezte az embereket, rajzoltatta meg az
              arcokat. Kosztolányi meg azt írta meg, ahogyan ő látta a
              foglalkozások képviselőit és a huszonéveseket meg a harmincéveseket.
              Ezeknek az olvasmányoknak nemcsak érzelmi felhői maradnak meg
              az emberben, hanem szinte idézhetően tovább élnek lelkünkben
              az emberi kor legvégső határáig. Látom mostanában faluban
              is, városban is, hogy mit esznek az emberek. Tanulságos. Móricz
              Zsigmond 1919 júliusában lejegyzett egy csevegést, ami az ebédről
              szólt, íme:
              
               
              –
              „Mit ebédelt, Sándor?
              
               
              –
              Bablevest.
              
               
              –
              Zöldbab… Úgy felfújja az embert!…
              
               
              Nevetés.
              
               
              –
              De jó.
              
               
              –
              Jó, de mán ilyen családnak is, mint mi, kell két kiló.
              
               
              –
              Hatvan korona.
              
               
              –
              Igen. Egy kis leves.
              
               
              –
              Belejön száz koronába.
              
               
              –
              Zsírral.
              
               
              –
              Csipetkével.”
              
               
              Ellenpontként
              idézek dr. Berend Miklós esetéből:
              
               
              „A
              Déliben vacsorázott, és kiment egy percre szellőzni a
              Duna-partra. Kibontotta a zsebkendőjét, s úgy kicsapta a levegőbe,
              az orrát akarta megtörülni. Egy vöröskatona meglátta, s szó
              nélkül lelőtte. Azt hitte, jelt ad fehér kendővel. Ezt egy
              zsidó mondta el a hajón.
              
               
              –
              Remek. De tudja, ez ugyanaz az eset, mikor a szatmári állomáson
              elkezd kiabálni valaki, hogy Schvarc, Svarc! Egy zsidó kidugja a
              fejét, s abban a pillanatban rémes pofont kap. Elkezd lamentálni,
              hogy ő hogy jut ehhez a pofonhoz. Bepöröli az illetőt. A bíró
              azt kérdi: Maga Schvartz? Nem, mér volnék én Swarc? – Úgy,
              ha maga nem Svarc, akkor mér dugta ki a fejét? Elmehet.
              
               
              –
              Hát Berend Miklós is zsidó volt. És mikor kint lövöldöztek,
              mért dugta ki a fejét? Ha ő tudós, orvos, gyermekkórházi
              igazgató volt, mért nem ült a kórházban s mért nem törte
              a fejét egy új szérumon. Azért, mert ő zsidó volt, és
              csak azért volt orvos és tudós és igazgató, hogy a Déliben
              ebédeljen és vacsorázzon még a forradalomban is. S mikor az
              emberek egymást lövik, ő a koszból kivakart nyomorult pára,
              aki sorkoszton nőtt fel, s a takony a szájába folyt folyton: úgy
              rázta ki a zsebkendőjét, ahogy valaha egy szolgabírótól
              elleste.”
              
               
              Ebből
              a naplóból megismerjük a tanácsköztársaság gazdaságpolitikáját.
              A munka lényegében a gyárakban és a földeken leállt. A dicsőséges
              napok alatt értelmét és értékét veszítette a munka. Kék pénz
              helyett, tehát a régi pénz helyett bevezették a fehér pénzt,
              a tanácsköztársaságét. Néhány spekulánsnak faluban és városban
              zsákszámra volt fehér pénze, mert azért semmit kapni nem
              lehetett. Aztán a Tanácsköztársaság bukása után közvetlenül
              valamit kezdeni kellett ezekkel a pénzekkel. Így írja Móricz
              Zsigmond:
              
               
              „Hogy
              fogják elintézni a fehérpénzt? Nem lehet tudni. A fehérpénz,
              amit a kommunisták nyomtak, egyszerű falsifikáció. De úgy
              beszélik, hogy mégsem semmisítik meg teljesen, csak lebélyegzik
              10-15 százalékra, szemben a kékpénz 50%-os lebélyegzésével…
              5000 koronáig névértékben elfogadnák. És akiknek milliós
              nagyságrendben volt fehérpénze, azok majd kihelyezik 5000-es tételekben.”
              Édes
              Istenem! Klasszikus bolsevik vezénylésű privatizáció és pénzügyi
              reform... Na de visszatérve a gazdaságra. A Kun Béla-féle társaság
              egyszerűen nem értett a gazdaság irányításához. Hogyan értettek
              volna ehhez? „A földművelés
              élén – írja Móricz – egy zsidó csodadoktor állt, aki
              sose gyomlált ki egy virágot sem. Egy buta
              ácslegény, aki az agricultúrából
              csak a hámozott
              szőlőt ismerte, s egy
              napszámos, aki a kapálástól bemenekült inkább Szatmárra favágónak.”
              Sok már
              az idézetből, de kénytelen vagyok folytatni. A zsidóságról
              lesz szó. Arról a zsidóságról, amelyik a tanácsköztársaságot
              kitalálta és vezette: „Az
              egyszerre a modern forradalom minden eszközével, érvekkel, ékesszólással,
              szervező tehetséggel, új világnézettel ellátva vetette rá a
              megszokott, s egészségtelen társadalmi elhelyezkedésben tengődő
              tömeg élére.”
              Majd egy másik helyen. Olvassuk a mondatokat higgadtan és
              lassan. „Akik a hivatalok
              élére kerültek, valami szédületes izgalommal sietnek
              meggazdagodni, nincs pénz, amit fel ne vegyen, nincs haszon, amit
              el ne fogadjon, aki tud. Orvos, aki a betegektől húst, tejet,
              lisztet, kenyeret, tejfölt, pénzt, pénzt hatalommal kap, ügyvéd,
              aki a lakásrekvirálás, a bútorelosztás körül beruházkodik,
              katona, aki a frontról naponta csomagot küld, állandó s minden
              házban jól ismert típus. A batyuzás is a zsidók találmánya
              s ők annak 9/10 részében a szenvedélyes hívei.”
              Móricz Zsigmond az 1919-es naplójában körülnéz maga körül,
              és ír néhány gondolatot Romániáról is. Például így: „Tehát
              Románia 58 éves állam. Odáig török vazallus, Moldva,
              Havasalföld, Besszarábia, Vajdaság. Ki tudja elképzelni a vad
              elnyomatásnak azt a súlyos állati nívóját, ami ott 1861-ig
              volt. Akkor Cuza felkavarja a népet s az önálló, nemzeti életre
              vadítja. 1866-ban kapnak egy pontos, pedáns németet, aki mint
              egy gazda a gazdaságát: rendbe szedi ezt a barbár fészket.
              Mennyire lebecsültem a román nemzeti erőt. Erdélyben már éreztem,
              hogy ott nő valami nagy. Egy erdélyi magyar se meri azt
              kimondani, hogy oláh. Még a háború előtt se lehetett már
              kutyaolát hallani. S ez engem, aki sose voltam a közelükben és
              csak a magyarság romlását láttam a gyáva megalázkodásban: sértett.
              Szégyelltem, mikor az elmenekült székelyek Pesten megilletődve
              mondták: a románok! De bizony ezek már nem oláhok többet,
              hanem aminek ők akarják magukat neveztetni! Az erdélyi magyar már
              20 éve érzi, hogy Románia egy rendkívül vonzó, s fölemelő,
              maga felé sodró központ. Bukarest nő, mint egy román világváros.
              Sinaja nagy európai fürdő. Carmen Silva, a nemzeti királynő,
              híres költőnő, festőnő, művésznő, a román kézműipar jó
              szelleme, nagyszerű nemzeti királynő, nemzeti viseletben, gyönyörű
              lányai, bojár házasság. A románok terjeszkednek, gazdagodnak,
              a román pópák szónokolnak; a román bankok vásárolnak.
              Minden földet túlfizetnek, a magyar birtokok mind román kézre
              mennek.” A
              legnagyobb keleti szomszéd ebben az időben Románia, belül meg
              az idegen érdeket képviselő, idegen ipari, kereskedelmi és pénzügyi
              világ. Aztán magyarázatot is leír Móricz Zsigmond: „De
              ennek mindnek, a közönynek, rokontalanságnak, rideg és
              feneketlen önzésnek, a kislátókörnek oka az állami élet
              formája. Magyarország rabszolgaállam 1526 óta, Ausztria
              gyarmata. 1867 óta a miniszterek soha nemzeti célt nem találtak,
              a Tiszák csak a lavírozás politikáját folytatták. Mindenáron
              kényszerű nyugalmat akartak fenntartani. Annyira meg voltak győződve
              Ausztria örök uralmáról, hogy egy hamis, hazug önállóság
              narkózisába fullasztottak mindent. Semmi nemzetépítő munkát
              nem végeztek: nem teremtettek egy új magyar népoktatást, új
              magyar földmívelést, magyar ipart, magyar kereskedelmet.
              Konzerválni akarták a régi állapotokat, a
              régi, becsületes, vallásos,
              erkölcsös magyarságot. Hazug politikával, hazug irodalommal,
              hazug társadalmi szólásokkal misztifikálták az életet, s nem
              vették észre a folyamatát, csak azt az eredményt, hogy a
              magyar paraszt magára maradt, önző uzsorás lett, a magyar
              kisiparos szétzüllött, elmúlt, a magyar gyári munkás
              nemzetietlen socialista, a magyar kereskedelem kizárólag zsidó
              seft. Sehol, sehol nemzeti cél.”
              
               
              Ez
              a diagnózis! Még néhány mondat a végkifejletről. „A
              magyarság tehát azt tette, hogy cél és jutalom ígérete s reménye
              nélkül állati butasággal elvesztegette saját magát. Ez a
              zsidóknak csak intő példa lehet, s minden nemzetnek, hogy a
              nemzeti cél nélkül tengődő nép milyen könnyen lesz áldozattá.
              Amilyen lélektelenül húzta négy évig a háború igáját,
              olyan fejetlenül rázta le magáról. Mikor már végképp nem bírta
              a Piave után az éhezést és ruhátlanságot és pergőtüzeket,
              egyszerre csak megrázta magát, és azt mondta: eb ura fakó, és
              hazamegyek. Otthagyta a fegyverét az állásban, a nyakába vette
              az utat, és hazagyalogolt falujába. A vezére kikiáltotta, hogy
              „nem akarok katonát látni”, és ezzel minden rendben volt. A
              katonából paraszt lett, bevette magát a kuckójába, kivetette
              hasát a téli verőfénynek, s felőle döröghetett az ég,
              csapkodhatott a villám, őneki elég volt, menjen harcolni az
              Isten. Erre a nyakára telepedett egy népkormány, a fejére ült
              egy kommunista zsidóvilág, ő még avval se törődött, hevert
              és zsebelt és káromkodott, s egyszer csak végigmasírozott északról
              a cseh-tót, délről a szerb, s keletről a román királyi
              hadsereg teljes díszben és parádéban. Azon veszi észre, még
              ma sem vette észre, hogy keze-lába gúzsba van kötve.” Móricz
              Zsigmond Naplójegyzetek 1919 című könyve elborzasztó olvasmány,
              páratlanul őszinte. Móricz Zsigmond a tanácsköztársaság
              alatt is írt. Először a kommunisták internálták, Szentendrén
              valami csűrbe zárták egy hétre, majd Kun Béláék bukása után
              a Kisfaludy Társaságból kiebrudaltatta Pekár Gyula. Pekár
              Gyulának ma hatalmas szobra van Budapesten. Arany János szobra
              alatt ül, jobbján Rozgonyi Piroska. Ez a Pekár Gyula ott ólálkodott
              Kun Béláék sarkában is, majd az ún. görénykurzus szolgája
              lett. Móriczcal szemben elérték, hogy még 1927-ben sem engedték
              a Nemzeti Színházban bemutatni a Sári bírót politikai okokból.
              Értem én ezt az egész folyamatot. Móricz leplezetlenül beszélt
              a magyar dzsentrivilág tehetségtelenségéről és úrhatnámságáról,
              az erdélyi arisztokráciáról, amelyik sietett letenni a román
              király előtt a hűségesküt. Nem tudok szabadulni a gondolattól:
              Móricz Zsigmond ezt a naplót nem 1919-ben, hanem 2008-ban írta.
              A magam részéről köszönöm a Noran Kiadónak, hogy ezt a naplójegyzetet
              a Magyar Könyv Alapítvány támogatásával végre a nyilvánosság
              elé tárta.
              
               
              
               Győri Béla
              
              
              |