| 
               
                2008.08.01.  
              Eduardo De Filippo: Nápolyi kísértetek 
              (Radnóti
              Színház) 
              A
              hosszú életű, kistermetű, szikár Eduardo De Filippo ízig-vérig
              „napoletano” volt, ami sokkal több a szimpla lokálpatriotizmustól.
              A Vezúv lábánál fekvő nagyvárosban született 1900-ban és Rómában,
              1984-ben halt meg. A dél-olasz metropoliszhoz kötötte őt
              minden, ami az ember életét meghatározza: nápolyi dialektusban
              írt és beszélt, testvéreinek, családtagjainak és magának
              itt létesítette 1931-ben a Teatro di Eduardo színházat, amiben
              félszáz komédiáját adták elő, és ahol nem csupán fellépett,
              hanem rendezett is. A háború utáni olasz neorealista filmekben
              is szerepelt, egy-kettőnek forgatókönyvét is írta, amik közül
              legismertebb az 1964-ben bemutatott Házasság olasz módra. A
              most Nápolyi kísérteteknek fordított, eredeti nyelven Questi
              fantasmi című vígjátékát 1945-ben vetette papírra, aminek a
              következő évben, saját színházában tartották a premierjét.
              Két filmet is forgattak belőle, az elsőt 1954-ben, a másodikat
              1968-ban. Ez utóbbi lett világhírű, ugyanis két olyan
              nagyformátumú színész játszik benne, mint Sophia Loren és
              Vittorio Gassman. Hazánkba a darab viszonylag hamar érkezett el,
              Mészöly Dezső fordításában Vannak még kísértetek! címmel
              már 1956-ban, a mai Örkény Színházban, lánykori nevén a Madách
              Kamarában tűzték műsorra, és azóta számtalan változatát láthatta
              a közönség. A Radnóti Színház Török Tamara új fordításában
              Nápolyi kísértetek címmel tavaly december 22-én mutatta be
              Stefano De Luca rendezésében. Az olasz rendezőnek nem ez az első
              munkája a Radnótiban, 2005-ben Pirandello IV. Henrikjét is ő
              állította színpadra. 
               A
              Nápolyi kísértetek cselekménye írásának idejében, közvetlenül
              a világháború után játszódik. A helyszín is döntő, az a
              18 szobás, ódon „palazzo”, ahová nem mer beköltözni
              senki, mert egy befalazott szerelmespár kísértete riogatja a
              betévedőket. A közel ötvenes Pasquale Lojacono, az anyagi
              gondokkal küszködő, ügyeskedő kisember jóformán ingyen hozzájut,
              és úgy gondolja, fütyül a kísértetekre, majd elmenekülnek,
              ha ő megtölti élettel a házat, ugyanis panziót akar nyitni.
              Hisz is a kísértetekben, meg nem is. Fiatal, kikapós felesége,
              Maria kedvetlenül költözik vele, nem tudja, hogy a megváltozott
              körülmények között miképpen tud majd találkozni széptevőjével,
              Alfredóval. Az épülethez tartozik még Rafaelle, a mindent
              elemelő portás és annak féleszű nővére, Carmela. Pár nap
              elteltével azonban furcsa dolgok esnek meg: szőrén-szálán eltűnik
              a csirke, lába kel a nyakkendőnek, itt-ott imbolygó árnyak
              jelennek meg. De Pasquale rendületlenül bízik vállalkozása
              sikerében, sőt kezdi megszeretni a kísérteteket, mert azok
              igen bőkezűek vele, fürdőköpenyének zsebében mindig elegendő
              összeget hagynak. Persze a nézők jól tudják, hogy Maria nős
              házibarátja az, aki minden légyott után pénzt dug bizonyos
              helyekre, és a többi kísértetre is van reális magyarázat,
              Alfredo megcsalt feleségének, Armidának bátyja, Gastone járkál
              le és fel, mert Marián és Alfredón számon akarja kérni nővére
              boldogtalanságát.
              
               
              Mi
              ennek a darabnak a titka? Hatvan év elteltével miért mutatják
              be a világ számos színpadán? Azért, mert Pasqualéban
              magunkra ismerhetünk, ő annak a mindenkori kispolgárnak a
              mintaképe, aki a maga teremtette álomvilágban jobban szeret élni,
              holott az eszével tudja, mi folyik körülötte, de sokkal könnyebb
              tudomást sem venni anyagi nehézségekről, homlokán éktelenkedő
              szarvakról, mint beismerni és megoldani őket. Egyszerűbb
              homokba dugni a fejét, és azt hinni, önzetlen kísértetek ajándékozzák
              meg líraezrekkel, mint szembesülni azzal, hogy felesége szeretője
              így, ilyen megalázó módon fizeti ki őt. Pasquale olyan,
              amilyenek mi is vagyunk, félünk a kegyetlen tényektől, inkább
              mindenféle, hajánál fogva előrángatott magyarázatot találunk
              ki és fogadunk el, csakhogy ne kelljen a rideg valósággal
              farkasszemet néznünk.  Pasqualét
              Szervét Tibor a tőle megszokott profizmussal viszi fel a színre,
              olyan csetlő-botló férfit állít a nézők elé, aki filléres
              napi gondokkal küzd, és csak üggyel-bajjal, félrenézve tud úrrá
              lenni rajtuk. Karalyos Gábor jelenlétének a bőbeszédű, sótlan
              sógor, Gastone szerepében súlya van a színpadon. A csapodár
              Mariát Szávai Viktória olyan hűtlen asszonynak mintázza meg,
              aki nem rosszaságból csalja meg a férjét, hanem azért, mert házassága
              keretei szűkek neki. Schneider Zoltán kissé idegenül mozog a
              családos csábító, Alfredo figurájában. Szombathy Gyula a
              bumfordi, ragadós kezű portást, Raffaellét, Kováts Adél a
              hisztis feleséget, Armidát, Martin Márta a bolond Carmelát játssza.
              A Nápolyi kísértetek három felvonása széthúzza az előadást,
              kettőben sűrítettebb és pergőbb lenne, mert így nincs meg az
              a kellő egyensúly, ami a felhőtlen kacagást nyújtó vígjátéki
              elemek és a keserédes, de elmélázásra, önmagunkba nézésre
              biztató részek között meg kéne lennie.
              
               
              
               Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |