vissza a főoldalra

 

 

 2008.08.08. 

Alzheimer-társadalom

Hallgatom a mindig, mindenütt, mindenkor nyilatkozni kész nyilatkozókat, nézem a tüntetők és ellentüntetők, az állítólagos baloldal, és az állítólagos konzervatív oldal, valamint a tényleges államhatóság mindennapi összecsapásainak eseményeit, figyelem vezetőik érvelését, közben próbálom elhitetni magammal, hogy mindez fontos esemény: maga a jelenkor indukálta történelem. De nem megy, már jó ideje nem tudom másnak látni a magyar közéletet, mint ami: valahol az infantilizmussal határos mindaz, ami ma Magyarországon történik. A tévé Kereszttűz műsorában reggelente debütáló országos hírű pártpolitikusok, kormánytagok, képviselők mondatai gyakran emlékeztetnek az óvodai dialógusok hivatkozási színvonalára: Add vissza a babaruhámat; Az én apukám erősebb; Az én nagymamám gyorsabban tud futni és akkorát ugrik, mint egy ház. Évekkel korábban – még a gyurcsányi Alzheimer-társadalom kialakulása előtt – némileg életszerűbb volt egy átlagos Kereszttűz-faggatózás, mert láthatóan mindent elkövettek a balliberális kereszttüzesek, hogy leszedjék a keresztvizet a meghívott jobboldali vendégekről. De hol van ez már! Keresztvíz- gyanús beszélgetőpartner a közelébe nem kerülhet a stúdióknak. Érdektelen kérdések, érdektelen válaszok, a „nulla meg nulla az nulla” alapképlet mindennapi bizonyításául. Mindezt milliók nézik, milliók elfogadják és hiszik azt, hogy kaptak valamit, hogy közelebb kerültek egy politikai vagy gazdasági gond megoldásához. Mi lett velünk? Hova jutottunk? A már társadalmi szinten is érzékelhető gondolatnélküliség nem butaság, nem taktika, még csak nem is stílus. A gondolatnélküliség maga a szürke semmi: az elgyurcsányult, kókásodott társadalom ijesztő, tátongó tudati vákuma, üres tér, amit a szellemnek kellene kitöltenie, de ahonnét a szellem már régen kiűzetett. Keserűségemet az váltotta ki, hogy véletlenül szembesültem néhány XIX. századi verssorral, és általa azzal a még tiszta, egészséges, józan társadalmi mentalitással, amely 150 éve még sajátunk volt, de amely mára nyomokban sincsen. Sárospatak neveltje volt Terhes Sámuel református lelkész, költő, az egykoron híres Felső-Magyarországi Minerva munkatársa. Neve és életműve teljesen elfelejtődött, viszont néhány verssora szállóigévé válva él ma is, anélkül persze, hogy tudná használója, hogy kitől idéz. 1849 után, a Bach-korszak katonai diktatúrájának kilátástalan, szomorú évtizedében – (ez volt talán az első előképe a XX. század totalitarisztikus poklának) – egyik költeményében írta le e két vígasztaló sort: „Megvirrad még valaha, / Nem lesz mindig éjszaka”. Milyen nemesen egyszerű, nyilvánvaló, józan, evidencián alapuló érvelés, mennyire meggyőző és erőt adó lehetett az 1850-es években, és mennyire nem mond semmit ma. Pedig milyen jó lenne hinni ebben nekünk is, és élni annak tudatában, hogy a globalizátorkodó ex-kommunisták által ránk kényszerített sötétség igenis el fog múlni. Csakhogy hol van már a XIX. századi ember magabiztos világrendje? A mai éjszakákban már senki sem lehet biztos még abban sem, hogy megvirrad egyáltalán. Könnyen lehet, hogy ebben a felbolydult, széndioxidos, ózonpajzsos világban – (amikor májusban síneket görbítő, afrikai hőség tud perzselni, ha kedve van, amikor júliusban októberi szelek fújnak, amikor olvadnak a sarki jegek, és amikor Budapest a kongói esőerdőket megszégyenítő felhőszakadásokban részesül, naponta többször is, amikor vagy azért nincs termés, mert kiszáradnak megyényi területeink, vagy azért, mert elönti őket az ár-, illetve a belvíz) – egyszer csak késni kezd, azután el is marad a virradat. Istenigazából, olyan nagyon meglepődnénk ezen? Netán már várjuk is, ki nem mondva, szorongva, egy-egy nehezen múló álmatlan éjszaka némaságában? Aztán mit is ír Terhes? Azt, hogy „nem lesz mindig éjszaka”. És ha lesz? Ő tudhatta, mert akkor még az isteni világrend romlatlanul dominált, de honnan tudhatom én – elismerem, 150 évvel ezelőtt ilyet csak egy őrült kérdezhetett volna –, hogy tényleg nem lesz, hogy ez a szép, új, éjszakás világ, Gyurcsányék, Kókáék könnygázas, gomolygó szürkesége, mesterségesen létrehozott távlattalansága, vágy-, akarat-, múlt-, juss- és gondolatnélkülisége nem tekinthető-e hosszú időre véglegesnek? Panaszkodik az egyik egyetem rektora: a frissen felvételizett fiatalok tudásszintje ijesztően alacsony. Gazdasági és államtudományi szakokra jelentkezők képtelenek felsorolni az ország megyéit, „a megyeszékhelyeket pedig már meg sem merjük kérdezni” – így a rektor. Gyorsan teszem hozzá: ez nem a fiatalok hibája! Ez annak az ezerszer átkozott szocializmusnak, annak a gyökértelen, moszkovitamarxista nevelésnek, gondolkodásnak a beérése, amely valamikor hatvan éve, 1948-ban úthengerelte le társadalmunkat, és amelyet a rendszerváltozás sem tudott annullálni: Gyurcsányék csak a nevét nem vállalják a Kádár-rendszernek, amúgy ugyanazt építik, a régi forgatókönyv alapján, a régi célok érdekében. (Apró Antal elégedett és büszke lehet.) Tőlünk már mindent elvettek, ami érték és józan ész, nekünk már nem adatik meg a magabiztos tudat: most éjszaka van ugyan, de nem marad így, mert közeleg a hajnal. Közeleg vajon? Az dobja rám az első követ, aki százszázalékosan biztos ebben. Ez az ország soha nem látott krízisét éli, inog minden porcikája, a gazdaság, az agrárium, a pénzpiac, az emberi jogok, az igazságszolgáltatás, az oktatás, az egészségügy. Már csak a csoda tartja egyben a hazát, és miről beszél napok óta a közszolgálati média: melegtüntetés, tojásdobálás, turulszobor, jobbikos Magyar Gárda, gyurcsányos Magyar Charta. Képtelen vagyok eldönteni, hogy ennyire kétszínű lett a magyar értelmiség vagy ennyire buta? És ha már a XIX. századról szóltam, megosztom önökkel Katona József egy 1820 körül írott tanulmányának egyetlen mondatát. Katona azt elemzi, hogy miért nem képes lábra kapni Magyarországon „a Játékszíni Költőmesterség”, vagyis a színműírás. Felsorolja a legfőbb okokat – (ezek amúgy ijesztően aktuálisnak tűnnek) – és tanulmányának vége felé levonja az írók hallgatásának nyilvánvaló okát: „Ha a madár látja, hogy hasztalan esik fütyürézése, élelméről gondolkozik, és elhallgat”. Egyre többet foglalkoztat a gondolat: ahelyett, hogy hétről hétre írok az egyre inkább csak virtuálisan létező magyar nemzeti oldalnak, nem lenne-e bölcsebb, ha magam is elnémulnék, mint Katona madara?

 Szőcs Zoltán