| 
               
                2008.08.15.  
              Pozsgai
              Zsolt: Szeretlek, fény
              
               
              (Béla herceg)
              
               
              (Pesti Magyar Színház,Sinkovits Imre Színpad)
              
               
              Pozsgai
              Zsolt következetes. Szeretlek, Faust címmel Mindszenty Józsefről
              és Jávor Pálról írt drámát, Szeretlek, színház címmel
              pedig Katona Józsefről, nagy nemzeti drámánknak, a Bánk bánnak
              a szerzőjéről. Szeretlek fény címmel pedig II. Vak Béla királyunkról.
              Ennek a darabnak a premierje 2006. augusztus 17-én volt a Pécsváradi
              Nyári Színházban a Szent István Napok előadássorozaton belül.
              Pozsgai Zsolt Pécsváradon szinte házi szerzőnek számít,
              2000-ben itt mutatták be a Boldog Asztrik küldetését is, majd
              hat évre rá a Szeretlek fényt. Mindkét dráma története
              kapcsolódik Pécsváradhoz, a hely szelleme nyilvánvalóan
              megihlette az írót. Mindkét előadást „felhozták” a fővárosba
              is, az akkori Nemzeti, ma Pesti Magyar Színházban évekig ment
              az Asztrik, a Szeretlek fényt pedig 2006 óta tartják műsoron.
              Szakácsi Sándor tragikus halála miatt egy rövid ideig nem játszották
              csupán, az ő szerepét Szélyes Imre vette át.
              
               
              Pozsgai
              Zsolt úgy határozta meg ezt a darabját, hogy az nem más, mint
              „játék a történelemmel”. Ezzel a pontos megfogalmazással
              világosan a nézők tudtára adja, hogy nem dokumentumjátékot
              írt, hanem sajátos látásmódú irodalmi alkotást, amolyan
              igazi, vérbeli Pozsgai Zsolt-os színdarabot, amelyben a történelem
              ürügyén sok mindenről szó esik. A dráma cselekménye a 13.
              században, a magyar históriának abban a válságos idejében játszódik,
              amikor II. István személyében van ugyan törvényes királya az
              országnak, de ennek az uralkodónak nincs gyermeke, két trónbitorló
              akar a helyébe lépni. Immár másodszor fenyegeti az Árpád-házat
              a kihalás veszélye. 
              Ekkor jut II. István eszébe, hogy apja, Könyves Kálmán megvakíttatta
              az ellene állandóan lázadó testvérét, Álmos herceget, mert
              az nem tudott belenyugodni, hogy Szent László király miért nem
              őt, Álmost, a daliás katonát, az elsőszülött fiút nevezte
              ki utódjának, hanem öccsét, a púpos Kálmánt. Álmos herceg
              négy összesküvést szőtt Kálmán ellen, mire a király megelégelte
              ezt, és 1130-ban nemcsak neki, hanem öt éves kisfiának, Béla
              hercegnek is elvetette a szeme világát, sőt még azt is
              elrendelte, hogy a gyermeket heréljék ki, de ezt a végrehajtó
              emberek nem tették meg. Béla herceg a pécsváradi monostorban húzta
              meg magát. István innen hívta meg őt a magyar trónra, majd a
              király halála után II. Bélaként uralkodott. Béla Uros szerb
              nagyzsupán lányát, Ilonát vette feleségül. Első gyermekük
              születését II. István még megélte, ezt a kisfiút közös ősükről,
              Gézáról neveztek el. II. Géza a magyar történelem egyik legfényesebb,
              távlatokban gondolkodó uralkodója volt. Pozsgai Zsolt darabjának
              szereplői nem a történelemkönyvek megszemélyesített alakjai,
              nem egészen olyanok, mint a hajdan élt Álmos, Predszlava, Béla,
              Hedvig, Ilona vagy Kálmán, legföljebb csak bizonyos tulajdonságaikban,
              jellemvonásaikban hasonlítanak hozzájuk. Ők azoknak a
              gondolatoknak, folyamatoknak a hordozói, akik általa szerző üzenni
              szeretne és példát akar mutatni. A Szeretlek, fény családja a
              sorozatos testi és szellemi megnyomorításokba beleroppant, szánni
              való família. Álmos nem csupán vak, de fél lába is hiányzik,
              felesége, Predszlava nem hall, őt is Kálmán süketítette meg,
              két gyermekük kissé bolondos, az infantilis Béla herceg, aki a
              fejében lévő falakat tologatja meg a habókos húga, az örökösen
              begerjedt Hedvig hercegnő. A dráma bizonyos rétegei mulatságosak,
              például Álmos állandó összeesküvés kényszere, ő olyan
              mint valami nyugállományú terroristavezér. Az örökös
              szerelmi mámorban úszó Hedvig egy buta liba. Béla herceg
              gyermekded magaviselete csupán csak álca, így könnyebben tudja
              elviselni vakságát, azonban rögtön világos fejjel tud
              gondolkodni, amikor sorsáról döntenie kell. Az Idegen is rendkívül
              furcsa fazon, állandó lépéskényszerben van, mindig az időt sürgeti
              és fél, hogy lemarad valamiről. Jelona pedig az a karakán nő,
              aki tisztában van azzal, hogy a jövőben mi lesz a dolga. A
              karakán Geufréd apát együtt érzően a viselkedik a hercegi
              családdal, ügyesen kezeli Hedvig vágyakozását, és
              diplomatikusan bánik a vendégeivel. 
               Béla
              herceget Őze Áron mintaszerűen jeleníti meg, ha kell önmaga
              csigaházába visszavonult duzzogó kisfiú, ha kell akkor felelős
              államférfi. Szélyes Imre mosolyt fakasztóan alakítja Álmos
              herceget, az idült pártütőt. Tóth Éva Predszlavája olyan,
              mint egy kotlós, aki félti és egyben szeretné tartani a családját.
              A heves vérmérsékletű Hedviget Jankovics Anna érzékeny
              humorral személyesíti meg. A céltudatos, nem éppen törékeny
              Jelonát Auksz Éva viszi fel a színre. Tahi József Idegenje
              ideges és parancsoló, Rancsó Rezső apátja okos és türelmes.
              Pozsgai Zsoltnak ebben a darabjában kevesebb aktuálpolitikai
              mondanivaló húzódik meg, csupán egyszer-kétszer lehet Álmos
              és Kálmán vitájából kihallani, hogy a magyarság előtt
              mindig a megmaradunk vagy a feloldódunk lehetősége áll, amik közül
              mindig az elsőt kellett választania a vezetőnek. Még ide
              tartozik az a gondolatsor is, hogy a központi hatalom rendelkezéseire
              fittyet hánynak a végeken, mert ők élik az ősi rend által
              megszabott az életüket, nem sokat törődnek azzal a sok szamársággal,
              amit ott, fent eldöntenek... 
              
               Dr. Petővári Ágnes 
              
              
              |