| 
               
                2008.08.22.  
              Szörényi Levente – Bródy János: István, a király 
              Társulat előadása 
              Negyedszázada,
              a ma Királydombnak nevezett, városligeti szánkódombon 1983
              augusztusában, Koltay Gábor rendezésében mutatták be először
              ezt a rockoperát, amit a Szörényi Levente és Bródy János
              Boldizsár Miklós Ezredforduló című drámája alapján
              alkotott. Akkor összesen hatszor játszották el, és 120 ezer
              ember látta. Egy évre rá, 1984 augusztusában a Szegedi Szabadtári
              Játékok keretén belül adták elő. A nézők tódultak ezekre
              az alkalmakra, mert a műből a hazaszeretetnek, nemzeti múltunk
              iránti tiszteletnek az a fajta hangja szólt, amit az emberek a Kádár-rendszer
              szocialistának mondott internacionalizmusa közben nem
              hallhattak, és mint a szivacs úgy szívták magukba. A publikum
              nem tudja megunni az István, a királyt, 1990-ben, a Népstadionban
              kétszer is bemutatták, 1992-ben, Sevillában, az Expón, Ausztriában,
              Németországban is rengetegen voltak kíváncsiak rá. A szomszédos
              országok magyarlakta vidékein – Felvidéken, Vajdaságban, Erdélyben
              - különös szeretettek fogadták, 2003-ban, Csíksomlyón ötszázezren
              látták. Koltay Gábor rendezésében, 1990-ben film is készült,
              rekord mennyiségű bakelitlemezt, kazettát, CD-t, DVD-t adtak el
              belőle. Tavaly, 2007. augusztus 19-én, Szent István napja előtt,
              Pilisszentkereszten, a cisztercita apátság romjainál is volt
              egy felejthetetlen előadás. Az első kőszínházi bemutatót
              1985-ben, az akkori Nemzeti Színházban tartották. Azóta a színház
              neve megváltozott, Pesti Magyar Színház lett, mert 2002-ben átadták
              az „igazi” Nemzetit, de az István, a király maradt, és a
              Magyar Színházban 23 év óta egyfolytában játsszák. Ez a
              Broadway-produkciók számára emlékeztető előadásfolyam színháztörténetünkben
              is párját ritkítja! 
              
               
              
               A
              negyedszázados évforduló tiszteletére Társulat címmel az
              Magyar Televízió és Zikkurat Színpadi Ügynökség közös
              tehetségkutató játékot szervezett, aminek keretén belül négy
              női – Táltosasszony, Gizella, Sarolt, Réka – és négy férfi
              – Laborc, Torda, Koppány, István – szerepére kerestek
              hangokat. Ennek a nyolc személynek a megszólaltatására
              alkalmas énekeseket nagyszabású szereposztó – amolyan
              megasztáros – show műsor keretén belül válogatták ki.
              Majdnem egy éven keresztül, szombat esténként kísérhették
              figyelemmel a nézők a jelentkezők vetélkedését, színészi
              érettségét és muzikalitását. A közönség szavazhatott is,
              a szerep odaítéléséről azonban a végső szót az Alföldi Róbertból,
              Szulák Andreából, Kocsák Tiborból, Keveházi Krisztinából
              álló zsűri elnöke, a rendezői feladattal megbízott Szikora János
              mondta ki. Miért volt szükség frissítésre, másfajta produkció
              létrehozására? 25 esztendő majdnem egy emberöltő, miközben
              a darab mondanivalója, üzenete semmiféle átalakuláson nem
              ment át, sőt egyre érvényesebb és mához szólóbb lett,
              azalatt emblematikussá vált szereplői fölött bizony eljárt
              az idő. Váltani, fiatalítani kellett, és hála Istennek, a
              rockoperához méltó elhatározás született: az új szereplőket
              nem mutyiban jelölte ki egy-két úgynevezett szakember, hanem a
              legszélesebb nyilvánosság előtt dőlt el, ki lesz István,
              Koppány és a többiek. A Társulat első színrelépését ez év
              június 18-án tartották a Sportarénában, és még kétszer játszották
              el, mert olyannyira felfokozott volt az érdeklődés iránta. Azóta
              az országot járják, Siófokon, Székesfehérváron is előadták,
              Szegeden, a Szabadtéri Játékokon is, ősztől pedig a Kaposvári
              Csiky Gergely Színház állandó produkciója lesz. Filmes adaptációját
              pedig az MTV 1-es csatornája vetítette állami ünnepünk estéjén.
              A
                Társulat tagjainak nehéz feladat a nézők lelkében élő,
              „eredeti” István, Koppány vagy Gizella, Sarolt mozdulatait,
              gesztusait felülmúlni, de sikerült nekik legyőzni az árnyakat,
              túltenni magukat azon, hogy akarva-akaratlanul mindenki a régi
              „nagy” szereplőkkel, hangokkal veti össze őket. Vadonatúj
              István, a király született, ami jogos örököse az előzőnek,
              ugyanis minden vonatkozásban felveszi a versenyt a régivel. A Szörényi-Bródy
              szerzőpáros is fellép az előadásban, amivel „áldásukat”
              adják rá. Ennek az István, a királynak a látványvilága lenyűgöző,
              Csikós Attila díszletei pazar hátteret nyújtanak a rockopera
              cselekményének. A rendezői elképzelés sokkal erőteljesebb,
              kiélezettebb konfliktusokra épül, Szikora János koncepciójában
              azonban István és Koppány között nem tátong áthidalhatatlan
              szakadék, ami külsőségekben és hangszínben is megnyilvánul,
              ugyanis Feke Pál és Vadkerti Imre karaktere és hangja igencsak
              közel áll egymáshoz. Öntudatunkat erősíti, büszkeségünket
              növeli az István, a király, ez az immár klasszikussá
              nemesedett, a populáris zenét, a népzenét és a gregorián
              dallamokat ötvöző, fordulatos és könnyen követhető cselekményű,
              mindig aktuális mondanivalójú rockoperánk. Hazafiasságot sugárzó
              tartalma teszi arra a kivételezett helyre, amit negyedszázad óta
              a magyar nép szívében elfoglal.
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári Ágnes
              
              
              |