| 
               
                2008.08.29.  
              Hamvait is ötven évig börtönben tartották 
              Kegyelemből
              életfogytig-Esterházy János szenvedéstörténetéről. 
              
               Ez az Esterházy nem íróféle, nem
              futballista, és nem is a konflisos bécsi Esterházy-család
              sarja. Ez az Esterházy János igaz magyar, keresztény, azaz
              talpig ember volt. Felfoghatatlan a szenvedéstörténet, amelyet
              kezünkben tartunk. A dokumentumkötetet Mycielskiné Esterházy Mária
              feljegyzései alapján állította össze Molnár Imre. Kezdjük a
              történetet a szomorú véggel. Esterházy János börtönben
              halt meg Csehszlovákiában. Végrendeletéből idézek. A sorokat
              nyilván halála előtt néhány órával vagy nappal vetette papírra.
              Íme: „Tudom, hogy emberileg szólva nincs remény a szabadulásomra.
              Ezt elfogadva, mint keresztet, felajánlom a Jó Istennek könyörgésképpen
              a legszűkebb családért, és a szélesebb (a felvidéki magyarságért),
              meg a legszélesebb családunk (magyar nemzet) boldogabb jövőjéért.” 
              
               Esterházy János a szó igaz értelmében szent emberként
              élt és halt meg. Nyitraújlakon született 1901. március 14-én.
              Serényi Líviával 1924-ben kötött házasságot. Két gyermekük
              született: János és Alice. Könyvünk főhőse 1932-ben, 31 éves
              korában a Csehszlovákiai Magyar Népszövetség Liga elnöke
              lett. Ugyanebben az évben az Országos Keresztényszocialista Párt
              elnökévé választották. Politikai tevékenységének középpontjában
              a Csehszlovákiában magára hagyott nemzetiségiek védelme állt.
              1933-tól kezdve szüntelenül követelte Szlovenszko és
              Ruszinszko autonómiáját. 1935-ben a csehszlovák parlamentben képviselőként
              dolgozik. Masarik lemondása után 1935-ben Benest támogatja
              Masarik utódjaként a németbarát jelölttel szemben. Majd
              amikor a Felvidék egy része visszakerül az anyaországhoz,
              Esterházy János a magyar kormánytól jogszerű bánásmódot kér
              a szlovákok számára. Rövidesen hazájában, a Felvidéken,
              Szlovákiában, 1939-ben rendőri felügyelet alá helyezik. Támogatta
              és segítette a lengyel menekülteket. Politikai megnyilatkozásában
              üdvözli a Szlovák Köztársaságot, de ugyanakkor a későbbi,
              1944-es szlovákiai felkelés tábornokát, Rudolf Viest tábornokot
              segíti Nyugatra történő távozásában. Magyarországon
              keresztül jut ki az emigrációba a katona. 1942-ben szavaznak
              Pozsonyban a zsidótörvényről. Egyetlen képviselő akad a
              parlamentben, Esterházy János, aki a törvény ellen szót emel,
              és nemet mond. Magyarországon jár 1944-ben, amikor a magyarországi
              nyilasok letartóztatták, és lemondatták pártvezetői tisztségéről,
              így a nyilasok fogságából szabadulhatott, de ekkor meg körözni
              kezdi a Gestapo. Fordulatos az élet. A Gestapo után jött a
              kommunista Gustav Husak, a csehszlovákiai fő kommunista. Letartóztatják
              a grófot, és átadják a felvidéki magyar politikust az NKVD ügynökeinek.
              Több magyar pártvezető társaságában egy évet tölt a hírhedett
              moszkvai kolosszusbörtönben, a Ljubljankában. Jó szovjet szokás
              és gyakorlat szerint elítélik, 10 évet kap, és Szibériába
              szállítják. A szovjetek visszaadják Esterházy Jánost a
              csehszlovák hatóságoknak, és megkezdődik Esterházy János vérrel,
              tövissel, tüdőbajjal szegélyezett kálváriájának utolsó
              fejezete, börtönről börtönre szállítják, mígnem 1957-ben
              visszaadja lelkét Teremtőjének. A kommunizmus nagyobb dicsőségére
              Esterházy Jánost halála után elhamvasztották, de porait nem
              adták ki a családnak, 50 éven keresztül börtönben őrizték. 
              
               Esterházy János története, kálváriája a józan emberi
              ész számára felfoghatatlan. Rögtön az elején felteszünk néhány
              kérdést önmagunknak meg a történelemcsinálóknak. Esterházy
              János halált megvető bátorsággal védte, istápolta és pártfogolta
              a jogfosztottakat. Ő volt az egyetlen Pozsonyban, aki a
              parlamentben ellentmondott a zsidótörvényre. Miért nem mozdították
              meg a zsidók még a kisujjukat sem e nemes lélek, e kitűnő
              ember megmentése érdekében? Nem igaz az, hogy nem volt hozzá
              lehetőségük. Miközben Amerikában és Nyugat-Európában egy
              Martin Himler nevű magyar zsidó a legfondorlatosabb módon gyűjtött
              össze és törvénysértő módon lopatott Magyarországra 500 háborús
              bűnösnek vélt, vagy bűnöst, ne mondja senki, hogy e
              korszakban Európában és Moszkvában nem volt lehetősége a
              zsidóságnak a cselekvésre, akár egyetlenegy ember megmentésére.
              Tény: nincs hitelt érdemlő bizonyítékunk arra, hogy valamit
              is szót emeltek volna Esterházy János érdekében. A második kérdés:
              hogyan történhetett az, hogy Esterházy Jánost egy évig ütik-verik,
              megszégyenítik és gyalázzák a Ljubljankában, majd 10 évre
              ítélik, Szibériába szállítják, és onnan egyszerűen csak
              visszatér – mit tér, visszaszállítják – az újraalakult
              Csehszlovákiába. Kik és milyen erők dolgoztak? A Ljubljankából
              nemigen tértek vissza az emberek. Szibériát 8-10 év után csak
              kevesen hagyhatták el. Milyen érdekek nyomán kerülhetett mégis
              vissza Esterházy János a kommunista Csehszlovákiába, ahol a
              hatalom gyűlölte őt? És a harmadik: A halálos ítélet után
              Esterházy János kegyelemből életfogytig tartó ítéletet
              kapott. Tehát nem akarták megölni. Egészen pontosan nem szántak
              neki gyors halált. Mert ez így egyszerűbb lett volna, bár látszólag
              gonosz cselekedet. Nem, erre a harmadik kérdésre tudom a pontos
              választ. A Gustav Husakok, az Antoni Novotnik, és a többi
              hasonszőrű csehszlovákiai vezetők úgy döntöttek, hogy lassú
              halállal büntetik e kiváló férfit. Pontról pontra követték
              életútját. Hol engedélyezték tüdőbajára a gyógyszert, hol
              nem. Hol fogadhatott látogatókat, hol nem. Hol írhatott és
              kaphatott levelet, hol nem. És egyik börtönből a másikba szállították
              a titkos menetrend szerint. Tépték az idegrendszerét ennek a férfinek,
              és rettegésben tartották, hogy a családjának számos tagját
              is utolérheti a végzet. Csehszlovákia urai játszadoztak ennek
              az embernek az életével és a halálával. Tűnődhetünk manapság,
              amikor annyi gonoszságra fény derült, hogyan is történt Nagy
              Imrével és mártírtársaival? Felakasztották, dróttal összekötözték
              a holttestet, és arccal a föld felé elföldelték. Halála után
              is büntették, meggyalázták, megalázták az áldozatokat. Ez
              az egyik változat. A másik változat, amit Esterházy Jánossal
              cselekedtek: lassú halálra ítélték, mert nagyon féltek a
              szellemétől. Esterházy meg azt tudta, hogy léte a magyarság
              felvidéki megmaradásának egyik alapvető feltétele. A gróf életét,
              börtönéveit testvére, Esterházy Mária kíséri, és minden
              emberileg elképzelhető dolgot elkövet annak érdekében, hogy
              testvére szabaduljon a börtönből, vagy javítson valamit, enyhítsen
              a sorsán. Utazik éjjeleken át Prágába, Brünnbe, különböző
              börtönvárosokba, időközben keresi a pártfogókat, hátha
              tudnának valamit segíteni. Mária mindenkit utolér. Ezt olvasom
              az összeállításban: 
              „Közben
              kisütötték, hogy Fábry Zoltánhoz kellene fordulni, aki író.
              Ő, bár kommunista, a »Vádlott megszólal« című írásában,
              amelyet a front után írt, igazságosan, és nagy szimpátiával
              írta meg János politikai működését. Ekkor végzetes tévedés
              történt. Emil elment Fábryhoz a pártba, és segítségét kérte.
              Legnagyobb megdöbbenésére az illető felfortyant, és
              kijelentette, hogy ő lesz az első, aki ajánlani fogja János
              kivégzését, mivel az a nép ellensége. Emil először hápogott,
              majd dühbe jőve egy hatmázsás gorombaságot vágott a fejéhez
              és kiment. Elpanaszolta a dolgot Mayernak és az ügyvédnek, és
              akkor kisült, hogy nem az íróval beszélt, aki Szliácson
              lakik, hanem egy kommunista képviselővel, aki az első republikával
              a Major-párthoz tartozott, és ezért kész volt Jánost egy kanál
              vízben megfojtani. Erre aztán az ügyvédet repülőgépen Szliácsra
              küldték az íróhoz, hogy ő is írjon János érdekében Prágába.
              Csak írást lehetett kérni tőle, mert egyrészt súlyos beteg,
              másrészt nem beszéli az államnyelvet.” Történelmi tény,
              hogy a stószi remete, Fábry Zoltán kifogástalanul és tisztességesen
              viselkedett az Esterházy-drámában. Fordultak máshoz is a család
              tagjai. Elmentek Srobárnéhez. Egy magas rangú állami
              hivatalnok feleségéhez. „Srobárné megütközve veszi tudomásul
              az esetet, és azt mondja, »itt feltétlenül segíteni kell,
              ilyen igazságtalanságot nem szabad eltűrni«. Mit is lehetne
              csinálni? Még Pozsonyban szó volt arról, hogy az elnök feleségéhez
              kellene fordulni, aki jószívű, mint az ilyenfajta nők szoktak
              (a köztársasági elnök feleségéről van szó). Emil rám néz,
              és int a szemével. Bátortalanul előadom, hogy tudomásom
              szerint az elnök felesége egy jólelkű asszony, nem volna-e tehát
              neki hajlandó elmondani a hallottakat, és segítséget kérni.
              Srobárné méltóságteljesen kihúzza magát, és nagy nyomatékkal
              mondja »Ich kenne die Dame nicht« »Én nem ismerem azt a hölgyet.«
              Elhűlt bennem a vér, a bieder polgárasszonnyá alakult színésznő
              nem ismeri a rosszhírű elnöknét – no, ezt azután jól
              megcsináltam.” Korunk a kibontakozó kommunista testvériség
              és nemzetköziség korszaka. Amit a magyarok kaptak büntetésül
              a Szovjetuniótól a II. világháborúért, azt jutalmul megkapták
              a csehszlovákok puszta jóságukért. 
              
               Történt pedig, hogy a nép ellensége, Esterházy János
              egy alkalommal hosszabb időre menedéket adott egy bizonyos
              Szakasits Árpád nevű magyar köztársasági elnöknek. Aztán még
              sok mindenben Esterházy segítségére volt ennek a Szakasitsnak.
              A család tagjai odafordultak hát a budapesti nagyúrhoz. Meg is
              kapták a választ. Magyarország nem avatkozik más országok belügyeibe.
              Miért is segítette volna az álszociáldemokrata Szakasits az ízig-vérig
              keresztény és európai intellektusú magyar férfit, gróf
              Esterházy Jánost? A kérdést pusztán a könyv olvasása közben
              tettem fel. Érdemes tovább idézni ebből a torokszorító könyvből.
              Hogyan történt a felvidéki magyar politikus ljubljankai látogatása?
              „A kihallgatások éjjel voltak. Eleinte jóindulatú formában.
              Később, mikor nem akart vallani, kínozni kezdték. Falnak
              fordulva, kitárt karokkal kellett állnia, a legcsekélyebb
              mozdulatnál összeverték. Éheztették, szomjaztatták, és a
              legszörnyűbb kínzás az volt, hogy egy cellában több száz
              gyertya erejű villanykörtébe kellett néznie szemhunyorítás nélkül,
              mert csak ha hunyorított, verték. Az NKVD-isták vastag fekete
              szemüveggel a szemükön 5 percenként váltakoztak, őt órákig
              hagyták így. 8-12 óráig hallgatták ki egyfolytában, pokoli kínokon
              ment át. Végül, mikor fizikai szenvedéssel nem bírták megtörni,
              ördögi módszerhez nyúltak: vagy vallasz, vagy elpusztítjuk,
              kiirtjuk az egész családodat. És elszámoltak Maminkón kezdve
              és Krímán végezve mindenkit. Ez megtörte az ellenálló képességét.
              Látszott rajta, milyen nehezére esik ezt elmondania. De mit, az
              Istenért? »Hogy: 
              1. A
              párt fasiszta szervezet volt, 2. hogy fegyveres ellenállást
              szerveztem az oroszok ellen, és 3. együttműködtem az
              angolokkal a háború alatt!« A két első pontot még értettem,
              de a harmadikat?! Utána szembesítették őt a többiekkel, akik
              tagadták a vádakat, de ő ellenük vallott! Dermedten
              hallgattam, csak a kezét fogtam. Szeptembertől februárig
              tartott a vallatás, és ez alatt, ha jól emlékszem, 684 órát
              vallatták. 1946. április 24-én hirdették ki az ítéletet: 10
              év kényszermunka.” Megjárta a jól ismert poklok poklát gróf
              Esterházy János, és hazaszállíttatták a csehszlovákok, hogy
              szenvedjen hazájában kínok között, hosszút, sokat. 1950. május
              6-án a grófot az akasztófa helyett életfogytiglanra ítélték.
              Több mint egy évig a felfüggesztett halálos ítélet árnyékában
              élt. Ez a család hitben élt. Mélyen átélt Isten– Jézus–Mária-szeretetben
              gondolkodott. Nem alkalmi katolikusok voltak. De a családtagok,
              akik kintről figyelték a börtönben vergődő testvérük tüdőbajjal
              nyomorított életét, Istenkísértő lelkiállapotba is kerülhettek
              – olvassuk a megrendítő sorokat. E sorokat Mária írta Esterházy
              Lujzának: „Az ember annyira semminek érzi magát, s szinte már
              a teljes kétségbeesés kerülget, ha arra gondolok, hogy ő
              milyen borzasztóan szenved. Tudatosan gondolsz az Olajfák-hegyén
              szenvedőre, de kedvesem, az a szenvedés csak egy éjszakát és
              egy napot tartott. De ő már a 9. éve járja a maga kálváriáját.
              Tudom, hogy mindez már-már eretnekség, és próbálom magamban
              ezt az érzést leküzdeni, ahogy tudom… De nincs már hozzá erőm,
              és imádkozni sem tudok már. Utolsó szalmaszál Krulik elsőáldozása
              lesz…” Hadifogoly visszaemlékezésekből, hős papjaink írásaiból
              dereng előttünk néhány kép, ami szívszorító. A katolikus
              papok hogyan miséztek az Urálon túl, valahol Vlagyivosztok tájékán,
              ahol bort sem látott soha senki. Valahonnan szőlő került a táborba,
              azt a néhány szem szőlőt megerjesztették, és az így nyert
              bort Krisztus vérévé változtatták titokban a láger barakkjában.
              Így történt ez bizony, így, kedves jó olvasóim. Esterházy János
              meg mély vágyat érzett arra, hogy magához szólítsa az Úr Jézus
              Krisztus testét (Hoc est enim, corpus meum=Ez az én testem.).
              „Azt írta, ne küldjünk kétszersültet. Feltételezem, rájöttek
              arra, hogy ebbe kevertük bele a morzsákat. És ezért vették el
              az imakönyvecskéket is. Mindenesetre megszakadt a szívem, hogy
              megfosztották még ettől az utolsó vigasztól is.” A könyvből
              olvasom, hogy a testvér, Mariska, Esterházy Mária a falu plébánosától
              egy időben szentostyamorzsát kapott kétszersültbe keverve, sütve.
              Ezt küldte be testvérének a börtönbe szentáldozásra.
              Gondoljuk meg: már 1957 februárja van. A kálvária korábban
              kezdődött, mint 1945. És azt írja a hűséges testvér a másik
              rokonnak: „De most el kell magunkban nyomni és le kell győzni
              az emberi harag vagy lázadás minden kifejezését, hogy be ne árnyékoljuk
              az ő áldozatának beteljesedését. Írva neki, igyekszem
              elmondani, hogy mi mindannyian szünet nélkül Vele vagyunk, de
              mit ér most ez az írás? Nem kérem, hogy imádkozz, mert tudom,
              hogy mást sem teszel, de kérj meg mindenkit, hogy imádkozzanak
              a távolból is, hogy a Jó Isten megkönyörüljön rajta. Oly
              nehéz szívvel gondolok arra, hogy menynyire fáj neked ez a levél.
              Tiszta szívemből ölellek.” És akkor, 1957. március 8-án
              ezek a sorok kerülnek be a naplóba: „Pénteken, 3. hó 8-án,
              amikor 6 után hazaértem, Jadvigát az ágyon találtam ülve, táviratot
              tartott a kezében. A táviratban ez állt: Értesítem, hogy a
              fivére J. E. 1957. III. 8-án hunyt el, a holttest el lesz
              hamvasztva, de nem lesz kiadva a családnak. Aláírás:
              parancsnok”. És a szentéletű magyar gróf hamvait még 50 évig
              börtönben tartották. Ez a történetünk. Félelmetes. 
              
               (Kegyelem életfogytig Esterházy János szenvedéstörténetének
              dokumentumai Mycielskiné Esterházy Mária feljegyzései alapján.
              Kiadja: a Magyar Egyháztörténeti Enciklopédia Munkaközösség
              (METEM) Budapest 2008.) 
              
               
               
              Győri Béla
              
              
              |