| 
               
                2008.12.05.  
              Ady összes fényképe egy albumban 
              Végre
              megjelent! Én már évtizedek óta vártam, kifejezetten hiányzott
              könyvtáramból, irodalmi igazságérzetem is hiányolta, és
              amikor megpillantottam a boltban, jóleső örömet éreztem: egy
              régi nagy adósságunkat törlesztettük Adynak. Általános
              alanyt használok, teljesen alaptalanul és igazságtalanul,
              ugyanis az album mindenekelőtt E. Csorba Csilla munkája és dicsősége,
              amelyben – az általa vezetett – Petőfi Irodalmi Múzeum több
              munkatársa is osztozik. Nem ez az első írói ikonográfia, amit
              a múzeum munkatársai készítettek (Jókai, Kosztolányi, József
              Attila, Krúdy stb.), de bizton állíthatjuk, hogy ez a legszebb,
              legreprezentatívabb, nyomdailag, szakmailag legigényesebb összeállítás.
              És jól is van ez így, mert bárhonnan is közelítsük: Ady
              volt és maradt a legnagyobb. Mi található ebben a 240 oldalas
              albumban? Benne van Ady Endre összes ismert, fennmaradt fényképe
              – szám szerint 104 fotó –, ezeknek nagyított ill. retusált
              változatai, valamint igényes, szakszerű adatolásuk: ki volt a
              fotós, hol és mikor készült, kinek a tulajdona, az első
              megjelenés helye, milyen méretű az eredeti kép, Adyn kívül
              kik láthatók még rajta, kinek lett dedikálva stb. Valójában
              440 létező vagy lappangó eredeti, azaz korabeli kópiáról tud
              a szakma, de ezek csupán ama 104-nek a másolatai. Ez nem meglepő,
              hiszen Ady imádott úgy levelezni, hogy saját fotóját küldte
              el képeslap gyanánt. A könyv előszavából tudható, hogy például
              az egyik legismertebb portréja, a könyöklős Ady, „ezerszám
              volt forgalomban”. Így lehet, hogy csak ebből a képből a mai
              napig is sok tucat létezik köz- és magángyűjteményekben.
              Lapozgatom az albumot, és bár magam is több évtizede amatőrködöm
              az Ady-világ körül, ámítván magam, hogy többé-kevésbé
              otthonosan mozgok benne, egy meglepő felfedezésre döbbentett rá
              az ikonográfia. A legelső percekben azt hittem nagy botorul,
              hogy valamiféle hiba, mulasztás vagy koncepció okán történhetett,
              hogy Ady és Léda lényegében egyetlenegy képen látható együtt.
              (Most eltekintek a nagyon rossz minőségű római csoportképtől
              és az arcokból semmit sem mutató csónakos képtől.) Úgy élt
              ugyanis az emlékezetemben, hogy Ady és a kalapos Léda tucatnyi
              képen vannak együtt. Azonnal lázas kutakodásba kezdtem, de
              hamar le kellett higgadnom: érthető vagy érthetetlen, de Ady és
              Léda nem fényképeszkedtek együtt. A millió róluk szóló könyv,
              cikk vagy tanulmány sok-sok Léda-képet közöl és sok-sok
              Ady-képet applikál mellé, de ezeken külön-külön vannak:
              csak az én szubjektív emlékezetem – na és persze az
              Ady-versek kohója – retusálta őket egy képbe. Kénytelen
              voltam belátni, hogy bár gimnazista korom óta ismerem, nézem
              az „Ady és Léda” fotót, soha nem tudatosult bennem, hogy
              egy és ugyanazon képet nézem. Ugyanis nincs több. Mindig azt
              hittem, rengeteg ilyen van. (Felhívtam másokat is, akik Ady-ügyben
              mértékadók számomra és próbára tettem őket: kivétel nélkül
              mind azt mondta, hogy sok Ady– Léda-fotó van, és amikor közöltem
              velük a valóságot, hogy csak egy, egészen elhűltek.) Ezt az
              egyet viszont Székely Aladár készítette, és érdemes
              elolvasni a kép különös történetét az album 62. oldalán.
              Valójában a fentiekhez kapcsolódik egy másik észrevételem is
              az ikonográfia kapcsán. Mi a fotó? Egy örökre megdermedt
              pillanat. Ebből következően a fénykép dokumentum mivolta
              vitathatatlan. Ebben az albumban találunk 104 fotót, azaz 104
              pillanatot a legnagyobb magyar költő életéből, akinek amúgy
              40 év adatott a sorstól. Ez a negyven év sok-sok millió, tízmillió,
              százmillió pillanatból állt össze egésszé, ami megkerülhetetlenné
              teszi a kérdést: menynyire tekinthető Ady életének ezen, számunkra
              fennmaradt 104 pillanata jellemzőnek és lényeginek? Attól félek
              ugyanis, hogy a fotó úgy tud dokumentum lenni, hogy közben
              csal. Tud csalni azáltal is, hogy nem a lényegi eseményeket,
              nem a meghatározó embereket örökíti meg Ady társaságában,
              hanem elhanyagolható, periférikus mozzanatokat. De tud csalni az
              aránytalanságokkal is. A filozófusok régi megfigyelése, hogy
              igaz az, ami az arányainak megfelel. Az Adyról fennmaradt 104 kép
              vajon mennyire fejezi ki a költő belső értékrendjének arányait?
              Leltározzunk: Lédával egy kép, ugyanúgy, mint Goldstein Miklóssal,
              Kozmutza Bélával, Steinfeld Nándorral vagy a rossz hírű Szűcs
              Jenővel, Babitscsal viszont négy. Ha Ady költészetét, érzelemvilágát,
              belső vívódásait nézzük, ez az arány teljességgel hamis,
              torz és használhatatlan képet ad róla. Diszkomfortérzésemet
              csak növeli, ha végiggondolom, ki mindenkivel nem fotózkodott
              le a költő, aki amúgy szignifikáns szerepet vitt életében
              – csak egy példát mondok: Dénes Zsófiát –, ezért az
              esetlegességért némi fenntartással kell kezelnünk minden
              olyan „portrévá lett arcot”, amelyet az ikonográfiák
              sugallnak egy költői életről. Belátom, furcsa ez, mert 104
              elvitathatatlan dokumentumot, valóságszeletet látunk itt Ady életéből,
              mégis úgy érzem, lehetnek fenntartásaim arról, hogy ilyen
              volt-e Ady élete? Ezeket a fenntartásokat szerintem némi
              rugalmas szerkesztéssel el lehetett volna oszlatni: az Ady életének
              meghatározóan fontos szereplőiről akkor is kellene itt
              szerepelnie fotóknak, ha Ady nincsen rajtuk. (Egyvalaki szerepel
              is: Székely Aladár.) Léda megérdemelt volna 6–8 karakteres
              fotót ebben az albumban, és Dodó is egyet. Engem nem zavarna,
              ha Bonca Berta, Dénes Zsófia, Ada, Mylitta, Margita, Itóka, Bölöni,
              Kernstok, néhány nagyváradi vagy zilahi személyiség, esetleg
              a „kis női csukák” egyikének-másikának fellelhető fotója
              is itt lenne a költő képei között, akkor is, ha ő éppen
              nincs rajtuk. Tudom persze, hogy ez az igényem túllép a
              klasszikus foto-ikonográfia műfaji keretein, de talán egy
              teljesebb Ady-panoptikumot eredményezne. Sőt, ami engem illet,
              osztva E. Csorba Csilla szerkesztői szándékát, annak feltárását,
              hogy – „Milyen volt a tekintete, amelyről nők, férfiak oly
              sokat beszéltek, írtak, amely mindenkit megbabonázott?” –
              nem tartottam volna ikonográfiához méltatlannak, ha néhány
              zseniálisan lényegi művészi portrét is láthatnék az
              albumban, például Czigány Dezső megszólalásig hű
              Ady-arcait. Ezek tökéletesen kiegészíthetnék a fénykép
              nyers valóságüzenetét. Száz szónak is egy a vége: Ady Endre
              összes fényképe néhány nap óta egy csodálatos albumban
              kapható, és köszönet érte a Petőfi Múzeum főigazgatójának,
              aki nem mellesleg hosszú évtizedeken át dolgozott ezen ikonográfia
              anyagának összeállításán.
              
               
              
               
               
              Szőcs Zoltán
              
              
              |