| 
               
                2008.12.05.  
              Színházünnep Kolozsvárott 
              Alighogy
              tagja lett az idén a kolozsvári Állami Magyar Színház a
              legrangosabb teátrumokat tömörítő Európai Színházak Uniójának,
              máris megkapta a 17. fesztivál megrendezésének a jogát a
              Bulandra Színházzal közös szervezésben. 
              
              
               
              Bukarestben
              és Kolozsvárott párhuzamosan zajlik a hathetes seregszemle. A
              tizennyolc tagot magába foglaló színházi unió egyetlen magyar
              tagja ma a kolozsvári. (A budapesti Katona József Színház már
              nincs a tagok között.) A megtiszteltetés azoknak jár ki, akik
              rendkívüli művészi értékeket mutatnak föl, és az unió
              folyamatos szakmai ellenőrzése alatt eleget tesznek az
              "elitklub" tagságával járó, szigorú kritériumoknak.
              Olyan, mélységesen emberi és tökéletességében megrendítő
              előadást például, mint amilyen a kolozsváriak szenzációs Ványa
              bácsija – mely egyebek közt, a romániai színházi évad
              legjobb előadásának díját is megkapta –, húsz év alatt
              Európa-szerte ötöt ha lát az ember. 
              
               
              
               A színház igazgatójának, a világranglistán jegyzett
              Tompa Gábornak a jóvoltából Erdélyben most Európa
              legrangosabb társulatai fordulnak meg a fesztiválon. Mindenekelőtt
              a korszakos alkotó, Roger Planchon rendező és társulata Párizsból,
              több mint fél évszázada a legendás Théatre National Populair
              (TNP) alapítója. A francia művész Ionesco Amédéjének az új
              változatát hozta el jelenlegi színházának, a Studio 24-nek az
              előadásában, melynek általa színre vitt ősbemutatóján a
              szerző is ott ült a teremben. Ide várják továbbá a svájci
              Matthias Langhoffot a Théatre Vidy (Lausanne) és a Compagnie
              Rumpelpumpel közös produkciójával (Heiner Müller Kvartettjével).
              A másfél száz éves palermói Teatro Garibaldit, a régi nevét
              megtartó belgrádi Jugoszláv Drámai Színházat A velencei kalmárral,
              a spanyol José Luis Gomézt, a madridi Spanyol Nemzeti Színház
              korábbi igazgatóját új társulatával, a Teatro de La Abadiával,
              a bukaresti Bulandrát az orosz Kordonszkij rendezte Bűn és bűnhődéssel
              s a színház igazgató-főrendezőjének, Iurie Darie-nek a színrevitelében
              egy Heiner Müller-darabot. 
              
               
              
               Kritikai visszhangját, fesztiválsikereit tekintve két
              tavaly bemutatott előadását (Puccini: Gianni Schicchi, Csehov:
              Ványa bácsi) és két új produkcióját (Shakespeare: III. Richárd,
              Csehov: Három nővér) tűzte műsorra (a későbbiekben beszámolunk
              róluk). 
              
               
              
               A parlamenti választások lázában jutott bőséggel
              figyelem a különleges színházi csemegékre is. Kilós lapkivágást
              tesznek elém az irodalmi titkárságon, s megteszik hatásukat az
              előadások utáni közönségbeszélgetések is a külföldi hírességekkel.
              Előadásfotó- és plakátkiállítás tájékoztat a kolozsvári
              teátrum múltjáról, könyvbemutatók a szakma mai állásáról.
              A legnagyobb esemény azonban a színház új stúdiójának a fölavatása
              volt, amelynek előkészületeire tíz évet, fölépítésére
              egy évet fordítottak. És most büszkén áll a Szamos partján
              a hipermodern külsejű, impozáns épület. Tompa Gábor direktor
              a kortárs magyar és egyetemes drámairodalmon és kísérleti előadásokon
              alapuló repertoárt szán az új stúdióba. Nyitóbeszédében
              leszögezte, hogy a stúdiónak a repertoárjában és eszközeiben
              is különböznie kell mindattól, amit eddig a nagyszínpadon
              megvalósítottak. Avató előadásként a portugál Teatro da
              Rainha lépett föl az üvegfal keretezte játéktéren. 
              
               
              
               A száz ülőhelyes terem a színház főépületétől
              balra eső kapun át közelíthető meg, és a legmodernebb színpadtechnikával
              látták el. Az idősebb generáció tagjai már korábban is
              megilletődéssel sétáltak el az épület előtt, hiszen kerek
              száz évvel ezelőtt itt kezdődött az erdélyi magyar filmgyártás
              fénykora. A magyar színház legendás igazgatója, Janovits Jenő
              – a még a Monarchia idején épült, Helmer és Fellner
              tervezte, kolozsvári színházat (mely Trianon óta a Kolozsvári
              Román Nemzeti Színház hajléka) ő avatta föl és irányította
              – 1913 és 1818 között ebben a Szamos-parti stúdióban
              teremtette meg a magyar némafilmgyártást. Olyan rendezők,
              producerek indultak innen a világhír felé, mint Korda Sándor
              (Alexander Korda) és Kertész Mihály (Michael Curtiz). 
              
               
               
              
               
              Metz
              Katalin, Kolozsvár
              
               
              
               
               
              (Forrás: Magyar Hírlap)
             |