| 
               
                2008.12.05.  
              Márió, a varázsló 
              (Almási Tamás filmje) 
              Almási
              Tamás 1980-ban forgatott utoljára játékfilmet, a Ballagást,
              az azóta eltelt 27 évben viszont dokumentumfilmeket készített.
              Halász Margit Márió, a varázsló című, húszoldalas novellájára
              a Magvető Kiadó 2005-ben közzé tett Körkép - Huszonöt mai
              magyar író kisprózája című kötetben figyelt fel, és rögtön
              elhatározta, filmre viszi. Az alapmű kissé női magazinos, mert
              csak a szerelmi szálat, a főhősnő reménytelen vonzódását,
              kivirulását, majd életének fokozatos szétesését
              tartalmazza, nem foglalja magába azokat a társadalmi, gazdasági,
              szociológiai motívumokat, amiket a film igen. Azt a 300 millió
              forintot, amibe a film került, elég nehéz volt előteremteni,
              de végül sikerült, a világsztár, a – magyar rendezőkkel különlegesen
              jó kapcsolatokat ápoló – Franco Nero Márió szerepén kívül
              még produceri feladatokat is vállalt: az olasz és a külföldi
              forgalmazás joga és haszna őt illeti. A filmet először a 39.
              Filmszemlén vetítették először, de semmiféle elismerésben
              nem részesült. Az érdeklődő nagyközönség november 5-étől
              láthatja az Art mozikban. A rendszerváltozásnak nevezett
              hatalomátrendeződés mostanában került a filmkészítők
              figyelmébe. Az azóta eltelt 20 esztendő kellő történelmi távolságot
              és rálátást ad, hogy objektíven, a valóságnak megfelelően
              lehessen beszélni visszásságairól, feltárni félresiklásának
              okait, mert bizony az a napnál is világosabb, hogy a ’89-es
              – ugyanúgy, mint az 1945-ös szovjet – „felszabadulás”
              nem azt hozta, amit az istenadta nép várt tőle. 
               Majdnem
              50 évig reménykedett, hogyha megbukik a Kádár-rendszer, akkor
              majd minden más lesz: emberibb, tisztább, de a „művelt”
              Nyugat az utána ácsingózó, majd végre-valahára a küszöbén
              toporgó és bebocsátást kérő magyar jövevényeket nem ölelő
              karokkal fogadta, hanem rideg számítással meg orrba veréssel.
              A Márió, a varázsló ezt a csodavárást, a csoda felemásra
              sikeredett megérkezését és a csoda elillanását a film nyelvén,
              egy asszony történetén keresztül mondja el, amiben benne van a
              rendszerváltás előtti és utáni idők illúziója, majd illúzióvesztése.
              Valahol, Észak-Magyarországon, egy festőien szép kis településen
              megállt az élet: a közeli gyárak bezártak, újak pedig
              nincsenek. A falu kocsmájában a munkanélküli férfiak félig józanul,
              félig részegen politizálnak, mondják meg a „tutit”. Ekkor
              robban bombaként a hír: olasz cég cipőkészítő üzemet nyit,
              és 40 nőt vesz fel. A kedélyes, félig-meddig magyar, nyelvünket
              törve beszélő nagybácsi-figura, Gerardo indítja be a gyártást.
              Ő olyan aranyos, évődik az asszonyokkal, akik még azt is eltűrik,
              hogy megpaskolja, vagy megcsípje a feneküket, elvégre a régi művezető
              is ugyanígy viselkedett. Pedig Gerardo minden nyájassága ellenére
              igazi hajcsár, két percre lehet WC-re menni, öt percig enni, még
              a karácsonyi buli után is dolgozni kell. Gerardót maga a vezérigazgató,
              a titokzatos Márió követi. Ő egy kukkot sem tud magyarul,
              olimposzi magasából nem ereszkedik le senkihez, és csak búsan
              bámul maga elé, vagy elmélázva feledkezik bele a szőke Tisza
              habjaiba. Márió is egy kis idő múltán visszamegy Itáliába.
              Őt követi Angelo, a kigyúrt, könyörtelen dzsigoló, aki felszámolja
              a vállalatot, mert a főnök úgy döntött, Ukrajnába telepíti
              át a gyártást, ugyanis ott olcsóbb a munkaerő. 
               
              
               
              
               A
              film főhőse, a halk szavú, negyvenes évein éppen túl lévő,
              még mindig mutatós – Nyakó Juli által alakított – Vera,
              akinek házasságát csupán a megszokás tartja össze, de azért
              háziasszonyi teendőit példásan ellátja. Ő is bekerül a 40
              kiválasztott nő közé. Kezd kitárulni előtte az élet, úgy
              érzi, tartogat még számára valamit. Ekkor érkezik meg a rejtélyes
              Márió, akibe az asszony menthetetlenül beleszeret. Sokkal többet
              képzel bele ebbe a felszínes kapcsolatba, mint amit az valójában
              jelent. Márió csak viráglocsolásra meg szellőztetésre kéri
              meg, de ő azt hiszi, rajongása viszonzásra talál. Vera lába
              alól fokozatosa kezd kicsúszni a talaj, eleinte előnyére változik,
              divatosan öltözködik, diszkréten sminkeli magát. Ahogyan
              elhatalmasodik rajta a szerelmi téboly, úgy fordul ki önmagából,
              senkivel sem törődik, elhanyagolja férjét és munkáját. Végül
              levágatja derékig érő fekete haját, világító szőkére
              festeti és pistifrizurát csináltat. Amikor ráébred, hogy Máriónak
              esze ágában sincs őt magával vinni, akkor az első keze ügyébe
              kerülő szúróeszközzel megöli a férfit.
              
               
              Almási
              Tamás filmje világos példabeszéd. Vera sorsa olyan, mint a
              magyar népé: történelmi érdemei miatt számított valami szépre,
              jóra, ami meg is érkezett, de nem úgy és olyan formában,
              amilyennek elképzelte. A fehér paripán idevágtató, várva várt
              nyugati daliát azonban nem holmi szívjóság vezérelte, és nem
              a segíteni akarás hajtotta, hanem a könnyű zsákmányszerzés
              meg a gyarmatosítás lehetősége, ahol a bennszülöttek éhbérért,
              ráadásul hálától csillogó szemmel dolgoznak, sőt egy-két
              üveggolyóért mindenüket odaadják. Ez a hős itt kereste és
              találta meg silány minőségű portékáinak szétterítő helyét,
              az elbutított, birka nép hatalom-és pénzéhes uralkodórétege
              pedig fityingekért ajánlotta fel neki azokat az értékeket,
              amikből kénye-kedve szerint válogathatott. Hűvös józansággal
              és nagy szakértelemmel ki is mazsolázta... 
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári
              Ágnes
             |