| 
               
                2008.12.12.  
              Móricz Zsigmond: Úri muri  
              (Debreceni
              Csokonai Színház) 
              Az
              Úri muri című regényét Móricz Zsigmond 1927-ben írta, de a
              mű 4-5 napig tartó cselekményidejét a millennium évére, 1896
              júniusára teszi. Főhőse, Szakhmáry Zoltán, aki sivár, az őt
              lehúzni akaró környezetéből fel szeretne emelkedni, de nem
              tud, mert visszarántják őt a körülötte élő, a legkisebb változástól
              is visszariadó emberek. Becsvágyó terveit elsősorban a felesége,
              Rhédey Eszter nem nézi jó szemmel. Itt, ebben a név nélküli,
              poros alföldi kisvárosban a kavargó homok lep el és temet be
              minden nagyra törő szándékot, előbbre vivő akaratot. Az Úri
              muri főhőséről a következőket állapítja meg az író:
              „Volt benne valami nagy vágy, hogy felfogja, s felemelje az új
              idők zászlaját, de az a zászló oly távol volt, még látni
              is csak ritkán látta, de megragadni soha se lett volna képes”.
              Három napig dorbézolnak a magyar vidék műveletlen, felelőtlen
              urai, és tékozolják el erejüket a murizásban, miközben nem
              veszik észre, hogy eljár felettük az idő. A regény vívódó
              főhőse, a jobb és különb sorsra érdemes Szakhmáry Zoltán a
              mű végén nemcsak önmagát pusztítja el, hanem tanyáját is fölgyújtja.
              A jelképes, a tisztító, a szent tűz ennek a Móricz-regénynek
              a végén is föllobban. A regény 1928-ban jelent meg, és a Vígszínház
              még abban az évben felkérte Móriczot, hogy írja meg drámaváltozatát.
              Móricz ezt megtette, már csak azért is, mert felesége, Simonyi
              Mária alakíthatta Esztert, de a színművel nem volt elégedett,
              mert a lényeget kellett kihagynia belőle, ugyanis a könnyed társasági
              drámákhoz szokott lipótvárosi közönséget a súlyos
              mondanivaló elborzasztotta és ingerelte volna, így Móricz
              szimpla szerelmi háromszöggé silányította az Úri murit. Még
              a főszerepet játszó Somlay Artúr sem tudta a bukástól
              megmenteni, rövid idő alatt levették a műsorról. Móricz halálának
              évében, 1942-ben átdolgozta a darabot, ezt a változatot a
              szovjet megszállást követően, 1948 decemberében mutatta be a
              Nemzeti Színház. Filmes adaptációja Bán Frigyes rendezésében
              1950-ben készült el. Az utóbbi években – leginkább vidéken
              – megszaporodtak az Úri muri-bemutatók: Zalaegerszegen,
              Kecskeméten és Szegeden is láthatta a publikum, Debrecenben ez
              év február 15-én tartották a premierjét. A Csokonai Színház
              produkcióját Kukorelly Endre beválogatta az idei, júniusi
              POSZT-ra (Pécsi Országos Színházi Találkozóra) is, de
              semmilyen díjjal nem tüntették ki. Vidnyánszky Attila, a
              Csokonai Színház igazgatója rendezi az Úri murit, és teljesen
              új koncepciót dolgozott ki, a regényből szó szerint emelt ki
              mondatokat, ezért az előadás szövegének 95%-a Móricztól származik,
              így a teljes regény színrevitelére nyílik mód, és csak
              annyit változtat rajta, hogy 4-5 nap helyett 24 órába sűríti
              be a 
              cselekményt. Az anekdotázás Móricz kedvenc írói módszere,
              ezt Vidnyánszky meghagyja, így a szereplők sok-sok, színészmesterségbeli
              tudásukat kiemelő monológot adhatnak elő. A mesélős és a táncos
              részek váltakozásával
              halad előre a történet, miközben a háttérben mindig valamiféle
              élő zenével kísért mulatozás zajlik. Vidnyánszky kedveli a
              monumentális és mozgalmas színpadi jelenteket, ez az előadás
              elbírja, sőt kimondottan igényli ezeket. Ondraschek Péter díszlet-és
              jelmeztervező a szimbolikus és az álmok világát jelentő
              teret a színpad felső részén alakította ki, ahová csak
              ketten: Rozika és Zoltán tud létrán felmászni. Trill
              Zsolt elismerést érdemlően alakítja Szakhmáry Zoltánt, ezt
              az önmagával is meghasonlott, a két nő – Eszter, a föld és
              víz, a megkötő Boldogasszony meg Rozika, a szél és tűz, érzéki
              Szépasszony – között vergődő férfit. Ellentétét, a fifikás,
              csavaros észjárású Csörgheő Csulit Cserhalmi György olyan
              harsány férfinak mintázza meg, aki szellemi és testi energiáit
              ostoba és gonosz tréfák kiagyalására fordítja, mert nem
              szeret senkit, csak a kapitális méretű kan disznót. Rhédey
              Esztert, a férje terveiből, álmaiból semmit nem értő
              asszonyt Szűcs Nelli visszafogottan alakítja. Az egyetemi
              hallgató Tenki Réka több éve színpadon lévő színésznőket
              megszégyenítő rutinnal és szépséggel formálja meg a hideg
              és számító Rozikát. Lekenczey Mukit, a vagyontalan könyvvigécet
              Andrássy Máté, a naphosszat a kocsmában sörözgető Borbírót
              Garay Nagy Tamás, a szájhős Zsellyei Balogh Ábelt Dánielfy
              Zsolt, a mulya Wágner zenetanárt Kristán Attila, a sima modorú
              ügyvédet Jámbor József játssza. Az előadás hűen tükrözi
              Móricz regényének gondolatait: a szünet nélküli duhajkodások
              közben a környezetét megváltoztatni akaró, de annak szorításában
              elbukó ember tragédiáját. Szakhmáry Zoltán kiemelkedő képességű
              ember, akiben hatalmas, előremutató tervek lobognak, ezért kiábrándulása
              keserűbb és lesújtóbb: nagy akarásai semmivé foszlanak, az
              elszánásai, tervei rendre zátonyra futnak, az ő sorsa is a bukás.
              Móricz az Úri murit még nem a dzsentri „eltemetésének” szándékával
              írta, vonzó színeket is felvillant a romlásban, szereti hősét,
              nem mond le róla. A Csokonai Színház produkciója méltó Móricz
              művéhez, mert nem forgatja ki mondanivalóját, éppen ellenkezőleg
              magát, a regényt adja vissza. 
              
               
              
               
               
              Dr. Petővári
              Ágnes
             |