| 
               
                2008.12.19.  
              Szolzsenyicin Rákosztálya 
              Múlnak
              az évtizedek, és múlnak az emberek, akik átélték a
              kontinens-méretű, kommunista rabvilág szörnyűségeit. Sokan
              úgy vélekednek, nem kell hánytorgatni a múltat, az idő begyógyítja
              a sebeket. Valóban könnyen felejtünk, és a kommunista diktatúrák
              bűnei el is évülnek, csak a nácizmus bűnei nem. Szolzsenyicin
              könyvei az emlékezést szolgálják. Ajánlatos elolvasni, újraolvasni
              a Rákosztályt. A Rákosztály megrázó élmény. A kegyetlen,
              velejéig romlott rendszerről többet mond el az Iván
              Gyenyiszovics egy napjánál, vagy talán a Gulág szigetcsoportnál
              is, mert ebben az író nemcsak a lágerlakók, hanem a „szabad
              rabok” életéről, szenvedéseiről is teljes képet fest. A könyv
              az egész embertelen rendszer mélyreható ábrázolása: nemcsak
              a mesterségesen kialakított társadalom, a párthűségen alapuló,
              korcs hierarchia, a besúgásra épülő zsarnokság, az egészségügy
              poklának valósághű leírása, hanem az embergyilkos
              bolsevizmus minden emberi kapcsolatot megrontó, züllesztő,
              jellemtorzító hatásának a bemutatása is. A regényben, egy kórházi
              osztály viszonyain, a rákos betegek személyes sorsán, és a
              rendszer által lelkileg megnyomorított emberek gondolatain
              keresztül, a szovjet társadalom széles tablója bontakozik ki
              előttünk. Azt is mondhatnánk: a Rákosztály a
              szovjet-kommunizmus Feszty- körképe. Szolzsenyicin művének
              cselekménye az 1950-es évek közepén, Sztálin halála, a
              kommunista diktatúra legkegyetlenebb évei után játszódik. A kórházban
              még ott áll a véreskezű diktátor embernagyságú mellszobra,
              de Beriját már kivégezték, az elvtársak már félnek, érzik
              a közelgő változások szelét. Az író egy sivatagszéli, üzbég
              kórház onkológiai osztályának – a Rákosztálynak – az életén
              keresztül mutatja be a sztálinizmus igazi arcát. Az események
              a kórházban, a Rákosztály egyik férfi kórtermében zajlanak,
              ahol a legkülönbözőbb emberek kerülnek össze, szembesülnek
              az élet-halál kérdésével, és egymással. Ruszanov a
              „fontos és értékes elvtárs”, a száműzött Kosztoglotov,
              Murszalinov, az öreg, tüdőrákos üzbég kolhozőr,
              Jegenberdiev, az ajakrákos kazah pásztor, Gyoma, akinek
              csontsarcomája miatt amputálni kell a lábát, a gyomorrákos
              Azovkin, és Jefrem, a nagy vagány, akit nyelvrákja miatt először
              akupunktúrával kezeltek, majd megoperálták, de nem jött
              vissza kontrollra, most a nyakán megjelenő áttét miatt várja
              az újabb műtétet. Ruszanov, a rendszer elkötelezett híve és
              haszonélvezője, aki a nemcsak a legjobb barátját, hanem ártatlan
              emberek tucatjait árulta el, juttatta börtönbe, lágerbe; aki
              az árulást nem tartja szégyenletesnek, hanem kötelességének,
              mivel úgy gondolja, hogy ez a tevékenység nélkülözhetetlen a
              forradalom érdekében. Hogy a tisztogatásban betöltött szerepét
              nemcsak a forradalom, hanem főleg a saját érdeke vezérli, már
              részletkérdés. A másik főszereplő, a pozitív hős,
              Kosztoglotov, a lágerből kiszabadult, örök száműzetésre ítélt
              rab. Mindkettő halálosan beteg, ugyanabba a kórterembe, szomszédos
              ágyra kerülnek, mindketten sugárkezelésben részesülnek, de a
              halál közelsége sem oldja a közöttük feszülő gyűlölettel
              vegyes ellenszenvet. Ruszanov – akit a felesége, mindkét vállán
              egyegy ezüstrókával kísért be a kórházba, – megszokta,
              hogy mindig megkülönböztetett bánásmódban részesül, saját
              fontosságának és kiválóságának a tudatában, előjogait
              betegként is érvényesíteni akarja. A kórházba lépésének a
              pillanatától kezdve felháborítónak tartja, hogy a kórházban
              ő is ugyanolyan beteg, mint a többi, és ezt nem is hajlandó
              tudomásul venni. Hatalma tudatában kijelenti: különbséget
              kell tenni a betegek között! De a kórházi állapotok megakadályozzák
              jogainak az érvényesítésében: hiába akarja felhívni
              Osztapenkó elvtársat, a kórházból nem tud telefonálni – az
              egyetlen telefon el van zárva – így számára megszűnik a kiváltságos
              helyzetet biztosító, külső világba vezető drót. De Ruszanov
              éreztetni akarja személyes fontosságát, és az első vizit
              alkalmával megfenyegeti a főorvosnőt: kénytelen lesz tudatni
              az Egészségügyi Minisztériummal, hogy mi folyik ezen az osztályon,
              és telefonálni fog Osztapenkó elvtársnak, mivel 18 órája van
              már az osztályon, és még nem kapott semmilyen kezelést. Követeli,
              hogy a kórteremben mindenkit megelőzve ő kapja meg legelőször
              az újságot, hogy oltsák el a lámpát, ami zavarja őt, és
              felháborodik, mert a szomszéd beteg motyogása sérti a nyugalmát:
              „csak nem imádkozik a vén bolond?” Kosztoglotov rendreutasítását
              Ruszanov alig tudja lenyelni, és az első gondolata az, hogy ezt
              a pimasz alakot azonnal el kellene távolítani a kórházból, és
              vissza kellene küldeni dolgozni. Elgondolkodik: „Mennyi pimaszság
              maradt még a lakosságban! Hogy lehet ezzel a teherrel átvezetni
              az új társadalomba?” Ruszanov – bár menekülni szeretne a
              megalázó körülmények közül, de a nyakán képződött
              hatalmas nyirokcsomó-daganat miatt egyre hevesebb fájdalmai
              vannak, és már a fejét is alig tudja mozgatni – néhány óra
              alatt elveszti megszokott pozícióját, megadja magát, elfogadja
              a kezelést, lemond a moszkvai utazásról, és elhatározza, hogy
              a kórteremben tűrni fog. Amikor Sztálin halálának 2. évfordulóján
              Ruszanov nem találja az újságban a generalisszimusz – sem egész,
              sem féloldalas – gyászkeretes képét, sőt, még a méltatás
              is elmarad, mélyen megrendül, és elkezd benne növekedni az
              aggodalom. A Pravdában váratlanul megjelenő hír – leváltották
              a Legfelsőbb Bíróság tagjait – mint bomba robban a Rákosztály
              betegei között. Ettől kezdve Ruszanovot már nem csak a betegsége
              tölti el rettegéssel, hanem az igazságszolgáltatás lehetősége
              is, hiszen kilátásba helyezhetik a koncepciós perek felülvizsgálatát,
              az árulókat szembesíthetik az áldozatokkal, és talán még a
              száműzetéseket is megszüntethetik. Ruszanov előtt is felrémlik,
              hogy akiket ő juttatott börtönbe, lágerbe, kiszabadulhatnak,
              és aggodalma reszkető félelemmé fokozódik. A rendszer hű
              katonája a betegség és a Pravdából érzékelhető politikai változások
              hatására fokozatosan veszti el magabiztosságát, és ő is
              megpuhul, mint a nyakán a daganat. Kosztoglotov – a rendszer áldozata.
              Geofizikát tanult, de csak az első évfolyamot végezhette el,
              19 évesen behívták katonának. Végigharcolta a háborút, 7 év
              katonaság után mást várt, mint amit kapott, és barátaival
              egyetemben bírálni merészelte a rendszert. Az utcáról vitték
              el, és ítélet nélkül 7 évet kapott „bűnszövetkezetben”
              elkövetett magatartásáért. A 7 év láger után „örök”
              száműzetés a sorsa: még a koporsója sem kerülhet szülőföldjére
              vissza. Kosztoglotov betegsége kapcsán megismerhetjük a haláltáborok
              betegellátását. A daganat a lágerben kezdődött, és kiderült,
              hogy meg kell operálni. A műtétet egy másik rabnak, egy ukrán
              sebésznek kellett volna elvégezni, de a műtét előtti éjszakán
              az orvost beosztották egy transzportba, elvitték, ezért a műtét
              elmaradt. Egy másik lágerből áthoztak egy német sebészt, aki
              megoperálta a beteget, a szövettani vizsgálat anyagát elküldte
              az omszki Kórbonctani Intézetbe. Röviddel a műtét után újabb
              transzportot állítottak össze, amibe a német sebész is
              belekerült, és Kosztoglotov csak azért maradt ki, mert már
              kevesebb, mint egy éve volt hátra. Még fájt a műtét helye,
              de munkába állították, visszaküldték betont teregetni. A láger
              után Kazahsztánba, a világvégi Us-Terekbe száműzték, ahol a
              betegsége elhatalmasodott, és már a halálán volt, amikor
              bekerült a Rákosztályra. A szövettani leletet, saját kérésére,
              magánlevélben, egy asszisztensnőtől kapta meg, mert a rabok
              adatait nem lehet közölni, titkosak. A besugárzás hatására
              Kosztoglotov állapota rohamosan javult, kiderült azonban, hogy
              további besugárzásra, és a férfiasságát veszélyeztető
              hormonkezelésre van szüksége. Kosztoglotov elégedett, nem
              akarja a kockázatos kezeléseket, haza akar menni, úgy véli,
              joga van dönteni a saját életéről. Dönthet-e az orvos a
              beteg helyett? Van-e joga az orvosnak a gyógyításhoz? Doncova,
              a főorvosnő szembesül a nehéz kérdéssel, de úgy érzi,
              tudja, hogy Kosztoglotovnak milyen kezelésre van szüksége, a
              vitában felülkerekedik, és megszerzi a beteg hozzájárulását
              a kezelés folytatásához. Az orvosnő dilemmáját a beteg akadékoskodása
              mellett a sugárbetegséggel kapcsolatos tapasztalatok is növelik.
              Kétségtelen, hogy a 10–15 évvel korábban leadott nagydózisú,
              röntgen-besugárzás helyén késői elváltozások, váratlan
              roncsolások keletkeztek. De szabad-e a kérdést így feltenni?
              Ha kétségbe vonunk minden tudományosan elfogadott módszert,
              mert esetleg a jövőben károsnak minősül vagy túlhaladottá válik,
              akkor egyáltalán nem lenne szabad gyógyítani, nem lenne szabad
              jót cselekedni. Doncova megnyugtatja magát: az orvosi tevékenységben
              az eredményes gyógyítás felé billen a mérleg, a kudarcok aránya
              eltörpül. (Megjegyzem: az orvosnak nemcsak joga, kötelessége a
              gyógyítás, mindig legjobb tudása és lelkiismerete szerint
              kell eljárnia, az orvosnak a mulasztáshoz nincs joga!) A Rákosztályon
              a betegek szembesülnek a halál kérdésével. Jefrem – a
              harmadik műtét után – sem tudott már tovább hazudni magának,
              belátta, hogy igenis rákos. Tudta, hogy fel kell készülnie a
              halálra. De felfogni, belenyugodni nem tudott, nem tudta, hogyan
              kell fogadni a halált. Eszébe jutott, hogy az öregek milyen
              nyugodt szívvel fogadták az elkerülhetetlent. Nem berzenkedtek,
              „szép csöndben, idejében felkészültek rá, meghagyták, kié
              legyen a kanca, kié a csikó, kié a bunda, kié a csizma. És
              megkönnyebbülten távoztak…” Isten nevét az író nem említi,
              mégis tudjuk, miről van szó. Kosztoglotov Tolsztoj könyvét ajánlja
              Jefremnek, akit megérintenek az elbeszélések. A kórteremben
              felteszi a találós kérdést: mi élteti az embert? Ahány
              ember, annyi a válasz: a levegő, a víz, az étel, a bőség, a
              pénz, a munka, a szerelem, a haza, Ruszanov szerint az eszme és
              a társadalom érdeke. Jefrem közli a könyv válaszát: a
              szeretet. Az embert tehát nem az önérdek, a mások iránti
              szeretet élteti. A kommunista Ruszanov észre sem veszi, milyen mélységes
              önkritikát gyakorol, amikor megállapítja: „Egy kilométerről
              bűzlik, hogy ez nem a mi erkölcsünk”. Majd ingerülten megkérdezi:
              „Ki írta ezt a szamárságot?” Lev Tolsztojról pedig fölényesen
              megállapítja, hogy „nagyon sok mindent rosszul látott.”
              Illyés Gyula egy mondata pontosan megragadja a lényeget: „Hol
              zsarnokság van, (ott zsarnokság van)… nemcsak a szögesdrótban,
              (nemcsak a könyvsorokban) szögesdrótnál jobban (butító szólamokban)”.
              A rendszer, mint a múltat, Istent is eltörölte. Szolzsenyicin
              szakszerűen mutatja be a szovjet egészségügy helyzetét: a fél
              évszázaddal korábbi, a kor színvonalához képest is
              elmaradott és nyomorúságos betegellátást, a hiteles kép maga
              a kőkemény bírálat. Az alapellátást, a háziorvosi
              rendszert, mint a meggazdagodás forrását, felszámolták, mert
              az általános és ingyenes egészségügyi ellátásba – a
              rendszer legfőbb vívmányába – a háziorvos már nem fér
              bele. Pedig a háziorvos nélkülözhetetlen, a legfontosabbak
              egyike az életben, akihez mindenféle bajjal, problémával, csekély
              panasszal is el lehet menni, aki csak a beteggel foglalkozik, aki
              megérti, és aki nélkül nem lehet meg a család. A rendelő,
              ahol számot adnak, ahol órákig kell várni, és kilenc beteg
              jut egy órára, a háziorvost nem pótolja. Oresnyikovot, a kiváló
              háziorvost is üldözték, bebörtönözték: mert 1902-ben
              forradalmár volt, mert az apja pap volt, mert az első világháborút
              végigharcolta, mint ezredorvos, mert magánpraxist folytatott,
              amely „munkanélküli jövedelemforrás, amely lépten-nyomon szüli
              a burzsoáziát”. A spiclik beárulták, le is kellett szerelnie
              az orvosi táblát, de miután néhány vezető elvtársat meggyógyított
              – szemet hunytak a magán-orvosi tevékenység folytatása
              felett. Oresnyikov jól látja a bajokat, tudja, hogy színvonalas
              alapellátás mellett kevesebb lenne a beteg, és kevésbé lennének
              elhanyagoltak. Rámutat, hogy a szakma specializálódása miatt
              az orvosok nem képesek felfogni a beteget a maga komplexitásában,
              ezért tovább passzolják; a háziorvosnak tehát komplex tudással
              kell rendelkeznie, klinikusnak kell lennie, nem hivatalnoknak, de
              csak annyi beteget szabad ellátnia, amennyit be tud fogadni a memóriája
              és a tudása. Hangsúlyozza, hogy a háziorvosnak a betegekben
              keltett benyomástól, a tapasztalaton alapuló népszerűségtől
              kell függeni. Véleménye szerint a szocialista egészségügy
              nem ingyenes, hanem személytelen, amelyben az orvos és a beteg
              egymás ellenségévé válik: a beteg felmentésért, igazolásért,
              táppénzért megy az orvoshoz, akinek az a feladata, hogy
              leleplezze a beteget. A háziorvosi rendszert szétverték, a járó-,
              és fekvőbeteg- ellátás pedig örökös pénzhiányban, nyomorúságos
              körülmények között birkózik az erejét meghaladó
              feladattal. Az orvostársadalom alkalmatlan és dologtalan fele
              helyett a többiek erejüket megfeszítve dolgoznak, belegebednek
              a munkába, mégse győzik. A kórházban ketten operálnak, a másik
              három csak tátja a száját, de a fizetésüket megkapják. A
              betegek pedig egy elszemélytelenedett, bürokratikus rendszer
              malomkövei között őrlődnek. A kórház túlzsúfolt, a folyosón,
              előtérben, és a lépcsőfordulóban is fekszenek betegek, két
              ágy között egy éjjeliszekrénynek megfelelő hely van csupán.
              Orvosi szoba nincs, az orvosok asztalát, ahol az adminisztrációt
              végzik, a felületi terápiás röntgenkészülékek kezelőhelységében
              tartják. A nővérek hitvány papírra, szétfolyó tintával írnak.
              Kevés a nővér, a legjobb nővért váratlanul mégis
              szakszervezeti pénztáros-tanfolyamra rendelik. Szibgatov pedig a
              rákos sebeit maga áztatja egy lavórban. A nőbetegek egyforma,
              agyonmosott, szürke pongyolát viselnek. A volt arisztokrata
              takarítónő panaszkodik: nem lehet takarítani, mert nincsen
              rongy! Nincsen, mert a Minisztérium nem tervezte be. A megoldás:
              az osztály minden tagja hoz otthonról egy rongyot. De nemcsak a
              rongy hiányzik, röntgenfilm sincs. A terv teljesítését
              azonban szigorúan megkövetelik: bármi áron, minél több
              beteget kell kezelni! Az igazgató elvtárs utasítása szerint a
              „bizonytalan eseteket”, azokat a betegeket, akiknek a javulása
              kérdéses, el kell bocsátani, és a reménytelen eseteket sem
              szabad bent tartani, hogy ne a kórházban következzen be a haláluk.
              Aki a végét járja, gyorsan kiírják, hogy ne rontsa a
              statisztikát. A haldoklók számára nincs mentő: az egyik ilyen
              beteg a saját lábán csak a vasútállomásig jut el, és meghal
              a pénztárnál. Jellemző a rablógazdálkodás: bár a gépeket
              egy órás kezelés után fél órát pihentetni kellene, a kobaltágyú
              és a terápiás röntgen-besugárzó készülékek megállás nélkül
              üzemelnek. A kezelés időtartamának a csökkentése érdekében
              10 mA-es áramot 20 mA-re emelik, hogy a gépek gyorsabban adják
              le a szükséges sugárdózist. Hasonló okokból engedélyezik az
              1 mm-es bőrvédő rézszűrő elhagyását, vagy 0,5 mm-es szűrő
              használatát. A gépek jobb kihasználtsága érdekében a járóbetegeket
              naponta egyszer, a bent fekvőket naponta kétszer kezelik, hogy növelhessék
              a betegek forgási sebességét. Nem számít, hogy a röntgencsövek
              hamarabb tönkremennek, nem számít, hogy megégetik a betegek bőrét,
              nem számít, hogy a betegek röntgencsömört vagy sugárbetegséget
              kapnak. Az orvosok túlterheltek és veszélyeztetettek, háromszor
              annyit kell teljesíteniük, mint amennyi egészséges volna, a
              megengedettnél több időt töltenek a röntgen-helységekben, három
              gyomorröntgen helyett tíz, olykor húsz vizsgálatot végeznek,
              és jóval több röntgen- sugarat kapnak, mert sugárvédelem
              sincs, a röntgencsövek nincsenek védelemmel ellátva. Az „Üsd
              az orvosokat!” jelszó alapján sokat meghurcoltak közülük, a
              félelem légkörében végzik felelősségteljes munkájukat. Az
              egész ország egyetlen fegyenctelep: nemcsak a lágerek foglyai,
              a száműzöttek rabok, a társadalom minden tagja rabbá válik.
              Ruszanov az eszme rabja, Doncova a munkáé, mások a pénz, az ügyeskedés,
              a túlélés kényszeréből származó megalkuvás, vagy a félelem
              rabjai, a sok százezer férjét, szerelmét vesztett nő, pedig a
              magányé. Doncova is felismeri magán a betegség tüneteit. A rák
              – amely elpusztítja a szervezetet, amelyben burjánzik – a
              szovjetrendszer szimbóluma is. A kóros folyamat bekúszik a
              szervek, a szövetek közé, és megtámadja a sejteket: az
              embert, az üzbég pásztortól kezdve a főorvosnőig, és nem kíméli
              sem az együttműködőt, sem az ellenállót, sem az óvatosan
              lapító túlélőket. A rendszer tönkreteszi, pusztítja a társadalmat,
              és kegyetlen gátlástalansággal számolja fel az egészséges
              életfolyamatokat. Minden és mindenki beteg, mert „mindenki
              szem a láncban”. Az átmeneti javulás ne tévesszen meg
              senkit, a rák – a rendszer – gyógyíthatatlan. Kosztoglotov
              és Vera Gangart, a magányos orvosnő között szövődő finom,
              lebegő szerelemről a férfi betegsége miatt lemond, elutazása
              előtt egy levélben vesz búcsút tejeskávészemű szerelmétől,
              és talán az élettől. Megváltja a jegyét Us-Terekbe –
              amilyen helység a vasúti pénztáros szerint nem létezik – és
              sajgó szívvel, de sorsával megbékélve, bizonyos reménnyel a
              szívében helyezkedik el a kupé csomagtartójában, mert a rákba
              se halt bele, és „már a száműzetés is repedezik, mint a tojáshéja”.
              A Rákosztály lenyűgöző mű és kötelező olvasmány.
              
               
              
               
               
              Bene Éva
              
               
              (Forrás: Havi Magyar Fórum, december)
             |