| 
               
                2008.12.26.  
              Szent Erzsébet példája a színpadon 
              Kolti
              Helga színművésznő 2007 óta tartja repertoárján az Árpád-házi
              Szent Erzsébetről szóló, Az élet kenyere c. előadását. A mű
              történetéről, létrejöttéről, egy egyszemélyes darab örömeiről,
              nehézségeiről kérdezzük a művésznőt.
              
               
              – A Teremtő akaratából sok Árpád-házi
              szentet, boldogot ismerünk. Miért esett a választása II. András
              és a magyarok által közutálatnak örvendett Gertrúd gyermekére?
              
               
              
               – A legfontosabb oka: Erzsébet a legismertebb és világszerte
              legnépszerűbb Árpád-házi királylány, akit szentté avattak.
              Az utóbbi évszázadban hazánkban tisztelete meglehetősen háttérbe
              szorult. Sokan személyét sem ismerik. Tehát ez az előadás segíthet
              Szent Erzsébet alakjának, történetének megismerésében. Elsősorban
              a fiatalokhoz, a felnövekvő generációhoz szeretném közel
              hozni Erzsébetet, és az ő életén át a méltó és szép életvezetés,
              gondolkodás lehetőségét.
              
               
              
               – „Az élet kenyere” eredetileg a néhai
              Illyés Kinga erdélyi színművésznő által összeállított és
              játszott előadás volt. Hogyan jutott hozzá?
              
               
              
               – Ha hinnék a véletlenben, azt mondanám: a véletlenek
              sorozatának köszönhetően. Mivel a Gondviselésben hiszek, azt
              gondolom, hogy az Úr lépésről-lépésre vezetett Illyés Kingához
              és ehhez a műhöz. A darabot dramaturgilag jelentősen átdolgoztam,
              és további források szövegét építettem be a műbe. A címe
              változatlan maradt, ami részemről főhajtás Illyés Kinga és
              művészete előtt.
              
               
              
               – Kellett-e jogdíjat fizetni?
              
               
              
               – Az előadások többnyire jótékonysági jellegűek, s
              a bevételek a bekerülési és az előadások során felmerülő
              egyéb költségeket is alig fedezik, ezért mind a jogutódok,
              mind pedig a zeneszerző és dalszövegíró – Hencz József és
              Killár Katalin – lemondott a jogokról.
              
               
              
               – Mikor volt az ősbemutató, s milyen
              volt a fogadtatása?
              
               
              
               – Egy fantasztikus helyszínen, s egy nagyon fontos időpontban
              történt mindez: 2007. augusztus 18-án, Nagyboldogasszony ünnepének
              időszakában, Veszprémben a Szent Margitkápolna romjaiban. A játékteret
              a kápolna szentélyében rendeztük be. A körülbelül 400 főből
              álló közönség nagy ámulattal, meghatottsággal és köszönettel
              adózott egyrészről Szent Erzsébet alakja, másrészről az előadás
              előtt.
              
               
              
               – A darab meghatározása: vígságos
              szomorújáték. Ez mit is jelent? Nem paradoxon?
              
               
              
               – Nem, egy archaikus kifejezésről van szó. Ha jobban
              megvizsgáljuk a témát, a meghatározás teljesen életszerű,
              hiszen az emberek élete is hol víg, hol szomorú, s éppen ettől
              teljes. Így azt gondolom, hogy ez egy teljes élményt adó mű.
              Vannak benne kedves, szép és az örömtől megható pillanatok,
              de nehézségekről szóló helyzetek is. Tizenhárom dal hangzik
              el!, s számos alak jelenik meg a másfél órás előadásban, s
              ezek kedves, humoros helyzeteket is előidéznek. Ez mind abba az
              irányba segítette a megformálást is, hogy ne a korunktól, s a
              ma emberétől elvonatkoztatott idolt ábrázoljunk a színpadon,
              hanem egy emberszerű lényt, aki sok, számunkra is ismerős nehézséggel
              küszködött, s mégis meg tudta váltani önmaga életét. Volt
              ereje s bátorsága ahhoz, hogy a legnehezebb ellenállást válassza.
              
               
              
               – Az elmondottakból arra következtetek,
              hogy van a darabnak aktualitása.
              
               
              
               – Természetesen van, s ez a legfontosabb eleme az előadásnak!
              A jelen kor minden útkeresőjének ez hatalmas segítség és
              mankó lehet. Szent Erzsébet olyan helyzetek sorával találkozott
              életében, amelyekkel a ma embere is küzd. Ilyen a meg nem értettség,
              a kitaszítottság, az egyedüllét, a pénztelenség, az
              elidegenedés, s a kegyetlenség. Ha Szent Erzsébetnek volt elég
              hite, ereje és bátorsága ahhoz, hogy minden nehézség ellenére
              mégis megtalálja a boldogságot, akkor ez kellő reményt kell
              csepegtessen belénk is. El kell indulnunk az úton, amely önmagunk
              felfedezésén keresztül vezet el abba bizonyos boldogságba,
              amelyre mindannyian vágyunk.
              
               
              
               – Mennyire hatott magánéletére, művészetére
              ez az előadás?
              
               
              
               – Teljes mértékben áthangolta életemet. Ez a változás
              azóta is tart. Elindultam azon az úton, amit az imént említettem,
              s hálás vagyok a Teremtőnek, hogy megtettem az első lépéseket.
              Ma már nem tudnék, s nem is akarnék másként élni.
              
               
              
               – Nemrég láttam a Játékszínben egy
              kétszemélyes darabot, Mrozek Szerződését. Felvetődött
              bennem: nagy munka lehet a nézők figyelmét két színésznek három
              felvonáson keresztül magára vonni. Sőt a bakikra is jobban
              felfigyel a közönség. Ráadásul nem alkalmaznak az előadásban
              musicales fényeffekteket, szárazjeget, ködgépet. Mindezekért
              is nem érezte szakmai kihívásnak ezt a darabot?
              
               
              
               – Nagy feladat és teher másfél órán keresztül
              egymagamnak lekötni a közönség figyelmét. A szövegmennyiség
              sem kevés, sőt énekelek is. A tizenhárom dalt magam kísérem
              ütőhangszereken. További nehézség, hogy különböző alakok
              megformáláshoz más és más hangot és stílust kell megtalálni.
              Ugyanakkor ez jutalomjáték is, mert egy művésznek hatalmas
              lehetőséget jelent, ha színészi eszköztárát
              felvonultathatja egy előadáson belül. Ez sikerült. Nem volt még
              olyan előadás, ahol pisszegtek, mocorogtak, ásítoztak volna a
              nézők. Műveltségtől, életkortól, társadalmi hovatartozástól
              függetlenül mindenkit magával ragad Szent Erzsébet.
              
               
              
               – A nem hívőket is megszólítja Az
              élet kenyere?
              
               
              
               – Igen. Nem kell feltétlenül prekoncepcióval beülni a
              nézőtérre. Egy ember életútját láthatjuk, s felfedezhetjük
              a saját sorsunkkal való párhuzamokat.
              
               
              
               – Ha sétálok az utcán, nem találkozom
              a darab plakátjaival.
              
               
              
               – Nincsenek plakátok, mert nincs rá pénz. De talán így
              hiteles és Szent Erzsébethez illő. Továbbra is bízom a
              Gondviselésben és abban, hogy a pesti nézők is továbbadják
              ennek az előadásnak a hírét, s az újságcikkek, interjúk –
              mint ez is – eljutnak azokhoz, akiknek jól jön Az élet
              kenyere.
              
               
              
               – Játszotta ezt a darabot a határokon
              túl, külföldön is?
              
               
              
               – Szerbiában voltunk egy olyan turnén, melyet a ferences
              rend szervezett meg számunkra. Ezt követően Kanadába utaztunk
              vele két hétre. Meghívásunk van tavaszra Svédországba és a
              Felvidékre. Egy erdélyi turné is körvonalazódik.
              
               
              
               – Gondolom, ettől a missziótól nem
              lesz milliomos, vagy celeb… Megéri így?
              
               
              
               – Pont az a legfontosabb mondanivalója az előadásnak,
              hogy nem a pénz körül forog a világ, s a legnagyobb hatalom a
              földön a szereteté, s hogy fedezzük fel az adás örömét.
              Remélem erre minél többen rá fognak jönni, s ha megtörténik
              majd a csoda, akkor az a sok pénz, amely most a hatalmat
              birtokolja, értéktelenné válik. Ebben a világban hiszek, s
              ehhez akarom adni az erőmet.
              
               
              
               
               
              Medveczky
              Attila
             |