| 
               
                2008.12.26.  
              Andrássy Kurta János : Egy marék siker c. könyvéről 
              Túlzás
              lenne azt mondani, hogy mágikus olvasmány e könyv, de akkor
              pontos vagyok, ha mágnes sodrású hatását említem. Jól ír,
              már-már szuggesztíven, nemcsak szobrásznak kitűnő, elbeszélőnek
              is lebilincselő. Pedig, pedig ő is Radnóti Miklóshoz hasonlóan
              „Oly mélyről jött, mint a haramiák”. Titok övezi vágást
              a nyakán, gyilkolni akarták valakik valamikor, bogozgatja ő is
              a rejtélyt! Hadakozik, hogy édesanyja nem akarta bántani, nem
              lett öngyilkos, végeztek vele, de ő, a fiú, sebhellyel a nyakán
              megmaradt. Küzdött édesanyja tiszta emlékéért, bár rágalmakat
              szórtak rá halála után is. Így nőtt fel, először mély
              nyomorban, ezt követve hosszú szegénységben, árván és
              veretve. Mindazonáltal sorsára érvényes Nietzsche szentenciája:
              „Akit a bajok nem törnek össze, azt megerősítik”. Mélységből
              emelkedett a magasságokba Andrássy Kurta János, akinek immár végérvényesen
              97 esztendő adatott, 1911-ben született. A helység, ahol világra
              jött Kiskoh. Homályos pont névválasztása is. Az Akadémia
              Kiadó Kontha Sándor szerkesztette, 1985-ben megjelent kötete úgy
              véli, hogy a szobrász egy Andrássy gróf gyermeke, maga úgy véli,
              hogy Szabó Dezső, aki Michelangelónak nevezte, ajánlotta, hogy
              a felvett Andrássy mellett őrizze meg az eredeti Kurta nevet, s
              ő ezt elfogadta. Bory Jenő tanítványa volt a Képzőművészeti
              Főiskolán, a legtöbb róla szóló tanulmány Medgyessy-hatásról
              szól művészetében, ő maga fordítva véli úgy, hogy sajátos
              látásmódja Medgyessyt inspirálta, akinek műtermében, ahogy
              mondják, „négerként” dolgozott. Úgy tűnik, a hatás kölcsönös,
              Andrássy Kurta János forrásvidéke A magyar nép szobrászata,
              melyről 1944-ben könyvet írt. Népi faragásokat gyűjtött,
              megújulásához szükséges sajátos energiákat. A tömbszerű zártságot
              ő nem a sumír szobrászatban találta meg, mint Medgyessy, hanem
              a magyar nép pásztorfaragásaiban, ahol a művek legeltetés közben
              teremtődtek. Egyéniség. Igaz, Pilisről és Michelangelóról
              írt tanulmányai merész hipotéziseik miatt nehezen követhetők,
              de életművének lényegét szobrai adják. Akkor figyeltem rá
              először, amikor Sárospatakon járva fejcsóválva néztem a nevéhez
              méltatlan Somogyi József-szobrot, a közepes Varga Imreplasztikát,
              s akkor szinte véletlenül az 1982-ben létesült Állandó Kiállításának
              termeibe léptem, megrendítő alkotásokkal találkoztam. Ő az,
              akinek nagyobb az értéke, mint a híre. Könyvében feltárul a
              két háború közötti művészvilág minden árnyéka, kiderül
              sok kicsiny hiúság, ártó szándék azok részéről is, akik
              értékteremtő alkotók voltak, sokszor jellemük fogyatékosabb
              volt szobraiknál, festményeiknél. Andrássy Kurta János, aki
              szintén nem mentes indulatoktól, fájóan emlékezik Pátzay Pál,
              Bernáth Aurél elutasító gőgjére, Mikus Sándor bizonytalanságára,
              Medgyessy Ferenc bántó anyagiasságára. Csorba Géza és főleg
              Szőnyi István kivétel, ők korrektek maradtak minden mellékesnek
              tűnő tettükben is. Lehet, hogy Andrássy időnként túloz, némi
              üldözési mániát is érzékelünk soraiban, de igazságot is.
              Gyermekkora árvaságban és durva nyomorban acélozta meg erőit,
              így emelkedett föl a már tűrhető szegénységbe. Csók István
              negligálta a cseperedő művészt, aki festőként indult, de a névtelen
              Kreuter Miklós dicsérte, s ez lendületet adott az előrehaladáshoz.
              Bejárta az országot Balatontól Erdélyig, ideálja lett Petőfi.
              Tájékozódott. Szamosi Soós Vilmos az antikvitás irányába
              terelte, mely egy ideig eszménye lett. Csak egy ideig, mert Madarász
              Viktor és különösen Székely Bertalan lett a mértéke, és főleg
              történelmünk, a magyar nép lelkülete, vérmérséklete,
              melyet sűrített tömbű Botondja is példáz, első szobor
              mesterműve. Bory Jenő gúnyolódott vele, Kisfaludi Stróbl
              Zsigmond hol dicsérte, hol mellőzte, Boda Gáborral is hol jóban
              volt, hol neheztelt rá. Andrássy Kurta János egyedül maradt
              szobrászi elszántságának erejében. Mészáros László példája
              lebegett előtte, akit emigrációba sodort az irigység, emigrációba
              és halálba, hiszen ő is a sztalini önkény áldozata lett.
              Akire jó lélekkel emlékezik, Erdey Dezső, Frank Frigyes és különösen
              a Dél-Afrikába vándorolt világhírű szobrász, Borbereki Kovács
              Zoltán. Tépelődünk, ennyire rossz volt szinte mindenki törekvéseivel?
              Igen, így történt. Mindez sok fájdalmat okozott, de a művek
              születését nem tudta megakadályozni. A körkörös fenekedés
              része Beck András több lelki korbácsütése, kinek édesapja,
              a kitűnő érmész, Beck Ö. Fülöp barátja, méltatója volt,
              még szellemi hagyatékát és Andrássy Kurta Jánosnak örökítette.
              
               
              
               E tények életerős ízzel, zamattal örvendeztetik önéletrajzának
              olvasóit, ami neki szenvedés volt, az örömmé változott
              tudatunkban és változik folyamatosan, művészetének tartós
              jelen idejében föltámadt és testesült plasztikai szépségeiben.
              Legfőbb erénye következetessége, s immár nem a könyvről,
              hanem szobrairól szólok. Az 1934-ben mintázott Magyar Pietáról,
              mely méltó folytatása az avignoni műnek és a Keszthelyi
              Madonnának. A hat figura az anyaöl befogadó szelídségében a
              férfiak drabális esztétikumában a halálban is az élni akarás
              győzelmét ábrázolják és értelmezik. Adyhoz igazodva Vazul
              szobrában a Szent István-i igazság fontos ellenpontját jelzi,
              mint ahogy helyes úton talál rá Szörényi Levente is István
              és Koppány egyaránt fontos küldetésére. A felnégyelt Koppány
              ma már az államalapítás összetett igazságához tartozik, ezt
              a komplexitást sűríti Vazuljába Adyhoz hasonlóan Andrássy
              Kurta János mesterműve is. Ő kemény ítélkező. Illyés Gyula
              nevéhez kérdőjelet tesz, Görbe János a barátja, Győry Elek,
              a naiv festő is, Vilt Tibor és Losonczy Tamás nem tartozik köréhez,
              Veres Péternél is csóválja fejét, de Farkas Ferenc parasztpárti
              politikus mindvégig támogatta, ő kérte tőle a Szabó Dezső Rákóczi
              téren felavatott emléktábláját, jó szavakkal viszonozta segítségét.
              Andrássy Kurta János az egyszerű emberek művésze, erről tanúskodik
              nemcsak a Nyíregyházán látható Háború emlékműve a menekülő
              asszonnyal, hanem Padon alvója, Zsákoló munkása, Tehenes
              asszonya, Sarlózó nője, gyermekét itató anyája, falu
              bolondja. Együttérzésének tanúbizonysága Bánkódója és
              Rosinante, térdére hajló figurája. Don Quijotéje és Dózsa
              Györgye visszapillantás a múltba, hogy nemesebb legyen a jövő,
              pontos az iróniája. 1946-ban komponálta Békekonferenciáját
              kemény szatírával. Az embereket, akik békéről próféciálnak,
              vadaknak láttatja. Már Zola kiáltott fel először: „Állat
              az ember, és Ionesco drámájában orrszarvúaknak ítéli a földlakókat,
              Andrássy Kurta János is tőlük függetlenül gorilláknak
              villantja fel durva tekintetük, ormótlan végtagjaikat.
              Ellenpontként Prometheus hősiességét is elemzi, és finom árnyalattal
              Assisi Szent Ferenc szelídségét 1963-ban mintázott Naphimnuszában.
              Már az 1936-os Sírbatételt is a nemzeti dráma opusza, szakrális
              méltóság élteti a halott Krisztus alakját, mely az esztétikum
              erejével él. Izgalmas a Jézus a kufárok mozdulat irányellentéte,
              mely szürke márványban maradt fenn 1954-től. Egész szellemisége
              rokonítható Bartók és Kodály népünkben gyökerező,
              egyetemesen magyar törekvéseivel. Több kiállítása nyílt az
              országban, a Műcsarnokban, Sátoraljaújhelyen, Vésztőn,
              Kecskeméten, Hajdúszoboszlón, Debrecenben, Hódmezővásárhelyen,
              egyes művei szerepeltek a velencei biennálén. Köztéri szobrai
              hazai térségünket gazdagítják Nyíregyházán, Budapesten,
              Balatonfüreden, Diósgyőrben, Zalaegerszegen, Salgótarjánban,
              Miskolcon, Csengerben. Adyról, Móricz Zsigmondról, Szabó Pálról
              mintázott emlékezetes portrét, Szabó Dezsőről mintázott
              arcmása a Kerepesi úti temetőben tekint ránk, Tompa Mihályról,
              Fazola Henrikről, Sinka Istvánról is szoborban emlékezett. Női
              aktjai, így a Léda is a magyar szobrászat XX. századának értékrendjéhez
              tartozik. 1941-ben alkotott, kőben álmodott Mózese is erőt,
              profétikus jövőt sugároz Pál Mihály szobrához hasonlóan.
              Tehenes asszonya szellemiségében és minőségében egyaránt
              Borbereki Kovács Zoltán mesterműveinek társává avatja. Ybl
              Ervin Svájcban is bemutatta szobrait. 1975-ben alkotásait Sárospataknak
              ajándékozta, ahol 1982-ben kitüntették a Magyar Köztársaság
              Érdemérem tisztikeresztjével. Régóta érett a Kossuth-díjra,
              mely örökre elmaradt. Művészetének időtlenné váló erősödését
              megkapja a jövőtől, a nemzeti közvélemény tisztuló holnapjától.
              
               
              
               
               
              Losonci Miklós
              
               
              
               
               
              (Forrás:
              Havi Magyar Fórum, december)
              
              
              |