| 
               
                2008.02.08.  
              A
              Magyar sámánok festője 
              Orosz
              János festőművész, szobrász
              1932. június 16-án született Budapesten. 1951-től 1957-ig a
              Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanul, mesterei: Fónyi Géza,
              Barcsay Jenő. 1959: Derkovits-ösztöndíj; 1960: Új-Delhi
              Nemzetközi Kiállítás oklevele; 1963: Munkácsy-díj; római ösztöndíj;
              Róma városa és a római Képzőművészeti Akadémia alapítványának
              ezüstérme; 1970: Egry József-díj; 1974: Eger város díja az
              egri Akvarell Biennálén; 1979: érdemes művész; 1983: I.
              Szegedi Táblaképfestészeti Biennálé díja, 1988: Magyar Művészetért
              díj; 1990: kiváló művész. Többször járt tanulmányúton
              Olaszországban. 1992-ben az újjáalakult Szinyei Merse Társaság
              tagja, 1993-tól egy évig elnöke. 
              Általános emberi tulajdonságokat, morális példázatokat,
              társadalmi konfliktusokat jelenít meg festményein. Gyakran készít
              tematikus sorozatokat: Magyar sámánok; Megégett emberek;
              Elveszett paradicsom; Nap, homok, tenger; Új középkor; Mai mesék.
              Formavilága eklektikus. Sokalakos, figurális kompozícióin
              felismerhető egyfelől a trecento festészet, másfelől a szürrealizmus,
              expresszionizmus, szimbolizmus hatása. A magyar festészetben
              Kondor Bélának a klasszikus és a modern stílust összeötvöző
              formavilága volt hatással festészetére. A ’70-es évek óta
              szobrászattal is foglalkozik. A villányi szoborparkban látható
              szobraira - festészetével ellentétben - az absztrakció határán
              mozgó, egyszerűségre törekvő monumentalitás jellemző.
              
               
              Egyéni kiállítások
              
               
              1963 • Ernst Múzeum, Budapest
              
               
              1964 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
              • Casa di Dante, Firenze
              
               
              1965 • Stampa d'Estera, Róma • Kulturális
              Kapcsolatok Intézete Kiállítóterem, Budapest
              
               
              1966 • Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Collegium
              Hungaricum, Bécs
              
               
              1968 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
              (kat.)
              
               
              1969 • G. D'Arte, Oristano (OL) • M. Civico,
              Cagliari (OL)
              
               
              1974 • Fészek Klub, Budapest • A magyar Vöröskereszt
              aukciója a szárazsággal sújtott afrikai népek megsegítésére,
              a művész felajánlott műveiből, Magyar Optikai Művek Székház,
              Budapest • Csók Galéria, Budapest
              
               
              1976 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Bartók
              Béla Művelődési Központ, Szeged
              
               
              1977 • Somogyi Képtár, Kaposvár • Megyei Művelődési
              Ház, Kecskemét
              
               
              1979 • Műcsarnok, Budapest • Béri-Balogh Ádám
              Múzeum, Szekszárd
              
               
              1981 • Haus der Ungarischen Kultur, Berlin
              
               
              1983 • Lake Hope (USA) • Chicago • New York
              
               
              1984 • Ernst Múzeum, Budapest
              
               
              1985 • Batsányi J. Művelődési Központ,
              Tapolca
              
               
              1986 • Bartók Béla Művelődési Központ,
              Szeged
              
               
              1989 • Vigadó Galéria, Budapest
              
               
              1994 • Csongrád Galéria, Csongrád
              
               
              1995 • Romantikus realizmus, Kempinski Galéria,
              Budapest
              
               
              1997 • Csók Galéria, Budapest
              
               
              1999 • Vigadó Galéria, Budapest
              
               
              2000 • Íme az ember, Kecskeméti Képtár.
              
               
              2002  Ernst
              Múzeum, Sorozatok
              
               
              Irodalom:
              
               
              Kerékgyártó István: Orosz János, Corvina, 1985
              
               
              Szabó Lilla: Orosz János festőművész -Íme az
              ember! 2002
              
               
              Köztéri
              művei:
              Kaktusz (márvány, 1972-1973, Villány, Szoborpark)
              
               
              A jövő (márvány, 1972-1973, Villány,
              Szobor-park) ű
              
               
              A szűz (márvány, 1972-1973, Budapest, Széchenyi-hegy,
              Szoborpark)
              
               
              Mozaik (1973, Győr, Ifjúsági Ház belső terében).
              
               
              Művek közgyűjteményekben
              
               
              Fővárosi Képtár, Budapest
              
               
              Janus Pannonius Múzeum, Pécs
              
               
              Katona József Múzeum, Kecskemét
              
               
              Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
              
               
              Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely.
              
               
              -In medias res: képeit úgy szignálja,
              hogy Oross. Mi ennek az oka?
              
               
              -Az Oross a családnév régi alakja, s
              malomépítőt jelent. Tehát semmi közünk az orosz néphez, már
              csak azért sem, mert amikor famíliánk Magyarországon
              megjelent, a 
              mai Oroszországot Russziának
              hívták. 
              
               
              
               -Mikor döntötte
              el, hogy a művészettel szeretne foglalkozni?
              
               
              
               -Második elemista
              koromban „udvaroltam” egy fűszeres kislányának. Ennek a lánynak
              rajzoltam töméntelen mennyiségben. Akkoriban úgy festettem az
              akvarellel, mintha olaj lenne, tehát igen csak töményen. Ez
              teljesen magamtól jött…Polgári iskolában is sokat
              rajzolgattam. Volt egy Császár nevű tanárom, aki bosszúból
              mindig a legrosszabb jegyet adta nekem, mert én készítettem el
              a többiek rajzát. Észrevette, hogy jobban rajzoltam le a háztetőket,
              mint ő, ezért nagyon irigy volt rám. A polgári után apám
              unszolására szakmát tanultam: esztergályos lettem. Édesapám
              – aki sok helyen dolgozott, s végül a Vízműveknél
              helyezkedett el - nem tiltott el a művészettől, de azt akarta,
              hogy legyen egy biztos szakma a kezemben. A Vízműveknél eltöltött
              inas éveim után 1949-ben jelentkeztem a képzőművészeti főiskolára,
              elsőre nem sikerült, de rá egy évvel felvettek, azzal a kikötéssel,
              hogy menjek el szakérettségizni, mert nem fogadták el polgárit,
              azt mondták, az nem iskola. 1951-től voltam a főiskola diákja.
              Azért nem volt könnyű bekerülni, mert a szakérettségi után
              újra felvételiznem kellett. 
              
               
              
               -Milyen stílus volt akkor a meghatározó?
              
               
              
               -Sejtheti a választ:
              szocialista realizmus. Ennek az irányzatnak az uralkodó voltára
              mondok egy példát. A főiskolán meg volt szabva, hogy délelőtt
              festéssel foglalkozzunk, s ezt követték az elméleti órák. Néha
              előfordult, hogy délben krokiztunk. Ez gyorsrajzkészítést
              jelent; pár perc alatt kellett elkapnunk a látvány lényegét.
              Az első évben csak ceruzával lehetett rajzolni, mégpedig életnagyságú
              aktokat. Akkor mi kitaláltuk a „satír- kombájnt”, ami azt
              jelentette, hogy a satírozás helyett radíroztunk. Így elég érdekes
              félszürke színeket kaptunk. Egészen az 1950-es évekig szabad
              tevékenység folyt a főiskolán, majd jött az ún. reform.
              Minden reform, mint jelenünkben is, csak rossz lehet…Nekünk azért
              nem volt jó, mert dogmatikusan kijelentették, hogy egy évig nem
              lehet festeni, sem szénnel rajzolni. Ennek azért volt egy jó
              oldala is: kínlódva, de nagyon jól megtanultunk rajzolni.
              Barcsay Jenő volt az, aki ehhez hozzásegítette a társaságot.
              Ő tanította az anatómiát, így egy idő után már tudtuk,
              hogy mi rejlik a satírozás alatt: miként helyezkedik el az
              izomzat a testen. Nem véletlen, hogy akkoriban a növendékek zöme
              kissé barcsays módón alkottak.
              
               
              
               -Mesterei: Fónyi Géza és az említett Barcsay Jenő.
              Ők hogyan viszonyultak a szocreálhoz, illetve a „reformhoz”?
              
               
              
               -Nem lehetett ellenkezni. Fónyi Gézáról mesélek el egy
              történetet. Bejött a terembe, s megkérdezte tőlem: „na
              ruszki, kész van a tanulmánnyal?” Ruszkinak hívott családnevem
              után. Ha kész voltam, akkor megengedte azt, hogy azzal
              foglalkozzam, amit szeretnék. Fónyinak az volt a fontos, hogy ne
              bántsák azért, hogy nincsen meg a tanulmány. Ő ezeket a
              reformokat kínlódva fogadta el, de nem szólt ellene semmit.
              Barcsay tanításába pedig nem nagyon tudtak beleszólni.
              
               
              
               -Fónyival és
              Barcsayval később is tartotta a kapcsolatot?
              
               
              
               -Barcsayval igen, a többiekkel nem. Még a főiskola előtt
              abban a hiszemben voltam, hogy ezek a mesterek állandóan
              odafigyelnek a diákokra, de később rájöttem, ez nincs így.
              Talán az adott korszak követelményei miatt. Egy mesterről nem
              szóltunk még: Bencze Lászlóról. Ő a második évben tanított,
              de el kellett menekülnöm tőle, mert mindig velem példálódzott.
              Ez pedig rettenetes dolog egy fiatal növendéknek. Ezért átkértem
              magam Fónyihoz. A főiskola igazgatója, Bortnyik Sándor, aki
              korábban egy kubisztukusan absztrakt művész volt, teljesen behódolt
              a fennálló rendszernek. Egyszer átmentem a grafikusokhoz, mert
              tudtam, hogy ott mindig valami extra beállítással dolgoznak. Éppen
              az asztal tetején ültünk, mikor bejött az igazgató. Odajött
              hozzám, nézte, mit csinálok, majd így szólt: „maga is Orosz
              elvtárs?” A főiskolán Szőnyi volt az egyedüli, aki minden hétvégén
              kimenekült a városból Zebegénybe, s nem vett részt semmiben.
              Érdekes volt Bernáth Aurél szerepe. A főiskolán megjátszotta
              a meg nem értett nyárspolgárt, s közben Rákosi egyik tanácsadója
              volt. Ezért is készíthette el a volt pártházban – ma az
              Országgyűlés Hivatala – ,a főbejárattal szemben lévő
              hatalmas nagy freskót. A főiskola párttitkára pedig Ratkó
              Anna férje, Bíró Károly volt. Már hivatalában volt, mikor
              magánúton letette a művészettörténeti vizsgát. 
              
               
              
               -A magyar festők közt
              kik voltak a példaképei?
              
               
              
               -Még főiskola előtt,
              civilként Munkácsy művei tetszettek. Később Ferenczy Károly
              művészete volt számomra a mérvadó. Kiváló magyar festőink
              voltak. A mai napig is nagyon becsülöm, és sokra tartom Rippl-Rónait.
              Ő, miután külhonból hazajött, nem utánozva a külföldi festészetet,
              létrehozott egy ún. ropogós, kukoricás festészetet. A
              vattaszerűen szabdalt, foltos festékfelrakások miatt adta saját
              maga ezt a jelzőt művészetének. Sajnos sem őt, sem Ferenczyt
              nem kezelik a saját helyükön. Szerencsére a főiskola végére
              kezdtünk megszabadulni a naturalista stílustól, s eljutottunk
              Derkovitshoz és Manethez. Viszont ideológiai szempontok miatt
              tilos volt a főiskolai könyvtárban az impresszionistákat
              tanulmányozni. Egy főiskolai művészettörténet tanár azt
              mondta, hogy Courbet után már a dekadens nyugati festészet következett,
              s az egy nulla. Kandinszkijről, Malevicsről szó sem eshetett. A
              modern festészetet csak a főiskola elvégzés után magánúton
              ismerhettük meg. Csak egy embernek engedte meg saját felelősségére
              a könyvtáros azt, hogy tanulmányozza a nyugati művészetet:
              Varga Imre szobrászművésznek, akihez személyes jó barátság
              fűzte. Az egész izmusbeli szorításból 1956 után kerültünk
              ki. Természetesen a forradalmi események hatottak művészetünkre
              is. Akkoriban mindenki sötét, gyászos témájú képeket
              festett. Bejött Domanovszky, s így szólt: „mindenki azt csinál,
              amit akar, s mindenki át fog menni.” Ezt még tanárként
              mondta. Közben megválasztották igazgatónak, s bejött egy hét
              múlva ezzel a szöveggel: „mit gondolnak pupákok, engem fognak
              maguk miatt meghurcolni? Mi ez a hullaház, amit maguk
              festenek?” S elkezdődött a diplomamunkák megfestése. Három
              nagy képet festettem vizsgamunkára, ezeken a kollégáimat és a
              modelleket ábrázoltam. 
              
               
              
               -Mi történt a főiskola
              elvégzése után?
              
               
              
               -Következett a „műterem-kálvária”. Konfár Gyulával
              volt egy közös műtermünk egy hajdani sajtgyár épületében.
              Sajnos kettőnk közt voltak olyan konfliktusok, melyek meggátolták
              a közös műteremben való munkát. Jártam a várost műtermet
              keresni. Érdekes volt, amikor Kmetty János két alkalommal is
              ajtót nyitott nekem, ugyanis neki két műterme is volt
              akkoriban. Majd Patay László festőművész azt tanácsolta
              nekem, hogy menjek be a Fiastyúk utcai műtermébe, s ott készítsem
              el a Derkovits -pályázatra a munkákat. 
              
               
              
               -1959-ben meg is
              kapta a Derkovits-ösztöndíjat…
              
               
              
               -Három képet adtam be hozzá. Az ösztöndíj fantasztikus
              dolog volt egy fiatal festő számára. Minden hónapban 3000
              forintot kaptam – a postás biztos volt a borravalójában - ,
              ez megteremtette a gondtalan munka alapját. Felszólítottak a
              minisztériumtól, hogy menjek el a Balzac utcába, ahol van egy műterem,
              s nézzem meg: megfelel-e számomra. Valóban volt ott egy műterem,
              ami egy totál káros állapotban lévő szoba volt. Annyira szükséges
              volt akkor számomra egy műterem, hogy rendbe hoztam a helyiséget,
              s később ott dolgoztam.
              
               
              
               -Egészen a
              rendszerváltásig elhalmozták díjakkal, aztán semmi. Ebből
              sokan arra következtetnének, hogy a volt rendszer kedvence
              lehetett….
              
               
              
               -Biztosan néhányan ezt gondolhatják rólam, pedig nem
              igaz. A Derkovits-díjat is csak akkor kaptam meg, mikor azt már
              az összes volt osztálytársamnak odaítélték. Bizonyára elérkezett
              az az idő, mikor már nem lehetett megtenni azt, hogy ne kapjam
              meg az ösztöndíjat, hiszen minden egyes kiállításon részt
              vettem. Így voltam kezdetben az Egry-díjjal is. Pedig a televízió
              bemutatta képeimet úgy, mint az Egry-díjas Orosz János alkotásait.
              Holott akkor még nem kaptam meg a díjat. A lektorátus igazgatója
              azt mondta a zsűrinek: „mindenki kaphat, csak az Orosz nem.”
              Fogalmam sincs, hogy miért mondhatta. Természetesen örültem
              1970-ben az Egry-díjnak, mert egy nagy erkölcsi elismerést
              jelentett. Történt, hogy Pozsgai Imre volt a kulturális
              miniszter, mikor éppen egy képsérülés miatt perelni akartam
              az adott minisztériumot. Akkor behívatott magához Pozsgai, s
              arra kért, hogy legalább egy hónapig maradjak csendben. Nem árulta
              el az okát. Kiderült: akkor, 1979-ben terjesztettek fel érdemes
              művésznek.
              
               
              
               -Voltak rendelésre
              készített festményei is?
              
               
              
               -A főiskola elvégzése után csak egy évig festettem a Képzőművészeti
              Alapnak, mert rájöttem: nem bírok kettéhasadni. Történt,
              hogy egy kép festése közben azt mondtam magamban: ezt nem adom
              oda az Alapnak, festek rutinból egy másikat. Az utóbbiban nem
              volt bennem a szívem-lelkem. Miből éltem utána? Minden kiállításon
              részt vettem, s kezdetben azért kiállításonként egy-egy képet
              megvettek tőlem. Majd hosszú ideig nem tudtam képeket eladni
              csak ritkán egy-egy magánzónak.
              
               
              
               -És kinn Olaszországban?
              
               
              
               -Ott már más volt a helyzet. Azért vállaltam el kinn
              portréfestést, hogy minél tovább maradhassak Olaszországban.
              Így, hiába csak két hónapos ösztöndíjam volt, két évig
              tudtam kinn maradni. A portrék után kapott pénzből fedeztem költségeimet.
              
              
               
              
               -Olvastam, hogy
              1963-ban, első kiállítása alkalmával, Nagy László költő
              figyelmeztette: „Az ember a poézis első tárgya.” Nagy Lászlón
              kívül több költővel is tartotta a kapcsolatot?
              
               
              
               -Igen, mert Somos Miklóson kívül nem tudtam a kollegáimmal
              kontaktust találni. Megismerkedtem Csoóri Sándorral, s ezt követően
              ő mindenhová elvitt magával. Az első voltam, aki képzőművészként
              a Belvárosi kávéházban összegyűlt irodalmi társaság összejövetelein
              részt vehettem. Tizen-tizenöten is odaültünk az összetolt
              asztalok köré és beszélgettünk. Megismerkedtem szinte az egész
              élő magyar irodalommal. Ott volt Nagy László, Orbán Ottó,
              Tornai József, Fejes Endre, Hernádi Tibor, Fekete Gyula. Az
              asztaltársasághoz tartozott Sára Sándor és Kósa Ferenc is.
              Egy természetes, egymást segítő baráti kör volt ez, ahol az
              abszolúte tekintély Nagy László és Csoóri volt. Eleinte nem
              volt szelekció, s mindenki odajöhetett, így néha Eörsi István
              is leült az asztalunkhoz. Úgy nézett ki, hogy akkor mindenki
              egy gondolaton van…Közülük Sára Sándort, Nagy Lászlót és
              Csoórit le is festettem.
              
               
              
                -Latinovitsot
              is.
              
               
              
               -Igen, de vele nem voltam semmilyen kapcsolatban. Vele akkor
              nem lehetett barátkozni. Voltak bizonyos emberek, így Dajka
              Margit, akit megtűrt maga mellett…Latinovitsot egy fotó alapján
              festettem le. Ha már színészekről esett szó: Cserhalmit is
              lefestettem, ő az 1987-es Tüske a köröm alatt c. filmnek volt
              az egyik főszereplője. A kép címe: Barátom. 
              
               
              
               -Az egyik sorozatának
              címe: Nagy László földi vonulása. Ebből arra következtetek
              nagyon jó barátok voltak. 
              
               
              
               -Nem csak barátként,
              hanem néha apaként, sőt testvérként viselkedett velem.
              Egyszer azt mondtam neki: „Laci, nem megy ez nekem. Ez a magyar
              képzőművészeti közélet fabatkát sem ér.” Erre hatalmas
              erővel így szólt hozzám: „te nem panaszkodsz, te festesz!”
              Előfordult, hogy új verseit nekem és Csoórinak olvasta fel először.
              Ez a testvéri viselkedést példázza.
              
               
              
               -Aczél idején
              volt a nevezetes „három t”. Ön melyik kategóriába
              tartozott bele?
              
               
              
               -A tűrt kategóriába. Aczél egyébként nem volt egy buta
              ember, érzékenyen tudott a művészetekkel, a művészekkel
              foglalkozni, sokkal jobban, mint a most hatalmon lévők. Ezzel
              természetesen nem Aczélt akarom dicsérni…Tűrt voltam, de
              voltak olyan képeim, melyek a tiltottak voltak. Nem tudom a
              pontos okát, hogy miért.
              
               
              
               -Gondolta akkor,
              mikor Nagy Lászlóékkal ült egy asztalnál, hogy megbukik a
              rendszer, s azután azt mondja: Aczél jobban tudott a művészekkel
              bánni, mint a jelenlegi politikusok. 
              
               
              
               -Nem, de kiemelem,
              nem a múlt rendszert dicsérem ezzel. A tények viszont makacs
              dolgok. Régebben a költségvetés egy ezrelékét a magyar képzőművészek
              kapták. Több ún. murális pályázatra neveztem be, bár előre
              tudtam, hogy kik fognak kapni ösztöndíjat, vagy egyéb támogatást.
              Ezt szinte most is lehet tudni…Azt mondták rólam: tehetséges
              ez az Orosz János, csak éppen murális munkát képtelen létrehozni.
              Ezt valaki elterjesztette, s így beskatulyáztak. Nem voltam soha
              futatott művész, de ha leesett a morzsa az asztalról,
              felszedegettem. 
              
               
              
               -Ha egy fiatal
              tehetséges festő megkérdezné öntől, hogy megéri –e a
              jelen helyzetben Magyarországon képzőművészettel foglalkozni,
              vagy külföldön próbáljak szerencsét, mit felelne neki?
              Hasonlót, mint annak idején önnek Nagy László mondott?
              
               
              
               -Amikor Olaszországban
              voltam, láttam a kinti helyzetet. Öt éve alatt olyan pozíciót
              tudtam volna magamnak kiharcolni, amit itthon tíz év alatt sem.
              De!!! Ha egy művész elveszíti a talaját, akkor már képtelen
              igazit alkotni. Ha egy költő más nyelvi közegben él, és kinn
              más nyelven kell verset írnia, akármennyire is tudja azt, soha
              nem lesz igazi! A festészetben pedig gyerekkori és egyéb élményeimet
              nem lehet exportálnom. Nem hiszem, hogy külföldön meg tudtam
              volna maradni, pedig sokszor gondoltam arra, hogy felesleges
              itthon harcolnom az igazamért. A helyzet most sokkal
              rosszabb…Nem véletlenül, hogy az orvosok zöme kimegy külföldre.
              Egy orvosnak ugyanúgy kell Magyarországon orvosolnia, mint másutt.
              A fizetésben van az eltérés. A művészet azonban más dolog,
              mert olyan tartozékai, részterületei vannak, melyek külföldön
              nem találhatók meg. Ezért egy valódi művésznek nem tanácsolnám
              azt, hogy máshol próbáljon szerencsét. A hazai művészeti,
              kulturális állapotok miatt gondoltam arra is, hogy abbahagyom a
              munkát. Festettem is egy Jutalomjáték c. képet. Csak van egy
              gond…Az igazi művész nem bír leállni. Mindig hajtja valami
              megnevezhetetlen erő. Pillanatnyilag az egész hazai politikai
              rendszer abszolút nem érdeklődik a művészetek iránt. A
              legfontosabbak természetesen az anyagiak. Egy ilyen államban a művészet
              teljesen háttérbe szorul. Ha az állam nem áldoz a művészetre,
              akkor az történik, mint most: azok a művészek, akik kivételezett,
              kitüntetett helyzetben vannak finoman szólva állandóan hízelegnek
              a döntéshozóknak. Én ilyenre sosem voltam képes. Most júniusban
              leszek 76 éves, s azt kell megérnem, mint fiatalon: nem veszik a
              képeimet. Régen azt mondták: fiatal festő, majd fest jobbat
              is. Most ezt már nem mondhatják, de ugyanúgy kizsűrizik képeimet.
              Ha menedzselni tudnám magamat, más lenne a helyzet, de nem
              vagyok egy nyüzsgő, kilincselő ember. Ettől függetlenül:
              dolgozom rendületlenül. Még betegen is, - térdprotézist
              kaptam – odaültem az asztalhoz, s egymás után készítettem a
              rajzokat. Ahogy meggyógyul a lábam, kimegyek az udvarra köveket
              faragni. Van egy hatalmas kétfigurás szobrom, mely 2007 nyarán
              készült el. Tizenhat évig faragtam. Ezt a művet nem pályázatra,
              vagy megbízásból készítettem, hanem belső indíttatásból.
              Jó lenne eladni, mert egy ilyen alkotásnak az ára kb. 25 millió
              forint. Hol van Magyarországon egy olyan milliárdos, ki ezt
              megveszi?
              
               
              -Múlt
              év végén beszélgettem egy kecskeméti festővel, Bazán
              Vladimirrel, aki ezt mondta: „a gazdasági helyzet miatt kevesen
              rendelkeznek olyan anyagi háttérrel, hogy merjenek képekbe
              befektetni.” Aki meg rendelkezik, az nem ért a művészethez, s
              a média által futatott alkotóktól vásárol.
              
               
              -Így
              van. Sajnos a középosztály már nem olyan, mint volt pl. a XIX.
              század második feléig. Akkor egy gyáros, egy orvos, egy jogász
              vagy egy kalapos mester valamit konyított a művészethez,
              szerették a szép képeket, s meg is vásárolták azokat. Középosztályt
              mondtam? Olyan már alig létezik. Mindent tönkretettek. A hozzá
              nem értés, a laikus erőszak tönkretette ennek az országnak a
              szívét, lelkét és a szellemi erejét oltotta ki. Nincs
              szellemi erő, s ez a legtragikusabb.
              
               
              
               Medveczky
              Attila
              
               
              
               
                |